Velkommen til podcasten om kundetyper, hvor vi i dag skal snakke om noget nyt og gammelkendt på samme tid, nemlig hvordan ChatGPT og kundetyper spiller sammen.
Vi har lavet en episode way back omkring ChatGPT.
Flere måneder, altså nærmest år tilbage.
Det føles som rigtig lang tid siden, men der er jo sket rigtig, rigtig meget inden for AI og ChatGPT.
Men grunden til, at vi lavede den her episode, det er jo fordi, at der er kommet en særlig mulighed for at binde kundetyper og ChatGPT sammen.
Og nu sikrer man måske, at det kommer til at lyde en lille smule salgtagtigt det her, men det er jo rent faktisk, fordi I har udviklet de her særlige GPT’er til hver kundetype.
Og det er jeg svært begejstret for, det skal jeg nok vende tilbage til lige om lidt.
Men ville du ikke lige prøve at fortælle lidt om, hvad det er for noget, hvordan I har lavet dem, og hvordan I knækkede kuden på at få dem til at være almindelige?
Jo, altså hvis I har lyttet med til alle podcastafsnit, kan I måske huske det, hvor vi talte om, at vi simpelthen ikke havde fundet knækket kuden til, hvordan vi fik de her ChatGP’er til at kunne snakke til kundetyperne.
Og det, der gjorde, at vi fandt ud af, hvordan vi kunne udvikle dem, det var, at vi gav dem viden om alle fire kundetyper, i stedet for om én kundetype.
Lad os tage udgangspunkt i ChatGP’en til den grønne kundetype.
Den blev først rigtig god til den grønne kundetype, når vi fortalte den, hvad den ikke måtte.
Så vi gav den alt viden, vi har om den grønne kundetype, og så går den stadigvæk ud steder, hvor den ikke skal gå ud.
Da vi så gav den viden om både den røde, gule og blå kundetype, blev den meget dygtigere.
Og det var egentlig den proces, vi har været igennem med at fodre den med forskellige informationer.
Og så har vi jo så haft en lang periode nu, hvor vi har testet den og sagt til den, at det der, det må du ikke gøre, eller lad lige være med at bruge så mange udopstregerne til den grønne kundetype og slap lige af med de der emojis.
Og den har også fået emoji-guide, altså den har fået alt viden, vi har om alle cases.
Al viden, vi har for den, og den får det løbende, så vi fodrer den hele tiden med ny information.
Og det, der er rigtig godt ved kundetyper og ChatGPT, det er, at vores retningslinjer har altid været ekstremt lavpraktiske.
Sådan noget med, brug den her emoji.
Og det kan ChatGPT jo vildt godt lide, altså når man bliver ultrakonkret.
Og det er det, der gør, at den bliver stærk, og den er faktisk ekstremt god til alle fire kundetyper.
Og det er ikke kun for tekst, det er også for billeder og konceptudvikling og find-USP’er og lave-salg-strategier.
Alt, hvad vi kan finde på inden for eksterne kommunikation i virkeligheden.
Den er sindssygt stærk, jeg skal nok lige vende tilbage til nogle eksempler lige om lidt også på, hvad jeg har brugt den til.
Jeg har brugt det til rigtig, rigtig mange forskellige ting.
Jeg tror, at jeg sådan ikke kan sige det til folk, fordi de er blevet fuldstændig forelsket i det.
Det er min vejleder fra livet, jeg har fået her.
Det er det.
Jeg kan prøve at fortælle om et lavpraktisk eksempel i forhold til almindelig klassisk ChatGPT, og så i det her tilfælde til den grønne GPT, altså til den grønne kundetype.
Så lad os sige, at jeg beder den klassiske ChatGPT om at skrive et opslag om et nyt energibesparende vindue.
Så skriver den til mig, den klassiske ChatGPT, nyt vinduespørgsmålstegn, spar penge og energi og få det monteret på under 24 timer, kontakt os i dag.
Det er sådan meget, lige hen ad den anden vej.
Klassisk, lidt af det, kort og præcist.
Jeg beder den så om at gøre det samme med den grønne GPT.
Så hedder teksten i stedet for, vinduet er testet i danske klimaforhold og reducerer varmeudslip med op til 37%.
Det er udviklet i Danmark og lever op til energisyrelsens anbefalinger.
Du får en grundig vejledning med, og vi hjælper os gerne med at søge eventuelle tilskud.
