PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 25

Episode 25: Pris & kundetyper

I episode 25 snakker Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup om pris til de fire kundetyper. 

De taler om, hvorfor det er vigtigt at tage højde for kundetypen, når prisen fastsættes. Derfor diskuterer de også, hvilken pris, der er mest fordelagtig til de fire kundetyper.

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
Velkommen til endnu en episode af podcasten om kundetyper. I dag skal du og jeg tage en snak om pris. Pris er jo et interessant begreb inden for markedsføring. Virkelig en mastodon, når man taler om branding og markedsføring. Og det kommer så lidt af, at vi har fået et spørgsmål fra en af vores trofaste lyttere,
der snakker om, om vi ikke kunne tage emnet op i forhold til emotionelle kundetyper, dyre overvejelseskøb, og hvad det betyder for de enkelte kundetyper. Så det, jeg kunne tænke mig at give dig, som lytter, en indsigt i, det er, at prisen sammenholdt med de enkelte kundetyper. Jeg tænker bare, at vi sådan ligesom slavisk skal, måske bare tage den overordnet. Pris generelt i forhold til valg af kundetype?

Sanne Dollerup
Altså prisen er jo en faktor, og en faktor vi tager med, når vi også hjælper med valg af kundetyper. Så kigger vi på, hvad er prisen i forhold til konkurrenterne, for det har en betydning i forhold til, hvilken kundetype, der vil være mest tilbøjelig til at købe det. Så derfor er pris en vigtig faktor, specielt til den gule, grønne og blå kundetype.
De røde er lidt mindre prisfølsomme. Det handler om nogle andre ting. Men det er altså noget, man skal gå ind og arbejde med. Det kan man gøre på mange forskellige måder, men pris er relevant og noget, man skal tage højde for. Også noget, hvis man skruer på den, at man kan få flere kunder af det.

Morten Kyvsgaard
Ja.

Sanne Dollerup
Så eksempelvis den blå kundetype, de er meget følsomme over for pris. Og det betyder, at det, at man sætter prisen op, kan have en rigtig god betydning. Det kan få dem til at få lyst til at købe mere, hvis prisen ligger rigtigt. Så derfor er pris virkelig noget, man skal tænke over.

Morten Kyvsgaard
Det er noget af det sværeste, kan jeg i hvert fald skrive under på, som tidligere selvstændige, det der med at sætte den rigtige pris.

Sanne Dollerup
Ja, ja, der hører man jo også mange sige, sæt prisen op, sæt prisen op, sæt prisen op. Og det er jo ikke nødvendigvis det, man skal. Det kan også være, at man skal sætte prisen ned i nogle tilfælde. Det kan også være, at man skal tilbyde ratebetalinger. Det kan også godt være, at man skal have nogle rabatter til nogen.
Det kan også være til andre, at man ikke skal have rabatter.
Der er mange forskellige måder at lege med pris på.

Morten Kyvsgaard
Lad os prøve at kaste os ud i dem. Sådan de respektive fire kundetyper. Indkøbshumørerne.

Sanne Dollerup
Ja.

Morten Kyvsgaard
Lad os bare tage den røde, for den er jeg lidt spændt på at høre faktisk, hvordan dit take er på den i forhold til pris.

Sanne Dollerup
Ja, altså de røde, de er jo meget spontane, og kan godt lide at købe mange forskellige ting, når de lige falder over det. Så det er en fordel, hvis prisen er lav. Ja. Altså fordi, at de kan godt lide at købe mange forskellige ting. Derfor skal det være sådan nogen, der lige er på grænsen til ikke at have nogen penge hele tiden, fordi de bare køber alt det, de har lyst til. De har meget lyst til det. Men hvis der er et eller andet, de virkelig gerne vil have, som er en høj pris, så vil de vælge at låne pengene,
eller betale i mange rater, eller et eller andet i den stil for at få det. Så de er ikke så bekymrede for at skulle låne på kredit. På forskellige måder. Så derfor er prisen ikke det væsentlige for dem. De vil have et eller andet specifikt produkt, og så er prisen så sekundært. Du kan ikke motivere dem med pris. Hverken en lav pris eller en høj pris.
Det betyder ikke noget for dem.

