PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 26

Episode 26: Emotionelle Kundetyper® & Temu

I denne episode sætter Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup fokus på Emotionelle Kundetyper® i relation til e-handelsvirksomheden Temu.

Morten og Sanne taler om, hvilket indkøbshumør, Temu kommunikerer til, og hvorfor. Ligeledes forklarer de, hvorfor de andre kundetyper ikke motiveres af køb hos Temu. 

De slutter af med at diskutere, hvad virksomheder med samme kundetype som Temu kan gøre for at stå stærkere i konkurrencen om kunderne. 

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
Velkommen til podcasten om kundetyper. Vi skal snakke om den helt varme kartoffel, den store spiller, som rigtig mange danske virksomheder skal forholde sig til. Det er Anno 2024, nemlig Temu. Set med kundetypebriller. Og jeg sagde til dig, inden jeg trykkede optag, at der kommer et trickspørgsmål. Så her kommer det.

Sanne Dollerup
Ja, det glæder mig til.

Morten Kyvsgaard
Har du købt på Temu?

Sanne Dollerup
Nej. Det har jeg ikke

Morten Kyvsgaard
Det tænkte jeg nok. Og du er ærlig nu, ikke?

Sanne Dollerup
Jo

Morten Kyvsgaard
Godt Nå, det faldt totalt til jorden Det klipper vi muligvis ud

Sanne Dollerup
Nej Men jeg har købt på Wish

Morten Kyvsgaard
Du har købt på Wish?

Sanne Dollerup
Ja

Morten Kyvsgaard
Kan man sammenligne Wish og Temu?

Sanne Dollerup
Ja, det kan man godt Det er sådan lidt det samme

Morten Kyvsgaard
Prøv lige

Sanne Dollerup
Og Shein Jeg har ikke købt på Shein

Morten Kyvsgaard
Og Sheine, ja Nå ja Der var også nogen Alibaba Og der har været rigtig mange spiller igennem tiden. Men hvorfor er det, at vi snakker så meget om Temu lige nu?

Sanne Dollerup
Jamen, det er jo fordi, at de dominerer markedet. De overtager annoncerne på Google. De overtager annonceringen på TikTok og sociale medier. De sætter massivt ind for at få forbrugerens opmærksomhed. Og det gør jo, at når jeg søger et eller andet frem på Google, så er det nærmest Temu, jeg søger på i stedet for. Og det gør jo selvfølgelig, at de får nogle salg. Og det presser så de andre webshops,
dem der er vant til at sælge på Google og via annoncer osv. Priserne stiger på annonceringen.

Morten Kyvsgaard
Som følge af det.

Sanne Dollerup
Ja, som følge af det. Og så bliver det selvfølgelig sværere at komme ud til forbrugerne, når man mister kunder.

Morten Kyvsgaard
Men hvordan kan det være, at det lykkes dem, Sanne, når nu, at der har været så meget snak om kvaliteten af deres produkter.

Sanne Dollerup
Jeg talte en gang med en, der arbejdede med butikker, og han sagde, at han kunne regne ud, hvor mange kunder en butik ville få, på hvor mange, der gik forbi butikken. Og så han vidste, at hvis der ikke er nogen, altså også hvor synlige de er, altså hvor store vinduer er der, og hvor mange mennesker går forbi. Så han vidste, at for eksempel, hvis man er i sådan en sidegade, hvor der er billige husleje,
jamen det er klart, for der kommer også færre mennesker forbi. Der kommer færre mennesker ind i butikken. Jo mere du er på den primære gade, jo flere mennesker kommer der ind i butikken. Så han havde sådan en udregning, det kunne han altid regne ud. Og det er jo lidt det samme med Temu. Når de massivt køber sig ind på alle markedsføringsplatformen, så er det klart, at det bliver annonceret til flere mennesker, og så kommer der flere mennesker ind i butikken. Ja. Det er ligesom
at have en butik midt ude i hovede…, på hovede-gågaden hovedstrøget, og så går der bare en masse mennesker forbi. Ja. Så det er det første. Det er en af tingene. Ja. Og den anden ting, det er jo naturligvis det her med, at og det synes jeg, altså der synes jeg jo, at Temu på en eller anden måde har lidt humor. Altså shop som en millionær. Ja. Eller milliardær tror jeg endda, det er. Shop som en milliardær.
Ja. Ikke sådan vores lyst til at købe ting. Det har vi jo. Vi har alle sammen lyst til at købe ting. Af forskellige årsager. Og når man kommer ind på Temu, så kan du købe alt det, du har haft lyst til at købe, for en tiende del af prisen. Så derfor er det jo noget, der kan være svært at sige nej til. Og det er jo også noget af det, der gør, at det bliver attraktivt.

