PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 38

Episode 38: Sådan har kundetyper forbedret VER de TERRE


I denne episode fortæller Josephine Cecilie Laustsen fra VER de TERRE og Karina Bech Aagaard fra Brand ID, hvordan arbejdet med Emotionelle Kundetyper har hjulpet dem med at skabe mere retning, ro og struktur i markedsføringen.

En ærlig samtale om at gå fra ad hoc-opgaver til en tydeligere strategi – og om de små justeringer, der kan gøre en stor forskel.

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
(0:10) Velkommen til podcasten om kundetyper. (0:13) I dag der laver vi noget lidt særligt, fordi det er første gang vi optager et afsnit af podcasten med hele to gæster. (0:21) Og så gør vi det endda online, så hylderen kan ikke se det her, men jeg sidder og krydser mine vinger og ben for at teknikken spiller.
(0:30) Og ellers må vi bare sige der er en første gang for alting, sådan er det. (0:35) Men det vi skal tale om, det egner sig faktisk rigtig godt til at vi har flere ombudede i dag til sådan en rundebord samtale her, fordi det vi skal tale om, det er hvordan hvert etager har arbejdet med at implementere kundetyper i deres markedsføring og også i deres organisation naturligvis. (0:52) Så i dag får vi ligesom mulighed for at dykke ned i det, både det strategiske, men også det lagpraktiske forhold til den del af det.
(0:59) Så jeg har inviteret to personer med, som har været tæt på den proces. (1:03) Og det er jer to, Carina og Josefine. (1:06) Velkommen til.
Karina Bech Aagaard
(1:08) Tak, tak.
Morten Kyvsgaard
(1:10) Og vi klirrer lige navnene inden, men vi tager dem lige sådan for god ordens skyld. (1:15) Carina B. (1:15) Grågaard, som jeg har noteret er uddannet i kundetyper, servicerede i kundetyper, og som sparringspartner på projektet her.
(1:23) Og så Josefine Cecilie Lawsens, som er kommersiel ansvarlig hos hvert etager, og som selvfølgelig har været med i det vejen internt. (1:33) Så er det ledes introduceret. (1:37) Skal vi prøve at starte med, at I skal have lov til at fortælle lidt om hvem I er.
(1:42) Jeg ved ikke hvem der vil starte af jer to, i forhold til at fortælle lidt om hvem I er.
Karina Bech Aagaard
(1:48) Det gør Carina. (1:51) Jeg vil hellere høre om dig, men prøv at hør. (1:56) Som Morten sagde, jeg hedder Carina B.
(1:58) Grågaard, og jeg driver til dagligt konsulentvirksomheden Brain D-Day, hvor jeg hjælper etablerede virksomheder og marketingansvarlige med at prioritere det der er det vigtigste, så de får kontrol og struktur. (2:14) Og med det for øje, at de selvfølgelig kan dokumentere de resultater, at de ender ud med. (2:21) Det er ligesom det der meet purpose.
(2:24) Og det jeg står på, det er jo som du sagde, at jeg er kundetypeuddannet. (2:29) Hvad er det så? (2:30) Det er jo snart to år siden efterhånden, at jeg blev kundetypeuddannet.
(2:36) Men inden der, der har jeg også haft plus 12 år i branchen som marketingansvarlig i forskellige roller i forskellige organisationer og branche. (2:49) Så jeg brænder rigtig meget for at hjælpe de marketingansvarlige, fordi det er nogle gange et rimeligt ensomt sted at stå i den teknologiske udvikling vi har, med enormt store forventninger til at drive salget.
Josephine Laustsen
(3:12) Og som Morten også indledte med at sige, så hedder jeg Josefine Cecilie Lausten og er ansvarlig for Commercial Revertitær, som er en familiedrevet virksomhed. (3:24) Revertitær er en dansk designvirksomhed med mere end 32 års erfaring inden for funktionalt luksusovertøj til den stilbevidste familie, der ikke går på kompromis med hverken kvalitet eller æstetik. (3:40) Jeg har en baggrund fra CBS, hvor jeg har læst fransk og marketing og har været i udlandet, studeret med PR og branding i USA et semester.
(3:57) Efter min kandidat og hele min uddannelse har jeg været konsulent, som jo ligger noget langt fra, i hvert fald den rolle jeg havde som konsulent, lå meget langt fra det som jeg sidder med i dag som marketingansvarlig. (4:17) Det jeg også må sande i løbet af de her år, der er gået fra at jeg tog min uddannelse til at jeg sidder med marketing i dag, det er, at det er evigt foranderligt at arbejde med marketing og der er rigtig mange aspekter af det, som man hele tiden skal holde sig opbetaget på. (4:37) Også som jeg har ekstremt værdifuld sparring i Carina, (4:44) at holde mig opbetaget og up to speed med, hvad der er det nyeste, (4:50) men i særdeleshed også hele det her element af de emotionale kundetyper, (4:56) som jeg ikke kendte for et år siden, da vi lærte hinanden at kende, (5:00) som Carina har introduceret mig for, (5:02) og som virkelig føler jeg noget, der kan være med til, eller har været med til allerede, (5:09) at løfte hvad det tager til next level.
(5:14) Så det som Carina har gjort for os, har virkelig været med til at tage os på den her helt fantastiske rejse, (5:25) ind i de emotionale kundetyper, (5:27) altså at få defineret først og fremmest, hvilken kundetype vi havde som virksomhed, (5:35) men også hvordan vi så skulle bruge kundetyperne til alt, (5:39) hvad vi laver rent strategisk, rent på sociale medier, (5:45) altså lægge hele planen for, hvordan vi kunne vækste virksomheden.
