Derfor virker metoden: Emotionelle Kundetyper®
Det er primært emotioner (følelser), der guider kunder igennem en købsproces og købsbeslutning, og det er derfor af afgørende betydning at vide, hvilke følelser man som virksomhed skal fremkalde hos hver kundetype i den enkelte salgssituation.
Ellers bliver man ikke husket og valgt af kunderne.

Sådan bliver kunder tilfredse
De fleste mennesker indeholder flere emotionelle kundetyper, men når man markedsfører sig, skal man sørge for bevidst at fremkalde og målrette sig tydeligt mod én kundetype.
Derved bliver det muligt at sikre, at der er overensstemmelse mellem de forventninger, kunden har fået (skabt via markedsføringen), og det, man kan indfri ved leveringen, i det personlige møde eller i den online købssituation.
Med andre ord så kommunikerer man dét, man kan levere, og dét skaber tilfredse og loyale kunder.
Hvad er Emotionelle Kundetyper®?
en forskningsbaseret, praktisk og jordnær metode til at opdele en kundegruppe i mindre og mere håndterbare segmenter ud fra følelsesmæssige kriterier.
I modsætning til traditionelle segmenteringsmetoder, hvor man typisk opdeler kunder efter alder, køn, indkomst, geografi, civilstand og lignende, bygger Emotionelle Kundetyper® på et solidt fundament af psykologi, markedsstudier, empiriske studier, kommunikationsteorier, neurovidenskab m.m. Metoden fokuserer på, hvad der på det følelsesmæssige plan giver kunder lyst til at foretage et køb.
Forskningen har bevist, at det er meget forskelligt, hvad der skal til, for at mennesker får lyst til at foretage et køb – men overordnet kan kunder inddeles i fire forskellige emotionelle kundetyper, opkaldt efter farverne rød, gul, grøn og blå.
Hver kundetype er karakteriseret ved en række fælles psykologiske og følelsesmæssige faktorer, som kan påvirkes via eksempelvis målrettet markedsføring og kommunikation til netop denne kundetype.
På denne side giver vi en kort introduktion til metoden samt overblik over, hvilke fordele den giver i planlægningen af en virksomheds marketingstrategi og -aktiviteter, og hvilke ulemper der let kan forebygges.
Baggrund
Hvordan opstår købelyst?
Forskning har påvist, at købelyst og kundeloyalitet opstår,
når disse tre væsentlige kriterier er opfyldt i tilfredsstillende grad:
Identitetsfortællingen bliver bekræftet
“Jeg er en god chef, når jeg…”
Der er en god mavefornemmelse
”Det føles rigtigt”
Der er tilstrækkeligt med logiske argumenter
“Det dækker mit behov”
Fordele ved at arbejde ud fra kundetyperne
Alle mennesker indeholder alle fire kundetyper i større eller mindre grad, men der er typisk én type, der er dominerende i en given købssituation
Dette er årsagen til, at man ved at målrette sin markedsføring og kommunikation til denne kundetype via metodens guidelines kan optimere effekten og skabe øget salg.
Når man kender virksomhedens primære kundetype, så ved man eksempelvis:
- Præcist, hvilken identitetsfortælling der er i spil i forbindelse med det pågældende køb
- Hvad der helt konkret skal til for at sikre, at der opstår en god mavefornemmelse omkring hele købssituationen
- Hvilken type af produkter og ydelser, der er mest efterspurgte
- Hvilke markedsføringskanaler der vil være mest relevante og dermed også, hvor man ikke behøver at være aktiv
- Hvilke ord, farver, former, billeder, grafiske virkemidler m.m. der vil virke bedst
- Hvordan man skal opføre sig, hvis man møder kundetypen personligt, og i hvilke omgivelser det vil være mest gunstigt at mødes.
Sådan er metoden udviklet:
Kundetypemetoden bygger på godt 3000 danske og udenlandske cases, Sanne Dollerups Ph.d. om, hvorfor mennesker køber og et solidt teoretisk fundament sammenholdt med tests og omkring 30 års praktisk erfaring med salg og markedsføring
Konkret er der tale om en sammenkobling af forskellige teoretiske begreber, heriblandt emotionelle forstærkere, emotionsregulering, motivationsteori, identitetsfortællinger, ego-/socio-oplevelser, oplevelsesdesign og begrebet ‘possible worlds’ som Sanne Dollerup skrev Ph.d. om.
Herudfra har vi videreudviklet teorien og metoden om de fire emotionelle kundetyper baseret på egne undersøgelser, som omfatter spørgeskemaundersøgelser, observationer, forskningsbaserede casestudier (egen forskning) og test af forskellige tiltag i en lang række virksomheder siden 2013.
Emotionelle Kundetyper® har således et dybdegående teoretisk og praktisk fundament, som afspejles i konkret viden om, eksempelvis hvilke sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg, events, annoncer, tekst, grafik, indretning, boliger, produkter/ydelser, blomster, farver, grafik, billeder, udtryk, logoer osv. de forskellige kundetyper bliver tiltrukket af – og således hvilke elementer der skal anvendes, når en virksomhed ønsker at målrette sin markedsføring og kommunikation til netop én kundetype.
Ultrakort om de fire emotionelle kundetyper
Overordnet er de fire emotionelle kundetyper kendetegnet ved
følgende
emotionelle karakteristika:
Den røde kundetype
Den røde kundetype har et stort behov for at opnå stimuli. Der skal underholdes og overraskes, og hyppig fornyelse er essentielt, hvis du vil sælge til og fastholde interessen fra den røde kundetype.
Denne kundetype interesserer sig for trends, design og originale ideer og er i høj grad drevet af passion og nysgerrighed.
Den gule kundetype
Den gule kundetype har et stort behov for, at der er en god relation imellem jer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan enten være for andre – eller for sig selv.
Hvis du kan hjælpe den gule kundetype med at drage omsorg og ikke mindst gøre livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.
Den blå kundetype
Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør. Der ønskes kontrol i enhver situation, og det vil altid være et mål at nå videre, højere, mere – og det stopper aldrig.
Hvis den blå oplever, at du kan levere produkter eller ydelser, der kan sikre succes, har du i den blå en beslutnings- og købestærk kunde.
Den grønne kundetype
Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype. Det meste kan bekymre, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter.
En ærlig relation og tillidsskabende elementer, der beroliger den grønne kundetype, er nøglen til den grønnes køb og loyalitet.



