Morten Kyvsgaard
Så ud fra sådan et kundetype perspektiv, lad os bare lige prøve at analysere det lidt dybere. Hvem henvender Temu sig primært til?

Sanne Dollerup
Deres primære kundetype er blå. Og så siger man, what? Blå? Det kan ikke passe. Jo, det kan det godt. Det er blå level 0. Det er simpelthen alle blå, der ikke er blevet rige endnu. Alle dem, der ikke har nok penge endnu. Det er dem, der ikke er blevet millionære nu, men de vil gerne være millionære, og så kan de jo få et øjeblik følelser sådan, inde på Temu. Så det er
simpelthen blå level 0, og det er også det, vi snakkede om i sidste episode, at det er et kæmpe marked, der er der i level 0. Og det er jo så også, det smarte ved det blå, det er, det kan man godt sådan momentalt få dem til at glemme lidt det her med bæredygtighed, hvis der er et eller andet, de rigtig gerne vil have. Fordi det er et mere egoistisk humør, vi kan komme i, hvor det handler mere om, at jeg vil have den her ting. Og så den blå vil rationalisere sig frem til,
så vil de sige sådan noget med, jamen om jeg køber det af Temu, eller jeg køber det af en dansk webshop, det hele kommer fra Kina. En dansk webshop, så har jeg betalt af en mellemmand. Hvorfor skal jeg betale en mellemmand for min køb? Så er det bare den person, der tjener på det, i stedet for at jeg selv får pengene. Så de kan sådan, og det er også fordi de har, når man er i det humør, så er man også sådan, du ved, man godt liger at intelligent rationalisere over
tingene på den måde, og så får de jo fortalt sig selv, så er det i orden. For det er alligevel kommet fra samme fabrik. Så kan det jo være det samme bæredygtighedsmæssigt. Så kan man så snakke den danske økonomi, men hvorfor skulle jeg ikke lige så godt have mine penge frem for en mellemmand?

Morten Kyvsgaard
Ja, og jeg lægger nok penge i en dansk stat, og blablabla, jeg kunne lige forestille mig.

Sanne Dollerup
Så det er simpelthen blå level 0 de henvender sig til. Og det er det også med Wish og med Shein og så videre. Alibaba, alle de der lidt sketchige platforme. Det som vi snakkede om i sidste

Morten Kyvsgaard
episode, det var jo at pris borger for en vis kvalitet i et blå univers. Så er mit spørgsmål så til dig. Hvor længe tror du, at Temu bliver ved med at være en faktor i Danmark, når man tænker på, at alt andet lige, så er det meget noget ragelse, man køber på Temu. Og dog, det skal selvfølgelig siges, at der er nogen, der køber noget, og man kan også høre reaktionen på det.
Det er godt at købe fra Temu. Jeg havde egentlig regnet med noget ragelse, men det er faktisk fint nok.

Sanne Dollerup
Ja, og så bliver det virkelig noget, man kan prale med. Jeg købte det fra Temo, og den er rigtig god.