Morten Kyvsgaard
Okay, så der er den sådan lidt sat lidt ud af spil.

Sanne Dollerup
Ja, og modsat kan man også sige noget med rabatter, det er helt no-go. Så er det bedre at sige sådan noget med, at blive en af de første, eller være med til at udvikle det, eller noget i den stil.

Morten Kyvsgaard
Hvorfor rabatter egentlig?

Sanne Dollerup
Fordi det er for mainstream, for almindeligt, for kampagneagtigt, for etableret, altså det er sådan nogle store kædeforretninger, etableret brands, der gør den slags. Det er ikke sådan en opkommende kunstner, der laver et eller andet fedt, eller et nyt event i byen, eller det virker bare forkert til den røde kundetype. Der skal jo det være
unikt og anderledes og nytænkende. Der bliver det simpelthen for standaliseret med sådan 20% rabat.

Morten Kyvsgaard
Nu får jeg lige en vild tanke. Der vil sikkert også være et argument for, at man kunne sætte en pris, som heller ikke var lige. Jeg kunne forestille mig, at man satte, du ved, 1, 2, 3, 4, som var et eller andet.

Sanne Dollerup
Ja, det kunne være meget sjovt.

Morten Kyvsgaard
8, 8, 8, eller hvad det nu måtte være. Der må være lidt mere frit spil.

Sanne Dollerup
Ja, det er der også. Der er mere frit spil. Så på den måde kan man lege med det.

Morten Kyvsgaard
Der vil også være nogen, der siger, at når det er inden for det, så er det typisk fordi, der er et meget lavt udbud. Det vil i hvert fald ofte være tilfældet, når det handler om den røde kundetype. Det behøver ikke altid være sådan. Vil man da ikke sætte prisen højt som udgangspunkt, fordi der er få af dem i udbuddet? Det behøver man ikke nødvendigvis at gøre.

Sanne Dollerup
Nej, for så er du mere over det eksklusive med det blå. Det har ikke nogen positiv virkning på den røde, at sætte prisen højt. Jeg vil egentlig sige, at hvis det er sådan, at man nu, f.eks. innocent, de kommunikerer jo til en rød kundetype, og de er jo ret gode til at køre kampagner, og der sætter de deres priser lavt, når det nu er, at der er et eller andet juice med noget nyt et eller andet i,
i en eller anden skør farve. Jeg har vist lige haft en kampagne på en, der var sådan i en hot pink farve. Ja. Men det er jo ikke på grund af prisen. Det er jo fordi, at den er henne i den der rabat-hylde, hvor der er juice. Og så er det bare den sjoveste af dem. Ja. Der er jo også en almindelig æblejuice, der koster det samme, og en almindelig appelsinjuice, der også er på tilbud. Men det køber den jo, fordi det er en sjov hot pink med baobabtræ i,
eller hvad de nu lige har valgt. Det er jo derfor, jeg køber den. Men det er da også fedt, at den er på tilbud. Men det er jo ikke sådan, at der står 20% rabat. Så står det bare, du ved, så er det du ved, det koster en 20’er i den her uge.

Morten Kyvsgaard
Ja, det skal da for guds skyld ikke hænge med tilbud eller sale, så skal det da være et eller andet.

Sanne Dollerup
Nej, det bliver simpelthen for…

Morten Kyvsgaard
Det bliver for mainstream. Ja, det gør det. Nå, hvad så er gul?

Sanne Dollerup
Jamen, den gule kunsthype er lidt ligesom den røde, altså de… Pengene sidder løst på dem, og de kan godt lide at bruge mange penge på mange ting. Så de er, de har tendens til at købe så meget de kan for de penge, de har.

Morten Kyvsgaard
Hvorfor sidder pengene løs på dem?

