[Morten Kyvsgaard]
Velkommen til endnu en episode af podcasten om kundetyver. Det er blevet varmt.
[Sanne Dollerup]
Det må man sige.
[Morten Kyvsgaard]
Sindssygt varmt. Hedebølgehård Danmark. Så vi skal da selvfølgelig sidde herinde på det lille
kontor.
[Sanne Dollerup]
Ja, det er vi glade for.
[Morten Kyvsgaard]
Fuldt med lys og svedet i 35 grader varme. Vi skal snakke om Surprise AI.
[Sanne Dollerup]
Ja, vi kommer nok ikke udenom det. Vi skal snakke lidt mere om det.
[Morten Kyvsgaard]
Vi blev jo ikke færdige sidste gang. Jeg tænker, at den her gang, der løfter vi os lidt i
helikopteren. På en lidt anden måde, end vi gjorde sidste gang.
Fordi vi skal snakke om… Nu må vi ligesom antage, at det er ikke bare en dille, det der AI. Og
det sidder man nok også derude, når man har arbejdet meget eksponerende og tænker…
Nu er det ligesom givet, at det er. Vi må prøve at omfavne det bedst muligt. Så det skal vi
ligesom gøre.
Så vi kan ligesom finde nogle rette snurre for, hvad vi skal gøre i forhold til de enkelte
kundetyper. Og hvordan vi ligesom gør det her. Kan du ikke lige prøve at tegne et billede af det
landskab, du ser det ud i forhold til de marketingprofessionelle, du snakker med i forhold til AI?
Hvordan ser du landskabet lige nu i forhold til AI og brugen af det?
[Sanne Dollerup]
Jamen altså, alle dem jeg taler med, er jo begyndt at bruge det i større eller mindre grad. Og
der er nogen, der er ligebegyndt, og nogen, der er meget i gang. Så derfor så er det helt
tydeligt, at det er jo et meget vigtigt konkurrenceparameter, det her.
Vi er simpelthen nødt til at arbejde med AI så meget, vi overhovedet kan. Fordi konkurrenterne,
de arbejder med AI. Så du har ikke noget valg mere.
[Morten Kyvsgaard]
Nej.
[Sanne Dollerup]
Det bliver vi nødt til at gøre. Og dengang jeg startede Reklamebureau, der oplevede jeg, at vi
søgte en grafisk designer. Og så var der nogen, der ansøgte.
Og så troppede de op med sådan en fysisk mappe med deres tegninger. Altså fysiske
tegninger. Det var lige da Adobe kom ind på markedet og inddesignede og illustrerede det her.
Og det virkede jo fuldstændig gammeldags. Og de insisterede på, jamen det var den rigtige
måde at gøre på. Og det var sådan håndværket hvad.
Og så kunne man virkelig mærke mennesket bag osv. Og jeg ser mange paralleller til det. Nu
sker det bare for Anne i marketing og ikke bare grafikerne.
Så det handler om, at vi skal på en eller anden måde forstå, at markedsføring kan være lige så
godt og lige så ægte og lige så rigtigt, når det bliver AI genereret. Fordi hvis vi ikke forstår det,
så kommer vi til at sidde som den der grafisk designer, der insisterer på at vise alle sine
illustrationer på et helt almindeligt stykke papir.
[Morten Kyvsgaard]
I stedet for at bruge Photoshop og Adobe.
[Sanne Dollerup]
Ja, præcis. I stedet for illustrator og inddesign.
[Morten Kyvsgaard]
Illustrator og inddesign. Du er skarp på det der grafiske. Jeg er ikke så superskarp til det der.
Det er det, det hedder. Jeg bruger Canva nu, ikke?
[Sanne Dollerup]
Allerede nu? Ja, præcis. Jeg vil sige, at de grafiske designer har altså været igennem noget.
De siger bare, haha, nu kan I også prøve de andre i marketing. Sådan har det været for mange i
mange år. Det bliver ved med at ændre sig.
Sådan er det.
[Morten Kyvsgaard]
Sådan er det. Nå, jamen altså nu det jo så sådan det er. Kan du sådan lige, inden vi dykker ned i
de fire kundetyper, sådan specifikt i forhold til, hvordan vi sådan skal angribe det?
