Derfor virker metoden: Emotionelle Kundetyper®

Det er primært emotioner (følelser), der guider kunder igennem en købsproces og købsbeslutning, og det er derfor af afgørende betydning at vide, hvilke følelser man som virksomhed skal fremkalde hos hver kundetype i den enkelte salgssituation.

Ellers bliver man ikke husket og valgt af kunderne.

cirkel metode kundetyper

Sådan bliver kunder tilfredse

De fleste mennesker indeholder flere emotionelle kundetyper, men når man markedsfører sig, skal man sørge for bevidst at fremkalde og målrette sig mod én kundetype tydeligt.

Derved bliver det muligt at sikre, at der er overensstemmelse, mellem de forventninger kunden har fået (skabt via markedsføringen), og det man kan indfri ved leveringen, i det personlige møde eller i den online købssituation.

Med andre ord så kommunikerer man dét, man kan levere og dét skaber tilfredse og loyale kunder.

rød gul blå grøn kundetype

Hvad er Emotionelle Kundetyper®?

en forskningsbaseret, praktisk og jordnær metode til at opdele en kundegruppe i mindre og mere håndterbare segmenter - ud fra følelsesmæssige kriterier.

I modsætning til traditionelle segmenteringsmetoder, hvor man typisk opdeler kunder efter alder, køn, indkomst, geografi, civilstand og lignende, bygger Emotionelle Kundetyper® på et solidt fundament af psykologi, markedsstudier, empiriske studier, kommunikationsteorier, neurovidenskab mm. og fokuserer på, hvad der på det følelsesmæssige plan giver kunder lyst til at foretage et køb.

Forskningen har bevist, at det er meget forskelligt, hvad der skal til, for at mennesker får lyst til at foretage et køb – men overordnet kan kunder inddeles i fire forskellige emotionelle kundetyper, opkaldt efter farverne rød, gul, grøn og blå.

Hver kundetype er karakteriseret ved en række fælles psykologiske og følelsesmæssige faktorer, som kan påvirkes via eksempelvis målrettet markedsføring og kommunikation til netop denne kundetype.

På denne side giver vi en kort introduktion til metoden samt overblik over, hvilke fordele den giver i planlægningen af en virksomheds marketingstrategi og -aktiviteter. Og hvilke ulemper der let kan forebygges.

Baggrund

Hvordan opstår købelyst?

Forskning har påvist, at købelyst og kundeloyalitet opstår,
når disse tre væsentlige kriterier er opfyldt i tilfredsstillende grad:
grå person silhuet
Identitetsfortællingen bliver bekræftet

“Jeg er en god chef, når jeg…”

hjerte logo silhuet
Der er en god mavefornemmelse

”Det føles rigtigt”

logik grå bokse
Der er tilstrækkeligt med logiske argumenter

“Det dækker mit behov”

Fordele ved at arbejde ud fra kundetyperne

Alle mennesker indeholder alle fire kundetyper i større eller mindre grad, men der er typisk én type, der er dominerende i en given købssituation

Dette er årsagen til, at man ved at målrette sin markedsføring og kommunikation til denne kundetype, via metodens guidelines, kan optimere effekten og skabe øget salg.

rød gul blå grøn kundetype
grøn kundetype i fokus
Når man kender virksomhedens primære kundetype, så ved man eksempelvis:

Sådan er metoden udviklet:

Kundetypemetoden bygger på godt 3000 danske og udenlandske cases, Sanne Dollerups Ph.d. om hvorfor mennesker køber og et solidt teoretisk fundament sammenholdt med tests og omkring 30 års praktisk erfaring med salg og markedsføring

Konkret er der tale om en sammenkobling af forskellige teoretiske begreber, heriblandt emotionelle forstærkere, emotionsregulering, motivationsteori, identitetsfortællinger, ego-/socio-oplevelser, oplevelsesdesign og begrebet ‘possible worlds’ som Sanne Dollerup skrev Ph.d. om.

Herudfra har vi videreudviklet teorien og metoden om de fire emotionelle kundetyper baseret på egne undersøgelser, som omfatter spørgeskemaundersøgelser, observationer, forskningsbaserede casestudier (egen forskning), og test af forskellige tiltag i en lang række virksomheder siden 2013.

Emotionelle Kundetyper® har således et dybdegående teoretisk og praktisk fundament, som afspejles i konkret viden om, eksempelvis hvilke sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg, events, annoncer, tekst, grafik, indretning, boliger, produkter/ydelser, blomster, farver, grafik, billeder, udtryk, logoer osv. de forskellige kundetyper bliver tiltrukket af – og således hvilke elementer der skal anvendes, når en virksomhed ønsker at målrette sin markedsføring og kommunikation til netop én kundetype.

Ultrakort om de fire emotionelle kundetyper

Overordnet er de fire emotionelle kundetyper kendetegnet ved
følgende emotionelle karakteristika:
rød mand kundetype
Den røde kundetype

Den røde kundetype har et stort behov for at opnå stimuli. Der skal underholdes og overraskes – og hyppig fornyelse er essentielt, hvis du vil sælge til og fastholde interessen fra den røde kundetype.

Denne kundetype interesserer sig for trends, design og originale ideer og er i høj grad drevet af passion og nysgerrighed.

gul mand kundetype
Den gule kundetype

Den gule kundetype har et stort behov for, at der er en god relation imellem jer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan enten være for andre – eller for sig selv.

Hvis du kan hjælpe den gule kundetype med at drage omsorg og ikke mindst gøre livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.

blå mand mand kundetype
Den blå kundetype

Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. Han ønsker kontrol i enhver situation og vil altid ønske at nå videre, højere, mere – og det stopper aldrig.

Hvis han oplever, at du kan levere produkter eller ydelser, der kan sikre ham succes, har du i den blå en beslutnings- og købestærk kunde.

grøn mand kundetype
Den grønne kundetype

Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype. Han kan bekymre sig om det meste, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter.

En ærlig relation og tillidsskabende elementer, der beroliger ham, er nøglen til den grønnes køb og loyalitet.

Få mere viden om metoden Emotionelle Kundetyper®

Vi tilbyder et udvalg af anvendelige og udbytterige formater – vælg det, der passer jer bedst:

Herudover har vi uddannet mere end 40 specialiserede kundetypeeksperter inden for fotografi, tekst, grafik, SEO, branding osv., som i kan vælge at købe som jeres underleverandører. Læs hvordan du selv kommer igang her >>

mere viden om Emotionelle Kundetyper

Nyhedsbrev

INFORMATION

Måneds

Abonnement

DKK
1.200

Pr. måned | eksKl. moms
INGEN BINDING

Kundetype

Uddannelse

DKK
65.000

IALT | eksKl. moms
KAN BETALES I 10 RATER
Scroll til toppen