PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 28

Episode 28: Board Educations branding med kundetyper

I denne episode diskuterer Morten Kyvsgaard og Nikoline Nielsen hendes arbejde med at rebrande Board Education med afsæt i læringer fra Kundetypeuddannelsen. 

Ved at fokusere på den blå kundetype og anvende Harvard-inspireret design, har Board Education opnået en stærkere og mere professionel visuel identitet. 

Nikoline deler, hvordan den nye branding har øget virksomhedens synlighed og tiltrukket mere kvalificerede kunder. De oplever nu en højere brandgenkendelse og mere købeklare henvendelser. 

Besøg Board Education på https://www.board-education.dk/

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard

Velkommen til endnu en episode af podcasten om kundetyper. Han har sagt live fra Ringkøbing, og det har vi stadig.

 

Nikoline Nielsen

Ja, vi er i Ringkøbing.

 

Morten Kyvsgaard

Vi er simpelthen i Ringkøbing. Nicolini, vi mødte dig jo i sidste episode, hvor du snakkede lidt om dine erfaringer med kundetypeuddannelsen her hos Vestjysk Marketing, hvor du er art director. Og nu kan vi ikke trække den længere. Folk derude vil så gerne have, at vi går ned i materien med det.

 

Nikoline Nielsen

Ja.

 

Morten Kyvsgaard

Og det har du lovet at vil.

 

Nikoline Nielsen

Ja, vi kan ikke skuffe publikum.

 

Morten Kyvsgaard

Vi kan ikke skuffe. Nej, det kan vi ikke. Det kan vi ikke. Og det skal du hjælpe mig med. Det skal du hjælpe mig med. Nu skal der kunne være. Du har en case, som du gerne vil fortælle om, hvor du har toet, blandt andet. Jeg vil egentlig bare overlade mikrofonen til dig, så får du egentlig bare lov til at fortælle lidt om, hvad det er for en case, og hvad det handler om, og hele baggrunden.

 

Nikoline Nielsen

Det gør jeg. Jamen, vi skal tale lidt om en case fra en kunde, jeg har, der hedder Board Education. Det, som Board Education gør, det er, at de sælger bestyrelsesuddannelser. Board Education består egentlig både af Kenneth Mikkelsen og en, der hedder Peter Aargård. En gang midt under min uddannelse, der købte Kenneth Mickelson sig ind i Board Education.

 

Morten Kyvsgaard

Ja.

 

Nikoline Nielsen

Og ham har vi haft et samarbejde med herude før, så han ville rigtig gerne have rebrandet Board Education. Ja. Specielt fordi, at de gerne ville have en mere rød tråd, og de ville egentlig gerne stå stærkere. Det var det, som var hele præmissen for opgaven. Og på det her tidspunkt, der var jeg jo under uddannelse Jeg havde set hele grundkurset selv

Og læst alle bøgerne Og alt det materiale jeg havde fået tilsendt Og så tænkte jeg okay Hvis jeg skulle placere Board Education et sted Så ville det være i det blå købshumør Man kan sige den er meget tydelig På en eller anden måde Men det var også meget det der med At man køber jo en bestyrelsesuddannelse For at levele op i livet For at komme fremad og for at blive bedre

Så de lå bare så godt i det blå segment. Og derfor præsenterede jeg egentlig et visuelt oplæg for de to, som var meget blåt, og det købte de med det samme. Ja. Ja. Og der havde vi jo ikke fortalt dem noget som helst om kundetyper. Det var bare det, som jeg havde taget med fra kundetype uddannelsen, eller der var vi ikke nået så langt

endnu, men det, som jeg havde lært derfra, som jeg aktivt havde brugt i det visuelle oplæg, og i selve tekstoplægget også, der havde vi gjort det meget blot. Og det, som de oplevede ved det oplæg, som Peter fortæller mig, det er, at de har følt sig forstået med det samme. En følelse, de ikke typisk havde siddet med med andre beror. De følte sig dybt forstået, dengang vi kom og præsenterede oplægget, og det var

også derfor, at de endte med at sige ja tak.

 

Morten Kyvsgaard

Hvad vil du sige, at de kommunikerede før? Hvor var de henne på skalaen?

