Forstå og tiltræk den blå kundetype

– med præcision og professionalisme

Den blå emotionelle kundetype er analytisk, ambitiøs og søger dokumenterede resultater.

Uden en klar strategi risikerer du at ramme forbi den blå kundetype – eller ikke ramme effektivt nok.

Med Institut for Kundetypers værktøjer kan du skræddersy din markedsføring, så den appellerer direkte til denne kundetype – og opnå større gennemslagskraft og konvertering.

Evalueret til fremragende på Trustpilot

Kunderejsen med emotionelle Kundetyper® - Blå Kundetype

Løser problemet hvis:

Du kommunikerer for bredt og mister de mest kræsne og kvalitetsbevidste kunder.

Dine budskaber mangler den nødvendige dokumentation og struktur, og overbeviser derfor ikke effektivt nok.

Du spilder ressourcer på markedsføring, der ikke konverterer, så godt som du kunne.

*I løbet af 45 minutters online møde hjælper vi dig til at vælge – eller kvalificere – den rette kundetype. En EKP er en Emotionel Kundetype Profil. Samtalerne er gratis og uforpligtende, men de indgår som en del af vores salgsproces. Det betyder, at vi i nogle tilfælde bliver spurgt til konkrete anbefalinger om fx kurser, værktøjer eller en kundetypeuddannet samarbejdspartner – og her giver vi naturligvis ærlige og relevante forslag til, hvordan du kan komme videre.

Siden 2013 har vi hjulpet dygtige og ordentlige marketingfolk i Danmark

116

BLEV KUNDETYPEUDDANNET

2.412

ARBEJDER MED KUNDETYPER

+5.000

KENDSKAB TIL KUNDETYPER

+4.500

TIMERS FORSKNING

Uddrag fra anmeldelser fra
Trustpilot

Det er alle pengene værd
Det er en nyfortolkning af måden at arbejde med kunder på, som er både utroligt strategisk og lavpraktisk i et fantastisk mix.

Lise-Lotte Hansen

CIO, Deco Group

Det er det hele værd!
Det har ikke alene givet mig en dyb indsigt i de Emotionelle Kundetyper, men det har gjort mig meget mere sikker i mine marketingbeslutninger.

Mia Weinreich

Marketing Manager, C&H SYSTEM A/S

Den bedste karrieremæssige investering
De virksomheder, jeg arbejder for, har endelig fået en fælles retning og konkrete værktøjer at implementere. Mit arbejde som både fotograf og marketing manager er blevet nemmere og sjovere, da det hele har fået mening! Kæmpe anbefalinger herfra.

Christina Ninnis

Marketingskonsulent, Stadil Advice

Jeg vil stærkt anbefale Kundetypeuddannelsen
...den har ændret alt for mig og styrket min ekspertise som Ekstern Brand Success Manager. Teorien "Emotionelle Kundetyper", der undervises i, er dybdegående, forskningsbaseret og håndgribelig. Jeg har søgt efter lignende teori siden 2007.

Karina Bech

Branddesigner, Brand.id

Sådan tiltrækker du den blå kundetype

Kend de 2 fejl de fleste laver i deres markedsføring. Og lær at undgå dem.

Lær at spotte, hvilket emotionelt problem din kunde i virkeligheden ønsker løst. Er det f.eks. en “pokal” for at nå et mål? eller et middel til at opnå et emotionelt mål såsom kontrol eller magt?

Opbyg en stærk og logisk sammenhængende fortælling omkring dit brand. F.eks. “Harvard” som koncept for en eksklusiv uddannelse – eller “The perfect everyday life” som IKEA har.

Forstå om dine kunders beslutninger primært er ego- eller fællesskabsorienteret: Det har afgørende betydning for eksempelvis farve-, fonte-, ord-, billed-, video- & musikvalg mm. 

Instagram, Facebook, LinkedIn, email, blog… Vælg udelukkende de kanaler, der er relevante for din kundetype. På de fleste levels er Facebook eksempelvis et absolut no-go.

Lær at tackle og argumentere imod synsninger om marketingindsatsen – især fra leverandører, kollegaer mm. – så du beholder/opbygger et klart og tydeligt brand på tværs af samtlige marketingkanaler.

Lær hvornår du bør bruge (og ikke bruge) undgå-kommunikation. Og hvordan.

Fremhæv dine UESPére (eller som minimum dine USPére) når du skal positionere dig.

Sørg for at indsatserne matcher strategien – lær hvordan du prioriterer bedst.

Vær cool. Og undlad det modsatte – såsom at dele for personlige opslag i SoMe eller insistere på at fremstå “autentisk”.

