For bureauer og marketingfolk
Nu er det slut med at diskutere med kunder og kollegaer, der synes noget (forkert) om din marketingindsats.
Som certificeret Kundetypepartner får du fagligt pondus til at argumentere for dine tiltag – og imod synsninger.
Fire gange årligt frigiver vi 5 pladser til nye Kundetypepartnere.
Det gør vi for at give dig en ordentlig onboarding – for her gør vi tingene grundigt.
5 pladser hvert kvartal
Har du mistet dit login?
Det værste ved at arbejde med marketing? Alle har en holdning til det, du laver: kunder, kollegaer og Karen i kantinen.
Flere korrekturrunder er dyrt for dig, for projektet trækker ud, deadlines klumper sammen, og profitten lider.
Din kunde “føler den” ikke lige, og du kan ikke forklare, hvorfor kunden tager fejl. Eller hvorfor din retning er den rigtige at tage.
Marketingbranchen har altid været på epo, men nu er det blevet endnu sværere at begå sig. Du mister opgaver, ser bureauer dreje nøglen om, og kunderne holder på pengene.
Og de synes ting: “Jeg kan ikke lide den farve, hvorfor har I brugt den?” Internt er de måske ikke engang enige om fokus og retning. Suk.
“Du skal overbevise kunden”, hører du folk sige.
Men hvordan? Selvom du er dygtig og erfaren, er det svært at argumentere, og du føler impostersyndromet presse sig på.
Forestil dig, at slippe for diskussioner og synsninger med kunder (og kollegaer), fordi du kan pege på en skrifttype, et ord eller en farve og fortælle nøjagtigt, hvorfor du har ret.
Du går fra at være “bare en leverandør” til at være en betroet partner, fordi du er certificeret i en videnskabelig metode, så du rådgiver og argumenterer for dine tiltag – uden at ryste på hånden.
Dét er essensen af at være Kundetypepartner.
Du ved allerede, at du skal kommunikere til kundens følelser – men ved du, hvordan du gør med hvert eneste tiltag?
Helt ned til formen på logoet, farvekoden, ordvalget og stylingen til fotoshootet?
Og kan du argumentere for dine valg, så du bliver lyttet til – og har ro i maven?
Dét kan du som certificeret Kundetypepartner.
ARBEJDER MED KUNDETYPER
ÅRS ERFARING MED MARKETING
TIMERS FORSKNING
Netværk
Som Kundetypepartner bliver du inviteret til lukkede events, partnertræninger og oplæg – kun for ordentlige marketingfolk.
Derudover får du adgang til andre Kundetypeeksperter, så du eksempelvis kan finde leverandører til grafisk arbejde, tekst, forretningsudvikling og alt derimellem.
Den fulde kundetypeuddannelse
Som en del af din onboarding får du hele Kundetypeuddannelsen, der er designet til at passe ind i livet hos travle marketingfolk.
Det vil sige, at du ikke skal være bekymret for, om du har tid til uddannelsen.
Se mere om din onboarding længere nede på siden.
Kundetypepartner-certifikat
Du får det digitale og fysiske partner logo, som en blåstempling af dine kompetencer. Du må frit bruge logoet på hjemmesider, i salgsmateriale og til at sætte på glasdøren ind til kontoret. Du ved, lidt ligesom Microsoft- og Google partnere. Eller Michelinmanden på en restaurant, hvis du er til den slags.
Partnerlogin og partnerprofil
Du får en partnerprofil på vores hjemmeside, så du nemt bliver fundet af kunder, der søger Kundetypeeksperter, (og dem kommer der kun flere af).
Derudover får du et partnerlogin til et katalog af fysisk og online materiale, hvor du opnår store rabatter.
Online ressourcer:
Du får adgang til Kundetypeplatformen, der er spækket med ressourcer, så du altid er opdateret. Derudover får du adgang til de digitale Kundetypeværktøjer og cases.
Kommercielle rettigheder
Som Kundetypepartner må du bruge varemærket Emotionelle Kundetyper® i din markedsføring og i dit materiale.
Udtalelser fra nogle af de godt hundrede danske marketingprofessionelle, der har valgt at blive uddannet i kundetyper siden 2017.