Morten Kyvsgaard
Jeg synes bare, at når man siger, at det er fra Temo, så får jeg sådan lidt en… Og det kan også godt være, at det er min blå side, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg får sådan lidt en ragelse tankegang. Men tror du, de kan blive ved at holde den kørende?

Sanne Dollerup
Blå Level 0 er jo et gigantisk marked. Det, der tror Temu, og det jeg ville gøre, hvis jeg nu var dansk erhverv, og skulle ind og konkurrere mod Temu, så ville jeg arbejde på at gøre Temu uncool. Så den blå kundetype køber noget, når de synes, at noget er cool og sejt. Og de kan godt lide at være gode forhandlere. Så dermed kan det godt være, at jeg købte 10 ting, og 8 ting var ragelse.
Men så købte jeg 2 ting, der var et megagodt køb. Så bytte med de der 8 andre ting, jeg købte. For dem kan jeg jo ikke sige til nogen. Men så har jeg i hvert fald de der 2, der var et megagodt køb. Men hvis man kan gå ind og gøre Temu uncool, altså det er lidt taberne der køber på Temu. Hvis man kan gøre det, så begynder du at have fat i noget. Du ved, fordi massen kigger på dig negativt, når du køber noget af Temu.
Eller når du køber noget af de her internationale markedspladser.

Morten Kyvsgaard
Kommer det automatisk nu her, hvor Temu er blevet så mainstream?

Sanne Dollerup
Nej, det kommer ikke automatisk. Det er noget, man skal gå ind og arbejde med brandingmæssigt. Det er noget, du skal gå ind og skabe en awareness om, at det er simpelthen ikke cool at handle på de her internationale markedspladser. Det er uncool. Og hvis man kan lykkes med det, så kan man komme rigtig langt.

Morten Kyvsgaard
Hvem er det, der er truet af Temu? Altså selvfølgelig ud fra kundetypebriller. Er det blå virksomheder, der befinder sig på samme level? Ja. Eller højere? Eller højere. Er det også de grønne?

Sanne Dollerup
Ja, altså man kan sige, at Temus primære kundetype er blå level 0. Men man kan sige, at hvis man kan snakke om en sekundær, så vil det være den grønne. I forhold til, at de elsker at spare. Så den der drøm om, at de kan komme til at spare noget. Men jeg vil sige, at det er kun en fejl, de laver én gang. Fordi når man så køber noget på Temu, så får man jo 3.000 salgsmails efterfølgende.
Så hvis der er noget, der kan skræmme den grønne, så er det jo hele deres mail-indbakke, der bliver fuldstændig fyldt med, køb det her, og nu ødeløber din et eller andet, og nu har du rabat på det her over. Altså de bliver fuldstændig forbrilske, og tænker sådan, nej, nej, nej, nej, hvad har jeg gjort? Det skal aldrig handle igen. Så derfor, så kan det godt være, at de tænker, okay, jeg prøver lige,

Morten Kyvsgaard
men så gør de det ikke igen.

Sanne Dollerup
Nej, og der er nok også en,

Morten Kyvsgaard
det kan vi lige vende tilbage til senere, hvordan vi sådan lige kunne takle det, men der kommer nok også lidt mere bæredygtighedsaspekt ind i det her. For den grønne kontra den blå.

Sanne Dollerup
Ja, helt sikkert.

Morten Kyvsgaard
Hvorfor ikke den gule? Hvad med det gule her?

Sanne Dollerup
Altså, Temu er ikke særlig hyggeligt sted, og det er ikke særlig visuelt pænt bygget op, så skal det være fordi, at de har forelsket sig et specifikt produkt, som de så googler sig frem til, og så finder de det den vej. Men så vil de stadigvæk have sådan lidt Temu og have de der negative historier og det forkerte at gøre. De vil have meget mere samvittighed med i købet. Der kan de grønt godt momentalt
komme til at falde for, at prisen er lav.