Måske sådan tale lidt i noget overordnede cyksekriterier for, hvordan vi får AI til at virke til de
her kundetyper. Er der en gennemgående ting i forhold til det her med at ramme token voice?
[Sanne Dollerup]
Ja, altså det, der er lidt det interessante ved AI, det er, at folk har stadigvæk de samme
problemer, som de havde før. Ja. Og det er at finde ud af, hvad er vores koncept?
Hvad rammer det for vores koncept? Hvad er vores brand? Det hedder altid brand DNA på et
tidspunkt.
Hvad er vores kernefortælling? Altså rammer det for, hvad vi skal og hvad vi ikke skal? Det er
folk stadigvæk i tvivl om, og det er jo det, vi som marketing folk skal arbejde med, det er at
hjælpe virksomheder med at sætte rammerne for branded.
Og det gør vi jo stadigvæk. Altså brand DNA’et, og vi arbejder også med Possible World, som vi
også talte om tidligere i et afsnit, det har medværde for nogle logikker, branded er bygget op
omkring. Fordi hvis du gør det, at du laver en custom-chat-gruppe til, og du siger til den, det
her er det, vi plejer at gøre, det er det, der virker godt for os, så kan du komme til at lave alt for
mange fejl.
Altså du kommer simpelthen til at copy-paste de fejl, du laver i forvejen, ind i en custom-chatgruppe
til. Og så bliver den jo ved med at have det her meget brede koncept, eller tale til
mange forskellige målgrupper, eller mange forskellige kundetyper. Så først og fremmest
handler det om at få styr på branded, hvad er vi, hvad er vi ikke?
Og chat-gruppe til er rigtig dårlig til det der med, hvad er vi ikke? Så den breder sig meget ofte
ud på branded, og tager nogle andre ord ind, og så kunne vi også lige gøre det. For den har
svært ved at holde spor, og det skal man være god til, at holde spor på branded, brandfortællingen.
[Morten Kyvsgaard]
Hvordan finder man ud af det? Altså jeg ved godt, det er et stort spørgsmål, men altså hvis nu
man sidder derinde, og man har sådan arbejdet det samme sted en fem-ti år, og paradoxalt
nok, så er det nok noget af det sværeste nogle gange, at finde frem til, hvad er vores DNA?
[Sanne Dollerup]
Ja, altså klassisk set, så ville man jo gøre det ved omgriber, det andre laver en image-analyse,
hvor man spørger kunderne, hvordan opfatter I os?
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Det er så en forkert måde at gøre det på, vil jeg sige. Og det er fordi kunderne ved ikke, hvorfor
de køber. Altså alle de gange, jeg har talt med virksomheder, hvor de siger, at vores kunder
siger, at det er det, hvor jeg har sagt ja, men det er ikke det, de mener.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Det kan godt være, at de siger det, det kan være, fordi de synes, det lyder fornuftigt, men det er
ikke derfor, de køber det. Nej. Og det er jo fordi, at emotionelle kundesyber handler om det
ubevidste, den ubevidste grund til, at vi køber.
Og det, der gør, at man ikke kan spørge folk, det er jo netop, at det er ubevidst. Jeg ved ikke,
hvorfor jeg køber, fordi jeg er ikke bevidst omkring det. Så jeg kan ikke svare dig på, hvorfor jeg
gør det.
Så man kan ikke spørge kunderne. Og det er den fejl, rigtig mange laver, med at spørge
kunderne. Og det er jo netop her, hvor emotionelle kundesyber bliver en vej til at kunne finde
brand-DNA’en, ved at kigge på, hvad er egentlig kundernes emotionelle grund til at købe.
Og så har vi jo udviklet redskabet i forhold til at finde ud af, hvor rammer det så? Hvordan
bliver du ved med at konsekvent tale til det emotionelle indkøbshumør? Og det er så der, du får
rammen.
Men det, man så også gør som virksomhed, det er jo ikke sådan, at vi har sådan en helt specifik
bane, du går på. Det har vi selvfølgelig. Men inden for den bane er der mange forskellige
koncepter.
Så step 1 er selvfølgelig, hvis du spørger mig, at finde kundetypen. Så er step 2 at finde ud af,
hvad er vi så for et koncept inden for den her kundetype? Der er et uendeligt antal koncepter
inden for hver kundetype.
