PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 27
Episode 27: Sådan bruger Nikoline kundetyper dagligt
Episoden handler om, hvordan Nikoline Nielsen fra Vestjysk Marketing bruger Kundetypeuddannelsen til at skabe målrettet branding og stærkere strategier.
Hun deler erfaringer med at integrere Emotionelle Kundetyper i sit arbejde og reflekterer over uddannelsens betydning for hendes faglige udvikling og samarbejdet med kunder og kollegaer.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til podcasten om kundetyper. I dag har jeg taget mikrofonerne med på vejen til Ringkøbing til Vestjysk Marketing. Og overfor mig sidder Nicoline Nielsen, som er Art Director her hos Vestjysk Marketing. Og det er to små tre timer at køre herud, Nicoline. Men det gør vi gerne, fordi vi skal snakke om kundetypeuddannelsen.
Nikoline Nielsen
Ja, så vil du gerne køre langt.
Morten Kyvsgaard
Så vil jeg gerne køre langt. Det er langt. Men det vil jeg gerne, fordi du jo for en måneds tid siden blev uddannet i emotionelle kundetyper. Servicerede i emotionelle kundetyper på kundetypuddannelse.
Nikoline Nielsen
Ja.
Morten Kyvsgaard
Og det er det, der ligesom skal være omdrejningspunktet for vores snak her. I forhold til din oplevelse af det og kundetyper i det hele taget. Kan du huske, hvor du møder begrebet kundetyper første gang?
Nikoline Nielsen
Meget tydeligt. Og grunden til, at jeg kan huske det meget tydeligt, er faktisk, fordi det var ved en kundekase, der var ved at gå helt galt. Jeg har før i virke af mit arbejde, arbejdet med noget, der hedder brand archetypes, som handler meget om at sætte personlighed på et brand, altså sætte sådan nogle personkaristika på et brand for at gøre det mere menneskeligt. Og jeg møder så en kunde, som skal have en opdatering i deres visuelle identitet.
Den skal altså ikke være helt ny, det skal bare være nogle små touch-ups, kan man sige. Og den ene af dem, der skal have den her, begynder at snakke om de her kundetyper. Og med det samme blander jeg det faktisk lidt sammen med de her brand archetypes, som jeg kender, fordi det er også sådan et helt farvet hjul, og så har man sådan de forskellige personetyper. Og det gør, at vi mismatcherer rimelig meget, rimelig hardcore med hinanden,
så de får det første oplæg, så er de bare sådan, det er bare slet ikke grønt. Og det var det heller ikke. Når jeg kigger tilbage på det nu, det var det overhovedet ikke. Og hende den ene, hun havde ikke selv taget uddannelsen. Hun havde bare hørt om det. Men hun ville så starte på uddannelsen, og hun er færdig også. Jeg tror, det holdede der måske et halvt år eller sådan noget, før midt.
Morten Kyvsgaard
Så det vil sige, at hun snakker om alle mulige forskellige farver. Brødbul, blå og grøn. Og du er fuldstændig uvidende om, hvad det er.
Nikoline Nielsen
Ja, og hun er faktisk også en lille smule uvidende. Altså, de diskuterer også meget internt om mærsk, for eksempel, er grønt. Så alle farverne ryger rundt til højre og til venstre. Og så tror jeg, at på det tidspunkt fik jeg så øjnene op for, okay, hvad er det så? Og i mit virke med branding, der er det jo enormt interessant. Jeg vil jo rigtig gerne vække følelser ved folket. Så det her med, at det var indkøbshumør, og jeg havde en samtale med Sanne, inden jeg sagde ja,
gjorde, at jeg tænkte, at det er det, vi skal. Vi skal være med i vores produktportfolie.
Morten Kyvsgaard
Hvad har du af baggrunden i forhold til din faglighed?
Nikoline Nielsen
Jeg er uddannet, det er jo meget atypisk, men jeg er egentlig både uddannet webudvikler og grafisk designer. Det er jo sådan to facetter. Jeg er så verdens dårligste webudvikler, vil jeg sige.
Morten Kyvsgaard
Intet mindre? Nej, intet mindre.
Nikoline Nielsen
Nej, intet mindre, men så har jeg jo så bevæget mig hen af karrierestigen fra grafisk designer til ADR, fordi jeg har været rigtig dygtig til at sætte mig ind i kunderne umiddelbart ved første møde for eksempel, og forstå deres problematikker, og på den måde har jeg så arbejdet mig op til at arbejde mere med strategier, mere end bare grafisk design.