“Jeg syntes, at det vidste jeg jo godt, men..”
Direktør, Vizuall
“En kunde har halveret sit annoncebudget”
Marketingspecialist, E:fekt
“Vi kan rådgive vores kunder med mere end bare data”
Direktør, Advicer
“Jeg ved, hvilken retning jeg skal gå i – og ikke skal gå i”
Grafisk designer, Nygaard Grafisk
Som certificeret Kundetypepartner får du adgang til metoden Emotionelle Kundetyper®, der er baseret på 4.500 timers forskning, X teorier, og over 3.000 casestudies.
Alle synes noget om dit arbejde, både kollegaer og kunder. Og alt for ofte er synsningerne forkerte. Som Kundetype-partner får du endelig pondus til at argumentere og vise, hvorfor du har ret.
Mange i branchen tror, de kender kundetyperne, men de fleste bruger metoden forkert. Som certificeret Kundetypepartner får du en blåstempling og en konkurrencefordel.
Som Kundetypepartner bliver du en del af et netværk af ordentlige marketingfolk, og du bliver inviteret til partnertræninger, events, kurser mm.
Det er alle pengene værd
Gennemgået og bestået Kundetypeuddannelsen hos Institut for Kundetyper, og det har været super professionelt og struktureret bygget op. Har nydt hele forløbet, og fundet det særdeles anvendeligt i mit job med marketing og branding. Det er en nyfortolkning af måden at arbejde med kunder på, som er både utroligt strategisk og lavpraktisk i et fantastisk mix. Jeg har i den grad fået glæde af forløbet.
CIO, Deco Group
Det er det hele værd!
Du får en dyb forståelse for de helt basale drivkræfter bag køb og lærer, hvordan du kommunikerer til dem samt en masse nye værktøjer og løbende nye opdateringer. Det har ikke alene givet mig en dyb indsigt i de Emotionelle Kundetyper, men det har gjort mig meget mere sikker i mine marketingbeslutninger. Uddannelsen har også forbedret mine arbejdsprocesser og sparer mig tid dagligt. Det har givet mig en betydelig faglig udvikling og praktisk værdi i mit marketingarbejde.
Marketing Manager, C&H SYSTEM A/S
Den bedste karrieremæssige investering
Metoden, uddannelsen og teamet bag Institut for Kundetyper er det bedste, der er sket for mig karrieremæssigt. Jeg har for nyligt gennemført uddannelsen og kan både rådgive og undervise i Emotionelle Kundetyper, og hold da op hvor har jeg fået meget gavn af det.
De virksomheder, jeg arbejder for, har endelig fået en fælles retning og konkrete værktøjer at implementere. Mit arbejde som både fotograf og marketing manager er blevet nemmere og sjovere, da det hele har fået mening!
Kæmpe anbefalinger herfra.
Fotograf & Brandstrateg, Brand Vision
Jeg vil stærkt anbefale Kundetypeuddannelsen
Jeg vil stærkt anbefale Kundetypeuddannelsen fra Institut for Kundetyper! Jeg har lige gennemført uddannelsen og kan konstatere, at den har ændret alt for mig og styrket min ekspertise som Ekstern Brand Success Manager.
Teorien "Emotionelle Kundetyper", der undervises i, er dybdegående, forskningsbaseret og håndgribelig. Jeg har søgt efter lignende teori siden 2007. Sanne og Jannie, som de kompetente kvinder bag uddannelsen, er utroligt imødekommende, hjælpsomme og dygtige til at videreformidle deres metode/teori.
Branddesigner, Brand.id
Fire gange om året åbner vi for 5 pladser til nye Kundetypepartnere
01
Fire gange om året åbner vi for fem nye Kundetypepartnere. Det gør vi for at kunne give en grundig onboarding, og for, at der ikke kommer for mange nye partnere på én gang. Du skal være på ventelisten for at blive tilbudt en plads
02
Tæt på åbningsdagen får du påmindelser, og på dagen får du tilmeldingslinket til Partnerprogrammet. (Tilmelding til ventelisten er ikke en forpligtelse eller en garanti for, at du får en plads).