Ja, for kendere af grøn kundetype, så er der i hvert fald nogle rigtig gode ting i den tekst her, som bestemt er anvendelige.
Så forskellen, det er jo ikke bare sproget, det er også sådan synspunkter i det.
Og det der med, at den ikke er generisk, det er ofte det, som man oplever, når man læser en chat-GPT-tekst helt standard.
Ja, og selvom vi er gode til at prompte den på diverse måder, så har den bare en chat-GPT-stil.
Og det er simpelthen ikke noget, og det kender vi alle sammen, der er ikke noget, der er mere trættende, end at komme igennem en tekst, og så ser man de der klassiske emojis og punktopstillinger.
Altså, det er trættende, ikke?
Det er pænt trættende.
Så det er jo det, der er smart ved det her.
Og jeg har for eksempel brugt den til min egen hjemmeside, hvor jeg havde brug for at få opdateret mine tekster.
Hvor jeg tog udgangspunkt i mine gamle tekster og satte dem ind.
Og det er vigtigt at huske her stadigvæk, at det er vigtigt, at den får et godt input, også i forhold til, hvad det er, den skal arbejde med og også respektere.
Det er jo ikke, fordi den skal radikalisere noget nødvendigvis, men den skal forbedre, det plejer jeg at sige det.
Den holder retningen, jeg tænkte på, om vi skulle kalde det tone of brand.
Den holder brandretningen, så man ikke kommer til at lave en masse fejl, fordi ChatGPT er svær at styre, selvom du prompter den super godt.
Og selvom du får et reklamebureau til at lave en hel custom instruction, ChatGPT tager til dig med udgangspunkt i alle de tekster og alt det, du har lavet før, så vil den sådan set bare gentage de fejl, du har lavet før.
Så hvis man snakker om en virksomhed, som ikke bruger kundetyper, for de kommunikerer måske til to kundetyper, så vil den nye ChatGPT også kommunikere til to kundetyper.
Så det er godt lige at få den igennem kundetypemaskinen, så du får valgt en kundetype, og så har du selvfølgelig også en tone of brand.
Du har også en brand DNA.
Alle virksomheder, der er selvfølgelig kundetype, men så er der også et koncept inden for den kundetype.
Og det er der, hvor du siger, du har så den grønne kundetype, og så fodrer du den så med tekst fra din gamle hjemmeside, så den også forstår dit tone of brand.
Og det er det, der er vigtigt.
Det bliver sådan lidt ekstra lag i ChatGPT, plus at det kommer meget mere til at lyde som et rigtigt menneske, der har skrevet teksterne.
Fordi man tager udgangspunkt i, hvordan rigtige mennesker vil tale.
Præcis.
Altså det er spot on, og det er også en sparkeprægner i forhold til de tekster, man så laver.
Altså få noget feedback på det.
Og det gælder jo alle fire.
Nu sidder vi og snakker meget om grøn, men det gælder jo for alle fire kundetyper.
Jeg har lige haft et møde i dag med en virksomhed, som arbejder med at lave events.
Og her kan den også hjælpe.
Altså hvad vil være et passende event til det?
I forhold til vores kundetype.
Jeg har lavet en netværksgruppe, hvor jeg havde brug for at bygge det op om et koncept, altså en possible world til en grøn kundetype.
Der kommer den også med nogle rigtig gode forslag til, hvad det kunne være af forskellige ting.
Så det er jo på flere planer, den virksomhed arbejder.
Jeg har også brugt ud, da vi har en kunde, som spurgte mig, vi har fået nogle penge, og vi skal finde ud af, hvordan vi kommer ud til flest med de penge her til en kundetype.
Og så bruger jeg selvfølgelig det, at jeg ved om kundetype, men så brugte jeg også ChatGPT til at finde ud af, hvordan vi skulle lave en række reels til sociale medier.
Så brugte jeg også den til at hjælpe mig med at lave et skript på de her reels.
Det kan den også godt lave.
Jeg har også rådgivet et en, hvor, altså det har jeg gjort flere gange, hvor man så starter en ChatGPT op til den kunde, og så begynder man ellers bare at sætte informationer ind, når man ved, hvilken kundetype det er.
Så kan man sige, nu skal vi arbejde med USP’er for den her kunde.
Og så siger jeg så, at når kunden har de her USP’er, hvad kunne ellers være oplagte USP’er for kunden?
Så siger den så, at ellers så kunne det være fordel at udvikle de her USP’er.
Så siger jeg, okay, kan du lave en omtekst baseret på det?