Morten Kyvsgaard
Hvordan vil du sige, at din faglighed var, inden du arbejdede med kundetyper? Fordi jeg bilder mig ind, at alle er kompetente, uanset om de kender til kundetyper eller ej.
Nikoline Nielsen
Ja, men det er klart, at når man først er inde i de der kundetyper, så kan man ikke se andet. Jeg bruger ikke brand archetypes mere overhovedet. Det er primært kundetyper, og det mixer jeg sammen med nogle af de værktøjer, jeg havde før. Så sådan noget som personas bruger vi stadigvæk herude i byrådet, men nu kalder jeg dem emotionelle personas. Så jeg tilføjer, hvad er det kundetypen
mangler i det her persona. Så jeg mixer nogle af de ting, jeg vidste før, med nogle af de ting, jeg så ved nu.
Morten Kyvsgaard
Vi vender lige tilbage til dine kollegaer lige om lidt, fordi jeg synes, det er et interessant perspektiv, det der med, hvordan du er den eneste, der har taget uddannelsen i Vestjysk Marketing, indtil nu i hvert fald. Hvordan de har opfattet det på sidelinjen. Det synes jeg var lidt sjovt. Jeg mødte jo lige en af de kollegaer her, som spurgte den til det. Så det kan vi lige vende tilbage til. Men du starter jo så på uddannelsen her. Og hvad er det, du synes, du møder her på uddannelsen
i forhold til, hvad du kender til i forvejen rent fagligt?
Nikoline Nielsen
Jamen det er måske, og det har jo faktisk også været lidt min fordom omkring uddannelsen. Det var lidt det her med, at det er bare en masse værktøjer til folk, der er nogle virkelig dårlige grafisk designer. Så de har brug for at få at vide, at når du har A, B, C, så vælger du D. Det var lidt min fordom. Men det der med, at jeg fik det emotionelle aspekt i, hvorfor er det, at den grønne så godt kan lide,
nu kalder jeg det kedelige ting, men det er på grund af, at det giver den her tryghed noget, de kender. Hele det aspekt synes jeg egentlig var ret godt, og det fik jeg rigtig meget ud af.
Morten Kyvsgaard
Kan du se, hvem du har designet til tidligere? Hvad er det ligesom har været nogle kundetyper, der har motiveret dig mest i forhold til den opgave, der ligesom lå for hånden, efter du møder kundetyper?
Nikoline Nielsen
Ja, altså jeg kan jo også godt se, at nogle ting har været lidt forudbestemte. Har jeg haft en advokat, så er det på automatik altid været blå. Og så er det, som om det kender jeg designmæssigt universet, så det er altid den retning, man bevæger sig i. Men det har jo åbnet op nu for, at man kan jo faktisk også godt være en grøn advokat. Og man kan i den grad faktisk også godt være en gul advokat. Og den tankegang vil jeg ikke have brugt før.
Morten Kyvsgaard
Hvad vil du have gjort der?
Nikoline Nielsen
Jamen det hele vil være blevet blåt. Fordi det er som om, at i virke af, hvad jeg har set af advokatfirmaer tidligere, og hvad jeg tidligere har lært omkring advokater, så er det som om, det er bare altid det der meget stilrene, masser af plads, meget seriøse ord. Det var noget, som jeg ligesom per automatik mixede ind i den branche. Ja. Hvad vil du
Morten Kyvsgaard
sige er den største forskel nu? Lad os nu sige, at du mødte den kunde der, som du snakkede om, som du havde mødt før. Fordi jeg ved jo også, at uddannelsen er jo en del af det der med at kunne finde ud af, hvad er et USP’er, og hvordan skiller vi os ud på en hensigtsmæssig måde, og sådan nogle ting. Hvordan har den læring ligesom
gjort, at du tilgår dit arbejde nu, i forhold til hvad du gør tidligere? Det er jo sådan, at når man
Nikoline Nielsen
er på bureau, så er rigtig mange ting
Morten Kyvsgaard
på tid.