 

Nikoline Nielsen

Det var måske sådan lidt en blandet landhandel. Måske en blanding mellem lidt blåt og lidt grønt. Og jeg tror, det er fordi, at de faktisk naturligt, fordi de begge to er meget blå og høje i deres blå købsegment selv, er rigtig gode til f.eks. at skrive blå tekster. Men alt indpakningen var måske meget grønt.

 

Morten Kyvsgaard

Så simpelthen sådan for nede på jorden i forhold til det aftryk, man gerne ville sætte rent visuelt.

 

Nikoline Nielsen

Ja, og måske også sådan en lille smule for generisk.

 

Morten Kyvsgaard

Ja.

 

Nikoline Nielsen

Meget af det på en eller anden måde, især deres hjemmeside, vil jeg måske bedst beskrive som en skabelon. De havde faktisk allerede nogle rigtig gode billeder og sådan nogle ting, men de fik bare ikke lov til at leve. Så det var meget firkantet, meget traditionelle ikoner. En meget generisk sådan sand serif skrifttype, hvor dengang, at jeg kiggede på dem,

så var jeg sådan, vi skal i hvert fald have smidt den der røde farve væk. Den possible world, som er den her model, vi bruger til ligesom at lave et helt brandunivers. Der tog jeg lidt mere inspiration fra for eksempel Harvard, altså Harvard University og brugte det lidt som impossible world, og det er det, vi arbejder hen imod. At det her, det er

Danmarks ældste bestyrelsesuddannelse. Det er ikke særlig blåt, men det er det, jeg visuelt også gerne vil spille ind i sammen med det blå. Så de fik i stedet for en lidt mere elegant serif, som man måske typisk ville se sådan et sted som Harvard, ikke? Og vi fik proppet noget guld ind i stedet for den røde. Og de havde sådan en matblå farve før, men deres logo havde egentlig en dyb

blå lilla. Og der tænkte jeg, hvorfor er det, at man ikke har spillet den ud i stedet for? For den passer jo også godt ind i det her

 

Morten Kyvsgaard

guld. Så vi

 

Nikoline Nielsen

optimerede den lidt mere imod den possible world, som hedder Harvard.

 

Morten Kyvsgaard

Vidste de godt, at det kører lidt i baggrunden?

 

Nikoline Nielsen

Den kører lidt i baggrunden, ja. Men de kunne jo se sig selv i det. Og man kan sige, at med den her kunde, at jeg har lavet det, mens jeg har gået under uddannelsen, der har det jo været super fint, at de selv allerede er så dygtige til at skrive plotter. Så de har lettere ved at kunne bare føre dem videre på hoften, uden jeg overhovedet havde behøvet at fortælle dem om nogle kundetyper. De er godt klar over det i dag, men i realiteten har de været rigtig, rigtig dygtige til det,

så længe de vil følge de grafiske guidelines og billedeguidelines og sådan nogle forskellige ting, og selv skrive teksterne, så er de egentlig mega godt kørende.

 

Morten Kyvsgaard

Ja, fedt. Hvor starter du hen her, fordi der er mange veje at gå, når man ligesom sådan skal tage et brand og dreje det i en retning rent kundetypemæssigt. Hvor startede du hen? Vi plejer at sige det der, at man starter med at slå en streg i sander, og så arbejde videre derfra, fordi det er så, hvad kan man sige, man skal sådan måske lige styre sig nogle gange, når man laver den her ting,

fordi det kan også blive for omfattende, hvis man gerne vil lave alting om. Og det er jo ikke det, der er tilfældet her, men kan du sige lidt om, hvor startede du henne?

 

Nikoline Nielsen

Jamen det startede jo egentlig med, at vi skulle have et oplæg ud til dem, som fik dem til at sige, wow, dem vil vi gerne arbejde sammen med. Og hvis der er nogen, der har hørt sidste episode af podcasten, så er den problematik, vi selv står med herude, det er nogle gange, at folk tænker, at vi er ikke kreative nok, fordi vi selv er så grønne i vores markedsføring. Så ved dem, der havde de ligesom brug for på en eller anden måde at få bevist, eller få den her gode mavefornemmelse over, hvad det var, vi kunne.

Så vi startede faktisk med alt det, der hedder branding. Vi startede med den visuelle identitet og tone og voice, og gav dem et oplæg på, det er den her retning, vi godt kunne tænke os, at de gik i. Og så er der selvfølgelig en masse andre ting også, som de skulle arbejde hen imod. Blandt andet sådan nogle ting som at hedde Board Education. Det er ikke nødvendigvis verdens bedste ting at hedde på sådan et sted som Google.