Sanne Dollerup
Det er fordi, de er sådan carefree og belønningsorienterede, og du ved, så går de rundt, for eksempel den der Basic & More kæde, der er kommet rundt overalt. Egentlig også Normal og Tiger og Søsteren Grene. Det er nogle koncepter, der taler rigtig godt til en gul kundetype. Og det, der er fælles for dem, det er det der meget lave beløb, og IKEA også.
Du kan gå ind i butikken, og så er det hele et lavt beløb. Så det er der med, at man går ind og drømmer om, ej, min terrasse, og så kunne jeg lige have den der stol, og så kunne jeg lige have det der spisestel med citroner på, og så er der nogle lygter, der hænger op, sådan den der romantiserede, så man går og forestiller sig sådan en idyllisk øjeblikke, hvor hele familien er samlet på terrassen, eller ej, hvor kunne det være at se lækkert ud med gæster,
og så har jeg dækket op på den her måde, eller ej, jeg så lige, at dem, jeg følger på TikTok, de bruger sådan en eller anden bestemt måde til at krølle deres hår med, det kan jeg få ned i normal. Altså det bliver sådan en måde, det bliver sådan, produkterne er med til at opfylde sådan min drømmescenarie, min idylliske drømmescenarie. Ja. Og det er bare supersmart at være med, at det hele er en lav pris, for så behøver jeg ikke
at bekymre mig om, at jeg kommer til at bruge for mange penge, fordi hvis jeg køber det helt stel, så kan jeg måske i max komme af med cirka 500 kroner. Så sådan der meget lave beløber, de er genialt, og specielt genialt til en gule kundetype, det er, at der ikke det er bare fast lav pris. Så det er ikke sådan noget med, at jeg skal til at bryde min hjerne med, at så kommer der tilbud der, og så skal jeg holde øje med, at der er 20% der,
og så kommer der Black Friday lige om lidt. Nej, det er bare fast lav pris herinde. Du skal ikke tænke over det. Du skal bare købe det, du har lyst til. Og du kan købe det hele året rundt, og det er altid fast lav pris.

Morten Kyvsgaard
Betyder det så, at når det er dyrt, så er det svært at se, at det skal være gult?

Sanne Dollerup
Det kan du godt, men så vil det fungere godt med ratebetalinger. Altså, jeg så kan købe det i rater. Sådan at det er fast til lave beløb. Og det er også fordi, at især hvis det er egentlig både B2C og B2B, det glider lidt ind i hinanden i gul verden, men det der med, at jeg kan få i rater, det taler godt i forhold til, at jeg ikke skal til at spørge alle mulige.
Så jeg skal heller ikke spørge derhjemme min partner, om jeg kan købe det, fordi det er sådan lav rate, så det kører bare på de lommepenge, jeg så får hver måned. De fleste mennesker, de har jo et vis antal beløb, de hver kan få lov til at bruge hver måned, så det skal bare være under det beløb, så man ikke skal til at spørge sin partner om det.

Morten Kyvsgaard
Så sådan et beløb, der går under radaren?

Sanne Dollerup
Under radaren beløb, ja, hvis det er det private.

Morten Kyvsgaard
Hvornår skiller du mellem, hvornår det er for dyrt? Og jeg ved godt, det er et meget relativt spørgsmål, men hvornår er ting for dyre, eller når der rammer i skiven? Altså hvordan har man en eller anden tommelfingerregel for at fornemme, hvornår ens produkt kommer over den grænse?

Sanne Dollerup
Altså hvis det er B2C, så vil jeg kigge på, hvad folk har af lommepenge. Og der tænker jeg, at en god gennemsnit kan være mellem 3.000 og 7.000, som folk har været især og gør godt med. Så ved den gule kundetype, der vil jeg sige 1.000 kroner og derunder,

Morten Kyvsgaard
så går det. Ja, når det bliver fire siffre, så begynder det at nive.

Sanne Dollerup
Ja, det bliver simpelthen helst 500 og derunder. Og hvis man er på 500 kr, så vil jeg vælge at give muligheden for rater. Ja. Og der er jo rigtig mange forskellige løsninger nu, hvor man kan give ratebetalinger. Absolut.

Morten Kyvsgaard
Og det er jo selvfølgelig et relativt spørgsmål, det ved jeg godt. Det er jo ikke selvfølgelig at følge den her produkt,

Sanne Dollerup
og så videre. Men sådan en 150-300 kroner, det er sweet spot. Ja. Til den gule.