Nikoline Nielsen
Kunderne betaler for vores tid, og når vi er på tid. Kunderne betaler for vores tid, og når vi er på tid, så er det også fordi, at der er noget med budget, altså med hvor store budgetter mine kunder har. Og vi er meget vestjyske og rolige herude, så vi vil gerne have både de helt små, nye virksomheder, og vi er også klar til at tage nogle kæmpe, kæmpe store virksomheder. Så vi vil gerne have det her spektrum, og det er klart,
at nogle gange, når der kommer nogle af de meget små virksomheder, så er min største begrænsning herude, det er tid. Hvor meget tid, jeg kan bruge på den kunde. Så man kan sige, at nogle gange, hvis de ikke har budgettet til, at der er mulighed for, at jeg kan sidde og lave en lille konkurrentanalyse og kigge alle de der ting hjemme. Men at jeg bare får at vide, at nu skal vi have et logo, vi skal have nogle farver. Så vi starter i det step, der hedder visuel identitet. Så er det klart, at det er på en eller anden måde mig, der beslutter, hvilken kundetype jeg prøver at bømme ned i.
Og det gør jeg bare på helt automatik, og de har ingen beslutning over det. Og det er jo en helt forkert tilgang, men det er den mest praktiske tilgang i det scenarie. Og de får stadig for det meste rigtig, rigtig meget ud af det. Men har jeg en kunde, som godt kan se værdien i en kommunikationsstrategi, det arbejder vi rigtig meget med herude, hvor vi starter med hele strategidelen, som både er konkurrentanalyse, hvor man så vil lave de her USP’er,
man vil kigge på platformsidentifikationer, altså hvorfor giver det mening i overhovedet, det er hende, og så vil vi kigge på kundetyper, så sådan en hel strategidel. Og bagefter vil vi så bevæge os til det, vi kalder brandingdelen, så vil der være mere tone of voice, hvad er jeres værdier, og alle de her meget føle-menneskelige ting. Og så vil vi lande henne ved det, der hedder visuel identitet. Så visuel identitet er for os
først et step 3, men nogle gange, så er der nogle kunder, der er nødt til at springe de første to over, fordi økonomien ikke er til mere lige nu. Og så er det som om, at jeg nogle gange alligevel påtager mig lidt af de andre ting, og så
Morten Kyvsgaard
går jeg i gang. Ja, så det
Nikoline Nielsen
ligger lidt på ryggraden? Ja, det gør den lidt. Det der med, selv hvis kunderne ikke helt betaler for en kundetypeanalyse, så kan jeg ikke se fra det nu. Nej. Altså, så de får en per automatik på en eller anden måde.
Morten Kyvsgaard
Ja. Selve din oplevelse af uddannelsen, altså hvordan oplevede du kundetypuddannelsen som sådan et hele? Nu har du jo lige overstået det her i sidste måned, og jeg kan afsløre, at jeg var sensor, og du bestod med bravur, så ikke noget for godt. Du kan tale frit nu, der er ikke nogen farer for, at du ikke har bestået. Jeg har set, at du har fået certifikatet derinde. Hvordan oplever du hele uddannelsen i sin hele form? Jeg synes, det var en rigtig positiv uddannelse at tage,
Nikoline Nielsen
også fordi, og det er jo også positivt for os, men vi har rigtig travlt. Så det med, at jeg ligesom har kunnet tilpasse mit arbejde, og den tid, jeg har kunnet have til det, det har været alfa og omega for mig, og også for mit forløb. Jeg har jo måske været en af dem, der næsten hver eneste gang har afleveret min opgave, nærmest dagen før. Men det er jo ikke, fordi jeg har fået en kæp i hovedet over det,
for jeg har jo afleveret opgaven. Så jeg har oplevet en meget bred forståelse, og så har jeg oplevet en meget høj kvalitet af indholdet, synes jeg. Det er også det, jeg siger, det sidder jo lige pludselig på ryggraden. Jeg kan ikke lade være med at tænke på det, når jeg møder en ny kunde. Både i forhold til deres virksomhed, men også i forhold til dem. Altså dem, jeg sidder over for. Okay, han er godt nok høj på sit grønne vare. Så ja, meget høj kvalitet, og underviserne har simpelthen været så flinke.
Altså virkelig flinke og dygtige til det, de laver. Også skolen, og der har været nogen, der har kommet med kritiske spørgsmål til at besvare dem på en ordentlig og god måde. Så det har været et meget positivt forløb, synes jeg. Og jeg har jo også købt adgang til værktøjerne efterfølgende, fordi jeg synes, de har været rigtig gode. Senest var jeg inde i går i den gule emoji-guide og findede nogle korrekte emojis
til en kunde, jeg havde der sælger sig nogle kropsolier. Og det var bare enormt brugbart. Jeg skulle bruge mindre tid på at tænke selv et eller andet sted, fordi jeg havde det ved hånden.