Fordi Board Education, der er masser af bestyrelsesuddannelser i Danmark, som kæmper om den samme plads, når man søger efter det på for eksempel Google. Så der var nogle andre problematikker, vi også skulle kigge på. Men vi startede ved at kigge på brandingen og fik dem med på den idé, at det er den vej, vi skal gå.

 

Morten Kyvsgaard

Ja, og så går I jo i gang med, eller er i proces med, det er jo en proces, der aldrig stopper, men nogle ting, som du siger, er I jo gået i gang med. Kan du prøve at fortælle lidt om, hvordan det er gået med det? Kan man sige noget om, hvordan resultatet har været? Eller hvad output har været af det? En ting er jo, at man føler sig forstået. Det er jo en rigtig fin ting, ud fra kunden,

at man kan se retningen i det. Noget andet er, at målgruppen også kan se en retning i det. Har der været nogle indikationer på det på den nuværende tidspunkt?

 

Nikoline Nielsen

Jeg har jo haft en samtale med Peter omkring, at jeg skulle i den her podcast, om der var nogle ting, han sådan personligt ville highlighte. Jeg kunne sagtens gå ind på vores analytics og kigge på sådan meget konkrete tal, men jeg ville egentlig gerne høre, hvad hans oplevelse også, når han er sammen med hans kursister, eller når de ringer op og vil høre om et kursus. Og den, som jeg vil byde mest mærke i, som han fortalte

mig, det er, at det føles ikke længere som en bolsjebutik. Dem, som der kontakter ham nu, det er som om, at de er mere bedre informerede, og de allerede på en eller anden måde har taget beslutningen om det her kursus. De har allerede været oppe og snakke med chefen. De har allerede undersøgt hele hjemmesiden, hvor før i tiden fik han rigtig mange opkald fra alle mulige, der ville høre om alle mulige mærkelige spørgsmål.

Så det er mere konkrete kunder, der ringer, som er klar til at købe. De er mere købeklar, når de ringer. Og han oplever også på hans kurs, og de har jo fået deres visualisering bredt ud, både til deres præsentationsslides og deres folder og brosyrer, de afleverer og sådan nogle ting, at de bliver opfattet mere professionelle.

Både af deres kursister, når de holder deres kurser ved dem, men også af dem, som så har set dem. De bliver taget mere seriøst, og man kan sige, i den her branche er det super godt at blive taget seriøst. Så det har også været en kæmpe, kæmpe stor glæde med Peter i hvert fald. Det er, at de fremkommer mere professionelle, end de gjorde før. Nogle meget konkrete ting, så har der været en øgning på 175% på brandnavnet, altså siden det gik live. Så det vil sige, at folk, der for eksempel har set dem på de sociale medier eller et andet sted, har

været ind i stedet at søge efter dem. Og de har også haft, nu kan jeg ikke helt huske, tror jeg, hvor mange ekstra besøg, de har haft inde på hjemmesiden, men det er også steget i hvert fald. De har også haft den her, det sagde Peter, den her oplevelse af, at det har været let for dem at føre videre. Og det spiller jo godt sammen med det, jeg fortalte dig før, med at de er naturligt blå begge to, høje i deres blå segmenter. Så det har været let for dem at tage grafikken, spille sammen med det,

den måde, de allerede taler på, og så føre det videre ud i livet. Og så har de haft en 20% forøgelse på følgeantal på deres LinkedIn. Så der er også flere, der på den måde har taget dem seriøst og tænkt, det ser spændende ud, det vil jeg godt følge. Så der har været en masse konkrete resultater, som de har været rigtig glade for, men den vigtigste har været det, at de ikke føler sig som en bolsjebutik. Ja, forstået på den måde,

 

Morten Kyvsgaard

at de er bedre afstemt ude i målgruppen. Jeg hører det også. Undskyld, hvad kom der?

 

Nikoline Nielsen

Ja, og så det med dem, der så tager kontakt til dem. Det er kvalificeret. Det er kvalificeret kontakt, og det kan man sige, når de selv er meget høje på deres blå segment, så vil de helst heller ikke spille tid. Så de sparer tid, fordi dem, der ringer, er rent faktisk kunder i butikken.

 

Morten Kyvsgaard

Hvad hører du, når du hører ham fortælle det? Altså med din kundetype-viden. Hører du også, at det er, hvad der sker, når man lykkes med at bevæge sig væk fra det grønne hen i det blå?