(5:53) Og jeg følte lidt på det tidspunkt, der for et år siden, da jeg startede med at sidde med den her rolle, og skulle prøve at danne mig et overblik over, hvad det var for nogle opgaver, jeg stod over for, følte jeg på det tidspunkt, at det var langt mere ad hoc baseret. (6:16) Det gemmer til på daglig basis, fordi der er så mange opgaver, især i en mindre virksomhed, (6:21) som gør, at det nogle gange kan være svært, eller mange gange kan være svært at prioritere, (6:29) hvor man skal lægge sine ressourcer hen, og det var her Carina kom ind i billedet, (6:33) og virkelig kunne hjælpe med at få transformeret virksomheden fra ad hoc opgaver, (6:40) til en langt mere strategisk tilgang og plan for, hvad vi skulle fokusere på og prioritere.
Morten Kyvsgaard
(6:48) Jeg kan godt tænke mig at dykke ned i mødet med kundetyper, lige at tage den et step tilbage, fordi jeg går næsten ud fra, at det er dig Carina, der introducerer emotionelle kundetyper. (7:05) Hvorfor præsenterer du det, og hvordan kan du tage det på?
Karina Bech Aagaard
(7:10) Det er jo lidt sjovt, fordi når du bliver udstationeret, (7:15) Josefine og jeg sidder i Washington til dagligt og er udstationeret, (7:22) så opstår der også netværksgrupper, og Josefine og jeg mødtes faktisk i et netværk, (7:31) hvor jeg nu kan jo kun svare for mig selv, (7:33) men jeg gik ikke til det her netværksarrangement med min Carina Brandy Day hat, (7:39) jeg gik til et netværksarrangement med ret åbent sind, (7:46) og skulle mødes med nogle andre karrierekvinder, som også er udstationeret. (7:52) Og ret hurtigt var det egentlig, at Josefine, det er jo en sjov fortælling, (7:58) det kan jeg jo så fortælle til dem, der er kundetyper uddannet, (8:02) og dem der ved lidt om det, at Josefine og jeg møder op ultra-feminin-blå klædt, (8:11) så inden vi overhovedet åbnede munden, kan vi jo se i retroperspektiv, (8:18) en mutual friend, fordi vi havde samme energi, (8:24) og vi kommer hurtigt til at snakke sammen og finde ud af, at vi har samme farvelige baggrund, (8:31) og så bliver vi enige om, at vi skal mødes et par dage senere, (8:36) og jeg er natur meget nysgerrig på forretningsdelen af virksomheder, (8:46) og spørger egentlig bare ind til, hvordan og hvad ledes, (8:50) og jeg er kæmpe fan af brands, og Veritera er jo et brand, der har en spændende brandhistorie, (9:03) i form af hvornår de er etableret osv., (9:06) men det ene tager det andet, og jeg kan høre på nogle af de ting, (9:12) at Josefine siger, at kundetyper vil hjælpe hende, (9:21) og jeg har måske allerede fornemt, at jeg havde aflæst Josefine i forhold til, (9:27) hvad den kundetype, hun i hvert fald som person, udstrålede allermest, (9:32) men uden at have dykket ned i brandet på den måde. (9:36) Præsenterer jeg Josefine for forskningsbaserede metoder til at få strammet op på rammerne, til at arbejde omkring marketing, og siger faktisk til Josefine, at jeg vil gerne tilbyde hende og give hende en kundetype analyse, rådgivning, og Josefine er på, fra starten er jeg egentlig ret åben, hvilket jeg nogle gange godt kan møde, folk er lidt forbeholdne, men Josefine var ret imødekommende.
(10:13) Så derfor tog vi den her rådgivning, og så fik vi startet op på det, og så gik det ret stærkt derfra af til, at vi fik dykket ned i kundetyper, vi fik dykket ned i segmentering af målgrupper, og fik sat nogle ting i kasser i forhold til at forstå, hvad det er for nogle mennesker, vi arbejder med, for at kunne tage den videre derfra.
Morten Kyvsgaard
(10:47) Var der nogle ting, som du barrierede, når det bliver præsenteret her fra Carinas side, er der noget, du husker tilbage, stusser over i forhold til metoden?
Josephine Laustsen
(11:00) Der er ingen tvivl om, at Carina var fantastisk til at præsentere den, (11:08) og hele hendes kommunikation omkring metoden var så stærk, (11:18) og hele den her del med, at det er forskningsbaseret, (11:21) synes jeg også giver så meget mening for mig, (11:25) men det er klart, at når man hører om en ny metode, (11:29) det tror jeg ikke, at jeg er alene om at tænke, (11:32) men når man får præsenteret sådan en ny metode, (11:36) så kan man godt være lidt skeptisk, eller jeg var lidt skeptisk til en start, (11:42) men jeg tror også, at jeg stod et sted, hvor jeg havde så meget brug for hjælp, (11:52) til at føle, at jeg havde den fulde kontrol over alle de adhokopgaver, (12:00) som vi løste på daglig basis, (12:04) og jeg kunne fornemme, at Carina kunne hjælpe mig med at få den her kontrol, (12:10) og at kundetyperne gav så meget mening i forhold til at ramme de her følelser hos vores kunder, (12:18) helt specifikt hos den enkelte kundetype, (12:21) frem for at kaste bolder op i øst og vest, (12:26) og tro, at vi ramte et eller andet ved det, vi gjorde. (12:34) Så for mig var det en enorm stor tryghed også, at have den her dialog med Carina og opstarte det her samarbejde, som sidenhen bare har vist sig at give så ekstremt meget mere, end jeg overhovedet tog håb på. (12:56) Jeg vil virkelig ønske for alle, at de havde en Carina.