Ja, det kan jeg godt.
Og så laver den en omtekst.
Når det så er sagt, så vil jeg sige, vi har jo også leverandører, vi bruger til at hjælpe os med at lave marketingløsninger.
Og der har vi jo en tekstforfatter tilknyttet, som også bruger ChatGPT’en.
Så det er jo ikke fordi, at det her er stærkt af en tekstforfatter.
Vi har stadigvæk brug for en tekstforfatter til at lave en landingside, og nogle nyhedsbreve og annonceringer.
Du er jo også tekstforfatter på den måde i annonceringen, men du får bare et ekstra lag, når du så har en leverandør, der ved noget om kundetyper, som også bruger ChatGPT’en.
Så vi får lige pludselig en meget bedre markedshøjning, og vi kan producere mere.
Og det er det, vi er op imod lige nu konkurrencemæssigt, det er, at alle konkurrenter, alle virksomheder, kigger ind i ChatGPT’er.ai. Det vil sige, hvis vi troede før, vi havde meget information at forholde os til, så er det intet imod, hvad det er, vi kommer til at få i fremtiden.
Og der har vi bare nødt til at komme med.
Vi er nødt til at begynde at producere mere content og mere indhold, for at komme med, bare på at komme i betrækning til det, til at få en ny kunde.
Ja, altså det er det rigtige også.
Det, du så får ud, det skal også være af kvalitet, for ellers så drukner det en enorm mængde.
Ja, og der kommer jo de der LinkedIn-nyhedsbreve, der kommer nu.
Så meget spiltid, man kan bruge på at læse en ChatGPT-tekst.
Jeg bliver simpelthen så træt.
Altså det er ikke noget mere irriterende, end når man kommer ind, og så er der den der ChatGPT.
Det kan godt være, det er godt, det, der står, men lige snart man ser den der ChatGPT-formel, så kunne jeg selv have spurgt den.
Så vi skal virkelig, det er virkelig en hård penge grænse nu, i forhold til at få det til at se ud som om, at det er en rigtig person, der har skrevet det.
Og det gør man naturligvis ved at give ChatGPT’en så meget information som overhovedet muligt.
Og så bruge en ChatGPT, der er målrettet en kundetype, vil vi sige.
Ja.
Jeg har spurgt den til at lave mig en pokladningsguide i virkeligheden.
Altså sådan, kan det her outfit, vil det passe i forhold til grøn kundetype?
Og så kan den seriøst, altså man bruger selvfølgelig billedefunktionen, og så kan den sådan ligesom, det er super fint, det kan du godt gøre, og så kan du lige overveje at gøre det her, og det vil passe fint, og det er afdæmpet.
Altså sådan nogle ting, der synes jeg også bare er.
Ja, og det er jo fordi, den har fået vores styleguide.
Ja, den har I også lavet.
Ja, vi har også lavet en styleguide til, hvad for noget tøj man skal have på til kundetyperne.
Vi har også smykker, vi har planter, you name it, alt kan inddeles i kundetyper.
Alting.
Så det er super godt.
Det kan endda være ansigtstræk.
Der er nogle folk, der ser mere ud, som en bestemt kundetype.
Det er level extreme.
Jeg vil ikke vide, hvad der er i baggrunden af det der.
Det er sindssygt.
Ja, det er virkelig vildt.
Men det er jo også bare sådan, folk forstår, at det er enormt meget materiale samlet over mange år, som I har fået over det her med.
Ja, og det er jo det, man kan se,
når man går ind på hjemmesiden,
så ser man, vi har et online-kursus,
vi har en arbejdsbog,
og så har vi nogle forskellige guides,
og det er jo de guides, der er aller mest populære,
altså fonte, ord, farver,
og det kan man købe som enkeltprodukter,
men de produkter ligger også inde i ChatGPTN,
plus alle de andre rigtig mange produkter,
vi har lavet,
fordi vi har været inde i forskellige brancher,
og vi har rådgivet specifikke personer,
så alt det, vi har lavet af materiale,
ligger simpelthen inde i dem her.
Og der kommer løbende nye ting derind.
