Nu er kunderne forventningsafstemt og medarbejderne gladere

Web- og reklamebureauet Skarpt er licensindehaver hos Institut for Kundetyper. Men lad os starte et andet sted, for hvordan fik de kendskab til metoden?

Morten Andersen, grundlæggeren af Skarpt, delte i sin tid kontor med Morten Kyvsgaard, som inden sit arbejde som marketingchef hos Institut for Kundetyper var selvstændig med egen markedsføringsvirksomhed.

Men at dele kontor med en kommende kundetypeuddannet var dog ikke nok til at vække Mortens nysgerrighed. Morten indrømmer nemlig, at han i starten ikke var synderligt begejstret for metoden:

“For at være ærlig er det på det tidspunkt egentlig ikke noget, der fanger mig. Det er nok dels fordi jeg med min uddannelsesmæssige baggrund har lært rigtig meget om kommunikation. Så min første opfattelse er, at kundetyper egentligt bare, at det er et framework, der kan hjælpe andre med at forstå det, jeg alligevel er uddannet i”.

Blev omvendt efter betænkningstid 
Senere tog Institut for Kundetyper dog kontakt til Morten og resten af Skarpt, og det ændrede Mortens syn på kundetyper:

“Sanne rakte ud og spurgte, om hun måtte komme ud og præsentere kundetyper for teamet. Efter mødet gik det pludselig op for os, at det var et ret fedt værktøj til at skabe en fælles referenceramme i forhold til at forklare vores kommunikationsvalg”.

For Skarpt var det en ny oplevelse at have en konkret referenceramme at tage udgangspunkt i, for på kontoret var de vant til, at det til tider blev flyvsk og komplekst, når valgene skulle forklares – især overfor deres kunder. Men det har ændret sig:

“Når vi skal fortælle, hvorfor vi har taget de valg, vi har, så virker det stærkt at kunne læne sig op ad og argumentere ud fra kundetyper. Designvalg bliver hurtigt en ‘synsningsting’, og det undgår vi med Emotionelle Kundetyper®. Derfor valgte vi også at købe en kundetypelicens”.

Bedre kundeoplevelser og arbejdsmiljø
Hos Skarpt bruger de dog ikke kun deres viden om kundetyper til deres kunders markedsføring. De har også optimeret deres egen hjemmeside til det grønne indkøbshumør – og det har givet pote:

“De henvendelser vi får nu er fra den grønne kundetype, og vi lukker aftaler med de grønne. Så vi oplever, at kunderne er bedre afstemt”.

Førhen tog den blå kundetype også ofte kontakt til Skarpt, men Morten forklarer, at det var en hård kunde for dem at arbejde med. Derfor er de også glade for, at de har fået skåret dem fra:

“De blå kunder var frustrerende for os at arbejde med, for de passede ikke ind i vores arbejdstilgang. Efter vi har strømlinet vores egen markedsføring, er det blevet en fantastisk proces både for os og for kunden at samarbejde. Det gør, at jeg har nogle gladere medarbejdere, og at vores projekter går langt bedre, hvor også kunderne er gladere”, afslutter Morten.

Morten Andersen

Grundlægger af Skarpt

https://skarpt.dk/

 

Scroll to Top