Morten Kyvsgaard
Hvad så hvis, at og det er jo fuldstændig tænkt ud af boksen det her, men hvad nu hvis Temu entreret med en stor mængde gule influencers og bare køber massivt ind på det. Det har jeg ikke set, at de har gjort endnu. Det skal jeg sige, at det kan godt være, at de gør det. Men hvad nu hvis de gjorde det og så kørte den lidt mere? Fordi det der problem med at købe den gule vej, jeg vil også, at det går op på noget personligt. Altså, der er ikke noget personligt, hvad er Temu? Temu er typisk set noget ud fra Kina.

Sanne Dollerup
Jamen, så vil jeg sige, at så er de enkelte influencers brand i fare, hvis de gør det. Altså, det vil jeg for kraftigt fraråde, at de der gule influencers gør. Der er så mange negative historier om Temu, og børnearbejde, og skadelige stoffer, og hvad ved jeg, at det vil simpelthen have en negativ effekt på deres troværdighed.

Morten Kyvsgaard
Ja, så det kunne sikkert være en farbar vej.

Sanne Dollerup
Altså, jeg tænker da godt, at de ville kunne få nogle salg af det, fordi at de gule er så koblet op på de influencer, de følger, at de måske ville tænke, okay, hvis hun gør det, så kan jeg også godt gøre det. Men de ville få meget modstand i tråden. Hvad med de røde? Den røde kundetype, de springer jo lidt fra det ene til det andet. Jeg vil sige, ja, hvis det er, at de lige finder et helt specifikt produkt, som de finder på Amazon i Tyskland,
og så finder ud af, at det kan også godt få billigere på Temu, måske. Men de er jo også meget etisk anlagt, så derfor vil de også tænke meget over, at det er forkert, og det går imod hele bæredygtighedstanken. Så skulle det kun være, fordi der er et eller andet specifikt produkt, som de kun kan få på Temu, som de gerne vil have, eller på sådan en markedsplads. Og det er kun der, og jeg kan ikke få det
andre steder. Men det er ikke et sted, de vil være loyale over for overhovedet.

Morten Kyvsgaard
Lad os sige, at du har en konkurrerende virksomhed dansk, webshop, blå, level 0, level 1, kunne det være?

Sanne Dollerup
Ja, det er nok level 1, som bliver ekstra truet, fordi jeg nu kan købe produkterne i 0. Altså til nul pris. Level nul pris.

Morten Kyvsgaard
Nu får du resten af podcasten til at redde kastanjerne ud af ilden her. Hvordan gør vi det der med at gøre det uncool? Hvor skal vi starte hen med at angribe det her rent markedsføringsmæssigt? Fordi det er jo en faktor, vi er nødt til at spille ind.

Sanne Dollerup
Ja, det er helt sikkert en faktor. Jeg vil fortsætte med at gøre det, jeg plejer til den blå kundetype. Så jeg ville fortsætte med at arbejde med, at min platform ser professionelt ud, og mine produkter bliver forklaret professionelt, og de bliver præsenteret på en god måde. Det er sådan, egentlig lige meget, hvilke udfordringer man står over for, i forhold til kundetyperne, så handler det om at blive ved med at gøre det samme, bare mere.
Så man skal blive ved med at gøre det samme, men selvfølgelig er man nødt til at skrue op for det blå. For det bliver meget tydeligt, når jeg går ind på Temu og kigger på det, jeg godt kunne tænke mig. Og så bagefter kigger jeg på den anden webshop, der er dansk, som jeg også godt kunne tænke mig. Der kan jeg jo godt se i det visuelle, at det ene er skrald, og det andet er kvalitet. Så derfor handler det jo om at bygge det op. Men egentlig modsat sige, at det værste, man kan gøre, det er at gå ind og tænke,
nu skal jeg konkurrere på prisen, nu skal jeg gøre det billigere, og nu skal jeg finde nogle leverandører, der kan gøre det endnu billigere. Man skal ikke gå ud og konkurrere på prisen. Det kan godt være, man skal arbejde på at få et billigere produkt, men det er svært at konkurrere på prisen med Temu. Men man skal simpelthen ved at signalere, at det her er et cool sted, så siger du indirekte, at det andet er uncool.