(13:02) Jeg kan kun anbefale, og har allerede anbefalet, de emotionale kundetyper til alle, der kommer i nærheden af en selv, men også det her samarbejde, som du og jeg har haft, Carina, som virkelig har givet mig fundamentet til at føle, at de beslutninger og de prioriterer, vi tager nu, er på et helt andet fundament, end de var for bare et år siden. (13:32) Det er langt stærkere, og jeg er så taknemmelig for, at vi har opstartet det her samarbejde.
Morten Kyvsgaard
(13:44) Fedt. (13:44) Noget af skudsmålet. (13:45) Det er sådan en Carina-testimonie, vi er ude for.
(13:50) Det er fedt. (13:51) Det er taknemmeligt.
Josephine Laustsen
(13:51) Vi har været nødt til at dele den, men ja.
Morten Kyvsgaard
(13:54) Hvad hedder det her med at finde frem til jeres kundetype, hvad det tager som brand og sådan nogle ting? (14:03) Selve processen med det, både for dem, der arbejder med kundetypen, men også dem udenfor, i forhold til at finde frem til den specifikke kundetype. (14:11) Hvordan finder I frem til den?
(14:13) Det kan være, vi skal starte med Carina i forhold til det. (14:15) Og så, hvordan lander I på den kundetype, I lander på?
Karina Bech Aagaard
(14:20) Det fede ved at have taget uddannelsen i emotionale kundetyper, er jo, at du får redskaberne til at kunne lave den her analyse, som gør, at du kommer frem til noget. (14:34) Verditera er jo en virksomhed med mange år på bagen, så jeg vidste også godt, at når jeg gjorde det, så skulle det være med respekt for, at der er nogle ting, der lige skal bundfældes. (14:49) Fordi der er mange aspekter i det, og der har været mange faser.
(14:55) Så jeg gjorde egentlig det, at jeg lavede en klassisk kundetypeanalyse, og brugte de redskaber, jeg havde fra uddannelsen, satte en masse små krydser og en masse noter, og da vi ligesom var færdige, præsenterede jeg Josefine, for de her kort, som også følger med i vores uddannelse, i forhold til nogle statements, som kan indramme de her emotioner, der er ved de forskellige kundetyper. (15:27) Og jeg vidste udmærket godt, at der var to kundetyper, som Josefine ville sidde tilbage med og sige, at der er noget her, hvor jeg synes, der er noget af begge to. (15:41) Og så tog vi en snak om, for jeg vidste godt, hvor jeg gerne ville have dem hem, så tog vi en snak om, hvad det vil sige den ene del og den anden del.
(15:57) Og jeg kan tydeligt huske, fordi først så gjorde jeg det med Josefine, og så var vi så heldige, at Karin Brandt, som er founder, og Josefines mor også, hun kom til Washington nogle uger senere, og så havde vi et møde der, og der havde jeg taget mine kort med igen. (16:18) Og jeg vidste, at Josefine jo ligesom havde præsenteret det for teamet hjemme i Danmark, så de var ligesom blevet klædt på til den her snak. (16:26) Og det sjove af det hele, det er, at Karin, co-founder, nej, co-founder, founder, tager de to samme kort frem.
(16:38) Og så kunne vi jo ligesom så tage den her snak, der hed, fordi det var super vigtigt, at dem, der ligesom er dem, der løber med bolden, dem, der har ansvaret, de også er med til at signe af på det, for ellers så kan vi stå og jonglere rigtig meget herovre, men hvis der er organisationen ikke er med på at gå i den retning, så får man ikke den effekt ud af det, som man skal have. (17:02) Så vi tog snakken igen, og jeg fortalte, det her, det betyder det her, og det her, det betyder det her. (17:10) Og jeg kunne godt se, at det var en svær beslutning, men som vi ligesom fik snakket os varmt på det, så var hun også enig med os i, at det skulle være den blå kundetype.
Morten Kyvsgaard
(17:26) Hvem var den anden kundetype?
Josephine Laustsen
(17:29) Vil du sige det? (17:29) Ja, jeg skal nok sige det. (17:31) Vi havde den grønne op og vende os, og valget stod mellem de to.
(17:39) Og jeg synes, din guidance hele vejen dertil, Carina, har været så fint, (17:45) fordi du jo ligesom lød det være op til os, (17:48) altså vi havde talt alle de her ting igennem, (17:51) men at se kortene til sidst, og ligesom oven på alle de her refleksioner, (17:58) vi havde haft undervejs, det gav et rigtig godt fundament for os, (18:03) at høbe ind på kundetyperne, (18:10) altså at forstå, hvad de gik ud på, (18:12) og at have reflekteret over, hvem vi er som virksomhed. (18:18) Og så skabte det jo bare fundamentet for, der hvor vi er i dag.
