PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 2
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den røde kundetype?
Denne episode handler om den røde kundetype.
Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup taler blandt andet om, hvornår mennesker kommer i rødt indkøbshumør og eksempler på virksomheder, der henvender sig til mennesker, der er i netop det indkøbshumør.
Den røde kundetype motiveres til køb, når de oplever overraskelser og noget nyt. Modsat oplever de kedsomhed ved gentagelser og rutiner. Som virksomhed, der henvender sig til den røde kundetype, er det derfor vigtigt at tilbyde noget unikt og overraskende.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til Podcasten om Kundetyper. I denne her episode skal vi
snakke om den røde kundetype. Jeg hedder Morten Kyvsgaard, og overfor
mig sidder Sanne Dollerup. Og hvis du ikke har hørt afsnit 1, hvor vi snakker
om, hvad kundetyper er, så vil jeg anbefale dig at lige lytte til det først, fordi
der får du en masse baggrund for metoden.
Sanne, hvornår er jeg i det røde indkøbshumør?
Sanne Dollerup
Det er du, når du keder dig. Det vil sige, når du keder dig, fordi der sker
noget rutinemæssigt, eller noget, du vidste, der ville komme til at ske, eller
du har siddet og hygget dig i Excel for lang tid, så kan det være, at du
kommer til at kede dig lidt.
Morten Kyvsgaard
Ja, det gør jeg tit. Altså Excel.
Sanne Dollerup
Ja, det er præcis. Eller din kollega igen snakker om GDPR, og du synes, det
er lidt kedeligt. Så sker der det, at vores hjerne simpelthen begynder at
kede sig. Når det sker, så får vi en negativ følelse i kroppen. For at komme
ud af kedsomheden, så skal hjernen stimuleres. En hjerne bliver stimuleret
ved, at man ser noget, man ikke har set før. Man bliver overrasket.
Det kan også godt være, at man ser noget kunst, man synes er lidt
mærkeligt, og man har lyst til at finde ud af, hvad det er, kunstneren har
tænkt her, hvad er budskabet bagved. Man kan godt lide at tænke over
tingene, man kan godt lide at sætte ting sammen, så man kan godt lide
noget, der ikke er åbenlyst. Noget, som man skal bruge hjernen til at finde
ud af.
Det er simpelthen fordi, at når man bruger hjernen, og man bliver
overrasket, og ser noget andet, så bliver hjernen stimuleret, og så kommer
man ud af kedsomheden. Så sker der det, at den negative følelse, jeg
havde, fordi jeg kedede mig, bliver ændret til en positiv følelse, fordi nu
keder jeg mig ikke mere.
Det, der er smart, når man har et brand, det er, at hvis det er brandet, der er
grunden til, at jeg går fra en negativ emotionel følelse til en positiv
emotionel følelse, så får jeg en meget stærk emotionel mærketilknytning.
Hvor jeg søger det brand igen, når jeg keder mig, fordi jeg gerne vil væk fra
den negative følelse. Og det er der, loyaliteten opstår. Fordi at når jeg så
kommer i det her røde humør, så tænker jeg med det samme, at det her
brand kan hjælpe mig ud af det.
Morten Kyvsgaard
Så det, jeg så hører, det jeg gerne vil opnå, det er?
Sanne Dollerup
At blive overrasket, og se noget, jeg ikke har set før, prøve noget nyt, tænke
over det, jeg ser, blive provokeret også. Jeg kan godt lide at blive trukket i
nye veje og se andre ting. Fordi det, at brandet gør det for mig, betyder, at
min hjerne bliver stimuleret, og jeg kommer ud af kedsomheden.
Morten Kyvsgaard
Og nu nævner du kunst som et felt. Jeg tænker også, at rejser kunne være
et bud på at komme væk fra hverdags – Det skal vel i hvert fald nogle typer
af rejser. Det kunne jo være mange ting, det kunne jo være – Nu er det
snart Halloween, og så er der et horror house, og du kan gå ind og se –
Sanne Dollerup
Ja, jeg bliver forskrækket.