Morten Kyvsgaard
Vil det være smart at køre i en form for bashing-strategi,hvor man angriber Temu?

Sanne Dollerup
Jeg vil sige det på den måde, hvis man skal gøre det til nogle kundetyper, så skal det være til en blå

Morten Kyvsgaard
. Ja, det kunne jeg nemlig forestille mig.

Sanne Dollerup
Ja, altså de kan godt håndtere, at man går i kødet på sådan nogen som Temu.

Morten Kyvsgaard
Selvfølgelig sagt humoristisk og med glimt i øjet og sådan noget.Jo, jo. Bedre end Temu-agtig, ikke?

Sanne Dollerup
Ja, ja. Temu er for tabere. Ja, sådan noget der.

Morten Kyvsgaard
Ja. Ja, ja, Temu er på taber. Ja, sådan noget der. Det var et slogan, han fik helt gratis. Ja, det blev bare taget derude.

Sanne Dollerup
Du siger, de skal gå ud med en kampagne. Temu er på taber. Ja, den slags. Det må man gerne til en blå kundetype. Men jeg ved ikke, jeg tænker, hvis man nu har en rigtig flot webshop, der er bygget op omkring nogle fede blå produkter, så bare det at nævne Temu, det ødelægger det lidt. Fordi det er sådan lidt taberen. Det er uncool. Så jeg tror, det vil ødelægge det
at gå ind og tale om det på sin webshop. Men gør det, som man i forvejen gør til en blå kundetype, når der kommer sådan en konkurrence om det her, så handler det om at skrue op. Og det er jo også det, der er hele essensen ved det her. Jo før du kommer i gang med at arbejde med kundetyper, jo mere sikkert står du i forhold til, hvis der kommer sådan nogle
konkurrenter som dem her.

Morten Kyvsgaard
Det er jo kommet over natten, og vi har sagt det før, vi har sagt det i tidligere episode, at det der med, at alt ånder fred og ro, der er ikke noget, der lige tegner i solen mod under stjerner på, at din virksomhed skulle være som jo der er markedsledende potentielt, skulle være i fare for noget som helst. Men den dag, det sker, og det sker, det kan vi bare se her, det sker også i andre brancher,

Morten Kyvsgaard
lidt mere specielle og sådan noget. Lige så snart, at der kommer en spiller, der bare har en lille smule muskel, rent økonomisk også, så kommer de til at tage markedsandel, og så er det jo bare et spørgsmål om, om man er klar til det, og om man er skarp på grunden til, at man skal købe ved dig kontra Temu eller de andre konkurrenter.

Sanne Dollerup
Lige præcis. Og hvis man henvender til to eller tre kundetyper, så står man mere usikkert i markedet. Ja. Hvis du henvender dig til en kundetype, så står du mere sikkert, fordi kunderne er følelsesmæssigt tilknyttet. Ja.

Morten Kyvsgaard
Hvad så hvis du, undskyld, hvad så hvis du er en grøn virksomhed her? Vil du spille på det der usikre vedkøbet i Temu?

Sanne Dollerup
Ja, men det kommer, altså der har medierne jo været rigtig gode. Ja. Altså til at gå ind og forklare alle de skrækkelige ting, der ligger ved Temu, og alt det, man kan risikere, og de farlige stoffer, og alt det der. Så det er det samme med en gule kundetype. Den usikkerhed er blevet skabt gennem medierne, og det er supergodt. Altså, der har medierne virkelig hjulpet de danske virksomheder.

Morten Kyvsgaard
Der kommer også sådan lidt en diskurs, undskyld, akademisk reference her, men der kommer sådan lidt en et sprogmønster omkring sådan en skruebrækkeri. Du er lidt en skruebrækker, hvis du køber ved Temu. Hvor våger du at købe, når du kunne støtte? Altså der er sådan noget der,

Sanne Dollerup
der også… Det er bare forkert.