Karina Bech Aagaard
(18:22) Ja, fordi det er jo noget af det, der er sindssygt vigtigt. (18:25) Det er jo, at man som virksomhed går i fælles front med den samme, for at optimere og effektivisere på alle parametre, fordi marketing kan stå og slå på trummen, men hvis der er produktudvikling, laver produkter til nogle andre, og kundeservice kommunikerer på en anden måde, som ikke støtter op om produktet og marketing, så får man jo bare en masse gaps i stedet for. (18:56) Så det var en vigtig proces, og som jeg med vilje godt vidste, at jeg kunne ikke trække ned overhovedet, det var vigtigt i den her situation, at de fik lov til at bundfælles i, så vi lige fik alle med.
Morten Kyvsgaard
(19:15) Ja, hvordan gør man det? (19:16) Fordi det kan vi lige så godt tage hul på nu, fordi det er sådan en el-aspekt i sig selv, i forhold til det der med at få resten af organisationen med. (19:24) Da du i præsenterer det her for resten af organisationen, hvad er feedbacken der, hvad er modtagelsen?
Josephine Laustsen
(19:32) Jamen jeg tror, at på det tidspunkt, da jeg præsenterer kundetyperne for resten af organisationen, (19:41) så først og fremmest skal det siges, at vi er en mindre organisation, (19:45) end en ret lille organisation, (19:49) så derfor var der ikke, og der er ikke så langt fra tanke til handling, (19:54) og beslutninger der skal træffes, (19:56) så det var ikke, følte jeg, svært at overbevise dem, (20:02) men det handlede jo selvfølgelig stadigvæk om at kunne sætte nogle flere ord på, (20:11) hvad de så kan, de her kundetyper, (20:14) og at det ikke bare er yet another metode, (20:18) men at det rent faktisk er forskningsbaseret, (20:21) og at der er ordlister, der er farvekort og bøger osv., (20:30) som er opslagsværk, som du kan bruge helt konkret, (20:35) frem for en eller anden flyvsk metode, som man kan have svært ved at anvende i praksis. (20:44) Så jeg tror, at jeg var så købt ind på den fra start, (20:51) at jeg følte egentlig, at den var nem at sælge ind, (20:56) og at de havde tiltro til, at jeg vidste, hvad jeg lavede, (21:00) eller vidste, hvad jeg gik ind til herovre, (21:03) og tiltro til Carina ikke mindst, (21:06) men det gjorde også en forskel, at du fik mulighed for at møde Karin, min mor, (21:19) og fik det præsenteret for hende også, (21:21) og ligesåvel for Alexander, som også er i virksomheden, min lillebror.
(21:29) Fordi det er vigtigt, at vi allesammen taler samme sprog, og vi har det samme fundament for alt, hvad vi gør, som du var inde på før, Carina. (21:36) Fordi det er jo ikke bare mig, der sidder i marketing, som skal gøre noget på en bestemt måde. (21:42) Det er optimeringer af produktet, som du sagde, det er hele vejen igennem i alt, hvad vi laver.
(21:52) Så det er noget, som vi tit refererer til på daglig basis, at vi til vores kundetype prøver at finde ud af, hvordan vi distancerer os fra de andre kundetyper, og hvordan vi kan bruge den blå kundetype til at optimere alt, hvad vi gør.
Karina Bech Aagaard
(22:17) Jeg kom lige i tanke om, at det er noget, der er interessant, det er jo faktisk også, at kundetyper har været med til at gøre, at vi har kunnet differentiere mere fra konkurrenterne, end hvad vi kunne før. (22:30) Fordi vi fik lige pludselig et sprog for, at det herovre, som konkurrenterne gør, det skal vi ikke. (22:38) Hvilket jo er en klassisk ting, at man gør i marketing, det der med lige at sidde og se på, hvad konkurrenterne gør.
(22:48) Det er jo et eller andet sted et kæmpe benspind for sig selv, fordi hvis vi bare gør, hvad konkurrenterne gør, hvad skal så være årsagen til at købe vores produkt frem for konkurrenternes? (23:03) Det var lige en side note.
Morten Kyvsgaard
(23:05) Men det er fuldstændig rigtigt, og selvfølgelig skal man jo have konkurrenterne holdt dem tæt, i forhold til at vide, hvad de gør. (23:15) Men det skal heller ikke være med til at trække en i en retning, væk fra ens kerne, som du refererer til, i forhold til at det ofte er det, der sker, at man kommer lidt væk fra. (23:26) Fordi man måske er usikker også, hvilket jeg også hørte, at du var før, i forhold til det Josefine, at man ligesom sig drivede med af en eller anden form for strøm, fordi man ikke har et eller andet fundament at stå på.
Josephine Laustsen
(23:40) Præcis, og det i allerhøjeste grad, det jeg føler, at jeg virkelig har fået nu, og derfor vil jeg ønske for alle, at de havde en Carina som sagt, fordi det har givet mig et langt stærkere fundament. (23:52) Ikke kun kan jeg trække på kundetyperne, men det, som jeg virkelig også har fået ud af vores sparring, er også de her spørgsmål. (24:01) Hver gang jeg har både spørgsmål fra dig, Carina, i forhold til, om vi nu har tænkt på det, eller hvordan vi kan optimere det, men også når jeg har konkrete ting, som er idéer til noget, vi kan gøre.
