Optag på Kundetypeuddannelsen Forår 2024 er åben:
Uddannelsen for selvstændige
Uddannelsen for ansatte
Næste hold på Kundetypeuddannelsen:
Selvstændige – online: 3. april
Selvstændige – fysisk i Aalborg: 24. april
Ansatte – online: 16. april
Derfor virker segmenterings-værktøjet Emotionelle Kundetyper®
Derfor virker segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®
Segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper® er et forskningsbaseret, praktisk og jordnært værktøj, til at fremkalde bestemte følelser og emotioner i købssituationen – også kaldet et indkøbshumør.
Med dyb indsigt i kundernes ubevidste psykologiske købsmotiver, bliver du i stand til at målrette og effektivisere marketingindsatserne – og eliminere uhensigtsmæssig støj og friktion i kommunikationen.
Du får et værktøj til at tiltrække flere loyale og tilfredse kunder.
95% af virksomhederne begår disse fejl
Fejl nr. 1: De udformer narcissistisk markedsføring
Det betyder at skabe markedsføring baseret på egne præferencer. Problemet er, at folk er forskellige, så de potentielle kunder kan have andre præferencer. De vil måske kunne lide noget markedsføring, men ikke alt. Det, de ikke kan lide, eller som ikke er relevant for dem, bliver opfattet som støj og kan mindske deres lyst til at købe.
Fejl nr. 2: De udformer slesk markedsføring
Dette indebærer at fokusere på at opnå den bedste respons – såsom at dele sjove og personlige opslag på sociale medier, prale på LinkedIn og tilpasse indsatsen baseret på splittest, fokusgrupper og spørgeskemaer. Udfordringen her er, hvis det ikke passer til brandets DNA og/eller at data muligvis ikke repræsenterer de fremtidige kunder på en pålidelig måde. For eksempel har dem, der allerede følger virksomheden på sociale medier eller modtager nyhedsbrevet, allerede købt, og skal ikke bruge mere nu. Desuden viser forskning, at kunder ikke altid handler, som de siger, de vil gøre i undersøgelser.
Brug kundetyper når du:
- vil kommunikere via kundens følelser
- vil ændre en neutral/negativ mavefornemmelse til en god
- vil motivere kunden til køb eller handling
- har en konkret udfordring
- skal træffe en vigtig beslutning
- står overfor et større projekt såsom en ny hjemmeside
Hvad siger forskningen?
I modsætning til traditionelle segmenteringsmetoder, hvor man typisk opdeler kunder efter alder, køn, indkomst, geografi, civilstand og lignende ud fra interviews eller data, bygger Emotionelle Kundetyper® på et solidt fundament af psykologi, markedsstudier, empiriske studier, kommunikationsteorier, neurovidenskab og godt 3000 cases.
Forskningen har vist, at det er meget forskelligt, hvad der skal til, for at mennesker får lyst til at foretage et køb – men overordnet kan kunder inddeles i fire forskellige emotionelle kundetyper (indkøbshumører), opkaldt efter farverne rød, gul, blå og grøn. De fleste mennesker indeholder alle fire emotionelle kundetyper (indkøbshumører), men når man markedsfører sig, er det mest effektivt bevidst at fremkalde og målrette sig tydeligt mod én kundetype i samtlige kommunikationsindsatser: Dén man kan gøre mest tilfreds og loyal.
Sådan omsættes strategi til praksis
Noget andet, der adskiller Emotionelle Kundetyper® fra klassiske segmenteringsværktøjer, er de konkrete, lavpraktiske trin-for-trin-anvisninger, som kan erhverves i form af:
- farvekort målrettet kundetypen
- ordlister opdelt i navne-, udsagns- og tillægsord
- opdateringer om de nyeste trends og tendenser (fornyes kvartalsvist)
- kurser med skabeloner og tjeklister til billeder, grafik, opslag til sociale medier, hjemmeside, landingpage, nyhedsbreve mm.