Så derfor er det jo så næste skridt. Og det gør vi jo netop ved at fortælle TjatGBT, jamen vi har
den blå kundetype, og vi arbejder med det herovre, og her er vores hjemmeside, her er vores
nyhedsbrev, der virker godt. Og så tager TjatGBT jo og blander de to ting sammen.
Og så kommer du ind og får et lidt mere konkret koncept, og et meget stærkere branding og
rammerne for branded. Det er sådan, at vi vil gribe det an.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, den opfordring giver vi videre, og vi har snakket om det i et par episoder før, men vi nævner
det gerne igen i forhold til EKP-samtalen, som man kan få, som er gratis, 5 minutter ikke også?
[Sanne Dollerup]
Ja, inden på hjemmesiden kundetype.dk, der kan man trykke på start her, så er der et link til en
EKP-samtale, der er en emotional kunstig profil, hvor man på 45 minutter får hjælp til at afgøre
kundetypen. Så sidder vi simpelthen og stiller en masse spørgsmål, og så afgør vi kundetypen
for virksomheden, og ja, den er gratis.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, og forbrugerombudsmanden skal selvfølgelig også gøres glad, så der er selvfølgelig, det er
med selv for øje. Det er det nemlig. Så er alle glade.
Men uforpligtende. Men uforpligtende, selvfølgelig. Man kan starte der.
Nå, nu kan vi ikke trække den længere. Jeg tænker, at vi skal prøve at forestille os en situation,
hvor vi skal hjælpe et rødt brand, der omfavner ChatGPT og alt muligt andet AI. Hvordan griber
man det bedst muligt i forhold til 1000 Dollars her?
[Sanne Dollerup]
Jamen, hvis den røde kundetype har to modes i forhold til AI. Det ene er, at de er fuldstændig
inde i det og helt med på det, og I bruger bare AI, så meget I vil. Og det gør heller ikke noget, at
de ved det.
Det er ikke sådan, at man skal begynde at skjule. Uh, vi bruger AI. Det er en vej.
Og så skal man jo selvfølgelig have den røde tone, for det skal jo ikke være den klassiske
ChatGPT. Den kan jo overhovedet ikke finde ud af at skubbe rød. Så man skal selvfølgelig have
den prompted til at skubbe rød.
Det er en vej at gå. Den anden vej, det er, at den røde har også det andet mode, der er mod,
der er altid en trend, der ligger typisk i den røde. Hvis rigtig mange går i en vej, så nægter de
simpelthen at gøre det, eller de går i en anden vej.
Så derfor er der også rigtig mange koncepter, der ligger til den røde kundetype, hvor man ikke
bruger AI. Eller i hvert fald ikke fortæller, at man bruger AI. Man er i hvert fald ikke sådan, at
man går ud og er tydelig.
Man er ikke tydelig omkring det. Og der kan sagtens også ligge nogle koncepter der. Det er jo
hele den her off the grid trend, som vi kalder, hvor man går væk fra teknologi og tilbage til
naturen osv.
Og de brands, der ligger der, det er typisk nogle, der laver meget videomateriale. Al deres
markedsøgning er bundet op på videomateriale på sociale medier. Så kan det godt være, at
man går ind på en hjemmeside, hvor der er nok AI-genereret tekst, men den røde kundetype er
heller ikke særlig tekstfokuseret.
Så på den måde vil der ikke være nogen idé i det. Men det er jo ikke i det brand, hvor jeg så
klikker på et linktree inde på TikTok, kommer ind på en hjemmeside, og så er der en chat, der
dukker op. Det vil være lidt mere slow brand, der ligger inde i det koncept.
[Morten Kyvsgaard]
Kan de i virkeligheden slippe afsted med mere? Altså forstået på den måde, at når der kommer
noget ny teknologi ind fra EA, vil det godt være der i ugen, i uget. Alle mulige forskellige tools,
værktøjer og sådan nogle ting.
Altså selvfølgelig er skyndet, at det er on brand. Men vil de ikke kunne slippe afsted med mere
her, i forhold til at prøve nogle ting lidt af?