(24:18) Senest har jeg for et par måneder siden, (24:21) følget at jeg vågnede op en morgen og tænkte, (24:23) at nu havde jeg fået en briljant idé, (24:27) som var, at vi jo selvfølgelig blev nødt til (24:30) at optimere vores CEO, (24:33) så det var AI-optimeret, (24:37) og jeg tænkte, det er jo en no-brainer, (24:41) det er jo fremtiden, vi bliver nødt til, (24:43) vi er så meget med på AI, (24:47) på alle mulige andre fronter, (24:48) men selvfølgelig skal vores CEO også være optimeret til AI, (24:51) fordi det er jo der, at vores kunder, (24:53) de går ind og søger efter produkterne, (24:55) og skal finde den bedste flyverdragt. (24:57) Og så brækker idéen videre til Carina, som meget politisk korrekt siger, at jeg skal lige tænke over det, og komme mig tilbage, og sige, at det er en god idé, men hvis vi kigger på den blå kundetype, så er de ikke der endnu.
(25:19) Så vi havde en hel…
Karina Bech Aagaard
(25:24) Ja, der var to ben i den, fordi den ene var, at kundetypen vil være der på et eller andet tidspunkt, men den anden del er, at den blå kundetype også er æstetisk funderet, det vil sige, at den vil aldrig gå ind, man vil aldrig som kunde gå ind og søge på AI for noget, der er æstetisk. (25:48) Det er noget, der bliver stimuleret et andet sted.
Josephine Laustsen
(25:50) Ja, og det du så fint kom med som eksempel, det var, at du heller ikke ville gå ind og bede AI om at vise dig kjoler for eksempel, eller fire kjoler for den sags skyld.
Karina Bech Aagaard
(26:02) Nej, chat-GPT, vise mig den smukkeste kjole i 2025. (26:06) Ja, det var det, præcis.
Josephine Laustsen
(26:10) Så på den vis føler jeg, at det samarbejde, vi har, er virkelig uvurderligt. (26:19) Jeg er meget taknemmelig. (26:21) Vi sidder for helt røde kender.
Morten Kyvsgaard
(26:24) Så må vi hellere gå videre. (26:28) Lad os prøve at dykke ned i materien i forhold til nogle af de tiltag, der så er kommet ud af, at jeg har valgt den kundetype, som nu er blå kundetype, og måske taget lidt ind i de forskellige tiltag. (26:41) Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at jeg har fået et lille brief her i forvejen på noget Instagram, noget AirTag, noget hjemmeside og PreferredBy og sådan nogle ting.
(26:52) Kan I ikke lige prøve at rende dem så lidt igennem, om ikke punkt for punkt, som ligesom en overordnet del i forhold til, hvorfor i forhold til den blå kundetype, og hvorfor har I valgt at gøre det?
Josephine Laustsen
(27:05) Jo. (27:07) Det som jeg har fået på baggrund af vores samarbejde, har været den her, altså simpelthen fået lavet en Instagram og en Show Me strategi. (27:20) Så en strategi for både selvfølgelig, hvad der skal postes, langt mere struktur på, hvordan det rent visuelt skal tage sig ud, som jo selvfølgelig er knydt op på en blå kundetype.
(27:34) Og så har vi også, kan man sige, i en længere overrække, og nok i virkeligheden foranledet af kongehusets brug af hverdeter oprindeligt, som måske kickstartede den her influencer-rejse lidt for os. (27:51) Der har vi så været så privilegerede at få rigtig mange henvendelser fra influencers.
Karina Bech Aagaard
(28:02) Ikke bare de små influencers, det er jo de store influencers, der kontakter jer. (28:07) Ja.
Josephine Laustsen
(28:08) Men det har været svært for mig til en start at finde ud af, hvem vi skulle gå efter, og hvordan vi skulle gribe den her Show Me strategi an. (28:19) Og hvem vi skulle samarbejde med. (28:23) Og her kommer kundetypen jo igen ind i billedet, og har været med til at gøre mit arbejde væsentligt nemmere, fordi jeg nu ved, hvilke profiler, der giver mening at samarbejde med, hvad det er, vi kan tilbyde i de her samarbejder, og hvordan vi så rent faktisk kan bruge dem også aktivt på vores hjemmeside.
(28:46) Og her kommer jeg ind på den del omkring Preferred By, som er noget af det, vi senest har lavet på hjemmesiden, men hvor det er tydeligt at se, ikke kun på Instagram og sociale medier, men på hjemmesiden tydeliggør vi, hvilke produkter de her high-end influencers har valgt af vores produkter. (29:10) Og det er social proof, som virker til den blå emotionale kundetyp, og det er blandt andet nogle af de tiltag, som vi har arbejdet med. (29:22) Derudover nævnte du også, Morten, det her med AirTag-lommen, som er en produktudvikling, vi har lavet, som også er henvendt til den blå emotionale kundetyp, og som går ud på, at vi har tilføjet en lomme i vores produkter.
(29:41) En usynlig lomme. (29:43) En usynlig lomme, rigtigt. (29:44) Ja, det er netop estetisk.
(29:48) Så den er udviklet med en lyndos, og vi er i gang med at implementere den på alle produkter, men det er en, som er kommet på markedet med produkterne fra denne her vinter. (30:05) Og den lommen gør, at man kan putte en AirTag, eller en hvilken som helst tracking device, ind i lommen. (30:16) Vi har nemlig oplevet, at der desværre er produkter, der bliver stjålet i børnehaver og institutioner.
(30:26) Så den her funktionalitet kan både være med til at gøre, at man kan tracke sine dyr en del, men også holde track på sine børn, som jo også er vores dyrebæreste.
Karina Bech Aagaard
(30:44) Men noget af det, det er jo grunden til, at jeg rakte ud til Janne og Sande, med den her case. (30:54) Det var jo faktisk lige præcis, fordi der jeg synes, hvor det blev så sindssygt interessant, det var, at dengang du kom til mig, noget af det, der var den største hovedpine for dig, det var, at du brugte så lang tid på sociale medier, og alt det her influencer håndtering. (31:16) Og det åd dine tid.