 

Nikoline Nielsen

Nej, det er jo ikke nødvendigvis det, jeg tænker. Jeg tænker, det er det, der lykkes, når det er, at man laver et helstøbt univers. Det kan godt være, at det er min branding-baggrund, men det er jo min tankegang, at man kommer til at fremstå mere professionelt, og man kommer til at fremstå mindre som en bolsjebutik, fordi man ikke går i alle mulige retninger, når det er, at man har fokus et sted.

Og her har det så været fokus 100% på et blot indkøbshumør, som jeg mener har været med til at gøre dem mere professionelle ude i markedet.

 

Morten Kyvsgaard

Når jeg siger det, så er det også fordi, at jeg bare tænker, hvor der før har været rigtig mange spørgsmål, og de folk ikke har været afstemt, så hører jeg bare, jeg kan bare lige høre den grønne kundetype ringe ind, fordi man har måske stået lidt på to ben. Og det er ikke fordi, man bevæger sig 100% væk fra det lige nu, men man har måske stået mere på et grønt og et blåt ben, og så har man ligesom åbnet en flanke for

de grønne, der også lige skulle høre, hvad det var for noget, og jo, der har 117 forskellige spørgsmål. Ja, det tror jeg, du har

 

Nikoline Nielsen

helt ret i. Ja. Det tror jeg, du har helt ret i også. Han siger, det er jo det der med, at de har allerede talt med chefen, når de ringer til mig. Altså, det er virkelig folk, der er købeklare, som egentlig bare ringer for at sige, jeg vil med. Ja, fedt. Og det er jo igen tidsbesparende for dem også.

 

Morten Kyvsgaard

Det er jo, man må jo sige, på en eller anden måde konverteringsraten jo stedet, uden at der skal gå for mange metrics i det. Men man kan jo sige, at alt andet lige må man jo antage, at det er den, fordi de er bedre afstemt om, hvad det handler om. Prøv lige at fortælle i forhold til det der med, at I har lavet fysisk brochure, og du har lavet noget med sociale medier, har ændret stilen,

eller kreativerne, eller hvordan har I ligesom krevet det?

 

Nikoline Nielsen

Ja, så vi har jo taget en visuel identitet med ned i de kreative skabeloner, som der bliver smidt ud. Nogle gange, hvis du spørger mig, så kunne jeg godt tænke mig, at de lagde endnu flere rigtig professionelle billeder op fra photoshoots. Nogle gange, så kan de godt lægge sådan et, nu kalder jeg det et hygge iPhone-billede op, det vil jeg gerne have, den i blå, det skal I lade være med. Men ellers så teksten og billederne, de er fuldt med.

Og de har jo for eksempel også haft en vækstaftale. Det er noget, vi har herude. Det er også et meget blåt ord i en grøn virksomhed. Men det er, hvor vi egentlig sørger for alt det kommunikative på de sociale medier, for eksempel. Så det har været meget nemt at køre endnu mere ud, fordi vi tager os af det.

 

Morten Kyvsgaard

Ja, ja. Og så hvordan har det ændret sig sådan? Altså, det der bliver skubbet ud på sociale medier, har det været meget, altså sådan ophævet, rent sådan, i forhold til kreativerne? Ja. Eller hvordan har man ligesom ændret den?

 

Nikoline Nielsen

Det er jo her, det ville være super godt, hvis man i en podcast ligesom kunne vise det før og efter opslag. Men hvis jeg nu lige kan lave en idé, I har egentlig det samme baggrundsbillede på den her kreativ, men på kreativ 1, der har I en rød bar henover. Den her rød bar er halvgemmesigtig til det, og så er der to linjer med en sanserivskrift, og så er der lige noget tekst nede i bunden af billedet.

Det er blevet ændret meget mere til, at vi nogle gange også har brugt lidt for de der blå trendsen spacey-agtige, hvis de har haft dem i et eller andet ESG-masterclass. Så er det måske i stedet for blevet en form for planet med en masse små lys på, med det her mørkeblå lilla overlay, og en stor sanserivskrift

på det her, hvor der så står bare ISG klar. Så alt det der unødige information, at ligesom fjernet baggrundsbilledet har måske fået sådan en rolig, lækker animation, så vi lige får lidt bevægelse ind. Men generelt set sådan en meget ophævet design, hvor de genfører. Der kunne det måske godt virke, som om vi har så mange informationer ind, som overhovedet muligt. Og hvor kom den røde fra?