[Sanne Dollerup]
Ja, jo, ja. Jo, det kan de godt. Men man skal virkelig være god til den røde tone.
Fordi hvis det bare bliver grimt og kikset, så er det jo mega skadeligt. Det vi siger til den røde
er, at det skal være grim-cool. Og ramme en grim-coolhed er ikke super nemt.
Så man skal virkelig være god til den røde kodensylt, så det ikke bare bliver kikset. Når det så er
sagt, så er der lige nu en sjov trend til den røde kodensylt, som er kikset. Altså jo mere kikset
tingene kan se ud, jo bedre.
Jo mere du kan… Du ved, jeg har set sådan nogle videoer af nogen, der laver sådan nogle
underlige fe-danse rundt i stuen. Du ved, det er simpelthen så kikset, at det er sjovt.
Og det bliver sådan en form for ufrivillig… Det virker som om det er en ufrivillig kiksethed. Men
det er jo netop, og det ligger jo netop over i det der anti-AI.
Anti-robot. Hvor det virkelig bliver menneskeligt. Og menneskesvagheder.
Og det ligger over i den anden boldgade herovre, i anti-AI-trenden. Så de har sådan to
bevægelser. Og man skal passe på, når man er over i bevægelsen, med mod teknologi tilbage
til naturen.
Det er ægte menneske, så skal man passe på med at lege for meget over i AI-gruppen.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, det kan jeg godt se.
[Sanne Dollerup]
Du skal simpelthen vælge, hvilken dør du lige går ind af. Lige nu i hvert fald. Det kan sagtens
være, det smelter sammen på et tidspunkt.
[Morten Kyvsgaard]
Spændende. Ja, så kommer vi jo hen til den gule kundetype. Og det er jo…
Jeg ser jo alligevel til den sidste bastion inden for AI. Eller dem der senest kommer til at tage
det til sig, det ved jeg ikke.
[Sanne Dollerup]
Jo, det er det.
[Morten Kyvsgaard]
Det står for egen regning, at jeg siger det her. Men der er noget konflikt her i forhold til
autenticitet og ægthed kontra brugen af AI. Så jeg kunne forestille mig, at der var noget på spil
her i forhold til gule kundetype.
[Sanne Dollerup]
Det er der. Men det er mere noget, de har en selvopfattelse omkring, end at det er fordi, de
køber med AI-genereret markedsføring. For det gør de.
Det ved du bare ikke. Så den gule kundetype vil helt sikkert sige, at det er vigtigt med
autenticitet. Det er vigtigt med rigtige mennesker.
Det er vigtigt med den ægte relationer. Og det kan man ikke, når det er en robot og når det er
en AI. Så derfor, hvis man nu er marketingprofessionel og har en udpræget gul side, så vil man
have enormt meget modstand på det.
Til at starte med. Men når man så får et, den der pille, og kommer på, så er det altså en helt
anden historie. Fordi den taler super meget til den gule kundetype.
For det første er, at det har jo et mega quick fix. Vi kan virkelig komme til at lade være med at
lave nogle trælsere arbejdsopgaver ved at bruge AI, hvis du er marketingprofessionel. Men
hele den her spirituelle samtale-partner, der er i at veninde ven, kollega-relation, der kan være i
en AI, er noget, der virkelig tiltaler den gule kundetype.
Så det her med, at de kan købe en kollega, der arbejder med e-mail-marketing. Så har jeg min
e-mail-marketing kollega, som så kalder et eller andet. Så kalder de mig nogle navne.
Og så har jeg min marketingchef derovre, hvis jeg nu er alene i marketingafdelingen. Så laver
jeg min egen marketingchef. Så man får et team af kollegaer.
Det vil virkelig være noget, der vil tiltale dem. Fordi de føler sig jo typisk alene. De føler sig som
en del af et fællesskab.
Det kan godt være, at det er et AI-fællesskab, men det er bedre end nul. Bedre end ingenting.
Hvis du ser det mere i den brede befolkning i den gule kundetype, så kommer vi til at bruge AI
meget som terapøvt og psykolog og klaveriant.
Så det her med, at man kan uploade sit horoskop, og så kan du få en meget udførelig
beskrivelse af din profil. Og så er der også hele det her human design, hvor det er nomologi og
astrologi, der er kombineret. Og noget med nogle chakra osv.