Morten Kyvsgaard
Det harmonerer ikke med at støtte lokalt.

Sanne Dollerup
Den grønne kundentype har jo den identitetsbetælling med, at jeg gør det, der er det rigtige at gøre. Og vi ved alle sammen kollektivt, at det ikke er det rigtige at handle ved Temu.. Det er det rigtige at handle lokalt. Men det er der, hvor jeg siger, at den grønne kundetype er så orienteret omkring at spare, at de godt kan have et svagt øjeblik, hvor de lige prøver det. Tanken om, tænk hvis jeg lige kunne spare rigtig meget på det her.
Det kunne altså også være lækkert. Og så gør de det, og så gør de det aldrig igen.

Morten Kyvsgaard
Nej, forhåbentlig. Eller så du ved…

Sanne Dollerup
Ja, ja, altså hvis de har… Lad os sige, at de havde et produkt i super høj kvalitet, til enormt billige penge, jamen så er det jo en helt anden situation, vi er ude i.

Morten Kyvsgaard
Ja. Men det er jo også en bevidsthed omkring, hvad det er for USP’er især, man skal spille på her. Fordi, som du nævnte før, det er blå argument omkring, jamen hvorfor skal jeg betale overpris for det samme produkt, når jeg kan købe det ved Temu?
Der skal man have sit svarberedskab klar.

Sanne Dollerup
Det skal man, fordi ellers er det jo bare et spørgsmål om gode forhandlingsevner. Så ved I, det er jo bare mig, hvis jeg er noget blå, og så køber jeg noget ved Temu, som jeg også kan købe i en dansk webshop, så køber jeg det ved Temu, så siger jeg, jamen hvorfor skulle jeg betale en anden person for det? Altså det er bare gode forhandlingsevner. Så der skal man jo sige, at det her er selvfølgelig bedre kvalitet, det er et bestemt brand.
Det er jo typisk ikke brands, de sælger på, Temu.

Morten Kyvsgaard
Nej.

Sanne Dollerup
Så den vej kan man jo også godt gå med at fokusere mere på, at man har nogle bestemte brands. Ja. De blå er jo ikke så glade for kopivarer.

Morten Kyvsgaard
Nej, det er også derfor, at jeg tænker, at der må være en flanke åbent der.

Sanne Dollerup
Men det er de blå, der køber kopivarer.

Morten Kyvsgaard
Ja, okay.

Sanne Dollerup
Så hvis man har en Louis Vuittion taske.

Morten Kyvsgaard
Altså blå level 0.

Sanne Dollerup
Blå level 0, ja. Og der skal vi huske, at det jo ikke bare er Danmark, det er hele verden level 0. I Danmark har vi en lidt mere elegant syn på det blå.

Morten Kyvsgaard
Ja, så det er en vej, man skal overveje at forfølge, det der med at spille på, at man måske har nogle etablerede brands, og det borger for en vis status, kvalitet.

Sanne Dollerup
Ja, kvalitet, status. Ja, så det er bare mere lækkert. Man kan jo typisk mærke og se produkterne, når de er mere lækkert. Når du har en stol, der koster mere, man kan mærke det, når man sidder i det, man kan mærke det af kvaliteten, og specielt de blå, de vil sige, Man kan mærke det, når man sidder i det. Man kan mærke det på kvaliteten, og specielt de blå, de vil sige, de kan mærke det. En Audi, den har en helt speciel lyd, når døren den lukker. Der er nogle finesser i de blå produkter, der er vigtige. Og så kan det godt være, at det der
level 0, det ligner noget, men det er det ikke.

Morten Kyvsgaard
Nej, så det er sådan et wannabe.

Sanne Dollerup
Ja, det er wannabe. Du kan falde igennem på det. Og det er jo det samme med en Louis Vuitton-taske, der er kopi. Du kan falde igennem på det. Det skal virkelig være en god kopi.