Morten Kyvsgaard
Ja, sådan noget, et eller andet. Det er sådan nogle domæner, vi ellers også
bevæger os på.
Sanne Dollerup
Ja, det kunne godt være. Det kan også godt være noget, hvor – Altså, det
kan egentlig være, at inden for alle brancher, kan der være noget rødt,
nærmest. Det kan jo godt være, at der er en rød bil, for eksempel er trends
– trends. De er meget first mover inden for trends.
Så for eksempel de Jeeps, der kører rundt, sådan en gammel Jeep, eller
måske en nyere Jeep. Det kan godt være en rød, som har et ønske om at
skille sig ud og være med på moden, og det er det, der er cool endnu, det
er at køre rundt i en Jeep. Så man kan godt se det inden for noget, der ikke
lige ligger op af det almindelige røde.
Det kan også godt være, at jeg gerne vil på en coachuddannelse, men det
skal være en helt anderledes coachuddannelse. Så står jeg til USA og
kommer på en eller anden indianeruddannelse. Men det er, hvor man
søger andre veje. Man vil gerne gøre noget, som ingen andre har gjort. Man
vil gerne være den første til at prøve noget.
Og det er også derfor det er vigtigt, at man i markedsføringen ikke siger, at
2.000 andre har prøvet det før dig. Det ødelægger fuldstændig den rødes
motivation for at købe noget. Nå, fint nok, så skal det så ikke være her.
Morten Kyvsgaard
Og så prøv at fortælle lidt om, nu er du selv lidt i gang med, hvordan man
markedsfører sig rødt. Lad os sige, at man har fået en
kundetyperådgivning. Det skal vi nok vende tilbage til i senere afsnit, i
forhold til at finde frem til sin kundetype. Men man har fundet ud af, at man
bliver rådgivet til at tage den røde kundetype.
Hvordan griber man markedsføringen an derfra?
Sanne Dollerup
Jamen, vi plejer at sige, at hvis man er blevet rådgivet til at have den røde
kundetype, så er det fordi, man selv har noget rødt i sig. Det vil sige, at man
er overvejende rød. Og så ved man helt naturligt, hvad det er, der skal til.
Og så begynder man at finde ud af, hvornår der er noget, der er fedt, der er
rødt. Og så går man efter det.
Men man skal prøve at søge nye medier. Man skal hoppe med på de
nyeste trends. Så for eksempel, hvis man nu er inde på TikTok, så når der
kommer en TikTok-trend, så skal man skynde sig at hoppe med på den og
være nogle af de første til at gengælde – Nogle af de første til at tage fat i
den trend inde på TikTok.
Det kan også godt være, at man laver samarbejde med andre røde
brands. Altså, man bliver rigtig god til det, når man nu får at vide, at man
har en rød kundetype. Det er det her, du skal gøre. Jamen, så bliver man jo
også meget – Man får et sprog for, og man bliver mere opmærksom på,
hvad for nogle samarbejdspartnere skal vi bruge, der også er røde og har
så røde kunder, så der kommer en bedre synergi mellem de
samarbejdspartnere, man har.
Man skal selvfølgelig ind og se på sin hjemmeside og sin markedsføring
generelt, om der er noget, vi kan få bedre i forhold til den røde. For
eksempel fjerne det der med, at 2000 har købt det før dig, fordi det
ødelægger det. Man skal også ind og finde ud af, om vores produktbilleder
er interessante nok. Vi skal ind og se på, om vi har for meget tekst.
Vi skal kigge på, om vi er lidt for meget på Facebook. Det skal vi heller ikke
være til en rød kundetype. Vi skal ind og kigge på, om vi kan lave nogle
fede events. Eller hvis det er en mere international, så skal vi også kigge på,
hvordan vi kan trigge den røde kundetypes lyst til at købe noget hurtigt. Og
deres frygt for at være bagud. Det er hele tiden det, vi er inde og arbejde
med ved en rød kundetype.
Morten Kyvsgaard
Det er en kundetype for mig, da jeg blev præsenteret for den, som jeg
tænker er meget ukonventionel. I virkeligheden kan du lave en case, der
siger, at det vil være en fiasko at være på Google. For eksempel hvis man
skal gemme sig lidt væk.