Lær de 4 kundetyper at kende
Her får du et kort indblik i de overordnede karakteristika for de fire emotionelle kundetyper, beskrevet som var det konkrete personer.
Den røde kundetype
Den røde kundetype har et stort behov for at opnå stimuli. Der skal underholdes og overraskes, og hyppig fornyelse er essentielt, hvis du vil sælge til og fastholde interessen fra den røde kundetype.
Denne kundetype interesserer sig for trends, design og originale ideer og er i høj grad drevet af passion og nysgerrighed.
Det røde indkøbshumør er typisk vækket pga. kedsomhed.
Den gule kundetype
Den gule kundetype har et stort behov for, at der er en god relation imellem jer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan enten være for andre – eller for sig selv.
Hvis du kan hjælpe den gule kundetype med at drage omsorg og ikke mindst gøre livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.
Det gule indkøbshumør er typisk vækket pga. følelsesmæssig ubalance.
Den blå kundetype
Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. Der ønskes kontrol i enhver situation, og det vil altid være et mål at nå videre, højere, mere – og det stopper aldrig.
Hvis den blå oplever, at du kan levere produkter eller ydelser, der kan sikre succes, har du i den blå en beslutnings- og købestærk kunde.
Det blå indkøbshumør er typisk vækket pga. følelsen af fastlåsthed.
Den grønne kundetype
Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype. Det meste kan bekymre, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter.
En ærlig relation og tillidsskabende elementer, der beroliger den grønne kundetype, er nøglen til den grønnes køb og loyalitet.
Det grønne indkøbshumør er typisk vækket, pga. utryghed.
Utrygheden i verden øger behovet for at markedsføringen rammer rigtigt
De usikre omstændigheder i verden får dine kunder til at tøve mere end sædvanligt. Måske oplever du større prisfokus eller at plejer har mistet effekt? Måske er konkurrencen skærpet eller kontaktprisen er steget?
Emotionel segmentering af kunderne hjælper dig til optimalt udbytte af marketingbudgettet. Ved at anvende segmenteringsværktøjet sikrer du nemlig, at kun den valgte emotionelle kundetype bliver bearbejdet.
Til gengæld kan du sørge for at målrette alle indsatserne rigtigt – og derved skabe et endnu mere klart og tydeligt brand. Heldigvis findes der kun 4 mulige overordnede brandskabeloner at forholde dig til.
Nye vinkler på forbrugerforståelse
Segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper® giver nye vinkler på forbrugerforståelse, og hvordan man motiverer til køb. Du får indsigter, som gør salg, marketing og kommunikation mere vedkommende og rammende – og får derved flere tilfredse og loyale kunder.
Du får viden om, hvordan du forbedrer jeres nuværende marketingstrategi, så I øger både jeres nuværende og potentielle kunders motivation til at foretage et køb eller handling.
2 metoder til at vælge den rigtige emotionelle kundetype
Rådgivning
Foregår online eller som et fysisk møde hos os eller jer. Op til 6 deltagere. Varighed typisk 3 timer.
I løbet af rådgivningen vil du bl.a få:
- valgt den optimale emotionelle kundetype
- konkurrentanalyse
- afdækning af USPére
- konkrete svar og input til optimering af salgs- & markedsføringstiltag
- sparring omkring prioritering af indsatserne
Workshop
Skræddersyes til jeres behov. Op til 40 deltagere. Varighed mellem 3 og 8 timer.
Workshoppen er for dig, der bl.a.:
- ønsker en dybtgående introduktion til kundetyperne
- vil styrke jeres kommunikation og marketing
- ønsker et fælles fodslaw og udgangspunkt for teamet
- vil have et klart, ensartet og tydeligt brand
- vil have løst en specifik udfordring eller står overfor en konkret opgave såsom svigtende salg eller implementeringen af en ny strategi.
Kendt af mere end 10.000 danske virksomheder
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.