 

Morten Kyvsgaard

Ja, det er så interessant at høre det også. Jeg håber, man derude også fornemmer, hvor meget i detaljen den viden omkring kundetypen har gjort, at de har ændret nogle ting. Hvad med selve websitet?

 

Nikoline Nielsen

Man kan sige, at vi startede jo først, ligesom jeg forklarede, med den visuelle identitet. Så kommer websitetet ligesom bagefter. Så mange af de ting er jo ligesom automatisk forskubbet sig ind på websitetet. De har den dag i dag fået meget mere luft på websitetet. Der er luft omkring det hele. Et eksempel, jeg måske også prøver visuelt at give til lytteren, det er for eksempel, at topbannet før var lidt smallere.

Nu fylder det hele skærmen i stedet for. Og der har vi igen noget bevægelse, noget video bagved af dem, der render rundt i nogle bestyrelseslokaler, med en flot serifskrift, inspireret af Harvard Universet. Nedenunder før i tiden havde vi sådan fire meget høje farvede bokse. Og de fire bokse var på én række. Så sådan meget smalle, små, ingen mark ind til teksten eller noget som helst, hvor at nu

har vi bredt det ud, så nu er det store to bokse i hver, der så går længere ned ad siden, så de er blevet større, har fået plads, og i stedet for at det er farver, så er det billeder, hvor vi så har en lille tekst nede i venstre hjørne i stedet for. Så der er virkelig kommet fokus på den der lækkerhed derinde. Og jeg har også fokuseret meget på sådan i den visuelle identitet,

at vi skulle have mere fokus på billederne, og mindre på sådan nogle lidt ligegyldige ikoner. Så vi vil hellere have, at de brugte nogle små, tynde stregeikoner, når det var vigtigt for en USP eller noget. Så de er også med. Men fokuset skal være på billederne og på typografien. Det er der, hvor de ligesom skulle have deres styrke og bringe lækkerheden ind. For det kan nogle gange godt få sådan lidt et grønt udtryk, når man har mange af sådan nogle meget solide ikoner, for eksempel.

Så det er noget af det, som vi har taget med videre ind på hjemmesiden. Men den største forårsag har været mere plads. Altså footeren fylder nærmest også et helt skærmhøjde.

 

Morten Kyvsgaard

Interessant. Har der været flere indoveropgaver hos jer end dig? Ja, masser. Det kunne jeg godt tænke mig at dykke lidt ned i, fordi her kommer du og har lavet hele et bagkasset ud i forhold til ting i Possible Worlds, og der er blevet snakket om kundetyper, i og med det er lavet under uddannelsen bl.a. Så har du også ligesom skulle have nogen med på holdet

i forhold til at give dem en forståelse af, hvor det er, man gerne vil hen med det her. Prøv at fortæl om den opgave og proces, det også er internt at kommunikere det videre til dine kollegaer i forhold til det der.

 

Nikoline Nielsen

Ja, altså man kan sige, at i forhold til f.eks. hjemmesiden. Jeg har jo lavet det visuelle udtryk, og så har jeg lavet et udkast på forhåndssyden dengang. Og så har vi en webdesigner, der ligesom har taget over og spyttet alt det andet ud efterfølgende. Og der tror jeg, at min vigtigste buzzord for ham, altså når han skal tænke visuelt, det er igen corporate, virkelig, virkelig lækkert.

Han skal tænke lækkert, men når jeg siger Harvard for eksempel, så er det altså også noget, en designer for eksempel kan sætte sig ind i, fordi han kigger på det visuelle. Og det er ikke nødvendigvis, fordi jeg har sagt blå kundetype der, men der er bare mange aspekter i design, der allerede er med i de tre ord. Og hvis jeg så har været henne ved en tekstforfatter, en der er i gang med somiopslagene, eller i gang med noget tekstforfatning på hjemmesiden,

så kan det godt være en stor chance, der er en stor chance for, at jeg siger blå kundetype, fuldstændig fra hoften. Men jeg plejer også at sende nogle borsord på til dem, at det er i den her retning, vi ligesom skal gå i. Du skal lyde meget, meget professionelt. Det skal være meget, meget fejlfrit, det hele. Du må gerne bruge nogle specifikke ord rigtig meget. Hvis jeg får teksten tilbage,

så kan det være, at jeg siger, kan du smøre dem her ind på en eller anden måde, så vi lige ophører det en lille smule. Og det er den måde, vi ligesom arbejder ud for, fordi det er klart, når jeg sidder med uddannelsen og skal uddelegere det, så er jeg også nødt til at møde folk et sted, hvor det er det, de forstår, for de har ikke siddet på uddannelsen. Så derfor er den der possible world igen bare fuldstændig essentielt for mig, fordi jeg kan gå hen og sige, her har I Harvard, det er dem, du skal sætte dig ind i.