Jamen, jeg bruger den til vores egen markedsføring,
altså når jeg laver opslag på LinkedIn,
men jeg bruger det på den måde,
at jeg først beslutter mig for,
hvad vil jeg skrive, hvad er vinklen,
og så skriver jeg det,
og så kommer den med rådgivende forslag til,
hvordan jeg kan ændre det,
men jeg forsøger rigtig meget at holde det,
for det er vigtigt for en grønne kundetype,
og især når det er en personlig profilsamling,
det er, at jeg forsøger rigtig meget at holde det
i min egen stil,
altså så det primært er skrevet af mig,
og så rådgiver det mig så omkring,
hvad skal jeg lige være opmærksom på,
i forhold til teksten.
Så det er den måde, jeg bruger den på,
men det jeg bruger den mest til,
det er jo til kunder,
så jeg bruger den rigtig meget til,
når jeg har en ny kunde,
vi starter op på kundetyper,
så laver jeg en mappe, en chat-GVT
til et projekt til kunden,
og så putter jeg en masse information derind,
som så hjælper mig med at huske
og rådgive omkring kunden,
og som vi så også kan putte ind i chat-GVT,
hvis en kunde starter op på en chat-GVT,
og vi kalder det så en AI-specialist,
til den blå, røde, gule eller grønne kunde.
Så der samler I mellemregninger?
Ja.
Så jeg bruger den overfor kunder?
Primært?
Ja.
Jamen, jeg bruger den også, altså naturligt nok i tekst jo, helt essentielt i det her.
Jeg synes det er ekstremt kraftfuldt, hvis man også har det som noget, der kan, hvis man har en transkription.
Ja, det er jeg også rigtig god til, ja.
Så kan den være rigtig stærk.
Transkriptioner behøver jo ikke være podcasts, nødvendigvis man kan bare optage på sin telefon, via sin memo-app, og så uploade det, og få det transkriberet, og så uploade det til chat-GVT.
Det er sådan en rigtig god måde for den, at eksempelvis lave opslag eller content, hvor den respekterer en tone of voice, fordi det vil det helt naturligt gøre, at jeg er med på det talsprog og så videre.
Men trods alt kommer det fra dig selv.
Det minder mig i øvrigt om, vi laver det også, jeg bruger det også meget til at lave tilbud.
Altså det er jo sådan en grønne kundetype, vi har.
Den grønne AI-specialist, så uploader jeg et tidligere tilbud, og så siger jeg, nu skal jeg lave det her nye tilbud, vil du lave det lidt i samme stil med en grønne tone?
Det fungerer også super godt.
Det sparer også masser af tid.
Det gør det.
Ja.
Det gør det.
Og møde referater og hvad man ellers har.
Altså mulighederne er jo endelig derude.
Men det, som er særligt ved det her, er, at hvis man kører ind på metoden, så vil jeg næsten sige, at man ikke kan undvære det, hvis man arbejder med chat-GPT i daglig.
Jeg vil ikke kunne undvære det.
Ej, det vil jeg heller ikke.
Og vi har jo kørt en testperiode på de her chat-GPT’ere, og der spurgte vi jo ud, er I tilfredse med dem?
Ja, det var nogen, der sagde, du ved, så længe jeg har min virksomhed, så har jeg den her chat-GPT.
Ja.
Så det var vist et stort ja-tak.
Og det er jo, fordi vi bygger ovenpå en teknologi, der virkelig fungerer godt.
Det er jo ikke os, der har fundet på chat-GPT eller AI.
Vi fodrer den bare med nogle meget, meget vigtige og meget konkrete informationer.
Men som jeg også sagde, at når man er marketingprofessionel, så er den største udfordring, det er tid.
Og derfor så er det her jo et fantastisk redskab til marketingprofessionelle.
Fordi der er jo opgaverne, vil jo ingen ende tage.
Jeg tror simpelthen ikke, at der er en arbejdsgruppe, som har en længere to-do.
Og hvis der ikke er nogen, så skal der nok komme frem med nogle gode ideer til, hvad man ellers kunne have fundet på den to-do.
Ja, og så hjælper den også med at prioritere det.
Altså sådan, du ved, jeg har et eksempel på opgaver.
Hvordan vil du prioritere det i forhold til, hvad der vil give mest effektivitet ved den her kundetype?
Ja.
Eller rationerer bedst, eller hvordan man nu får det sagt, ikke?
Jeg tænker det altid som en, altså jeg har altid en wingman.
Ja, en kollega, skulle jeg til at sige.
En kollega, ja.
Sådan en irriterende bedrevidende type.
Der er altid ved det.
Man er glad for, at det ikke er en rigtig person, for så får man…
Ja.
Men sådan en, der kan gøre det, det er super værdifuldt.