Morten Kyvsgaard
Der er et ansigtstab potentielt.

Sanne Dollerup
Der er et potentielt ansigtstab, men det er jo svært, hvis du nu har en stærk blå side, og er på level 0, fordi du er studerende, eller iværksætter, eller jobsøgende, eller et eller andet i den stil, eller du er i et land, hvor der er en større underklasse. Jamen så er du i en situation, hvor du er nødt til at købe kopivarer, hvor du så leger, at du har råd til at købe det for et øjeblik.

Morten Kyvsgaard
Vil det være en potentiel farbare vej at gå fra at være et level 1 brand, til at bevæge sig længere op til at være level 2? Kan man tale om, at det kunne være en farbare strategi?

Sanne Dollerup
Ja, altså vi plejer altid at tale om til en blå kundetype, at det er godt at have produkter på flere levels, fordi det er det, der gør dem loyale. Så det er altid godt at tale om, når man kigger sit produktortiment igennem, så kigger vi på, er der produkter på alle levels. Du kan bare ikke blande 0 og 1. Du kan ikke både have et sted, hvor der er level 0 produkter, og så level 1, 2, 3. Enten så har du et sted, hvor der kun er level 0,
eller så har du et sted, hvor der er 1, 2, 3, 4, 5. Fordi at level 0 produkter er en helt anden kategori. Det er wannabe-kategorien. Hvor et, så begynder du at være noget. Så køber du et status-produkt.

Morten Kyvsgaard
Så man kunne godt gå ind og kigge en lille smule på sortimentet og se på, hvad har vi af level 1-produkter? Og så måske skrue lidt ned for det, hvis man kunne erstatte det med level 2-produkter.

Sanne Dollerup
Ja, altså sådan at jeg både har level 1 og level 2-produkter.

Morten Kyvsgaard
Ja, og så begynde at kigge lidt mere opad i forhold til…

Sanne Dollerup
Men vi ser det jo, eksempelvis jo B&O, de har produkter i alle levels. Ja. Hele vejen op. Så det er en rigtig god måde at gøre den blå kundetype loyal på, fordi jeg kan altid, hvis jeg tjener flere penge, så kan jeg stige levels. Ja.

Morten Kyvsgaard
Nu får du spåkuglen. Eksisterer Temu om fem år?

Sanne Dollerup
Der er nok noget nyt, der kommer.

Morten Kyvsgaard
En ny Temu?

Sanne Dollerup
En ny Temu, ja. Det er noget, vi ser ind i, bliver ved med at komme igen og igen og igen. Ja. Og det, det handler om, i hvert fald nationalt, det er at opdrage forbrugeren til at lade være med at købe. Altså det er simpelthen en opgave, vi har. Medierne har, og Dansk Erhverv har, og de danske webshop har sammen, og butikker. Det er at opdrage forbrugerne til at lade være
med at gøre det. Der er jo faktisk et område i Italien, og nu kan jeg ikke huske, hvor det er hen. Men i Italien er der et område, hvor der ikke er nogen kædebutikker overhovedet. Ja. Fordi at forbrugerne simpelthen har stået fast på, at det vil de ikke have. Okay. Der er ikke nogen, der har lykkes at komme ind i det område. Så forbrugere har jo enormt meget magt, hvis de ved, at de har den magt. Ja. Og nu kommer hele det her bæredygtighed
jo også, eller er over os i stor stil. Så det er også et super godt argument for, hvorfor vi skal lade være med det. Ja. Så derfor, så tænker jeg, at jeg kan godt se en lys fremtid i forhold til, at vi som forbrugere bliver opdraget til ikke at købe derinde.

Morten Kyvsgaard
Jeg synes, det er en super god pointe, at vi har faktisk rigtig meget skulle have sagt, i hvert fald kollektivt.