Og der er det som om, at der er rigtig mange, der godt allerede der kan visualisere, hvor skal vi hen.

 

Morten Kyvsgaard

Man sidder egentlig som designer eller tekstforfatter, og så kan man egentlig i baghovedet spørge sig selv, hvordan vil Harvard gøre det her? Er det ikke sådan, at du bruger den lidt som en analogi, eller et eksempel, man kan lede efter? Interessant.

 

Nikoline Nielsen

Ja, man kan sige det i en lidt alternativ måde, men jeg kan ikke stå hver evig eneste gang og gå fuldstændig i dybden med en blå kundetype. Det er klart, at mange af dem derinde har jo hørt mig snakke rigtig meget om det her. Nogle vil måske også sige for meget. Så der er også nogle af dem, der allerede har sådan en idé i hovedet, at okay, det her er sådan lidt grønt. Der er rigtig mange, der har lært noget af, at jeg har lært noget. Selvom det er mig, der har taget uddannelsen,

så er der også flere af mine kolleger, som har fået noget ud af det.

 

Morten Kyvsgaard

Du siger, det er bare for gode varer, Nicoline.

 

Nikoline Nielsen

Jamen, det er ikke jeg, fordi jeg er sådan en trustworthy person. Så selvfølgelig gør de det. Nej, men hvis de stiller kritiske spørgsmål, så prøver jeg også at komme med et godt svar på det.

 

Morten Kyvsgaard

Hvad kunne de stille? Altså, det er Hvad kunne de stille? Altså det er ikke det, det er den her case, men hvad kunne de stille af spørgsmål i sådan en proces? Hvis de grundlæggende set, det er jo også en fornemmelsessag her, når man igen, når man er ubevidst kompetent. De ved jo godt, hvad de laver, kundetyp eller ej. Men dig, der er bevidst kompetent, der kan komme og give dem det, det er sådan, det skal være, fordi sådan fungerer den grønne, eller undskyld, den blå kundetyp eksempelvis.

Har der været sådan nogle faglige diskussioner, eller sådan nogle snaklige diskussioner, eller sådan nogle snakke, man skulle have, i forhold til, hvordan det lige skulle lande?

 

Nikoline Nielsen

Altså, jeg synes tit, den, som jeg også møder, hvis jeg så snakker med mine kolleger, det er den der med, at jeg har altså den her kunde, og de kan altså placere sig to steder. Og det er tit den, jeg møder, ikke? Min kunde er altså sådan, jeg tror, det er blå-grøn. Ja. Du ved, det er den, jeg typisk møder også, når jeg er ude ved kunderne, ikke? Vi kan godt være lidt af begge ting, hvor jeg igen og igen må sige, nej, vi vælger én vej. Fordi vi vil gerne være så præcise i vores kommunikation som overhovedet muligt. Så kan du ikke være begge to.

Du kan ikke tale til begge indkøbsmøder. Så bliver vi bolsje på tingene. Det kan de fleste mennesker godt sætte sig ind i, når det bliver meget konkret. Og det er også det, der er fordelen med de her emotionelle kundetyper. Det er, at man gør rigtig mange ting rigtig konkrete og fjerner synsninger. Og det er der meget af i designverdenen fjerner synsninger. Og det er der meget af i designverdenen, der er synsninger.

 

Morten Kyvsgaard

Det er der også ude på kundesiden. Men det er jo også, hvis man kan se sig selv i det som kunde, så kan man også være sted med det, forstå mig ret, at de har følt sig mødt i det her, og kan se, at du rammer et eller andet ugen. Jeg tror ikke, de kan sætte ord på det.

 

Nikoline Nielsen

Nej, det er en god mavefornemmelse. Det var det, som Peter sagde, vi havde en god mavefornemmelse.