Det er sådan forskellige spirituelle retninger. Det kommer også til at være noget, vi ser rigtig
meget, hvor man så laver et teamprofil. Når man også i et team er blevet tilbage, hvad er vores
human design, og hvordan passer vi sammen, og så får vi chat-GPT til det.
Men det kan også godt være, at kl. 22 om aftenen, hvor man er pisse sur på sin chef, fordi
personen igen har været irriterende. At man så får læst sig af til en chat-GPT.
Og det er fordi, når vi er i det her følelsesmæssige ubalance, så kan det godt være svært at tale
med andre mennesker om det, fordi så får vi dårlig samvittighed over, at der er en anden
person, der skal sidde og høre på det. Så det her med, at jeg kan fortælle det til en chat-GPT,
som så kan hjælpe mig, uden jeg får dårlig samvittighed over, at chat-GPT skal sidde og hjælpe
mig. Fordi det kan den godt.
Det vil den gerne. Der er simpelthen så mange områder, som bliver ramt i forhold til chat-GPT.
Altså astrologer, karrierende og psykologer.
Og brevkasser ude af hjemmet. Det er helt vildt. Så det kan godt være, at os i marketing, vi
tænker, shit altså, det er fuldstændig ramt os.
Vi ramter den her af i bølge. Det er vi ikke de eneste, der kommer til at blive, lad mig sige det
sådan.
[Morten Kyvsgaard]
Watch out hjemmet derude. Ja, lige præcis. Og jeg kan i hvert fald bare sige, at for mig selv, jeg
har selv testet lidt af i forhold til, at prøve det lidt alternativt af.
Og som du nævner, der er horoskop. Man kan prøve at upload sit ansigt, så prøve at få lavet en
ansigtsanalyse. Så skal jeg bare se løjer.
Det er ekstremt spændende.
[Sanne Dollerup]
Ja, og der er den røde. Det lyder også lidt rødt. Men det handler jo om det der med, at vi
kommer til at bruge af i alle aspekter af vores liv.
Og du kan skrive rigtig gode tekster. Du kan få genereret rigtig gode billeder til en gule
kundetype, som den gule kundetype aldrig kommer til at opleve af af i. Så derfor er der super
mange gode muligheder til at bruge af i til en gule kundetype.
Og her er der en opfordring. Hvis der er nogen, der sidder derude, der har en gule kundetype,
og I nægter at bruge af i, så er der kun et spørgsmål om tid, før I bliver udkonkurreret. Fordi
det her, det er en nødvendighed.
Fordi vi kan ikke lave nok content med håndkraft, og kunne konkurrere mod de andre. Så det er
virkelig vigtigt. Fordi det kan godt være, at man tænker, om jeg er gul, det skal være ægte, det
må jeg ikke gøre.
Ja, men så er dane desværre talte som marketing. Og det du så arbejder med. Det er virkelig
vigtigt.
[Morten Kyvsgaard]
Apropos sundhed. Vi skal lidt over i den blå afdeling nu. Og det siger jeg, fordi jeg ved, at i blå
verden, der er sådan noget som biohacking.
Det er jo virkelig noget som…
[Sanne Dollerup]
Ja, det er rigtigt.
[Morten Kyvsgaard]
Upload min sundhedsdata, så skal du nærmest få at vide, hvad der kan lade sig gøre, og hvor
gammel du bliver. Blå verden og AI, det er jo bare to ting, der fletter godt sammen.
[Sanne Dollerup]
Det må man sige.
[Morten Kyvsgaard]
Men der skal stadigvæk have mere omtanke. Selvfølgelig bruge værktøjet i forhold til AI.
[Sanne Dollerup]
Altså, den blå kundetype kan godt lide intelligent AI. Det vil sige, at de bliver enormt irriteret,
hvis de læser, det snakkede vi også om i sidste afsnit, hvis man nu for eksempel læser et
blogindlæg, hvor de kan se det AI-genereret. Så hvis jeg kan se, at du bare har lavet det med
venstre hånd, og så har uploadet noget, og så er der kommet et blogindlæg ud, og så har du
bare lavet en masse content, det bliver de enormt irriteret over.