Sanne Dollerup
Ja, vi har enormt meget skulle have sagt. Det er kun for et øjeblik, vi tænker, at vi ikke har det. Jeg tror også, der ligger meget i det med de her webshops, det her med, at jeg skal også have lov til at købe noget lækkert. Ikke sådan, at der ligger sådan en, hvorfor må alle andre købe noget, og jeg ikke må købe noget. Så at få os til at forstå, at vi skal på en eller anden måde have løsrevet forbrug fra vores egen selvforståelse.
Og det tror jeg, det kommer til at ske meget mere i fremtiden.

Morten Kyvsgaard
Ja, plus at køb lagt mindre trenden, som vi vist også har været lidt inde på. Men altså det her med antiforbruget bliver en større og større faktor. Rimer ikke super godt på Temu, umiddelbart?

Sanne Dollerup
Ej, det gør det ikke. Men det rimer godt på at være mere bevidst omkring sit forbrug. Og det rimer rigtig godt på at give flere penge for de produkter, du køber, så de holder længere tid. Det rimer godt på genbrug og genanvendelse. For eksempel, jeg viste det lige her på kontoret, men jeg var lige nede i Aalborg, og der er kommet en butik i en af gågaderne, hvor der er en ret stor butik, der er en skrædder. Og det er jo virkelig et billede på den nye tendens, at i stedet for at forbruge nye ting, så reparerer vi. Eller laver om eller designer vores kjole, der måske ikke liger moderne mere til en, der er lidt mere moderne. Altså det her med at genanvende og hvor i store byer, så ser man tøjstativ og alle mulige steder, så folk de
sælger deres tøj. Så det er jo, vi er på vej mod nye tider. Og lige nu, der er vi i den her overgang, hvor at vi lige skal finde vores ståsted. Men det er helt sikkert, når vi går fem år frem i tiden, i hvert fald i Danmark, så bliver vi med at kritiske forbrugere. Det er noget andet internationalt. Så må vi se, hvor

Morten Kyvsgaard
blå kundetype bevæger sig hen i forhold til det bæredygtige aspekt. Fordi der er jo også noget der i forhold til, at de begynder at få nys om det, og begynder at få nys om det, og begynder at leve lidt mere efter det.

Sanne Dollerup
Hvis det at være ikke bæredygtig bliver uncool, så holder de op med det. Fordi de blå kundetyper er meget optaget af at have status, og være cool i andres øjne. Så hvis det er cool at gå på Harvard University, så går jeg på Harvard University. Hvis det er holdt op med at være cool, så holdt op med at gå der. Det er det samme med, hvis det ikke er cool at købe på Temu, så holdter de op med at købe der. Så hvis det ikke er cool at købe noget, der ikke er bæredygtigt, så holder de op med at gøre det.

Morten Kyvsgaard
Så der skal arbejdes med noget cool-ness, både på kortbane og på den lidt længere bane, i forhold til hele Temu. Det er jo ikke bare Temu, det er jo alle mulige andre, det kunne være hvilken som helst. Men jeg synes, det er interessant at belyse det, i forhold til det følelsesmæssige aspekt, i stedet for, at det altid kommer til at handle om tilgængelighed, og hvor meget de spender, og synlighed og sådan noget. Ja, lige nøjagtigt. Altså, der ligger noget bag ved det også, som jeg håber, at man derude har fået 27 minutters skarp køleskabskold
analyse af dig omkring. Så kan man jo tage det, eller hvad, men man er nødt til at forholde sig til det. Også både som forbruger, men også som virksomhedsejer, Det er der ingen tvivl om. Det var ordene. Lad os lade Temu være Temu. Tak for snakken. Og så husk derude også at give os en lille rating. Der begynder at komme lidt flere ratings til os. Så du må sige et eller andet rigtigt. Der må være et eller andet i det, du siger, som folk kan bruge til noget.
Så det må man meget gerne begynde at gøre, der hvor man hører vores podcast.
Tak fordi du lyttede med.

Scroll to Top