Sanne Dollerup
Det er også fordi, hvis du kommer i et rødt humør, og du vil købe nogle helt
nye, specielle, anderledes briller. Og så går du ind på Google og søger
specielle, nye, anderledes, helt mærkelige briller. Så kommer der alle
mulige, almindelige brillebutikker op. Så du finder hurtigt ud af, når du
kommer i et rødt humør, at det ikke er Google, der kan opfylde dine behov.
Men hvis du går ind på TikTok og søger briller, så kan det være, at der
kommer nogle nye trends op, noget anderledes, nogle internationale
virksomheder. Så det kommer en anden søgefunktion. Og den røde kan
godt lide at falde over noget. De kan ikke lide at købe det, som alle andre
køber. Så derfor kan de godt lide at udforske og selv opdage, hvor skal jeg
købe de her briller henne? Og der søger de også typisk internationalt, fordi
så kan det godt være, at der er alle mulige USA, der har det, men jeg er den
første i min omgangskreds til at gøre det.
Og det skal man også tænke meget over, når man har en rød kundetype,
at det handler ikke om at være den første i hele Danmark. Det handler om,
at kunden får en oplevelse af at være den første i deres omgangskreds
eller blandt deres kollegaer.
Morten Kyvsgaard
Så er det vel også en type, som stiller nogle krav i forhold til
markedsføringen. Altså det der med, bare de har gentaget ting. Og nu
siger jeg ukonventionelt, det er fordi sådan noget som retargeting er
nærmest et must. Hvis man bare generelt ser det i
markedsføringsbranchen, her vil det jo være decideret at skyde sig selv i
foden.
Sanne Dollerup
Ja, det vil det. Altså retargeting på for eksempel Facebook er virkelig
dårligt, og det er simpelthen fordi, at hvis I forestiller jer, at den her person,
der er den røde kundetype, er styret af kedsomhed. Og det værste for et
kedsomhedshumør er at få gentagelser. Så hvis det er sådan, at man bare
bliver ved med at få de samme gentagelser igen og igen, det er jo egentlig
det, at gentagelserne gør, at jeg begynder at kede mig.
Så når jeg begynder at se det samme produkt retarget på Facebook, så
begynder produktet efterhånden at kede mig. Og så får jeg afsmag på det
som rød.
Morten Kyvsgaard
Og det må også stille enormt mange krav til produktudvikling, tænker jeg.
Sanne Dollerup
Ja, det gør det også. Altså når vi afgør, om en virksomhed har en rød
kundetype, så kigger vi meget på produktvariation. Så det vil sige, at det
her er et produkt, der varierer så meget. Er det et produkt, hvor vi kan lave
nye produkter, hvor vi kan få nogle nye trends ind?
For eksempel så er det et produkt som Innocent Smoothie. De er ret gode
til, når der lige er en ny trend med chiafrø, eller nu er der lige en ny trend
med spirulina. Så deres smoothie, der er alle mulige forskellige vitaminer
med, og spirulina, og så er der en blå smoothie. Altså de er rigtig gode til at
have en høj produktvariation og følge trends.
Så det skal man naturligvis kigge på, eller hvis det er en restaurant, så skal
man kigge på, er I rigtig gode til at følge trends inden for den her
restaurant? Er I gode til at finde på nye retter? Er I gode til at gøre noget
andet?
Så det er helt sikkert en faktor, når vi afgør, om man kan henvende sig til
den røde kundetype. Det er jo meget vigtigt, at produktvariationen er høj,
for ellers får du ikke loyale kunder. Så kommer de ind og køber én gang, og
så kommer de andre aldrig igen. Og det er ikke særlig rentabelt for en
virksomhed at være bygget op på den måde, at man kun har én gang
kunder. Det er enormt dyrt.
Morten Kyvsgaard
Og så må det også være de kreative hoveder i markedsføringsafdelingen,
der ligesom du nævner, skal løfte den opgave, det er, at også kontinuerligt i
markedsføring lave nogle nye tiltag.