Men de kan godt lide, hvis man har lavet en intelligent løsning med AI, hvor vi har lagt nogle
data ind, og vi har målrettet til noget biohacking, og koblet op på videnskabelige
undersøgelser, og interviewet ti eksperter på området, plus vi har en biolog inde over os. Man
laver en virkelig god AI-løsning, så betaler du et eller andet 500 kroner om måneden, og så
guider den sig til det her biohacking, som typisk handler om, at du skal leve længere.
[Morten Kyvsgaard]
Longevity.
[Sanne Dollerup]
Det var det, du manglede. Ja, det var det, jeg manglede, ja. Så det kan de rigtig godt lide.
De synes, det er super fedt, den slags. Så alle sådan nogle AI-løsninger, det, man skal til at
tænke på nu, det er, hvilken AI-løsning, kan vi egentlig koble op på vores produkt? Så hvis man
nu er psykolog, så kunne det jo være smart, hvis man kunne både sælge timer, men du også
laver en AI-version af dig selv, så man kunne få adgang til for et eller andet på løbet af
måneden.
Det er det, vi kommer til at se mere af i fremtiden.
[Morten Kyvsgaard]
Et nedende spørgsmål. Kan man i blå verden, kunne man som blot brainslip afsted med, at lave
det sådan rent AI-techie, uden overhovedet at dyrke personaliseringen?
[Sanne Dollerup]
Ja, det kan du godt. Men det skal så være på level 0.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Så vi deler jo den blå kønskab op i levels. Og level 0, der kan du godt, det er jo tema og temo.
[Morten Kyvsgaard]
Temo jo.
[Sanne Dollerup]
Ja, temo og shine og alt det der. Så hvis du har en webshop, der sælger billige produkter, eller
billige ydelser generelt, så kan man godt bruge 100% AI.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Fordi folk kan sagtens acceptere, at jeg får de her par sko til en 50’er. Så er det okay, det hele er
AI-genereret.
[Morten Kyvsgaard]
Og hvorfor kan du ikke stille afsted med det på højere level?
[Sanne Dollerup]
Jo, men det kan du godt. Men så skal det bare være mere intelligent brug af AI.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Så skal du ikke bare udkritisk generere enormt store mængder indhold. Og så skal du virkelig
tænke, kvantitet og kvalitet er nødt til at hænge sammen. Så i blå verden, det er den verden,
hvor man værner allermest om sit brand.
Så være meget tydelige omkring, hvad er vores brand? Hvad er vores tone of voice? Og at det
ikke må se af.
Det er jo egentlig det, vi gør lige nu. Det må ikke se AI-genereret ud.
[Morten Kyvsgaard]
Nej.
[Sanne Dollerup]
For meget.
[Morten Kyvsgaard]
Der er altså nogen sløring, der kører for dem alle sammen på en eller anden måde.
[Sanne Dollerup]
Ja, det er der. Altså i forhold til fra det blå level 0, det er jo okay.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, ja.
[Sanne Dollerup]
Det er lige før det er godt, at det ser sådan grimt og ufærdigt ud. Fordi så bliver det
kommunikeret endnu mere, at det er billigt. Men jo, der er jo også den røde.
Men lige meget hvilken kundetype det er, så er det vigtigt, at den kender brands. Du kan ikke
bare sige, jeg har en frisørsalon, og nu skal du fortælle om den. Fordi så har den jo ingen
retning.
[Morten Kyvsgaard]
Nej.
[Sanne Dollerup]
Men så taler den til alle fire kundetyper på kryds og tværs, og måske til ingen kundetyper, og
blander tingene sammen. Så sløring i forhold til, at der er noget strategi forbundet med,
hvordan vi bruger det, og hvad er vores toner for os.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Den er i hvert fald vigtig. Ja.
[Morten Kyvsgaard]
Og så har vi grøn kundetype. Og udefra stående ville måske begynde at snakke om, at ej, er det
ikke ved at være grønt efterhånden? Alle bruger det jo.
[Sanne Dollerup]
Jo, altså marketing er jo… Vi er jo en speciel branche. Så derfor er ej fuldstændig udbredt.
Så ej er også en grøn kundetype her, men hvis du går ud og ser på nogen, der ikke arbejder i
marketing, så er det stadig meget, meget nyt.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, så slut bruger den derude.