(31:20) Og det var faktisk der vi ligesom startede, for vi var nødt til at optimere noget omkring det, for at frigive noget tid, så der blev rum til at fokusere på nogle af de andre ting. (31:30) Og det vi jo så gjorde, og det er der jeg synes, det blev interessant, fordi det blev et win i forhold til tidsoptimering, men også at få optimeret branded på sociale medier.
Josephine Laustsen
(31:45) Ja, klart. (31:46) Og man kan også sige, brandeds DNA har jo ikke ændret sig, efter at vi har introduceret kundetyper, og begyndt at arbejde mere aktivt med kundetyper. (31:57) Vi er bare blevet væsentligt skarpere i vores prioritering af ressourcerne.
Karina Bech Aagaard
(32:03) Vi er meget bevidste om, hvad det er, hvad det er I står for. (32:08) Det er jo nogle gange også det, der er svært, når du er et corporate brand, det er, at et personligt brand har en person. (32:16) Yes, ca.
(32:17) mange har ligesom fået givet deres DNA på forhånd, men når du er et corporate brand, så kan det være rigtig svært at få alle i en virksomhed til at tale det samme sprog, fordi hvad vil det egentlig sige, når det er, at vi er ambitiøse? (32:33) Hvordan ser ambitiøse ud, når vi er 27 forskellige mennesker? (32:37) Det er forskelligt for os alle sammen.
(32:39) Men hvis vi får et fælles sprog for det, så begynder vi lige pludselig at kunne udleve, via vores handlinger, det her brands DNA. (32:49) Så det synes jeg også var den interessante del af det, fordi det er jo lidt det, der er sket, det er, at det er blevet tydeligt gjort for jer, hvad det egentlig vil sige, de her ting, vi går og snakker om. (33:01) Hvad betyder det i ord og billeder?
(33:05) Måden vi poserer på? (33:07) Måden billeder er blevet taget på? (33:10) Valg af samarbejdspartnere og influencers?
Josephine Laustsen
(33:14) Ja, og ikke kun det. (33:16) Faktisk sidder jeg også og kommer til at tænke på, noget som vi også havde vores udfordringer med til en start, da vi mødte hinanden for det der års tid siden. (33:26) Der havde vi kæmpestore udfordringer med noget så teknisk, som samspillet mellem Instagram, Facebook, Meta og Shopify.
(33:37) Så simpelthen en teknisk udfordring, som gjorde, at vi ikke kunne sælge produkter via Instagram, og vi kunne ikke linke til produkterne via Instagram. (33:50) Så hele det, og vi har brugt oceaner af tid på at løse den her problematik, og havde næsten, jeg vil ikke sige givet op, for det havde vi ikke, men vi havde virkelig… (34:03) Den var lige parkeret.
(34:06) Fordi jeg havde heller ikke på derhverende tidspunkt, den viden som jeg har i dag omkring, hvor vigtig Instagram er for os som virksomhed. (34:15) Jeg var slet ikke i tvivl om, at det var vigtigt, men det gav mig faktisk den boost af energi til at løse den tekniske udfordring, som vi stod overfor og har gjort, at vi jo faktisk har vækstet Instagram som salgskanal med 385 procent, som er fuldstændig sindssygt. (34:38) Ja, fuldstændig sindssygt og ret fantastisk et eller andet sted, at man ved, hvor det giver mening at sætte ind.
Karina Bech Aagaard
(34:44) Ja, men det er jo igen, og det er jo det kundetyper kan være med til, det er at synliggøre, hvad det er for nogle kanaler, at du skal prioritere. (34:55) Og det var jo det, at vi to fik en snak om, at i forhold til den her kundetyp, så er du nødt til at prioritere Instagram. (35:04) Så glem at bruge tid på det, det og det, fordi det her slaget skal vindes.
Morten Kyvsgaard
(35:10) Ja, og så kan vi tage et hul på i forhold til det, at nu snakker du om effekter, og vi er allerede igennem procenteren, det er dejligt, vi er i den blå verden, så det er fantastisk. (35:21) Effekt, hvad har I oplevet? (35:23) Jeg ved godt, at nu har vi kørt vores tid, og vi er stadigvæk på en rejse.
(35:28) Sådan er det jo altid med markedsføring og kundetyper. (35:32) Men kan man tale noget om, hvad I oplever af effekt? (35:35) Selvfølgelig kvalitativt, men måske også kvalitativt i forhold til netop, som I siger, de der lidt mere hverdagsagtige beslutninger osv., som også tænder med i det, at I måske sparer noget tid osv. (35:47) Prøv at tale lidt om, hvad I oplever af effekt, og hvor meget I tilskruer det, at kendetikke kundetyper og bruge metoden.
Josephine Laustsen
(36:00) Altså man kan sige, at hvis vi skal dvæle en lille smule mere ved tallene, så har vi optimeret vores basket size, altså vores størrelse på kundernes kurv med 10%. (36:13) Ja, øget basket size. (36:15) Øget basket size, ja præcis.