03
Når du har fået en plads, er næste skridt en samtale med en fra Institut for Kundetyper. Samtalen er til for at give dig ærlig vejledning (også hvis vi vurderer, at det ikke vil gavne dig at blive Kundetypepartner).
04
Nu starter dit onboardingforløb, hvor du får den fulde Kundetype-uddannelse. Se onboarding-forløbet nedenfor.
05
Certifikatet giver dig kommercielle rettigheder til at markedsføre dig som ekspert i Emotionelle Kundetyper® – herunder at rådgive, konceptudvikle og undervise i metoden.
06
Metoden Emotionelle Kundetyper® udvikler sig i takt med nye trends og ny forbrugeradfærd. Som partner får du alle opdateringer og fri adgang til at tage Kundetypeuddannelsen igen (dvs. gratis).
For at få dit Kundetypepartner-certifikat skal du tage Kundetypeuddannelsen:
I alt skal du forvente at investere 10-12 dage fordelt over 6 måneder.
Du kan starte på dét hold, der passer dig bedst. Herefter starter din onboarding, hvor du tager Kundetypeuddannelsen i en bestemt rækkefølge; den første måned får du adgang til det teoretiske fundament, og herefter får du en kundetype pr. måned. Til sidst tager du eksamen.
Livet sker, og det er vi vant til. Rammer du en travl periode, sygdom, ferie eller andet, er det intet problem. Du kan bare skifte til et af de næste onboardinghold.
Når du er tilmeldt, får du din adgang til Kundetypeplatformen og din onboarding begynder. Du får omgående adgang til en video om det teoretiske fundament og selve læringsplatformen. På platformen finder du studieplanen og det er også her du finder alle ordlister, farve-, fonte- og emojiguides, trendoversigterne og cases.
De første 6 måneder (dvs. din onboarding med Kundetypeuddannelsen) er prisen 4.000 kr. pr. måned. Herefter er din investering 1.200 kr. pr. måned for at vedligeholde dit partnerskab og dine kompetencer.
Du kan når som helst afbryde din onboarding ved at returnere materiale og logins. Har du fået dit partnercertifikat, kan du også frit opsige partnerskabet ved at returnere online og fysiske materialer.
Modul 1: Det teoretiske fundament
På dette modul lærer du blandt andet om branding, konceptudvikling, emotionelle responssystemer, possible worlds, kundeadfærd, emotionsregulering, identitetsfortællinger og segmentering
Modul 2: Introduktion til den røde kundetype
På dette modul lærer du alt det grundlæggende om salg og markedsføring til den røde kundetype.
Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den røde kundetype.
Modul 3: Den røde kundetype i teori og praksis
På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP’er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.
Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den røde kundetype.
Modul 4: Introduktion til den gule kundetype
På dette modul lærer du alt det grundlæggende om salg og markedsføring til den gule kundetype.
Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den gule kundetype.
Modul 5: Den gule kundetype i teori og praksis
På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, spotte og udvikle UESP’er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.
Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den gule kundetype.
Modul 6: Introduktion til den blå kundetype
På dette modul lærer du alt det grundlæggende om salg og markedsføring til den blå kundetype.
Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den blå kundetype.
Modul 7: Den blå kundetype i teori og praksis
På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP’er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.
Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den blå kundetype.
Modul 8: Introduktion til den grønne kundetype
På dette modul lærer du alt det grundlæggende om salg og markedsføring til den grønne kundetype.
Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den grønne kundetype.
Modul 9: Den grønne kundetype i teori og praksis
På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP´er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.
Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den grønne kundetype.
Modul 10: Eksamen
Det sidste modul er eksamen, som er en online test.
Kan du spotte, hvilket emotionelt problem din (kundes) kunde søger løst?
Ved du, om kundens beslutning primært er ego- eller fællesskabsbaseret? Om du skal kommunikere ‘væk-fra’ eller ‘hen-i-mod’-orienteret?
Hvilke farver, former, fonte, ord og teknologiske virkemidler, der er de foretrukne? Hvad er de mest relevante markedsføringskanaler? Er der særlige præferencer og en identitetsfortælling, du bør tage højde for?
Og hvordan skal du egentlig prioritere blandt alle de indsatser, du kan sætte i gang – og sikre, at de matcher strategien?
