Sådan kommer du bedst i gang med at lære kundetyper

Teamet bag

Klik på profilbillederne nedenfor for at finde kontaktoplysninger samt lære vores team og roller at kende.
Du kan også læse vores historie længere nede på siden. Til højre ses bestyrelsen.

Jannie Ilum Gade - grundlægger
Jannie Ilum Gade

Direktør og grundlægger

E-mail: jig@kundetyper.dk
Tlf: 25 15 38 00

sanne_dollerup_kundetypeekspert
Ph.D Sanne Dollerup

Ekstern lektor, forsker og grundlægger

E-mail: sd@kundetyper.dk
Tlf.: 31 66 54 39

Andreas_Dirksen_Kundetyper
Andreas Dirksen

Abonnementsekspert, investor, forfatter og bestyrelsesmedlem

E-mail: ad@kundetyper.dk
Tlf.: 31 13 05 80 

Bodil_Tejg_Krunderup_Kundetyper
Bodil Tejg Krunderup

Investor, bestyrelsesmedlem, kundetypeekspert, grafisk designer og projektleder 

E-mail: btk@kundetyper.dk
Tlf.: 22 39 47 96

Mette_Fruensgaard_Kundetyper
Mette Fruensgaard

Bestyrelsesformand

E-mail: mf@kundetyper.dk
Tlf.: 22 58 21 05

Dorthe Noe - segmenteringsekspert
Dorthe Noe

Kontaktchef og segmenteringsspecialist

E-mail: dn@kundetyper.dk
Tlf. 22 49 12 50

Rebekka Hvid - Kundetypeekspert
Rebekka Hviid

Rådgiver, kundetypeekspert og underviser

E-mail: rh@kundetyper.dk
Tlf.: 60 62 14 21

Morten Kyvsgaard - marketing
Morten Kyvsgaard

Marketingkoordinator

E-mail: mk@kundetyper.dk
Tlf. 61 30 39 12

Nanna Dam
Nanna Dam

Praktikant

E-mail: nd@kundetyper.dk

Peter Junker - foredragsholder
Peter Junker

Rådgiver, kundetypeekspert og foredragsholder

E-mail: kontakt@kundetyper.dk

fotografen_er_paa_vej
Merete Stenner

Kundeservice 

E-mail: kontakt@kundetyper.dk

Mette Hylle
Signe Knudsen

Tekstforfatter, oversætter, korrekturlæser

E-mail: kontakt@kundetyper.dk

Vores historie

blev grundlagt i 2013 af forsker Sanne Dollerup og salgsspecialist Jannie Ilum Gade efter 6-måneders indledende og uforpligtende samarbejde om at beskrive og formidle de dengang tilgængelige teorier og undersøgelser om kundetyperne. 

Sanne havde en kandidatgrad i kommunikation, havde tidligere haft eget reklamebureau og var i gang med at skrive en ph.d. om, hvorfor mennesker køber. Jannie havde dengang 22 års praktisk salgserfaring fra jobs som salgschef, produktchef, salgscoach, virksomhedskonsulent, sælger og som indehaver af fire virksomheder (B2B). 

Sanne og Jannie mødtes gennem en fælles kunde, hvor de begge var kursusledere på en iværksætteruddannelse.

I starten opstod det nye samarbejde blot af faglig fælles interesse i at finde kundetypeteori, der virkede i praksis og som kunne gøre en positiv forskel og var kun tiltænkt egen læring. Men snart blev den fælles akkumulerede viden også delt med kunder, som hurtigt opnåede markante resultater. Den første fordoblede således omsætningen i løbet af det første år. Ikke én eneste meldte tilbage, at det ikke virkede. 

Sådan er det stadig efter otte år.

Virksomheden blev derfor formelt etableret som et ApS i december 2014 og anparterne ligeligt fordelt.

Formålet var at udvikle og beskrive en forskningsbaseret og praksisnær metode til at segmentere og målrette markedsføring til kunder. Målet var især at udvikle letforståelige redskaber og skabeloner til at gøre det konkret, enkelt og jordnært at arbejde med markedsføring, uanset kompetenceniveauet og størrelsen på markedsføringsbudgettet. 

Pga. stigende efterspørgsel efter endnu flere typer af kompetencer blev kundetypeuddannelsen startet i 2017. Her opstod muligheden for, at andre også kunne blive uddannet i metoden og redskaberne.

Ultimo 2017 var ph.d.-afhandlingen færdig og metoden var (via en analyse af godt 3000 cases og erfaringer fra +400 kunder) blevet så veldokumenteret, at de påbegyndte arbejdet med at udarbejde omfattende arbejdsbøger og online undervisningsmateriale om kundetyperne. 

Det blev til 83 videoer og 915 siders arbejdsbøger, der består af konkrete redskaber, skabeloner, tjeklister og trin-for-trin-guides. 

Priomo 2019 besluttede de at gøre arbejdsbøgerne og online undervisning endnu mere tilgængelige og omlagde det til et “abonnement på kundeindsigt”. Her kan kunderne købe online adgang til alt materiale, hvor de enten betaler årligt eller pr. måned uden binding.

