Corona ramt – hvad så nu?

Omstændighederne er så afgjort forandrede for virksomhedsejere – så hvad nu?

Hvilken strategi skal du anvende herfra?

Strategi #1: Hvor du stopper helt op og sparer hvor der spares kan?

eller

Strategi #2: Hvor du justerer og fortsætter på den klogest mulige måde (survival of the fittest) samt intensiverer indsatsen ud fra hypotesen om at konkurrencen nu vil blive skærpet og at der skal endnu mere til for at fremskynde købshandlinger og opnå loyalitet?

Begge strategier kan fungere afhængigt af branche mm. – så hvem skal anvende hvilken strategi? og kan de kombineres?

På baggrund af at have rådgivet hundreder af SMV – og derfra have fået indblik i deres økonomiske forhold, salgs- & marketingkompetencer, virksomhedsideer, ejernes styrker og svagheder mm. – så vil jeg tillade mig at anbefale følgende at vælge strategi #1:

Dig der:

Allerede før Corona-krisen havde det svært med at få både virksomheds- & privatøkonomien til at hænge sammen. ’Svært ved’ defineres her som at du kunne trække mindre end 10.000 kr./mdr. ud af virksomheden (i gennemsnit og før skat). Og hvor dette ikke var et strategisk langsigtet valg – f.eks. fordi der er en forventning om at denne prioritering betaler sig i længden.

– Ikke umiddelbart kan finde råd til mindst 3 måneder uden nævneværdig indtægt (heller ikke selvom du fjernede alle ikke-absolut-nødvendige udgifter, levede på budgetniveau, fik moms/skat retur, tømte opsparingen, hævede tilgængeligt orlov/ferie/pension, solgte personlige ejendele, fik lov at udsætte afdrag på lån osv.)

– Er i en branche, der allerede nu er hårdt ramt

– Er i en branche hvor en intensiveret og optimeret markedsføringsindsats ikke ville nytte nævneværdigt pt.

På ingen måde har råd til at investere i hjælp, uddannelse, produktudvikling eller markedsføringsindsatser

 
Mulige handlinger, der kunne medfølge under strategi #1:

 

– Tage imod hjælpen fra det offentlige (hvis du falder indenfor kategorierne)

Lukning af virksomhed (og ansøgning om dagpenge eller kontanthjælp). Så kan du evt. genåbne senere.

Søge job i brancher, der trods Coronakrisen har fremgang (f.eks. webshops, der fortsat udsender varer, fragtvirksomhed, fjernundervisning, vikar)

Deltidsjob

Henstand på alt hvad der overhovedet kan søges henstand på

Afbestilling af alt hvad der ikke er absolut nødvendigt

Fusion med andre virksomheder, der har hvad du mangler

Salg af virksomhed

For en der lever af at hjælpe andre med at realisere deres mål og planer er det selvfølgelig ikke let at være den, der nævner disse muligheder. Men det er desværre det fornuftige for mange.

Og hellere handle hurtigt, hvis det alligevel er den vej det går.

Omvendt: Tilhører du ikke dem, der kraftigt skal overveje nogle af handlingerne under strategi #1 så anbefaler jeg stærkt at du vælger strategi #2. Dvs. at du nu:

A: Analyserer situationen og mulighederne til bunds. Inklusiv dem staten og andre stiller til rådgivhed.

B: Formulerer en ny og tilpasset strategi

C: Iværksætter diverse tiltag (lån evt. nogle ideer fra strategi #1 til at skabe det fornødne økonomiske råderum) og tager de nødvendige trin videre: Driv virksomheden som om den skal overleve. Invester hvor det er nødvendigt. Lad være med at spilde unødvendig tid på at dvæle ved alt det negative og svære. Hjælp samfundet med at komme videre ved at sørge for at du har den sundest mulige virksomhed – og fortsæt om muligt med at købe ind og investere. Hvis vi alle gør dette er vi med til at holde hjulene igang.


Hvad gør vi selv?

Vi har selv valgt at følge strategi #2: Vi startede selvfølgelig med at lave et worst case scenario budget og undersøge hvilke poster, der evt. kunne justeres. Herudover kontaktede vi vores leverandører for at se hvor vi kunne sætte i bero, aflyse, justere aftaler. Hele vejen rundt har de været yderst velvillige til at finde løsninger – det er rigtigt godt at kende mulighederne. Men vi har ikke valgt at benytte nogle af dem. Vi har istedet valgt at fortsætte med at drive vores virksomhed på sund og fornuftig vis. Og vi køber fortsat ind som vi plejer – i nogle tilfælde endda mere .

På kundesiden har vi valgt at iværksætte flere tiltag:

  • Tilbudt gratis telefonrådgivning til vores abonnenter
  • Ny Corona-relateret LIVE undervisning
  • Skrevet flere artikler (som denne) 
  • Lavet et nyt gratis 48-timers prøve-abonnement
  • Købt ekstra hjælp til at få nye tiltag endnu hurtigere færdig
  • Deltaget aktivt i SoMe-debatter for at finde løsninger
  • Mm.
To muligheder for at jeg kan hjælpe dig:

Rådgivningsmulighed 1: Hvis du er abonnent hos os kan du også booke et gratis 20 minutters telefonmøde, hvor vi sammen kan vende mulighederne (fortroligt). Har du brug for yderligere hjælp kan dette tilkøbes (på et nyt møde) til halv pris – dvs. 25 kr/minuttet.

Rådgivningsmulighed 2: Er du ikke abonnent kan du købe minutrådgivning til 50 kr/minuttet.

Priserne er eksklusiv moms og afregnes via efterfølgende faktura.

Du booker ved at sende en mail til undertegnede.

Jannie Ilum Gade
Om Jannie Ilum Gade

Indlægget er skrevet af Jannie Ilum Gade, der tidligere har arbejdet som salgschef, virksomhedskonsulent, produktchef og direktør. Hun har drevet virksomhed i godt 15 år og har rådgivet mere end 300 virksomhedsejere og undervist godt 5000 i hvordan man får solgt mere. Hun er uddannet diplomleder samt akademiøkonom med speciale indenfor eksport af tekniske produkter. Hun er partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll til toppen