Morten Kyvsgaard
Så er det en anden boldgade. Ja. Den blå.

Sanne Dollerup
Ja, så har vi en blå kundetype. Det er jo nogen, der er meget prisfølsomme. Og jeg synes altid, det er lidt sjovt med en blå. Fordi det er jo dem, der ser sig selv som meget rationelle.

Morten Kyvsgaard
Ja.

Sanne Dollerup
Virkelig gode beslutninger. Men det er dem, hvor man virkelig kan trigge dem på prisen. Men der er også en god grund til det. Og det er fordi, de har høje forventninger. Så hvis de betaler for at komme ind på en restaurant, og de betaler en høj pris for det, så forventer de, at alt er snorlige. Der er nogen, der ved noget om alle vinene. Der er nogen, der ved alle detaljerne omkring maden. Alt er fuldstændig rengjort. Der ligger ikke noget skrald nogen som helst steder.
Der er ikke nogen, der sidder tæt på mig. Der er pænt ude på toiletterne. De betaler for en ekstraordinær høj service. Så det er ikke, som man bare kan sige, fedt, så sætter jeg bare prisen op, så kommer alle de blå. Jamen, de kommer altså også med et sæt meget høje forventninger. Og det er derfor, de godt kan lide at betale en høj pris, fordi det er et bevis på, at de får også en høj service.

Morten Kyvsgaard
Er det også et bevis på, at det ikke er alle, der kan være her?

Sanne Dollerup
Ja, det kræver jo, at du kan levere den høje service, så det hjælper jo ikke noget, at du er et enmandsvirksomhed, og så kan du ikke tage telefonen, når du er på kundebesøg.

Morten Kyvsgaard
Ja, jeg tænker også på det der med, at du ved, at det ikke er alt, der har råd til at betale for det. Nej, nej, nej, det er rigtigt.

Sanne Dollerup
Og det er jo der, vi arbejder med i den blå kundetype med forskellige levels. Det er jo ikke sådan, at den blå det er, det altid er meget, meget høj pris. Så arbejder du med forskellige økonomiske levels, og der er så fra 0 og så opad. Ja, og det

Morten Kyvsgaard
er defineret indkomst.

Sanne Dollerup
Det er defineret indkomst, ja. Og så level 0, det er så, hvor man ikke har nogen penge. Altså studerende, eller jobsøgende, eller i den stil, at man ikke har særlig mange penge endnu. Men man køber stadigvæk blå produkter. Og level 0 er et kæmpe marked. Level 1, gigantisk marked. Og så bliver markedet mindre og mindre, jo højere du kommer op.

Morten Kyvsgaard
Det er jo sådan lidt spidsfindigt, fordi man kan ikke bare uden videre i morgen skrue prisen op, fordi det vil også skrue forventningerne markant op.

Sanne Dollerup
Ja, ja, og du skal jo også kunne leve op til det. Ja. At det skal virkelig være høj kvalitet. Det skal i hvert fald matche det, man giver. Men det, der er interessant ved den blå, det er, at man kan lege med prisen. Altså prisen kan være en faktor til at få dem til at købe.

Morten Kyvsgaard
Det skal jo nu få, kunne man jo helt tilfældigt tænke på Tesla.

Sanne Dollerup
Ja, ja, det tænker jeg også lige på.

Morten Kyvsgaard
Ja, altså den får du sgu lige lov til at kommentere lidt på Sanne, fordi hvad gør det egentlig over natten ved, at man runder ned 30%? Eller hvad er det nu, han gør Elon?