(36:17) Så den forøgelse vil jeg også tilskrive de optimeringer, som vi har lavet på hjemmesiden, som gør, at kunderne har en interesse i at lægge mere i kurven. (36:32) Jeg vil sige, at på daglig basis fornemmer jeg det primært i den her dialog, vi har internt omkring, hvor vi knapt skal være grøn. (36:54) Nogle af de her synsninger er jo helt udlagt nu, hvor vi har et konkret fundament at stå på, og hvor vi ikke behøver at sidde og bruge krudt og tid på at tænke på, hvordan vi kunne tænke os det skulle se ud, men snarere kan følge de her guidelines, som det jo er, som appellerer til kundetypen.
(37:16) Og det synes jeg har gjort en kæmpe forskel. (37:21) Og især for mig med marketingsdelen. (37:27) Nu er der ligesom et fundament at stå på og bygge på, kan man sige.
(37:38) Og returneringsdelen også selvfølgelig, som vi også har optimeret. (37:44) Der er 20% færre returneringer nu, end der har været. (37:50) Så det er jo også nogle af de ting, som vi har optimeret på hjemmesiden, som har været med til at sikre det.
Morten Kyvsgaard
(37:57) Ja, det kan man måske sige undskyld, Karina, at det er måske med til at afstemme dem bedre.
Karina Bech Aagaard
(38:05) Ja, lige præcis. (38:06) Det var faktisk også det, vi har snakket om, at de resultater, der kommer nu, er et resultat af alle de der små tweaks. (38:18) Fordi det er jo ikke, fordi vi har vendt hele virksomheden på hovedet.
(38:20) Nej, det er små tweaks, der er blevet pillet ved hen ad vejen. (38:25) Der var en dag, hvor jeg mødtes med Josefine til vores sædvanlige sparring, og så siger Josefine, prøv lige at se her, hvad jeg har gjort. (38:39) Og så har hun simpelthen siddet og farvesorteret hele hjemmesiden.
(38:47) Og for folk, der kender den blå kundetype, sidder forhåbentlig lige nu og tænker, ja tak. (38:54) Fordi det er jo de der små tweaks, som skal psykologisk være med til at gøre, at vi bliver mere købsmotiverede. (39:02) Fordi vi bliver stimuleret lige der, hvor vi skal rammes i den situation, vi sidder i.
(39:08) Og når man går ind på en verditær hjemmeside, så skal man selvfølgelig have den der følelse af, at man åbner skabet, hvor det bare hænger helt snorlige farvesorteret. (39:18) Så da jeg så, at Josefine havde gjort det, så var jeg bare sådan, she got it. (39:25) Det var virkelig sådan en følelse af, at nu kan jeg begynde at se, at hun arbejder også med det, uden at jeg har sagt sådan og sådan og sådan.
(39:33) Fordi det var nogen vi sikkert havde sagt, at det er nødvendigt at bruge tid på. (39:39) Men lige præcis her, i den her situation, med den her kundetyp, så yes, det er det helt rigtige at bruge sin tid på. (39:46) Og det synes jeg jo, det er noget af det, jeg faktisk er allerstørst fan af ved det her med kundetyper.
(39:52) Det er, at specielt fra en markedsføringsansvarlighedsperspektiv, hvor det er, at ressourcer og tid er en forfærdelig ting i hverdagen, så er det her en kæmpe hjælp til at vide, om du skal prioritere og fagkoordinere din hjemmeside, eller om du skal AIS EU optimere. (40:15) Ja, præcis. (40:18) Fordi det er nogle gange det, der er det sværeste, når du sidder med marketing.
(40:20) Det er at vide, skal jeg prioritere den her, eller den her.
Josephine Laustsen
(40:24) Jo, og også især, når man sidder som den her one-woman-army, hvor man selv skal træffe de her beslutninger på daglig basis, og det gør de jo også i virksomhedsregime, men det bliver svært, når man ikke har fundamentet på plads, eller de her guidelines for, hvordan man skal prioritere sin tid og ressourcer.
Karina Bech Aagaard
(40:54) Jeg kan da tydeligt huske, at inden jeg blev kundetypeuddannet, og inden jeg selv gik selvstændig som konsulent, så sad jeg mange gange og tænkte, når jeg hørte folk sige, jamen du skal lære dine målgrupper at kende, så sad jeg altid og tænkte, ja tak, jeg vil gerne lære mine målgrupper at kende, men jeg vil gerne lære at oversætte, altså ikke bare fra at kende dem, men til, hvad tænker de? (41:20) Hvad er det for en adfærd, der skal til for, at jeg rammer med min tekst, og rammer med min grafik, rammer med mine billeder, rammer med min kundeservicehåndtering, og måden vi leverer pakken på, alt det der, og det var derfor, at jeg tog færdig kundetyper, fordi jeg havde bare lyst til at blive enlightened i den her case, som jeg synes er et fuldstændig fantastisk eksempel på. (41:51) Med små tweaks har vi optimeret forretningen, vi har branded et bedre ståsted, og så se den der rejse, som Josefine også har været på, hvor hun i dag er helt skarp i sin måde at gribe tingene an på, det har virkelig været en fed oplevelse.
(42:14) Og vi ønsker, at der er mange flere, der tog den rejse, fordi det er et før og et efter, det er det virkelig.
Josephine Laustsen
(42:21) Ja det er det, men det er også til trods for, at man føler man har fået det så meget ind under huden på det her år, og at det er en del, og jeg føler jeg godt kan prioritere, baseret på kundetypen, så er der jo stadigvæk et, så føler jeg jo stadigvæk at vores samarbejde, eller det her med at have den her sparring på regelmæssig vis, kan være med til at stadigvæk guide mig i den rigtige retning. (42:57) For det føler jeg, at med COAI eksemplet, som vi havde tidligere, stadigvæk er relevant. (43:06) Altså for lige så mange gode idéer, du kan få, og tænke er relevant for din kundetype, så vil der bare være elementer, som man har brug for, for din sparring til at forvente, og få sprøgt prøvet, før man bruger krudt på det.