Morten Kyvsgaard
Hvordan gjorde du det med tiden? Hvordan lykkedes du med at skabe tid til det i en travlt hverdag?
Nikoline Nielsen
Ja, man kan sige, jeg har fået afsat den tid, det tager, når vi har haft undervisningsdage, til at fokusere 100% på det. Men de opgaver, jeg har skulle aflevere, det har været mit egen fritid, jeg har skulle bruge på det. Det har der simpelthen ikke været tid til herude. Men man kan sige, at de fleste af mine afleveringer, nej faktisk dem alle sammen, har været reelle kunder. Så det er nogle kunder, jeg har arbejdet med under uddannelsen.
Morten Kyvsgaard
De ting, du lærte på uddannelsen, var det noget, du vidste i forvejen, eller var der nogle ting, som du vidderligt ikke vidste noget om? Og når jeg spørger på den måde, så er det fordi, at dengang jeg selv tog uddannelsen, der havde jeg en oplevelse af, at jeg var egentlig ubevidst kompetent. Jeg vidste godt, at jeg var også god til min arbejde før, plejer jeg at sige, men nu er jeg bare blevet bedre, fordi jeg er blevet bevidst kompetent.
Har du også den samme oplevelse?
Nikoline Nielsen
Ja, det har jeg. Altså igen det der med, at jeg havde jo en idé omkring branduniverser, men at få den så hardcore sat ned som possible world-modellen, har virkelig været stærk for mig også i mit efterfølgende arbejde. Noget, jeg bruger rigtig, rigtig meget. Jeg kan godt lide hele den tankegang med, enten så passer det ind, eller så gør det ikke. Selvom, at jeg er meget kreativ og meget flyv, så kan jeg godt lide at sætte
rammerne for, at det er vi ikke. Ikke, at der er en ting, vi arbejder hen imod, et mål, vi arbejder sammen hen imod Og så kan det godt være at man ikke kan lide den skrifttype Eller man ikke kan lide den farve Men det er valgt af en grund Og det er en grund der er større end os selv på en eller anden måde Så ja Det har fået rigtig meget ud af Possible World
Morten Kyvsgaard
Ja, som for lyttere der ikke lige ved Hvad det går ud på Vi har snakket om det tidligere i podcasten Men det er jo sådan en, jeg vil kalde det en konceptudviklings 360 grader konceptudviklingsteori Metode i forhold til, at man sørger for, at alle brækkerne i det, man kunne kalde et brand, det hænger sammen, så man bygger det op omkring et emne eller et tema, så gør en person, så de logikkerne hænger sammen
i de forskellige ting. Kom det bag på dig, at der var så meget konceptudvikling i det?
Nikoline Nielsen
Ja, det gjorde det. Igen det der med, at jeg havde faktisk måske lidt en påtagning af, at det var en guide til dem, der var rigtig dårlige til at skrive tekster. Eller dem, der var rigtig dårlige til at lave grafisk design, så de havde brug for at få at vide, okay, her der vælger du blå, eller her der bruger du de og de ord. Hvor det var jo meget mere. Altså, det gav mig, det har givet mig rigtig meget.
Morten Kyvsgaard
Ja, det kom bag på mig i hvert fald, dengang jeg skulle lave det. Altså, jeg tror ikke, at mit arbejde, jeg arbejdede med markedsføring, jeg arbejdede med annoncering og sådan nogle ting, der er, jeg får jo egentlig bare serveret en opgave, jeg skal sælge, og så er konceptet egentlig defineret for mig. Men jeg føler nu, at jeg bedre kan spille bold omkring konceptet også. Har du også haft sådan en oplevelse?
Nikoline Nielsen
Ja, og man kan sige, at meget af mit arbejde, det er jo at argumentere. Argumentere for min valg hele vejen igennem, så når nogen kommer og spørger, hvorfor, så siger jeg, at det er derfor. Og her er der endnu mere, jeg kan argumentere for. Når jeg ser, at marketing har lavet et opslag, så kan jeg gå hen og sige, at det er ikke gult nok. Jeg kan ikke bare sige, at der er et eller andet, der mangler, eller et eller andet. Jeg kan decideret sige, at det er ikke gult nok. Vi skal have lidt mere følelse ind i det.
Det er for firkantet.
Morten Kyvsgaard
Hvordan tager de det så, når du kommer og siger det der? For det er jo ikke alle, der hverken ved, hvad kundetyper er. Nogle kundetyper er også fuldstændig ligeglade med, at der er noget, der hedder kundetyper. Hvordan bruger du det til at argumentere i forskellige sammenhænger?