Sanne Dollerup
Ja, produktet har en høj variation, og markedsføringen skal have en høj
variation. Så det sætter selvfølgelig nogle krav til produktudvikling, det
sætter nogle krav til markedsføringen. Men hvis man er rød, og man
arbejder med produktudvikling, og hvis man er rød, eller har en stærk rød
side, og arbejder i markedsføringen, så vil man synes, det er den fedeste
opgave, man kan forestille sig.
Morten Kyvsgaard
Det lyder som en spændende opgave. Ja, det gør det. Sanne, du var inde
og nævne nogle forskellige, nu nævner du Innocent. Lad os lige prøve at få
nogle flere cases på, hvem det ellers kunne være henvendt til sin røde
kunde.
Sanne Dollerup
Ja, der er også Death to Stock, eller DTS, som de kalder sig. Det er nogle, der
sælger billeder på nettet, ligesom iStock, men de tager meget afstand fra
stock, og det er også derfor, den hedder Death to Stock. Og det er jo
selvfølgelig død over det almindelige, det som de der billeder, vi kender,
hvor der sidder nogle forretningsmænd rundt om et bord og peger på en
eller anden graf. Det vil den røde kundetype jo hade helt vildt. Og derfor
tager de så afstand fra det og siger, at de laver nogle unikke, anderledes,
specielle billeder, som man kan bruge i sin markedsføring.
Samtidig er de også rigtig gode til at være orienteret omkring, hvilke trends
der er i markedsføringen. Så de lærer mig ikke kun at vælge de fede
billeder, de lærer mig også, hvilke trends jeg skal tappe ind i, i min
virksomhed. Så det er virkelig et rigtig, rigtig godt rødt koncept.
Og det er jo om nogen, der har en høj produktvariation, for der kommer
hele tiden nye billeder. Samtidig er de enormt gode til på TikTok at lave
sådan nogle trendvideoer, hvad er der trendy lige nu, og de er gode til at
bruge trendsene, der er på TikTok. Så det er virkelig et rigtig godt, rødt
koncept, det her DTS.
En anden virksomhed, det er sådan lidt mere nede på jorden, kan man
sige, men det er en festival, der er i Thy, det hedder Alive. Den festival er
også god til at henvende sig til den røde kundetype. Det er meget
upcoming, det er meget anderledes, det er, hvor man prøver at gøre noget
andet.
Markedsføringen er også typisk rød, hvor man bliver overrasket over, at det
kan se sådan ud. Det er også et koncept, som er rigtig godt til at henvende
sig til den røde kundetype. Så det er sådan to gode koncepter, og der er jo
selvfølgelig rigtig mange andre. Men hvis I vil vide mere om den røde
kundetype, så gå ind og kig på de to.
Morten Kyvsgaard
Ja, det er i hvert fald her med en opfordring. Lad os lige opsummerende
her afslutte med de do’s and don’ts, vi lige har været inde og nævnt kort.
Hvad skal man gøre og bestemt ikke gøre, hvis man henvender sig til rød
kundetype?
Sanne Dollerup
Det vigtigste er at undgå gentagelser. Det vigtigste er at undgå
gentagelser og have fokus på, at vi ikke bare skal have played safe. Altså vi
skal ud og have en mening om tingene, og vi skal provokere. Og det er
egentlig meget der, hvor man kan genkende et rødt koncept, det er nogen,
der tør at være provokerende.
Eksempelvis som Northside, som vælger, at vi har overhovedet ikke noget
kød. Det er provokerende, det får folk op ad stolen, men det skaber et rigtig,
rigtig stærkt rødt brand, fordi nogen tør at pisse folk af. Og det kan den
røde godt lide.
Fordi det er jo selvfølgelig spændende, det er drama, det er interessant, og
det stimulerer hjernen. Så det er en meget vigtig faktor, hvis man skal
henvende sig til en rød kundetype, og så det der med at undgå
gentagelser.
Morten Kyvsgaard
For Guds skyld. Godt Sanne, jamen det var ordene omkring den røde
kundetype. Næste gang, der skal vi snakke om den gule kundetype.
Tak fordi du lyttede med, og vi høres ved.
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.