Det viste sig, at det var den rigtige model, fordi kunderne kunne få billigere og lettere adgang til metoden, og Sanne og Jannie nu kunne koncentrere sig, på fuld tid, om at give medlemmerne løbende viden om kundetyperne.

Derfor tog de i sommeren 2019 beslutningen om at omlægge forretningen, så abonnementet fremover er det primære produkt. Ved samme lejlighed inviterede de Andreas Dirksen og Bodil Tejg med i ejerkredsen grundet deres specifikke kompetencer, som kan være med til at udbrede kendskabet til metoden.

Andreas Dirksen og Bodil Tejg tiltrådte officielt som investorer i efteråret 2019.

Andreas Dirksen lærte vi at kende, fordi han er investor hos flere af vores kunder. I starten fik vi rådgivning af ham grundet hans ekspertise og erfaring med opstart og skalering af abonnementsforretninger. Erfaringen har han fået, da han har stiftet (og senere solgt) Plusbog.dk, Plusbog.AB, og har, som konsulent, hjulpet omkring 60 andre abonnementsvirksomheder. Han solgte Plusbog til Freeway-koncernen (kendt fra Løvens Hule) og driver i dag SignUp Academy ApS, hvor han i dag hjælper andre med at bygge succesfulde abonnementsforretninger.

Andreas er uddannet cand.oecon., har en corporate baggrund som bl.a. direktionsassistent hos Krifa og kan i dag kalde sig både investor, bestsellerforfatter, abonnementsekspert og arbejdende bestyrelsesmedlem.

Bodil Tejg Krunderup lærte vi at kende allerede før virksomhedens opstart, da Jannie delte kontor med hende. Hun har således fulgt virksomhedens udvikling fra første parket og har i tidens løb givet os masser af værdifulde råd og skarpe spørgsmål. Hun har endvidere været vores trofaste kunde alle årene, og hun tog kundetypeuddannelsen i 2018. Hun har siden opnået meget erfaring med at arbejde med kundetyperne i praksis og holder eksempelvis workshops og foredrag herom.

Vi har altid benyttet Bodil som vores grafiske samarbejdspartner. Hun har snart 20 års jubilæum som grafisk designer og driver sideløbende det grafiske designbureau TEJG ApS.

Sanne og Jannie er fortsat de primære anpartshavere.

Bestyrelsen består af ejerkredsen:

  • Jannie Ilum Gade
  • Sanne Dollerup
  • Andreas Dirksen
  • Bodil Tejg

Derudover er jurist Mette Fruensgaard tiltrådt om bestyrelsesformand. Mettes rolle er at have styr på alle vores juridiske processer og fokuserer på at optimere interne processer og arbejdsmiljøet, så de ansatte kan blive ved med at trives i og udvikles med virksomheden.</span

Den arbejdende bestyrelse har et tæt samarbejde.

Idag består teamet af en del deltidsmedarbejdere og ad hoc freelancere tilknyttet indenfor forskellige områder:

  • Rebekka, som er marketingkonsulent og hjælper os både internt og eksternt – blandt andet som underviser og projektleder.
  • Morten, som er marketingkonsulent og især arbejder med vores egne nyhedsbreve, content og sociale medier.
  • Signe, som arbejder med vores tekster og oversættelser.
  • Merete, som arbejder med support og kundeservice ifm. vores læringsplatform.
  • Mette, som er vores bogholder og har kontakten til revisor.
  • Gina, som står for it, forsendelser og administration.

Derudover er der tilknyttet en række eksterne samarbejdspartnere såsom revisor, advokat, it-support, test  mv.

Tilsammen kan teamet sikre tilfredse og loyale kunder som sælger mere og har adgang til den nyeste viden om netop deres kunder.

I 2020 skete følgende ændringer:

  • Nyt navn: Institut for Kundetyper ApS (Virksomhedsnavnet var før “Emotionelle Kundetyper®”, dette er stadig navnet på metoden)
  • Nyt domæne: www.kundetyper.dk 
  • Ny hjemmeside
  • Ny læringsplatform for abonnenter af løbende kundeindsigt

I 2021 er der sket følgende ændringer:

  • Abonnementet er blevet opdelt i to og omdøbt til “forløb” for at indikere, at arbejdet med kundetyper er en nøje tilrettelagt process: BASISforløbet (for selvstændige) og UDVIDETforløbet (for ansatte eller selvstændige marketingprofessionelle).
  • Vi har sammensat en side med alle vores gratis ydelser og en med vores øvrige ydelser.
  • Vi har udvidet teamet med Rebekka, Morten og Signe.
Scroll til toppen

LÆR PÅ 1 DAG HVORDAN DU KAN BENYTTE KUNDETYPEMETODEN I NETOP DIN BRANCHE.

sanne dollerup lektor aau

- skal du med? Få ledige pladser.

Tilmeld dig nyhedsbrevet  
Lær mere om kundetyper
rød gul blå grøn kundetype

Hold dig samtidigt opdateret om aktuelle kampagner, nyheder mm.