Nikoline Nielsen
Det er jo netop det der med, når jeg så siger, jamen det er ikke gult nok, og så forklarer jeg jo typisk en af mine kolleger, jamen hvorfor, og hvorfor det er, at vi skal for eksempel tale mere ind i det gule, fordi det er sådan her, at de opfatter det. Ja, der kom lige lidt mumlen. Det kan du lige klippe ud. Nej, det gør ikke noget.
Morten Kyvsgaard
Det gør ikke noget. Jeg skal også være lidt til redigering. Det gør ikke noget. Sådan, når du har haft, apropos din kollega, hvordan har de generelt set taget imod det her med, at du har taget uddannelsen og den faglige udvikling, du har været igennem? Altså hvordan har de approachet det?
Nikoline Nielsen
Der er rigtig mange, der kan se rigtig meget så stor værdi i det, og der er også nogle specifikke, som har vist ekstra interesse for det, som jo eventuelt måske kunne komme op og starte hos jer. De skal jo være med på det. Ja, nogen der har vist ekstra interesse i det. Men igen, jeg fungerer jo på mange måder herude som vejleder også. Altså både når marketing laver et opslag, men også når grafisk er der.
Hvis jeg er vejleder og siger, at vi skal være lidt mere gule, vi skal over i noget mere pastel, lad mig sige det, eller nogle glade erfarer, så er det som om, de forstår min mission, uden selv egentlig at have taget uddannelsen. Og jamen så må det jo være rigtigt, det er den vej, vi skal.
Morten Kyvsgaard
Hvordan har du brugt det nu her sådan konkret? Det er ikke nogen hemmelighed, at vi skal optage en konkret case-episode efterfølgende, som man kan lytte til. Hvordan har du haft lejlighed til at bruge det, både måske undervejs på uddannelsen, men også her efterfølgende?
Nikoline Nielsen
Jamen, jeg bruger det hver dag. Altså, det er stort set hver dag. Mange af mine kunder, igen, selv dem, der ikke har fået en analyse af mig, har jeg placeret i en mental bukse. Og der er de, når jeg skal tale om dem, eller når vi skal skrive noget om dem, eller når vi skal lave grafik om dem, og så går det bare på automatik, uden kunden egentlig selv er klar over det. Men det er klart, når jeg får en ny kommunikationscase,
hvor vi skal lave den her kommunikationsstrategi, så bliver det aldrig lavet uden. Det bliver aldrig lavet uden. Fordi at resultatet bliver bare bedre, når de er med. Altså de er emotionelle kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Har I selv brugt det i vestjysk marketing? Altså på jeres egen branding, kan du se nogle ting, nu siger du selv, at du nævner marketing og sådan nogle ting. Har I selv planer om at bruge det, eller bruger det du selv?
Nikoline Nielsen
Altså der er det, man kan sige herude i Vestjylland, der er rigtig, rigtig, rigtig mange grønne virksomheder. Et overtal af grønne virksomheder. Jeg ville virkelig gerne have en modig vestjysk kunde derude, der var frisk til, at vi går helt fuldstændig rød bananas, men jeg har ikke mødt dem endnu. Vi har rigtig, rigtig mange grønne virksomheder, som rigtig gerne vil tale ind i det her tryghed og ordentlighed.
Og det er også det, vi gør ved vestjysk marketing den dag i dag. Vi kigger dog imod at skulle blive lidt mere spraglende i fremtiden. Og grunden til, at vi gerne vil være det, det er fordi, at nogle gange, fordi vi er så grønne, så kan folk faktisk tænke, at vi ikke er kreative nok. Så det kan godt være, at vi selv kommer til at skifte kundetype aktivt i fremtiden. Og det er simpelthen fordi, at vi gerne vil have noget af den kreativitet, vi også kan have i huset.
Det har været meget sådan et programmeringshus, og det har været det, der var i fokus, ordentligt, trygt programmering, men vi vil rigtig gerne have kreativiteten ud af os. At det er vi også dygtige til. Og det ligner vores hjemmeside i dag ikke, at vi er her.
Morten Kyvsgaard
Nej, okay. Så det er også en interessant udfordring, hvordan man får en grøn kundetype, eksempelvis her, som det jo måske er. Jeg ved ikke, hvordan I har henvendt jer tidligere hen, men det er jo lidt med at sørge for, at det ikke er støvet. Det er jo lidt det, du siger også, at man skal sørge for, at den bliver ved med at være aktuel og stadigk også viser og demonstrerer det, I kan.
