Sådan håndterer I markedsføringen i Corona-perioden

Sidder du med virksomhedens markedsføring? 

Så giver COVID-19 dig med garanti ekstra overvejelser såsom:

  • Skal vi skrue op eller ned for annoncering, udsendelse af nyhedsbreve og opslag i SoMe nu? Eller…er det stadigvæk for tidligt at markedsføre sig igen?
  • Har vi egentlig de rette produkter og ydelser? Eller skal de tilpasses, så det passer bedre til situationen – især hvis det her trækker ud i mange måneder?
  • Hvad vil være det ordentlige at gøre nu? Bør I kommunikere ud, hvad I som virksomhed gør – eller blot holde jer ”under radaren” til det hele er drevet over?
  • Kan det decideret være farligt for jeres image at gøre noget forkert nu?
  • Skal I nævne Corona – eller ej?
  • Skal I bruge bremsen (og skære ind til benet) eller speederen ( og dygtiggøre jer samt at optimere jeres markedsføring) nu?

Denne artikel er skrevet med baggrund i tre antagelser:

1. Krisen – og effekten heraf – er hverken ovre om 14 dage eller om 3 måneder.

2. Vi antager, at siden du læser dette, så arbejder du for at virksomheden, skal overleve (og måske styrkes).

3. Konkurrencesituationen forventes at være skærpet, når krisen er ovre. Dvs. udbuddet er større end efterspørgslen, priserne kommer formentlig under pres, og der skal mere til for at skille sig ud og blive positivt bemærket i markedet.

Dvs., at I ikke bare holde vejret og vente til det hele går ubemærket væk igen. Selv hvis Corona-krisen ”kun” varer 3 måneder, så er det allerede 25% af et budgetår.


Målet med artiklen er at give dig svar på nogle af de rejste spørgsmål. 

En af de første udfordringer er, at kundetyperne har forskellige tilgange til Corona – og reagerer forskelligt på jeres eventuelle handlinger nu.

Den Røde Kundetype

De Røde Kundetyper er optimister, så derfor kan de vende enhver situation til noget positivt. Eksempelvis, at det er med til at løse samfundsproblematikker, og at vi bliver tvunget til forandring. Det giver dem håb for fremtiden, når de ser, at vi som samfund kan lave markante ændringer. Derfor er de ikke så bekymrede, og der vil være god mulighed for at sælge til dem nu. 

Hvad må I absolut ikke gøre: Dele indhold, kommentere, “like” noget i en pessimistisk tone, og gentagende gange nævne de forfærdelige ting, der kan ske.

Hvad må I meget gerne gøre: Dele indhold med originale initiativer og ideer, hvor I tænker “ud af boksen” og viser en positiv vej ud af den her periode – og også gerne de positive ting, det kan medføre.

Case-eksempel: Professor Martin Kleppmann deler på side sociale medier et citat omkring, hvordan Isaac Newton udviklede sine bedste ideer i en karantæne-periode. Se opslaget her.  

Den Gule Kundetype

Den gule kundetype er overvældede lige nu. De har i forvejen rigtig meget at se til, og de er meget omsorgsfulde. Den kombination gør, at de ikke har energi/ressourcer til at tage købsbeslutninger lige nu (udover de nødvendige køb). Hvis I har gule kunder, så er det derfor godt at fokusere på langsigtet salg, og bruge tiden på at vise overskud ved at være frivillig, donere hjælp og/eller give mindre services gratis (eks. sparring). I kommer til at få rigtig meget “goodwill”, som senere gør, at de gule knytter sig til jer følelsesmæssigt.

Hvad må I absolut ikke gøre: Udvise et selvcentreret fokus a la “Vi er nødt til at gå på arbejde”, “Vi mangler kunder”, “Hvad med virksomhederne?”, “Hvad med økonomien” eller endnu værre, at I ignorerer corona-perioden og fortsætter med almindeligt salg og markedsføring.   

Hvad må I meget gerne gøre: Dele indhold, kommentere og like opslag på sociale medier, hvor I hjælper andre med, at de kommer igennem perioden på en god måde. I skal udvise forståelse og omsorg gennem billeder og tekst.

Case-eksempel: Trine Ravnkilde tilbyder et 5-dages gratis kursus i at udvikle online produkter. Du kan se opslaget her

Den Blå Kundetype

Den blå kundetype er “fightere”, der i denne situation har det bedst med at handle/gøre noget. Derfor er de i højere grad end normalt klar til at intensivere indsatsen på arbejdet, og på den måde få virksomheden/familien gennem corona-perioden. De kan I høj grad motiveres (og det er det, de har det bedst med) til at arbejde mere på eksempelvis forretningsstrategi, forhandling af aftaler, strategisk netværk, salg, online content, presse og økonomi. Derfor er det oplagt at sælge dem optimeringsprodukter.