Få mere viden om metoden Emotionelle Kundetyper®
Vi tilbyder et udvalg af anvendelige og udbytterige formater.
Vælg det, der passer jer bedst:
- Rådgivning om valg af kundetype, strategi og forretningsudvikling.
- Abonnement til den online læringsplatform
- Foredrag
- Kundetypeuddannelse
Herudover har vi uddannet mere end 58 specialiserede kundetypeeksperter inden for fotografi, tekst, grafik, SEO, branding osv., som I kan vælge at købe som jeres underleverandører. Læs, hvordan du selv kommer i gang her >>

GRATIS
ABONNEMENT
ABONNEMENT
Vi har samlet en lang række gratis ressourcer på Gratis-siden, bl.a.:
- Videokursus
- Webinar
- Nyhedsbrev
- Kundetypetesten
- Teorien og forskningen bag
- Artikler
- Gratis telefonmøde
- Leverandørguide
UDVIDET
For dig, der er:
Marketing- professionel
– uden for marketingbranchen
– For dig, der er ansat eller hjælper andre med at markedsføre og sælge deres ydelser og produkter, anbefaler vi UDVIDET forløb
DKK1.200
PR. MÅNED | EKSKL. MOMS
INGEN BINDING
BASIS
FOR DIG, DER ER:
SELVSTÆNDIG
– UDEN FOR MARKETINGBRANCHEN
– For dig, der markedsfører og sælger dine egne ydelser og produkter, anbefaler vi BASIS forløb
DKK500
PR. MÅNED | EKSKL. MOMS
INGEN BINDING