Så nu må vi nok hellere afsløre, at det koster…
I har taget alt for lidt for det, så hvad er det nu, det koster?
Ja, men vi siger, at man så køber det, vi kalder startpakken først.
Og det er startpakken til en af kundetyperne, hvor man får online-kurset og ordlist og så videre.
Og den koster 5.200 kroner.
Når man har købt den, så kan man få adgang til at købe den her chat-GPT til 750 kroner per måned.
Hvis man gerne vil have custom instructions bygget oven i en chat-GPT, det vil sige, hvis du nu fik Qscore Kommunikation-chat-GPT’en til den grønne kundetype, hvor man laver nogle custom instructions, man fortæller dem, så koster det 10.000 kroner oveni.
Fordi så laver vi en helt specifik chat-GPT.
Men der er nogen derude, der har købt startpakken, og de kan så få den til 750 kroner plus moms per måned.
Og det er simpelthen fordi, at når man får chat-GPT’en, så kan den fortælle dig alle instruktionerne, der ligger inde bagved.
Så hvis vi bare gav den til 750 kroner om måneden, og man gik ind på den, så ville man kunne få alt at vide på to dage.
Så ville vi ret hurtigt udkomme ved os selv.
Så på den måde, så er det derfor, at vi har lavet den prisstruktur, som vi har.
Det er stadig billigt, vil jeg bare sige.
Altså i forhold til, hvor meget det giver, både i kvalitet, effektivitet osv., så er det meget billigt.
Ja, altså man sparer hurtigt 750 kroner om måneden, bare i tid.
Bare i tid, ja.
Det synes jeg, ja.
Og så det der med fornemmelsen, også trygheden i det, at der er noget, man altid kan spørge, uanset hvor meget tvivl jeg kommer, uanset hvilken situation jeg er i, så har jeg en kompetent, jeg kan spørge.
Det synes jeg er, det er en fantastisk forsikring at have, for mig, også som selvstændig marketingprofessionel.
Ja, og det er også det der med, at have en kollega, for der er faktisk rigtig mange, der arbejder med marketing, som sidder alene, eller i et kontor, hvor de er tre.
Og ofte bare, man er en person.
Så det der med, at få en kollega, man kan spare med.
Jamen, jeg gider ikke andre mennesker mere.
Nej.
Det er slut.
Det er dig og TjernGBT.
Det er mig og TjernGBT, og så kan andre bare smutte.
Og vi skal lave et afsnit omkring TjernGBT til kundetyperne, for der er virkelig nogle sjove trends lige nu.
Ja, det må være den, vi laver om nogle måneder.
Men det går stærkt derude, og det må vi vinde og kigge på.
Og igen, så når vi selvfølgelig skal afslutte med, men det vi faktisk startede forrige episode med, så kan man jo finde ud af, hvilken kundetype man skal henvende sig til via jeres IKP-samtale.
Og bare kort, hvordan fungerer det?
Jamen, det er en gratis 45-minutter-samtale, hvor vi hjælper jer med at afgøre kundetypen.
Og det kan både være, hvis du sidder som marketingprofessionel alene, så kan vi snakke en til en, men du må også godt inventere kollegaer med.
Og så kan vi afgøre kundetypen for virksomheden på de her 45 minutter.
Og det kan man gå ind på hjemmesiden, og book, eller du kan også bare skrive til kontaktsnabelag i kundetyper.dk og spørge, hvad var det nu for noget med en IKP-samtale, så sender jeg jer et bookinglink.
Så det er en rigtig god måde at starte med kundetype, også hvis man lige skal have opbevist sine kollegaer og salgsteamet osv.
Så starter der vi altid med lige at holde et lille…
Hvis der er nogen, der ikke ved noget om kundetyper, så starter vi med at holde sådan en lille oplæg om kundetyperne, så alle er på samme side, og så snakker vi så om, hvilken kundetype man med fordel kan kommunikere til fremadrettet.
Og lige for at igen lave en disclaimer i forhold til forbrugere mod manden, så er det altså med salg for øje, men man behøver ikke at købe noget.
Nej, men det…
Prøv at forestille dig derude, som lytter, at du ved, hvilken kundetype du henvender dig til, og du så tilfældigvis skal få en GPT fuldstændig skrevet af syde til det formål.
Det rimer på noget, der bliver rigtig godt.
Det var ordene herfra.
Tak, fordi du lyttede med derude, og have det lykke med din nye viden omkring ChatGPT.