Nikoline Nielsen
Ja, men det er jo også nogle gange den udfordring, at når man er byråd, så konkurrerer man jo også imod andre byråder. Og mange af dem, vi på kommunikationsstrategier blandt andet og marketing konkurrerer imod, det er tit nogle meget røde Aarhus eller Københavner byråder. Og den vi så får at vide tit, hvis så er vi ikke for kunden, det er tit, at de andre virker lidt mere
kreative. Uden at vi egentlig har vist noget endnu, men det er bare for vores udseende, og det er fordi, vi er så meget nede på jorden. Men vi kan faktisk være rigtig, rigtig kreative herude, og vi mener også, at vores pitches kan være med på nogle af de store byråer i Aarhus og København. Men det viser vi ikke nok i dag. Så derfor er vi også nødt til at kigge lidt indad, hvor skal vi henad i fremtiden.
Morten Kyvsgaard
Synes du, det er en nem opgave at gøre det på sig selv? Nej.
Other speaker
Det er den værste opgave at gøre det på sig selv. Nej, nej.
Nikoline Nielsen
Det er den værste opgave, og igen internt, det er jo lidt ligesom maleren, der aldrig maler sit eget hus, ikke? Jeg tror, vores kommende visuelle identitet, den er lavet for et eller andet år siden, og den er stadig ikke gået live. Nej. Så det er der, vi er. Ja. Og det er jo positivt, det er fordi, vi har mange kunder. Men ja, det er bare sådan tingene er. Ja. Det tager tiden.
Morten Kyvsgaard
Det tager tiden. Det tager tid, det gør det jo.
Nikoline Nielsen
Nogle gange så tænker jeg, at det ville være rarere, hvis byråer lavede identiteter til hinanden. Så ville de blive færdige.
Morten Kyvsgaard
Ja, blive nagtige. Og her er det jo også et spørgsmål om, at man skal have en kultur med. Her har du en lidt større mellemrænge. Vi skal jo også have, folk skal jo kunne se sig selv i det, vi skal også kunne rekruttere og have de rigtige folk osv. Der er sådan lidt et aspekt der også, som man får med på en lidt anden måde, end når man er på sidelinjen i en kundeopgave eksempelvis.
Nikoline Nielsen
Ja, lige præcis.
Morten Kyvsgaard
Men det bliver spændende at se.
Nikoline Nielsen
Ja, hvordan vi ender.
Morten Kyvsgaard
Og hvornår det website går live. Eller identiteten.
Nikoline Nielsen
Det er meget spændende det hele.
Morten Kyvsgaard
Hvordan har du oplevet sådan ledelsens dæmme? Du skal jo være ledelsen med på det her, for ligesom at få en uddannelse på det her. Hvordan har du fået opbakning i forhold til kundetyper?
Nikoline Nielsen
Jeg har fuld opbakning. For det meste så vil den ene af mine ledere bøje, han vil bare sige, kan det sættes? Ja. Ja, ja, det kan det. Men jeg tror, at der hvor de har fået en øjneåbner, det er når jeg så har brugt det efterfølgende til kundemøderne. Altså hvor de ser, hvordan nogle kunder lyser op, fordi de rent faktisk får noget meget håndgribeligt og brugbart. Så har jeg kunnet se på dem, at de føler faktisk, at vi har fået noget værdi ud af det her,
fordi det giver værdi videre til vores kunder. Glade kunder, glade chefer.
Morten Kyvsgaard
Det hænger tit sammen.
Nikoline Nielsen
Det hænger sammen.
Morten Kyvsgaard
Du præsenterede en case til eksamen på uddannelsen. Nu nævner du det der med, at du har præsenteret det for kunderne. Er det en anden måde at gå i dybden på nu, kontra før, i forhold til, at der er flere sten, der bliver vendt, eller hvordan oplever du, hvordan tror du, kunderne opfatter det, når de er derude?
Nikoline Nielsen
Ja, det tror jeg. Der er flere ting, der bliver vendt, men der er også flere ting, man på hoften ved lige pludselig. Som man på en eller anden måde har forudindtaget om kunden inden. Jeg synes, det som nogle gange er udfordringen, når jeg sidder med kunderne, det er, at jeg kan se, okay, hun er godt nok gul. Vi er på krammer, og vi taler meget roligt, og sådan nogle ting, hun er meget gul, men hun sidder med en virksomhed,
der ikke nødvendigvis bør kommunikere gult, så lige det her med at lukke sine personlige øje, og tænke, okay, strategisk, hvor skal vi så henad, det er en ny måde at se det på.