Brug logodesign, farver og fonte som matcher din kundetypes købsmotivation og identitetsfortælling.

Forstå hvordan du bruger tekster rigtigt til at ramme den blå kundetypes ubevidste følelser og emotioner i indkøbssituationen.

Få indblik i din kundes identitetsfortælling og tag højde for den i hele kunderejsen (husk sælgerne) samt ifm. indkøb og produktudvikling.

Udvælg nøje de rette influencers (v B2C), deltag i de rigtige messer og events (B2B) – og styr sikkert udenom dem, der ville nedbryde dit brand og image.

Ram din blå kundetypes rette level. Husk: Den blå køber ikke under eget level (heldigvis er økonomisk level ikke den eneste type level).

Hvad får du ud af at målrette din kommunikation til den blå kundetype?

Når du kommunikerer præcist og konsekvent til den blå kundetype, opnår du markante fordele.

Du styrker tilliden og fremstår mere troværdig over for en målgruppe, der stiller høje krav til professionalisme og kontrol. Samtidig øger du konverteringsraten, fordi din kommunikation taler direkte ind i den blå kundetypes værdier og motivationsstruktur.

Det betyder også, at dine marketingressourcer anvendes langt mere effektivt, da dine indsatser rammer skarpt og disciplineret.

Endelig bliver din virksomhed positioneret stærkere i markedet – som en ambitiøs, professionel og resultatorienteret aktør, der henvender sig til dem, der vil frem.

Erfarne undervisere og rådgivere

Hos Institut for Kundetyper bliver du ikke spist af med en studiemedhjælper, juniorkonsulent, praktikant eller kunstig intelligens.

Nix – du bliver undervist og rådgivet direkte af en af grundlæggerne af metoden, underviserne på Kundetypeuddannelsen og forfatterne til bøgerne om Emotionelle Kundetyper® Vi har brugt 12 år på at specialisere os i Kundetyper og har tilsammen analyseret mere end 3.000 supercases, så vi har masser af ideer til hvor du kan hente relevant inspiration – og hvor du finder den optimale leverandør.

Sanne Dollerup kundetyper

Ph.D Sanne Dollerup

Erhvervsforsker, forfatter og partner

Sanne har en kandidat i kommunikation og har skrevet en ph.d.-afhandling om Emotionelle Kundetyper®. 

Jannie Ilum Gade - kundetyper

Jannie Ilum Gade

Direktør, forfatter og partner

Jannie har +30 års praktisk erfaring med salg og forretningsudvikling. Hun er uddannet indenfor afsætning og ledelse.

Ofte stillede spørgsmål

Ja, den blå kundetype findes i både B2B og B2C segmenter.

Nej, materialet er let tilgængeligt og kræver ingen teknisk baggrund.

Det er en gratis online samtale på 45 minutter, hvor vi sammen identificerer din primære kundetype.
Efterfølgende får du tilsendt en optagelse af samtalen + et enkelt brief, som du må præsentere for dine kollegaer og leverandører, så de bedre kan bidrage til en samlet og sammenhængende kommunikation til den blå kundetype.

Ja, du kan sende os en mail på kontakt@kundetyper.dk, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. Vi hjælper dig f.eks. gerne med at overbevise din chef eller dine kollegaer, til at I skal arbejde med kundetyper.

Certificerede bureauer:

Er du klar til at optimere din kommunikation?


HUSK:
Du har 30 dages fuld tilfredshedsgaranti
– så det eneste du risikerer er din tid

01

Book en gratis EKP-samtale og få afklaret din kundetype

På 45 minutter får vi i fællesskab fastlagt om det er den blå kundetype, der er den optimale for dig - eller en anden. (Mange bliver overrasket).

02

Køb en komplet manual

Du vælger selv om den skal leveres i et rent bogformat (Dvs. "Arbejdsbogen"), et online kursus med online bog - eller en samlet pakkeløsning (hvor du får det bedste fra begge verdener).

03

Tilkøb ekstra redskaber

Ønsker du endnu mere hjælp, har vi også ordlisten, farvekortet, fonteguiden, trendkataloget, emojiguiden, et casearkiv mm. der kan understøtte dig yderligere.

04

Overvej at få bygget en skræddersyet ChatGPT

Kontakt os endelig hvis du ønsker at vi bygger en marketingassistent til dig, der allerede ved alt hvad vi ved om din kundetype + er klædt på med din brandmanual, dit sortiment, dine ressourcer osv.

Er du muligvis interesseret og ønsker at blive ringet op?

Scroll to Top