Sådan støtter du din marketingmedarbejder i Corona-perioden

>> VIGTIG! information til dig, der er leder for en marketingmedarbejder <<

Lige nu, er der et ekstraordinært pres på marketingmedarbejderen, som har ansvaret for at fastholde potentielle og nuværende kunders interesse online.

Nogen steder er det sådan, at: 

  • Sælgeren kan ikke hjælpe (fordi de hurtigt kommer til at virke anmasende overfor kunderne i denne meget sårbare periode)
  • Lederen kan ikke hjælpe, fordi de er utålmodige – og derfor tager forhastede beslutninger.
  • Kolleger kan ikke hjælpe, fordi de ikke har de rette kompetencer. 

Derfor vil marketingmedarbejderen stå alene med dette enorme ansvar, og det kan være farligt på sigt – både mentalt – og fordi virksomhedens fremtid i nogle tilfælde hviler på, at de rette markedsføringsbeslutninger tages nu. 

Vi har allerede set flere katastrofale eksempler på virksomheder, der får hug i sociale medier for at træffe de forkerte beslutninger lige nu. F.eks. fordi de tænker mere på at sælge end at hjælpe – eller træffer for kortsigtede (egoistiske) beslutninger. Eller som markedsfører sig som om, der intet er sket. Hvad der er rigtigt at gøre nu afhænger blandt andet af jeres kundetype for de reagerer vidt forskelligt.

Det er nu, at marketingmedarbejderen har brug for rådgivning fra andre marketingspecialister: Det kan være ekstra timer ved jeres eksterne bureau, tilknyttede konsulenter, feedback fra en tekstforfatter, rådgivning omkring det visuelle udtryk fra en grafiker eller ved at give dem adgang til ekstra undervisning. 

Det vil medføre 2 vigtige ting:

  • De føler sig ikke alene mere – og derfor vil de nemmere kunne håndtere og tage de rigtige markedsføringsbeslutninger. 
  • De får kompetent rådgivning fra specialister på forskellige områder. 

Sandsynligheden for at kunderne stadigvæk er loyale, husker jer og positive overfor jer efter Corona-perioden afhænger af, hvor godt I håndterer situationen.

Marketingmedarbejderen sidder mange steder alene med et alt for stort ansvar lige nu

Som markedsføringen er nu (i 2020) er det ikke muligt for én marketingmedarbejder at vide alt. Selv i bureauer er der én person, der er specialist for Google Ads/SEO, én der skrive tekster, én der håndterer PR, én der ved alt om Facebook-annoncering, én der er uddannet grafiker, én der er ved alt omkring godt indhold på LinkedIn og én webdesigner osv.

Det er derfor ikke muligt, at de kan håndtere det hele selv lige nu. De har brug for hjælp. 

Vi har spurgt 150 kommunikations- og marketingmedarbejdere, og svaret var tydeligt. Deres to største problemer er:

  • At min ledelse mangler indsigt i markedsføring, og derfor har for høje forventninger til mig.
  • At jeg mangler tid (min to-do er uendelig).

Derfor: At samarbejde med eksterne specialister er lige nu den bedste forsikring I kan få her, imens Covid-19 truer os alle.

Det er afgørende, at marketingmedarbejderen gør det rigtige – og det er ikke rimeligt, at de står med det ansvar alene.

4 råd til dig, der er leder for en marketingmedarbejder: 
  • Lad være med at vise “mistillid” ved at stille mange spørgsmål såsom: Har du styr på det? Har du prøvet det? Hvad gør du nu? Hvorfor gør vi ikke også sådan som X og Y?
  • Hold op med at sende nye ideer til dem – de kan ikke både navigere i den fastlagte strategi og dine impulsive ideer.
  • Giv dem mulighed for ny og nødvendig viden – f.eks. via online undervisning.
  • Giv dem adgang til ekstra timer hos jeres tilknyttede eksterne marketingspecialister.
Vil du gerne vide mere om, hvordan du lige nu kan være en god leder for din marketingmedarbejder, så I klarer jer bedst muligt igennem krisen?

Så kan du tilmelde dig et webinar d. 25 marts kl. 10.00, der specifikt er målrette dig, der er leder for en marketingmedarbejder-/afdeling.

Tilføjelse: Webinaret er nu afholdt – se det herunder. 

sanne dollerup profil
Om Sanne Dollerup

Indlægget er skrevet af Sanne Dollerup, der tidligere har været partner i et reklamebureau. Hun har skrevet en ph.d.-afhandling om markedsføring og har undervist kommunikationsstuderende på Aalborg Universitet i 10 år. Hun er forsker og partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll til toppen