Morten Kyvsgaard
Det er i hvert fald en af de største læringer, jeg har fået med, også fra uddannelsen, det har været det der med at se ud over sig selv, på den måde, som du nævner der, altså sådan fagligt, fordi vi har alle fire kundetyper i os, noget mere end andet, det er klart, og der er også nogle kunder, man måske arbejder bedre med, klinger bedre med, har dialoger bedre end andre,
og det synes jeg på en eller anden måde, at jeg sådan retrospektivt, efter jeg har taget uddannelsen, kan se forskellen nu, i forhold til, både jeg kan se ud over mig selv, i forhold til, hvad jeg har en tendens til at gøre, typisk arbejde med grønne kunder, men også det der med, som vi snakkede om før, jeg trykker op til her, altså tolerancen for at forstå andre mennesker, og selvfølgelig i en business-kontekst, men egentlig også personligt, altså man forstår lidt bedre, hvad det er, folk de trigger på.
Nikoline Nielsen
Ja, lige præcis. Altså jeg synes også, at jeg oplever, at jeg har en meget rød side, og før i tiden, der kunne jeg godt tænke, alle der ikke havde noget meget rødt grafisk design og udtryk, ej, hvor var det kedeligt. Ej, hold nu op, hvor er det kedeligt. Altså, kan vi ikke få lidt spral på, sætte de der skrifttyper op 200%, ikke? Sætte en unicorn ind eller andet, der skal ske noget.
Men jeg har en større respekt for, at det også er okay at være kedelig. Og det er jo sådan en livsåbenbaring Det er okay faktisk At være en af dem der spiser det samme På den samme ferie på Mallorca Hver eneste år
Morten Kyvsgaard
Det er okay Jeg har også forstået hvor de kommer fra Hvorfor de gør det Det synes jeg også er interessant Hvorfor er det at de skal være på den samme ferie Hver eneste dag Eller hver eneste uge Eller år på Mallorca Hvorfor er det at de gør det Jamen det er måske fordi de opfatter verden Som et grundlæggende ugesikret sted Og så at det foregår på et ubevidst plan opfatter verden som et grundlæggende ude, sikkert sted.
Nikoline Nielsen
Og så at det foregår på et ubevidst plan. Og det er jo sjovt, for det er jo det, mine kunder griner om, altså når jeg forklarer dem nogle emotionskurvene, som vi har gået igennem på uddannelsen, hvor jeg viser den der meget høje kontrast imellem, hvordan en rød vågner op, og en grøn vågner op, og så griner de tit, fordi de kan se enten dem selv, eller en af deres kolleger i det der, åh det er bare hans, han er bare grøn. Ja, det er selvfølgelig ikke dem selv jo. Nej.
Morten Kyvsgaard
Det er altid Hans,
Other speaker
der skal smides under bussen.
Nikoline Nielsen
Jeg har oplevet med en skole, hvor de sad, både inspektøren og så lærerne, og sådan, okay, vi er godt meget gule. Altså, hvor de alle sammen virkelig kunne se dem selv i persontypen, eller i indkøbsformøret. Det er typisk, hvor der de var.
Morten Kyvsgaard
Men det er også der, hvor det bliver interessant, hvis man så kan få formidlet til dem, nu, hvis det ikke er den kundetype, I skal henvende jer til. I har måske udbredt gule, men I skal henvende jer til den grønne kundetype. Det skal I være bevidste om, og hvis de kan købe den præmis, så bliver det også stærkt for dem, fordi så lader de være med at køre tingene på automatpiloten og gøre det, der er vist for branded. Men de var
Nikoline Nielsen
100% gule. Det var helvede for dem.
Morten Kyvsgaard
For det er det situationer der, hvor man virkelig kommer op og, altså, der kommer nogle rigtig spændende samtaler, når man har typisk en ejerleder, eller i hvert fald dem, der har stjernerne på skulderen, der bestemmer, som har en lidt anden kundetype end den, som deres brain i virkeligheden bør henvende sig til. For det får jo en betydning for beslutningerne, der bliver truffet på for brandet, men også for konceptet osv.
Nikoline Nielsen
Ja, hvordan de skal agere, når de møder kunderne.
