Kommunikations- og marketingsmedarbejderens udfordringer

Sanne Dollerup, forsker og partner, Institut for Kundetyper

I sidste uge lavede jeg et opslag på LinkedIn, hvor jeg med en humoristisk vinkel forklarede kommunikations- og marketingmedarbejderens udfordringer: 

Jeg skrev: 

“Sagde ingen kommunikations-/marketingmedarbejder nogensinde!  

  1. “Nu er jeg endelig nået til bunden af min to-do”.
  2. “Nej, LinkedIn er ikke relevant for B2B virksomheder – lad os fortsætte med kun at sælge på messer”.
  3. “Vi har ikke brug for flere penge”.
  4. “Kan vi springe kagen over i dag?”.
  5. “Min chef er ligeglad med ROI – bare jeg er glad”.
  6. “Ja, jeg vil vildt gerne skifte min Mac ud med en Acer!”.
  7. “Nu har jeg vist heller ikke brug for mere viden om markedsføring”.
  8. “Jeg elsker, når min chef laver om i den strategi vi har lagt””

Det gav rigtig mange likes, kommentarer og delinger. 

Desværre. 

Opslaget viser netop det press som mange kommunikations- og marketingmedarbejdere oplever til daglig. De er ofte underlagt urimelige krav, fordi det er et job, hvor der er en forventning om: 

  • at de hurtigt lærer og bruger helt nye tekniske systemer. 
  • at de opdaterer sig på nye trends og tendenser. 
  • at de (på egen hånd) lærer alt det nye omkring markedsføring.
  • at de hele tiden måler på deres egen indsats, så de kan bevise deres eget værd.
  • at de kan håndtere en to-do, der aldrig stopper.
  • at de kan forsvare markedsføringsstrategien (over kollegaer, samarbejdspartnere, chef osv.).
  • at de kan hyre, lede, koordinere eksterne samarbejdspartnere (eks. tekstforfattere, bureauer, fotografer osv.).
  • at de forholder sig lyttende og opmærksom overfor andres meninger. 

Af den her grund er det nødvendigt, at der er nogle konkrete retninglinjer internt i virksomheden, så alle går samme vej. At både chefen, kollegaer, samarbejdspartnerne, bestyrelsen alle har en klar forståelse omkring strategien og samtidig en respekt omkring den faglighed, som kommunikations- og marketingmedarbejdere har. 

Det er netop derfor, at en strategi, der er udarbejde på baggrund af de fire Emotionelle Kundetyper® er så anvendeligt, fordi alle kan forstå, at “vi målretter os mod de grønne kundetyper – og derfor skal vi kommunikere, at vi er jordnære, loyale og forudsigelige” (og derfor skal vi ikke køre rundt i AUDI’er, når vi besøger kunderne). 

Det er nemt at kommunikere ud internt i virksomheden, og det betyder, at det interne og eksterne samarbejde omkring markedsføring også bliver forbedret. Det er samtidig en dybdegående videnskabelig metode, som vil styrke kommunikations- og marketingmedarbejderens kompetencer. 

Er du kommunikations/-marketingmedarbejder? 

Vil du gerne vide mere om, hvordan du kan bruge viden om kundetyperne i dit daglige arbejde, så kan du tilmelde dig et webinar onsdag d. 18/3 kl 9.00. 

Om Sanne Dollerup

Indlægget er skrevet af Sanne Dollerup, der tidligere har været partner i et reklamebureau. Hun har skrevet en ph.d.-afhandling om markedsføring og har undervist kommunikationsstuderende på Aalborg Universitet i 10 år. Hun er forsker og partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Kontakt os

Vi ser frem til at høre fra dig.

Scroll til toppen
Tilmeld dig nyhedsbrevet  
Lær mere om kundetyper

Hold dig samtidigt opdateret om aktuelle kampagner, nyheder mm.