Morten Kyvsgaard
(43:22) Jeg tænker også, at netop dit claim to fame i den her situation, Carina, her i forhold til samarbejdet med Josefine, og hvad det til er, er jo også, at du holder dig af sure med de trends, der nu er, fordi der er ikke noget af det her, der er statisk. (43:35) Så tingene rykker sig konstant.
Josephine Laustsen
(43:39) Ja, det gør det.
Morten Kyvsgaard
(43:40) Desværre. (43:41) Men det er jo så vores lov i livet, kan man sige, i forhold til det her, at man hele tiden skal følge med, og tabe ind i de trends, der nu måtte være, for at man ikke bliver det der støvede brand.
Karina Bech Aagaard
(43:50) Ja, og igen, hvad er det for nogle trends, man skal hoppe med på? (43:55) Fordi hvis man hopper med på alle trends, så får man aldrig søvn. (43:59) Altså, fordi så er det jo, uh, jeg bliver helt forpustet.
(44:04) Det er jo noget hele tiden.
Morten Kyvsgaard
(44:07) Ja, præcis. (44:10) Her til sidst, sådan lidt perspektivering til det fremgående rettet. (44:14) Hvad skal det tage hen på den her rejse med kundetyper?
(44:18) Nu er vi jo kommet så langt, men hvordan ser I samarbejdet de næste års tid her? (44:24) De næste mange års tid?
Josephine Laustsen
(44:26) Ja, men jeg tænker helt klart, at vi skal fortsætte. (44:29) Det er jo langt fra at slutte nu, og du var lige selv inde på det for et øjeblik siden, Morten, men det der med, at det jo evigt forandrer lidt, og man bliver ved med at blive mødt med nye ting, man kan prioritere, om det er AI-relateret, eller om det er noget andet. (44:48) Men, så vi skal blive ved med noget, og bytte på det her fundament, som vi har skabt.
(44:54) Og jeg håber også, at jeg kan have Carinas sparring til evigtid, fordi jeg sætter ekstremt stor pris på den. (45:04) Og jeg mener virkelig, at alle burde sign up, fordi den er så essentiel. (45:15) Det vi har gjort nu, er jo kun starten på den her strategiske plan, som nu er lagt foran os.
(45:25) Og det er bare med at blive ved med at eksekvere, og blive ved med at prioritere, baseret på fundamentet i den blå kundetype.
Karina Bech Aagaard
(45:36) Jo, helt klart. (45:38) Det føles lidt ligesom, at vi har kun lige kresset lidt i overfladen. (45:42) Der er stadigvæk så mange ting, der skal udvikles på.
(45:48) Og jeg holder mig jo løbende opdateret, i forhold til alle de ting, der sker på kundetypen. (45:54) Så vi også følger med på den vogn, fordi det skal vi jo også huske, udover alle de trends, der er kommet ind fra højre. (46:05) Men jeg ved i hvert fald, at der er super meget potentiale stadigvæk.
(46:11) Helt klart. (46:13) Jeg får lyst til at sige, sky is the limit. (46:16) Sky is the limit.
Morten Kyvsgaard
(46:18) Jeg havde bare på grund sagt, mere vil have mere. (46:20) Der er nogen, der sidder i Danmark, og nogen sidder i USA.
Josephine Laustsen
(46:24) Okay. (46:26) Direkt fra USA. (46:29) Over there.
Morten Kyvsgaard
(46:31) Tusind tak for jeres indspark. (46:35) Nu sagde I jo til mig, inden vi gik på her, at det var jeres første gæsteopdrag i en podcast. (46:42) Det kunne man ikke høre, når først vi kom i gang.
Karina Bech Aagaard
(46:44) Det er jo, når man er passioneret.
Morten Kyvsgaard
(46:49) Det er det. (46:50) Jeg synes bare, at vi skal genbesøge jer igen på et tidspunkt og høre, hvordan det går. (46:57) I laver selvfølgelig jeres egen podcast, hvor I bare tager os med behind the scenes.
Karina Bech Aagaard
(47:01) Vi er jo nødt til at have nogen til at holde os i ørerne. (47:04) Ja, det er det. (47:05) Så vi ikke snakker for meget.
Morten Kyvsgaard
(47:07) Vi tager en opdatering. (47:09) Det kan I betale jer for. (47:10) Det tager vi bagefter.
(47:13) Tusind tak for jeres tid, og for jeres åbenhjertighed. (47:17) Og for at være med.
Josephine Laustsen
(47:19) Tusind tak, fordi vi måtte være med.
Morten Kyvsgaard
(47:21) Absolut. (47:22) Det var godt, og de gør ikke engang ondt. (47:25) Så det var godt.
Karina Bech Aagaard
(47:27) De håndt hele vejen. (47:29) De slup os ikke.
Morten Kyvsgaard
(47:31) Det er nok den bedste anbefaling til at sige, at hvis man sidder derude og tænker, at man har noget spændende i forhold til kundetyper, som man gerne vil høre om, eller har en case omkring, så byd ind til os i forhold til den del, at vi er altid åbne for nye idéer. (47:50) Bl.a. som den her episode, du lige har hørt til. (47:53) Så tak, fordi du løb med, og vi høres ved.
Scroll to Top