Morten Kyvsgaard
Præcis, ja præcis. Så det giver nogle enormt spændende lag, synes jeg.
Nikoline Nielsen
Ja, det gør det.
Morten Kyvsgaard
Så det er i hvert fald positivt, at du også har den samme opførelse. Så er jeg ikke alene om den der.
Nikoline Nielsen
Nej, men det er jo det der med at få fjernet nogle skygklap og få tilfredet lidt med i rygsækken, ikke? Det er jo hele præmissen.
Morten Kyvsgaard
Men det er ikke sådan noget, hvordan du sætter… Altså, det er ikke det, den uddannelse her, den kan. Det er ikke at lære dig Canva på otte timer. Det er ikke der, vi er, men det er lagene bagved, som jeg synes er så ekstremt værdifulde. Som sådan en analyseapparat, til at forstå, hvordan det fungerer.
Nikoline Nielsen
Lige præcis.
Morten Kyvsgaard
Hvordan kommer du til at bruge kundetyper fremadrettet? Er du miljøskadet for livet nu?
Nikoline Nielsen
Jeg er miljøskadet for livet. Det er slut, det er over det hele. Jeg kan simpelthen ikke have et kundemøde, hvor kundetyperne ikke på den ene eller anden måde er med i mit baghoved. Det eksisterer ikke for mig. Igen det der med, hvis kunderne ikke selv vil have en kundetypeanalyse, og have en samtale omkring det, jamen så har jeg allerede proppet dem i en boks, uden de ved det. Så kan det godt være, at de selv kan leve op til det og følge reglerne ude i deres virksomhed,
men man kan så sige, fra mit aspekt i forhold til mit arbejde, så måden jeg vælger deres farver, deres skrifttyper, deres udtrykke, og deres kernebudskaber og tone og voice, de ved det måske ikke, men jeg ved det. Ja. Så de er altid med.
Morten Kyvsgaard
Ja, også selvom de ikke ved det.
Nikoline Nielsen
Også selvom de ikke ved det, de er altid med, ja. Forventer du, det kommer til at fortsætte sådan fremadrettet? Ja, det gør jeg. Og jeg håber, der er en masse af de virksomheder, jeg arbejder med, som får en masse gavn af det. Der kommer en meget grøn kundetype ud i næste uge, som har sådan en kæmpe launch med både identiteter og det her på deres biler og deres hjemmeside går live og en masse forskellige ting. Og det glæder jeg mig bare til at følge og se. Forhåbentlig
den store succes, det har. Det er så til gengæld en virksomhed, det allerede går rigtig godt i, så det handler rigtig meget om at beholde deres markedsposition. Men jeg håber på, at det kommer til at give dem en masse. Jeg kan allerede se ved nogle af mine kunder, hvor jeg har givet dem guidelines omkring deres kundetype, hvordan de tager det til sig og bruger det på deres egne sociale medier. Deres egne interne medarbejdere er faktisk rigtig dygtige til, når man har forklaret dem,
at det er den her måde, du skal snakke på, og tage det videre. Uden for mange forklaringer. Altså uden, at jeg laver en eller anden udfacet rapport eller noget som helst. Men bare lige forklare det der med, at hvis du er grøn, så er det meget vigtigt, at I bruger de her markader, I har, eller sikkerhedscertificeringer, så I ligesom får den der tryghed ned hos dem. Og når man først har fortalt dem om det, så bruger de det.
Morten Kyvsgaard
Ja, fedt.
Nikoline Nielsen
Ja.
Morten Kyvsgaard
Altid også. Jamen, vejen er bare banet for, at…
Nikoline Nielsen
Det er bare fuldt skro. Det er bare fuldt skro, det er.
Morten Kyvsgaard
Det er godt, Nieline. Vi rammer en lille halv time nu, og som sagt, så tager vi lige en lidt mere konkret episode omkring en case, som du har arbejdet med i forhold til kundetyper. Men forløbigt tak for det besøg om kundetypeuddannelsen.
Nikoline Nielsen
Ja, det kan virkelig anbefales. 5 ud af 5 stjerner.
Morten Kyvsgaard
5 ud af 5 stjerner. Yes. Jeg har medgivet videre. Og hvis det er noget, du kunne tænke dig at dykke ned i i forhold til kundetyper derude, så gå ind på kundetyper.dk, hvor du kan læse mere om uddannelsen og hvordan det fungerer.
Nikoline Nielsen
Tak for nu. Selv tak.
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.