 

Morten Kyvsgaard

Det er jo det, som købeløst handler om i sidste ende, set fra et kundetyper perspektiv. Hvordan kan det være, at du ikke har fortalt dem om Harvard? Det kan de jo høre nu. Det er Harvard.

 

Nikoline Nielsen

Det kan vi snakke om nu og sådan nogle ting. Nej, det er igen det der med, at nogle gange kan processen være vidt forskellig på bureau. Alt efter kunder og processer og sådan nogle ting. Jeg er sådan en kameleon, jeg går ind alle steder og gør det bedste, jeg overhovedet kan. Men nogle gange, så er der lige så meget indtegn, nu laver vi jo rigtig meget af deres markedsføring, fordi de har en vækstaftale, de har hjemmesiden her, alle de her ting,

så der er rigtig mange ting, vi bare gør. Og jeg vil også sige, at de har begge to været meget, meget åbne og stolt på vores kompetencer. Og det gør jo også sådan et kundeforhold lettere, uden at man skal have alt muligt byråkrati, hvor at alting skal igennem. De stoler på, at det har

 

Morten Kyvsgaard

vi styr på. Ja, det lyder det også til, I har. Jeg har blevet tænkt nogle gode tanker omkring det der. Har I ændret, har de skulle ændre noget i konceptet, i forhold til den måde, de har, deres produkter, deres service, deres uddannelse, hvad nu er, de har, har de skulle ændre noget i den måde, de tilgår det nu her, hvor vi har lavet den ændring? Nej, fordi det er det,

 

Nikoline Nielsen

jeg siger med, at de var faktisk rigtig dygtige til rigtig mange blå ting før, ikke? Og det var jo også lidt det, der virkede som om, at det var problematikken, det var bare, at vi skulle have lidt mere en samling over det hele. Der skulle være lidt mere koncept over det. Men de var allerede gode også til at bruge sådan nogle blå engelske ord og sådan boardroom og masterclasses og sådan nogle ting, ikke? Så der var mange ting, der lå

naturligt for dem. Ja. Og mange af de udtalelser og sådan noget, de har på hjemmesiden, er jo også fra en direktør fra Novo Nordisk, eller fra tidligere finansminister. Så det er jo enormt blå kunder, de har. Men det er også det, der har gjort det let for dem at køre det videre, uden at ødelægge universet, selv når jeg ikke har givet dem en masse information.

 

Morten Kyvsgaard

Hvad skal der ske med kunden her fra jeres samarbejde? Det er jo, som du siger, en vækstavtale, så det er jo, den blå vej, den er ligesom banet. Det stopper jo aldrig, der skal jo ske noget hele tiden, og markedsføringen stopper jo aldrig, sådan er det bare. Er der nogle ting, du lige ved nu og her, eller sådan lidt på længere sigt, der skal ske i forhold til branding af den her kunde?

 

Nikoline Nielsen

Nej, fordi branding er jo egentlig forholdsvis ny, så det er der, vi ligger, og det er den vej, vi går. Man kan sige, at vi kigger jo ind i sådan nogle trends og tendenser også, og kigger på det fine brandhjul, vi også får på uddannelsen, og kigger på, hvor kan vi forbedre. Vores vækstaftaler er jo noget, hvor kunderne har været tredje måned, og så kigger vi på, hvordan er det gået de sidste tre måneder.

Vi kommer med nogle proaktive forslag, som vi synes, det her kan vi gøre det bedre på, eller skal vi prøve at gå den her vej. Og så planlægger vi de næste tre måneder. Jeg er ikke med på Board Educations vækstmøder, så jeg kan ikke sige, hvad er planen de næste tre måneder. Men jeg kan forestille mig, at planen er altid at få nogle flere studerende på uddannelserne. Og forbedre dem og forbedre materialet.

De har allerede udvidet med rigtig mange nye kurser. Det var det, jeg siger før, var der fire bokse på forsiden. Jeg tror, der er seks eller otte nu. Så de har fået mange, mange flere kurser. Både for dem, der allerede er uddannet, men også for dem, som er helt grønne og aldrig nogensinde har taget en bestyrelsesuddannelse før.