Sanne Dollerup
Ja, men noget af det, I skal vide omkring den blå kundetype, det er, at når man først er kommet på et bestemt level, så ser man ned på dem, der er under. Så der er rigtig mange, der har negative meninger omkring Tesla, at det pludselig bliver billigere. Men det, der sker, det er egentlig, at Tesla er startet på et bestemt level, og nu bliver det billigt, så vi går ned i level. Og det pisser alle
blå ad af, der er på et bestemt level, fordi nu bliver det jo downgradet. Men det giver også bare en kæmpe markedsmulighed, fordi jo længere du kommer ned i level, jo flere kunder. Så fra Teslas synsvinkel er det jo godt nok, at man egentlig starter højt og gør det til et statussymbol, og gør det til noget for de få, og så bagefter ruller du ud til, at rigtig mange kan få det. Så giver du den først de blå værdier, og så bagefter slipper du løs,
så rigtig mange kan få en Tesla.

Morten Kyvsgaard
Ja, for den er vel svær den anden vej rundt i virkeligheden.

Sanne Dollerup
Den er meget svær den anden vej rundt. Ellers så skal du lave fra forskellige levels til at starte med. Det kan du også gøre, hvor det er meget synligt. Men det gør, at det kommer sådan en afsmag. Jeg talte på et tidspunkt med en, hvor jeg sagde sådan, Shaping New Tomorrow, altså deres tøj, det er den blå kundetype, og så sagde han så, ej, det kunne han da overhovedet ikke se, at den blå kunne finde på at købe noget. Der var så, altså kunne finde på
at købe det, det var da ikke fint nok. Nej, men det var, fordi han var på et højere level. Han var, hvor han købte måske Marc Jacobs eller et eller andet mærke, som er dyrere. Så han synes, altså, Shaping New Tomorrow, det var i hvert fald ikke noget for den blå. Nej, men det er fordi, det er på et lavere level. Så den blå får en meget stærk afsmag på noget, der er på et lavere level. Og det skal man også lære at navigere i.

Morten Kyvsgaard
Det her er en speciel øvelse, han er ude i her med Tesla, også i forhold til, at så skal man virkelig passe på omvendt den gule kundetype og skrue for meget ned. Fordi han skal godt nok ned og have fat i dem, der er på level 0 eller level 1, men han skal også passe på, at han ikke kommer til at skrue for meget ned, så han kommer hen i noget grøn kundetype. Det er jo måske med den vej, han kommer til at gå, men
der er jo en interessant psykologi

Sanne Dollerup
omkring. Ja, altså det er jo en risikabel strategi, hvis han ikke holder den blå linje, og han har til, eller jeg ved ikke, om det er ham eller Tesla, men Tesla har jo en tendens til at gøre bilerne meget feminine. Altså blødere og blødere og blødere. Tesla har jo en tendens, der gør bilerne meget feminine.

Morten Kyvsgaard
Ja.

Sanne Dollerup
Altså blødere og blødere og blødere. Ja. Så det er jo interessant, hvor de er på vej hen.

Morten Kyvsgaard
Ja.

Sanne Dollerup
Men indtil videre, så er de stadigvæk den blå kundetype. Ja.

Morten Kyvsgaard
Og så til den grønne kundetype.

Sanne Dollerup
Den grønne kundetype, der er det vigtigt, at man ligger prismæssigt i nogenlunde samme boldgade som konkurrenterne. Ja. De skal ikke ligge for meget over og ikke for meget under. Ligge sammen med de andre. Det skal ikke skille sig ud. De skal ikke være sådan, at vi er meget billigere end de andre, fordi vi gør det på en helt ny måde. Det gider de ikke. Og de gider heller ikke betale for meget, fordi de har ikke brug for, at du tager telefonen hele tiden, eller du yder en ekstraordinær service. Det er fint nok, at de er i kontakt mellem 9-3 i hverdagene.
De behøver ikke have et eller andet ekstraordinært for at så skulle betale en højere pris. Så der ligger man så typisk tæt på konkurrenterne. Det er så også nogen, der er prisfølsomme på den måde, at de elsker at spare penge. Så de er sådan dem, der undersøger ekstra for at finde ud af, er der nogle andre steder, hvor jeg kan købe noget lignende, hvor jeg kan spare noget penge i samme kvalitet. Og det er nogen, der har en svaghed for at købe ting billigt.

Morten Kyvsgaard
Altså det kan de ekstra godt lide. Hvordan afviger de her for de gule?