Alt dét (og mere til) får du i din onboarding som certificeret Kundetypepartner.
Vi viser dig, hvordan du bruger Possible World-modellen til at lave fulde koncepter. Du kan også bruge modellen til at analysere fejl og opbygge en logisk sammenhængende hjemmeside, webshop, SoMe-væg - eller bruge modellen til at designe dit event eller mødelokale
Se, hvordan du analyserer, identificerer og formidler en virksomheds emotionelle unikke berettigelse (Unique Emotional Selling Points) på markedet - og hvordan du skruer op for købsmotivationen.
Du får (endelig) et simpelt værktøj til at kortlægge, visualisere og præsentere et brands styrke og potentiale.
Få en struktureret spørgemodel til at afdække de mange komplekse parametre, der skal medregnes og overvejes forud for valget af den Emotionelle Kundetype®.
Slut med strategiske planer, der samler støv i skuffen. Som Kundetypepartner får du værktøjer til at lave strategier, der faktisk virker og nemt kan omsættes til operationelle tiltag.
Med adgang til Kundetypeværktøjerne kan du se og eliminere fejl, før det bliver rigtigt dyrt.
“Skal vi være på Pinterest? Skal vi prøve den her videotrend?” Som Kundetypepartner undgår du (og dine kunder) dyre panikhandlinger, fordi du ordentligt kan vurdere, om en trend er relevant for den valgte kundetype.
Med Emotionelle Kundetyper® i din værktøjskasse har din rådgivning ekstra pondus – uanset om det er inden for branding, markedsføring eller konceptudvikling.
Alle priserne er eksklusiv moms.
Pris under dit onboardingforløb (de første 6 måneder):
4.000 kr. pr. måned
Betaling:
Månedligt abonnement uden binding. Når dit onboardingforløb er gennemført, nedsættes prisen automatisk til 1.200 kr./md.
Du får:
Pris efter 6 måneder:
1.200 kr. pr. måned
Betaling:
Månedligt abonnement uden binding.
Du får:
Som certificeret Kundetypepartner opnår du kommercielle rettigheder til at bruge metoden Emotionelle Kundetyper® og markedsføre dig som ekspert i Kundetyperne.
Du kan sammenligne denne blåstempling af dine kompetencer med at være Microsoft- eller Googlepartner.
Nej, men det er en almindelig misforståelse. Metoden Emotionelle Kundetyper® er en videnskabelig marketingmetode, der er baseret på 4.500 timers forskning, psykologiske teorier og over 3.000 casestudies.
Lidt forenklet sagt handler Emotionelle Kundetyper® om tilgangen til menneskers indkøbshumør, hvor personprofiler handler om karaktertræk.
Vi oplever, at følgende grupper får særlig stor værdi ud af certificeringen:
EKSTERNE – altså dig, der arbejder med markedsføring på vegne af andre. Det kan være som bureau, freelancer eller lignende.
INTERNT – dig, der sidder med markedsføring internt i en virksomhed, organisation eller offentlig instans.
RÅDGIVERE – dig, der rådgiver andre – enten som selvstændig konsulent eller ansat i en rådgivende funktion.
UNDERVISERE – dig, der underviser i kommunikation, markedsføring eller kundepsykologi – internt eller eksternt.
Er du i tvivl, om certificeringen giver mening for dig? Så tøv ikke med at række ud. Vi giver dig et ærligt svar – for vi er kun interesserede i at samarbejde med folk, der virkelig får værdi ud af metoden. Det er hele pointen med det, vi laver.
Din onboarding starter med en samtale for at sikre, at du får gavn af Kundetypepartnerskabet.
Herefter starter Kundetypeuddannelsen:
4 af undervisningsdagene er optaget, så dem kan du selv tilrettelægge og se, når det passer dig. De sidste 5 undervisningsdage er online via Zoom, hvor vi kombinerer oplæg med gruppearbejde i breakout-rooms. Inden hver livesession får du en mail med link til undervisningen samt det materiale, du skal læse på forhånd. Den sidste dag skal du bestå en online test.