 

Morten Kyvsgaard

Hvis så vi forestiller os, at du i gang imellem kunne være med på de møder her, og de kommer med en masse gode idéer, fordi det har kunder ofte. Det forestiller mig ikke anderledes her. Vil du da kunne spille lidt bold, og der spørger jeg meget ledende i forhold til kundetypen, der skal du sige, at der kommer jo, typisk så er de super gode, der kommer en masse gode idéer, som i princippet er super gode,

men når man lige har den der mellemregning med, der hedder kundetyper, og hvad man så ved, at det er en blå kundetype her, vil du føle, at du har klædt på til ligesom, at kunne rådgive, i forhold til, om en beslutning er god, eller er det også sådan rent konceptuelt?

 

Nikoline Nielsen

Ja, helt sikkert. Ja. Helt sikkert. Også bare, tit så tænker jeg, mange af deres billeder, er jo taget før, og rigtig mange af dem, er meget blå, men jeg kunne godt tænke mig, at gøre dem endnu mere blå. Så sådan nogle ting kunne vi kigge ind i i fremtiden, men det er klart, har de et eller andet konkret forslag, eller et uddannelsesnavn, en ny kursus, vil det være blot nok det navn, så vil jeg jo nemt kunne sige ja eller nej, fordi jeg har de kompetencer med mig fra kundetypeuddannelsen, som jeg har.

 

Morten Kyvsgaard

Andet på casen her, du synes, der er relevant at

 

Nikoline Nielsen

tale om, fordi

 

Morten Kyvsgaard

jeg synes faktisk, du har været rigtig skarp til at male et lydbillede for folk, sådan at de forstår, hvordan det ser ud. Jeg skal nok linke til det i show notes, så folk kan gå ind og kigge på det. Men er der nogle ting, du lige tænker, der er relevant i den her sammenhæng, som vi ikke har længere?

 

Nikoline Nielsen

Jeg har faktisk været ret god.

 

Morten Kyvsgaard

Hvis nu I skulle gøre det igen, en anden gang, og være slut med det så, på en lignende kunde, eller på en anden kundetype, er der nogle ting i jeres, din måde at gøre det på, som du tænker vil gøres anderledes, eller du havde gjort anderledes på nuværende tidspunkt?

 

Nikoline Nielsen

Altså igen, og det har vi jo talt om, jeg tror faktisk tre gange nu, så nu forstår lytterne det helt sikkert, men min optimale tilgang til virksomheder, vil altid være en kommunikationsstrategi, så det vil sige strategi, hvor kundetyperne er med, branding, visual identitet og så marketing. Og det er klart, at alle kunder, der kommer herind, dem vil jeg sige, der starter vi.

Det er bare ikke realiteterne. Så jeg tager det med og smører mig ind som en kameleon alle de steder, som det passer ind, så jeg laver det bedst mulige arbejde ud fra de forudsætninger, jeg har.

 

Morten Kyvsgaard

Fedt. Lad det være de afsluttende ord, så lad være med at gentage dem flere gange. Tusind tak for snakken, Nicolene.

 

Nikoline Nielsen

Ja, selv tak.

 

Morten Kyvsgaard

Og det var enormt spændende at lytte til. Du er sgu dygtig, det må man bare

 

Nikoline Nielsen

sige. Nå, tak.

 

Morten Kyvsgaard

Uden at jeg har set casen, så kan jeg bare høre, at der er nogle rigtig gode mellemregninger. Så jeg synes, at jeg glæder mig til at gå ind og kigge på den. Og det synes jeg også, at man kan gøre derude, hvis man har lyst til det. Ja. Og gå ind og besøg Vestjysk Marketing. Ja, endelig.

 

Nikoline Nielsen

Bare like os. Like jer.

 

Morten Kyvsgaard

Like os. Og det må man også gerne gøre med podcasten. Her vil vi begynde også at få en del positive reviews. Jeg synes faktisk, det begynder at se rigtig fornuftigt ud. Jeg har lidt en personlig ambition om, at vi kryber det op af i forhold til marketing,

 

Nikoline Nielsen

kan vi gå ind i. Ja.

 

Morten Kyvsgaard

Inden for podcast, og det begynder at hjælpe på det. Ja. Så der er sådan et review, kan jeg komme, hvis man har lyst til at give det.

 

Nikoline Nielsen

Fedt.

 

Morten Kyvsgaard

Tusind tak for min tid.

 

Nikoline Nielsen

Ja, det var så lidt.

 

Morten Kyvsgaard

Tak fordi du lyttede med derude.

 

Nikoline Nielsen

Adios.

Scroll to Top