[Sanne Dollerup]
Ja, altså hvis du tager i virkelig som helst Jura, eller i virkelig som helst et andet fag, så vil de
være i begyndelsen af at bruge det. Ja, det kan også være sådan noget som børnehæver, og så
videre, de bruger det jo heller ikke. Der er nogen, der slet ikke arbejder ud, det kan da en del af
deres tanker.
[Morten Kyvsgaard]
Hvordan reagerer en grøn kundetype i mødet med en generisk AI-tekst?
[Sanne Dollerup]
Og det er her, det er vigtigt at vide, at i marketing, vi er lidt et særligt folkefærd. Fordi vi har sat
os som en stor mission lige nu, at kritisere AI. Og det er klart, fordi det er ligesom vores fag.
Så vi kan se, ej, der er lige en hjerne foran denne her overskrift, så det er AI-genereret. Eller der
er for mange tankesrejer og udrupstegn, og den lyder som den der amerikaner, som der sidder
inde bagved. Det kan vi se.
Men den helt almindelige dansker kan ikke se, at den tekst skulle være specielt AI-genereret. Vi
er ligesom ødelagt af vores fag. Vi kan ikke gennemskue det.
Og det er også fordi, det på en eller anden måde bliver en konkurrent til os. Så bliver man jo
også meget mere kritisk overfor, hvad kan den i forhold til, hvad kan jeg? Så derfor kan det
godt være, vi kan spotte det i marketingen, men det kan andre ikke.
Men den grønne kundetype vil gå op i, at det er ægte og rigtige mennesker. Men hvis du nu går
tilbage i tiden, så kan du også godt finde nogen, der har så meget alder på sig, at de vil sige, jeg
foretrækker altid at snakke med en rigtig menneske, og jeg går ned i en rigtig butik, og jeg vil
kun købe noget, der er over disken, eller jeg vil kun købe noget af en i lokalområdet. Det kan du
sagtens finde.
Men du kan også finde en helt ung kundetype, som er fuldstændig online, køber alt online,
læser blogindlæg online, følger influencer og køber gennem den. Og det er egentlig den
samme grundlæggende motivation, og det er den samme måde, du kommunikerer til dem på.
Men det er vigtigt at forstå, at teknologien, hvis man skal blive ved med at være relevant for en
stor målgruppe, så er det vigtigt at følge med teknologisk.
Fordi det gør den yngre målgruppe også. Så det er jo ikke en god forretning at blive ved med at
insistere på, at vi har kun en fysisk butik, og du kan ikke købe noget online. Nej.
Alt efter hvad, du selvfølgelig sælger. Ja. Så derfor skal vi…
Så er vi nødt til at komme med på den her teknologi, også selvom det er den grønne
kundetype, og den grønne slutbruger kan ikke nødvendigvis se, at det er A-genereret.
[Morten Kyvsgaard]
Nej. Er det noget, man bestemt ikke skal gøre i forhold til grønne?
[Sanne Dollerup]
Ja, altså det må ikke se for A-genereret ud. Nej. Altså det må ikke…
For eksempel…
[Morten Kyvsgaard]
Blålevende 0, det er den ugode.
[Sanne Dollerup]
Ja, men det må heller ikke være sådan. Altså lige nu med ansigter, og det ændrer sig jo hele
tiden, men med ansigter ser A-genereret ud. Så det skal man passe på med.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Man skal selvfølgelig også have en rigtig god tekst. Det er jo derfor, vi som marketing har en
berettelse, at vi skal sidde og prompte den her A-maskine med en god tekst og et godt
fundament, så den kan finde ud af at generere noget, der giver mening. Fordi hvis du bare
sætter noget ind, så er det jo…
Altså hvis du bare siger, at jeg skal sælge et IT-system, så kan den ikke lave noget, der er godt
nok.
[Morten Kyvsgaard]
Nej.
[Sanne Dollerup]
Det kommer til at blive for generisk.
[Morten Kyvsgaard]
Ja. Der er nødt til at være noget baggrund, og noget research ligger bagved, som bliver kørt
med ind i det.
[Sanne Dollerup]
Men man skal ikke være bange for, at slutbrugeren gennemskuer, at det her er en A-i-tekst.