Sanne Dollerup
jeg vil sige det er på kvalitet så hvis det er sådan at man nu ikke lige er i gult humør og man går ind i basic and More igen i morgen så vil man tænke det er godt nok en ordentlig omgangskrald det her det gør det, det har jo 14 dage så er det ude af huset igen men hvis du er i gult humør så er du mere den der drømmende ej hvor kunne det være hyggeligt ej hvor er den fin den her
der tænker du ikke på samme måde ej, hvor kunne det være hyggeligt, ej, hvor er den fin, den her. Altså, det er… Der tænker du ikke på samme måde på kvalitet, for der tænker du på sådan et… Nogle øjeblikke. Du tænker ikke sådan, det skal jeg kunne holde i lang tid. Det er et andet mode, du er i. Det er et andet humør. Hvor i den grønne kundetype, der tænker du meget på kvaliteten. Og når en vare kan gå ind og konkurrere ekstremt meget på pris, altså, hvor hvis jeg nu fuldstændig glemmer,
at der er noget, der hedder kvalitet, og jeg bare tager det, der er aller, aller billigst, så er det typisk, fordi konkurrencesituationen er på den måde, at der er ingen, der får kommunikeret ud, at det er vigtigt, hvad er risikoen ved at ikke købe det her i høj nok kvalitet. Men de tænker mere på kvaliteten i forhold til, at det kan holde i lang tid. Så det er dermed, at holdbarheden er lang. Det er vigtigt for dem.

Morten Kyvsgaard
Ja, så der er noget med perspektivet i, hvor lang tid man vil have ting.

Sanne Dollerup
Men samtidig er de også dem, der sparer humør. Så hvis de vurderer, at for eksempel så så jeg en, i sådan en gruppe, hvor nogen har snakket om, hvor man kunne få det billigste toiletpapir. Så er der sådan noget med, tror du er hjemme at fikse, eller sådan et eller andet sted, hvor der var det allerbedste tre-lagstoiletpapir. Men det er jo ikke sådan, at de går ud og køber et et-lag.

Morten Kyvsgaard
Nej.

Sanne Dollerup
Eller de køber, du ved, så finder de et allerbilligste tre-lagstoiletpapir.

Morten Kyvsgaard
Ja. Man bliver forbløffet over, hvad der foregår på de sociale medier.

Sanne Dollerup
Ja, det var meget interessant.

Morten Kyvsgaard
Meget, meget. Okay, jamen altså, interessant. Jeg tænkte, at i forhold til det der med at køre kampagner og sådan noget, det er jo også noget, der rimer godt på de grønne Nu omgiver jeg mig meget med grønne Man er jo i Nordjylland, så det hænder Så jeg hører ofte referencen Ublu priser Det er jo nok det, du refererer til Er det også sådan en fornemmelse af
Når ting bliver for dyre, så bliver det for flashy For en grøn Du ved, at pris og kvalitet hænger sammen Fordi de er meget kvalitetsbevidste Så den der klassiske fortælling, man har om tingene, at pris og kvalitet hænger sammen til en vis grænse så, når det bliver grønt, fordi man skal helst ikke være for. Altså pris

Sanne Dollerup
og kvalitet hænger sammen, det er noget som den blå kundetype, typisk vil sige. Den grønne kundetype bliver mere skeptisk overfor det. Det er bare sådan, ja ja, det er jo, det siger dem, der gerne vil have en høj pris for deres produkter. I skal ikke snyde mig. Jeg skal nok finde ud af, hvor det bedste trelagstoiletpapir er henne.