Hvad må I absolut ikke gøre: Være passive, handlingslammede og afventende. I må ikke virke opgivende og kommunikere i budskaber såsom: “Der er ingen vej igennem det her for os”.

Hvad må I meget gerne gøre: Viser jeres kampgejst ved eksempelvis at tage tilbyde kunderne andre produkter, som passer bedre til deres behov lige nu. 

Case-eksempel: Viaplay Sport satte med øjeblikkelig virkning prisen markant ned her i perioden, hvor der ikke er sportsbegivenheder. Et andet eksempel er Andreas Dirksen, som på LinkedIn kommunikerer omkring deres nye tiltag i Sign Up Academy. Se profilen her

Den Grønne Kundetype

Den grønne kundetype kan godt lide at vise tillid til samfundet ved at følge de officielle retningslinjer. Derfor forholder de sig roligt, og så ændrer de noget i takt med, at der kommer opdaterede informationer om forholdregler osv. Derfor kan du godt sælge produkter og services til de grønne lige nu, som ikke har en direkte relation til f.eks. rejser, større fysiske arrangementer, kinesiske produkter osv.

De vil dog være utrygge ved situationen, og derfor kan de have svært ved at overskue et køb, så det kan være, at du oplever, at de køber mindre (end de plejer).

Hvad må I absolut ikke gøre: Udvise et meget positivt syn på situationen ved at skrive noget a la: “Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget” eller “Nu er tiden inde til at få gode ideer og gøre noget” eller “vi skal få det bedste ud af situationen”. 

Hvad må I meget gerne gøre: Kommunikere omkring bekymringer – specielt med fokus på en bestemt branche eller et bestemt problem. Hvis jeres målgruppe eksempelvis er offentlige ledere, så skal I skrive omkring de udfordringer de har, og hvad I fagligt kan gøre for at hjælpe dem.  

Case-eksempel: Peter Schødt Dalsgaard har de de sidste par dage startet Facebookgruppen: “Danske soloselvstændige” og samtidig etableret en forening med det formål, at der kommer øget fokus på de selvstændiges vilkår. 

5 råd til dig, der er markedsføringsansvarlig:

  1. Gå ikke i panik.
  2. Vær ordentlig.
  3. Tænk langsigtet og tag gerne beslutninger, der tager udgangspunkt i at krisen varer mindst 6-12 måneder.
  4. Udnyt tiden fornuftigt (med tanke på den skærpede konkurrencesituation).
  5. Bliv ”on brand”. Bliv om muligt et endnu tydeligere brand. Med andre ord: Vælg og kend jeres kundetype og gør alt, hvad I kan for at stå knivskarpt, når krisen er ovre: Kommunikér, hvad I kan levere.
Hvilken kundetype er du selv? 

Her kan du tage kundetypetesten, hvor du får at vide, hvilken kundetype du er primært. 

Inden du starter testen, så er det vigtigt, at du ved, at du er alle fire kundetyper i større eller mindre grad – i forskellige købssituationer. Denne test viser dig, hvilken kundetype du er mest. Det vil sige, at du får indblik i den grundlæggende motivation, som er mest naturlig for dig. Du har formentlig også de tre andre kundetypesider, som vil kunne fremkaldes i specifikke købssituationer. 

For at få svaret skal du indtaste din mail og godkende din tilmelding til nyhedsbrevet (du kan altid afmelde dig). 

Vigtigt: Din egen kundetype er ikke nødvendigvis den samme som jeres kunders og det er netop her de fleste markedsføringsfejl begås. 

Metoden om de fire Emotionelle Kundetyper® handler om at identificere, hvilken kundetype jeres kunder er, når de køber (eller overvejer at købe) noget hos jer. Der er en høj risiko for, at du er anderledes end jeres kunder. Derfor vil vi kraftigt fraråde, at I blot pr. automatik markedsfører jer til den kundetype, som du selv er mest. Det er nemlig netop her 95% af virksomhederne begår alvorlige fejl. Læs mere om det her

sanne dollerup profil
Om Sanne Dollerup

Indlægget er skrevet af Sanne Dollerup, der tidligere har været partner i et reklamebureau. Hun har skrevet en ph.d.-afhandling om markedsføring og har undervist kommunikationsstuderende på Aalborg Universitet i 10 år. Hun er forsker og partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll til toppen