[Morten Kyvsgaard]
Nej.
[Sanne Dollerup]
Så gode er slutbrugeren ikke nødvendigvis, hvis man ikke er inde på marketingen til lige at se
noget af det A-genererede. Nej. Men de vil selvfølgelig foretrække at se rigtige mennesker og
tale med rigtige mennesker, og det kan man jo gøre på mange forskellige måder.
Så f.eks. med, at inde på sin hjemmeside, at man giver muligheden for at ringe, om det er
tydeligt, du nemt kan chatte med os, og så skriver du, at du taler med et rigtigt menneske nu.
Og også være tydelig omkring, at nu er det en robot, og hvis du har brug for mere hjælp, så er
du kort over til et rigtigt menneske.
[Morten Kyvsgaard]
Ja.
[Sanne Dollerup]
Også det her med at lave video, er også en rigtig godt til den grønne kundetype, så de virkelig
kan se, når der er et rigtigt menneske bagved. Og det har man altid skulle til en grønne
kundetype. Vis, at vi er rigtige mennesker bagved den her virksomhed.
Ja. Så når man laver en hjemmeside, så er det ikke bare en facade, facade, facade, og så inde på
medarbejdersiden, der står der chefen, og så er der jo en kontaktformular. Det fungerer ikke til
en grønne kundetype.
De bruger for at se, hvem er bagved, og hvor er I hen i området, og hvad er jeres historie. Ja.
Sådan har det altid været, og så er vi lige ved med at være.
[Morten Kyvsgaard]
Hvis vi ligesom skal afslutningsvis tale ind i GPT’erne, som vi snakkede om i forrige episode, så
bare kort, hvis nu man ikke gider at starte fra bunden af med alt det her, så er GPT’erne en
mulighed.
[Sanne Dollerup]
Ja, altså vi har jo fire chat-GPT’er, en til hver kundetype. Så vi har en, vi har prompted rød, gul,
blå og grøn. Og dem kan man så købe hos os for et månedlig beløb, og så får man
fundamentet eller rammerne for en kundetype.
Og så når man kommer derind, så skal man selvfølgelig fortælle dem, hvad er vi for en
virksomhed, hvad for nogle ord kan vi godt lide at bruge, hvad virker godt ved os, og så tager
den og kombinerer de to ting. Og det er virkelig, virkelig et stærkt værktøj lige nu, fordi du får
så meget information fra jer, og der ligger så meget bagved den her custom chat-GPT til en af
kundetyperne, at du er så meget længere i forhold til konceptet, og alt hvad den laver, alt hvad
den skriver, alt hvad den genererer, taler til en specifik kundetype, altså taler til et
indkøbshumør. Så det er noget, der genererer indhold, som får folk til at købe mere.
[Morten Kyvsgaard]
Ja, og det kontinuerer lidt, fordi I bliver ved med at opdatere den. Det vil være en vigtig pointe,
hvis man bare tror, at det her er sådan noget, der står stille. I fortsætter med at…
[Sanne Dollerup]
Ja, og det har vi også altid gjort. Altså, vi har altid kigget efter trends, og hvad sker der i
markedet, og hvad er relevant nu, og hvilke store trends er ekstremt vigtige. Så til den blå
kundetype, der er et stort trend med at være den gode blå.
Altså, det er enormt vigtigt at vise, at vi gør gode ting i verden, og det er også, fordi det
kommer op fra den røde kundetype, der er meget optaget lige nu af ondskab. Hvor kommer
det ond fra? Hvor er ondskaben henne?
Hvordan kan vi bekæmpe ondskab? Og de trends, de går så lige så stille ned i de andre
kundetyper, og det er det, vi holder øje med, og det fodrer vi så til vores chatgrib, så man hele
tiden er med på, hvad der er trends og så videre, som bliver ved med at være relevant.
[Morten Kyvsgaard]
Det var ordene, Søren. Inden vi smelter fuldstændigt, så må vi hellere stoppe optagelsen her,
og lige fylde op på væskedeporerne. Og som sagt, hvis man har lyst til at dykke mere ned i de
her GVT’er, gå ind på kundetyper.dk. Vi lytter til dem.