Morten Kyvsgaard
Så den hopper de ikke på

Sanne Dollerup
Nej
At de vil i hvert fald være skeptiske Over for den Hvor den blå kundetype Vil sige Det hænger sammen Sådan er de De har ikke lyst til At tage risikoen Fordi for dem er det en risiko At købe et eller andet Dårligt produkt Hvor det holder ikke Særlig lang tid Eller et skab Det kan ikke sættes Ordentligt sammen Eller et gardin Der ikke kan sættes ordentligt sammen, eller et gardin, der ikke kan rulles ordentligt ned, eller et tæppe, der begynder at flosse i hjørnerne,
det vil simpelthen irritere dem fuldstændig vanvittigt meget, at de skal til at skifte. Så de vil særligt ikke gå ind i risikoen med, at jeg køber noget, der er måske billigere, men ikke er af samme kvalitet. Så pris og kvalitet hænger sammen, vil de sige. Og det er også derfor, når vi snakker om pris, der er virkelig den blå kundetype, hvor man skal kigge rigtig meget på, fordi det er dem, hvor man virkelig kan gøre rigtig meget med prisen. Prisen er
en kæmpe faktor. Det kan man også godt til de grønne, men det er mere de traditionelle ting, vi tænker i forhold til pris. Altså man ligger i slipstrømmen af konkurrenterne, at du kører nogle 20% kampagner en gang imellem. Det er mere sådan livet af landevejen, hvor du virkelig kan gøre meget ved en blå kundetype.

Morten Kyvsgaard
Det skal jeg love for Elon, han har taget til efterretning.

Sanne Dollerup
Det har han.

Morten Kyvsgaard
Hvor starter man hen? Fordi der er jo også, psykologien i det her er jo også, når man snakker med virksomhederne, så er der jo også meget selvforståelse i forhold til at sætte en pris. Der er jo også en hurdle, der man ligesom skal over, når man skal forklare, at I skal sætte det i forhold til en kundetype. Hvad er dit take på det? Hvordan kommer man rundt om det? Ser det som lidt mere dynamisk størrelse, at man kan lege lidt med?

Sanne Dollerup
Det første, man skal gøre med alt andet, det er at få valgt den rigtige kundetype. Man skal først lige sikre sig, at man har valgt den rigtige kundetype. Når man har gjort det, så kan man jo gå ind og kigge på, hvordan er vores priser nu, giver det mening i forhold til kundetypen, og laver vi nogle fejl? For eksempel så har jeg set nogen, der har den blå kundetype, som har deres eget produkt, man ikke kan købe andre steder, og så kører de alligevel 20% rabat. Det er en klassisk fejl.
Det skal man ikke gøre. Man skal ikke køre rabatter og tilbud til den blå, hvis der ikke er nogen konkurrenter, som gør det. For eksempel, der var jo på et tidspunkt, hvor de her danske dekadent-tasker, de kom frem. Og de kom ind på markedet med en fast pris. Du kunne ikke få dem nogen steder med tilbud. Der var jeg på ingen… Og det var ret nyt på det tidspunkt. På intet tidspunkt kan du få en eller anden form for rabat på dem.
Jeg tror stadigvæk ikke, du kan med mindre af disse nogle. Der virkelig er sidste sæson. Men det smarte ved det, det er, at så kommer den blå aldrig nogensinde til at jagte tilbuddet, fordi de ved, jamen det her, det koster alt det samme, eller en original Murberry-task, den er aldrig på tilbud. Det er fint nok, så vil jeg gerne købe den til høj pris. Og det er altså rigtig vigtigt i forhold til den blå kundetype.
Hvis jeg har mit eget produkt med mit eget brand, så skyder jeg mig selv voldsomt i foden ved at køre rabatter på den.

Morten Kyvsgaard
Lad os lade det være. Ved det, så er der i hvert fald noget at tænke over derude i forhold til at sætte den rigtige pris. Det er et ekstremt svært emne at føre ud i praksis, men man skal jo lige huske på, at når man arbejder med kundetyper, så er det jo lidt noget, der er herude et fælles tredje, man kan referere til, i stedet for at det handler meget om ens selvforståelse i forhold til, hvad man
synes ens egne produkter skal koste. Det er typisk der, hvor… Ja, hvad synes vi

Sanne Dollerup
og hvad tror vi, at vores kunder synes? Præcis. Så er det godt at holde op mod kundetyper.

Morten Kyvsgaard
Absolut. Tak for snakken. Næste gang der skal vi snakke om en af de helt store nye spillere på markedet, nemlig Temu, og hvordan vi kan angribe dem i forhold til kundetyper. Lyt med i næste episode. Tak skal I have.

Scroll to Top