For at være helt ærlig: Det skal du for at kunne rådgive med integritet. Onboardingforløbet sikrer, at du har den nødvendige faglige dybde til både at forstå og arbejde selvstændigt med Kundetyperne – og ikke bare følge en manual.
Man kan sige det sådan her: Forskellen på en, der har taget uddannelsen, og en der ikke har, er ret markant. Den, der ikke har, kan godt gøre, hvad vi siger – følge en tjekliste, bruge en ordliste, vælge en farve fra vores farvekort. Og det kan komme et godt stykke.
Men den, der er uddannet, forstår, hvorfor det virker – og hvornår det ikke gør. Du lærer at analysere og gennemskue en kundetype, som var det et menneske, du kender ud og ind. Og derfor kan du regne baglæns og tilpasse din rådgivning præcist.
Det handler om faglighed – men også om ansvar. For lad os være ærlige: Det ville være både ærgerligt og dyrt at sende en virksomhed i en forkert retning, bare fordi rådgivningen ikke hvilede på et solidt fundament.
Både ja og nej.
Nej, fordi kommunikation aldrig foregår i et vakuum. Der er altid mange faktorer i spil – og nogle ligger uden for både jeres og vores kontrol. Et klassisk eksempel: Hvis I følger alle vores anbefalinger til punkt og prikke, men samtidig er midt i en shitstorm på sociale medier, så vil det naturligvis påvirke effekten – uanset hvor godt jeres hjemmeside, mailflow eller SoMe-kampagner ellers spiller.
Ja, fordi vi ved, at metoden virker, når den bruges rigtigt og konsekvent. Ikke som et quick fix – men som en måde at tænke og kommunikere på. Over tid vil I opbygge et mere logisk, sammenhængende og troværdigt brand, der skaber følelsesmæssig tilknytning og tillid. Og det er præcis dét, der driver langvarige kunderelationer og øget konvertering.
Hvorfor virker det?
I modsætning til klassiske segmenteringsmetoder – hvor man deler kunder op efter alder, køn, indkomst, geografi og lignende – bygger Emotionelle Kundetyper® på noget helt andet:
Et solidt fundament af psykologi, kommunikationsteori, neurovidenskab og over 3000 cases fra praksis.
Forskningen viser, at det er vidt forskelligt, hvad der motiverer mennesker til at købe. Men fælles er, at vi alle – i større eller mindre grad – skifter mellem fire emotionelle kundetyper (vi kalder dem også indkøbshumører): rød, gul, blå og grøn.
De fleste mennesker har lidt af det hele i sig. Men når I kommunikerer, er det mest effektivt bevidst at vække og tale til én bestemt kundetype ad gangen – nemlig den, I kan gøre mest tilfreds og loyal.
Dem, der tidligere har taget Kundetypeuddannelsen, er superkompetente – og de beholder naturligvis alt det, de har fået og er blevet lovet. Det gælder både det analytiske kompetencesæt og det mindset, der gør dem i stand til at arbejde professionelt med Emotionelle Kundetyper®.
De kan fortsat kalde sig det, de altid har gjort – og de har muligheden for at blive en del af det nye Certificerede Partnerskab (vi kalder det CP internt), hvor de løbende bliver opdateret og holdt skarpe på metoden.
NB: Er du i tvivl om en specifik kundetypeuddannet er opdateret? Så spørg dem direkte, om de også er Certificeret Partner. Og hvis ikke – så spørg, hvornår de blev uddannet og senest opdateret.
Mulighederne varierer løbende – men vi har samlet en side med finansieringsmuligheder du kan overveje her >>
Vi har samlet en kundetypeekspert-oversigt her – fordelt på kompetencer. Du kan let se hvem, der er fuldt opdateret (de står øverst på listen).
Du kan også vælge at chatte med en GPT 🤓, der kan vejlede dig.
For bureauer og marketingfolk: bliv certificeret Kundetypepartner
Branchen er presset, så du skal være mere end dygtig, hvis du stadig vil være relevant om 5 år.
Og det er nu, du skal sætte ind.
Som certificeret Kundetypepartner får du kompetencer, som din konkurrent endnu ikke har – og kommer med på vognen – før det er for sent.
Få svar på dine spørgsmål
Vi ser frem til at besvare dine spørgsmål
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.