Podcast

På siden finder du et overblik over alle episoder, vi har udgivet i vores egen podcast “Podcasten om Kundetyper”, samt alle podcasts, vi har deltaget i som gæst.

Vores egen podcast 'Podcasten om Kundetyper':

Episode 1:
Hvad er Emotionelle Kundetyper®?

Lyt med på Morten og Sannes samtale om, hvordan forskellige kundetyper reagerer på emotionelle påvirkninger, og vigtigst af alt hvordan du, som virksomhed, kan bruge denne viden til at skabe varige forbindelser.

Episode 2:
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den røde kundetype?

Denne episode handler om den røde kundetype. Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup taler blandt andet om, hvornår mennesker kommer i rødt indkøbshumør og eksempler på virksomheder, der henvender sig til mennesker, der er i netop det indkøbshumør. 

Episode 3:
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den gule kundetype?

I denne episode af Podcasten om Kundetyper introducerer Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup lytterne til den gule kundetype, og hvordan virksomheder skal markedsføre til den gule kundetype.

Episode 4:
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den blå kundetype?

I denne episode af Podcasten om Kundetyper diskuteres den blå kundetype. Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup snakker om, hvordan kunder er i blåt købshumør, når de føler sig fastlåste eller ønsker at belønne sig selv. Den blå kundetype køber for at opnå fremskridt, og derfor er det vigtigt i markedsføring til denne kundetype at sælge produkter, som har stor vægt på prestige, kvalitet og belønning – og gerne et produkt som passer ind i den teknologiske trend.

Episode 5:
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den grønne kundetype?

I Episode 5 snakker Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup om den grønne kundetype. Den grønne kundetype opstår, når kunden føler sig utryg. Den grønne kundetype er procesorienteret, detaljeorienteret og vurderer produktet eller ydelsen omhyggeligt, før de køber. I markedsføring til den grønne er det derfor vigtigt at besvare deres mange spørgsmål, anvende sin ekspertviden og autoritet, være jordnær og sikre at salget giver en følelse af tryghed.

Episode 6:
Hvordan vælges kundetypen?

I episode 6 snakker Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup om kundetyper og hvordan man som brand vælger, hvilken kundetype man bør henvende sig til. 

De diskuterer ofte stillede spørgsmål om kundetyper, herunder hvordan man håndterer flere kundetyper, og hvorfor det er vigtigt at forstå den emotionelle DNA i ens virksomhed. 

De betoner også vigtigheden af at lade en kundetypeuddannet hjælpe med at vælge den rigtige kundetype, og at implementere ændringer gradvist for at undgå forvirring blandt kunderne. 

De taler også om, hvordan kundetyper kan bruges på tværs af brancher, og hvorfor det er afgørende at integrere produktet i markedsføringsbeslutninger.

Episode 7:
Fasthold målgruppen med trends

I denne episode snakker Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup om, hvordan trends spiller sammen med de fire kundetyper.

De belyser, hvorfor det er vigtigt at bruge tid på trends, og hvordan en trend bliver skabt.

Desuden taler de også om, hvor længe en trend varer, og hvordan en trend kan sive fra den ene kundetype til en anden. De taler i denne sammenhæng også om, hvordan den samme trend skal formidles forskelligt fra kundetype til kundetype.

De fortæller også, hvordan de helt lavpraktisk finder frem til trends, bl.a. ved brug af algoritmer.

Episode 8: 
Sådan forbedrede kundetyper Mortens markedsføring

I denne episode interviewes Morten Kyvsgaard af Sanne Dollerup om hans vej til kundetyperne og hans nuværende stilling som markedsføringschef hos Institut for Kundetyper.

De drøfter, hvordan Morten, ligesom andre marketingprofessionelle, i begyndelsen ikke følte behov for brug af kundetyper, fordi arbejdet gik godt uden. Samtidig belyser de, hvordan et møde med Sanne og Jannie blev en øjenåbner for Morten.

Morten deler også, hvordan kundetyper for ham udgør en ramme snarere end en spændetrøje, hvilket har styrket hans selvsikkerhed i arbejdet, da resultaterne ikke længere er baseret på mavefornemmelse.

Desuden forklarer Morten og Sanne vigtigheden af at udbrede kendskabet til kundetyper hos Institut for Kundetyper.

Episode 9: 
Forstå hjernen og skab bedre markedsføring

Episode 9 omhandler psykologien bag købsbeslutninger og dermed markedsføring.

Sanne Dollerup og Morten Kyvsgaard forklarer, hvordan købsbeslutninger er baseret på følelser. I denne sammenhæng belyser de, hvad forskellen på følelser og emotioner er, og hvordan det hænger sammen med Daniel Kahnemans teori om hjernens system 1 og 2.

De kommer også ind på Tor Nørretranders teori omhandlende, hvor mange bits hjernen kan processere i henholdsvis system 1 og 2, og selvfølgelig hvordan både Kahneman og Nørretranders hænger sammen med Emotionelle Kundetyper®.

På denne måde belyser Sanne og Morten teori, som Emotionelle Kundetyper® er baseret på, men de forklarer også, hvordan Emotionelle Kundetyper® ikke blot er en teori, men også lavpraktiske retningslinjer for, hvordan markedsføring kan påvirke de ubevidste købsbeslutninger i system 1.

Episode 10:
Sådan arbejder du med kundetyper

Denne episode handler om, hvordan du kommer i gang med at arbejde med Emotionelle Kundetyper®.

Sanne og Morten taler om, hvordan der er et stykke vej fra at kende til kundetyper til rent faktisk at arbejde med metoden. I den sammenhæng forklarer de også processen fra start til slut, med bl.a. valg af kundetype og rådgivning, men også hvordan processen er forskellig fra virksomhed til virksomhed alt efter behov. Her understreger de desuden, hvordan Emotionelle Kundetyper® sjældent er en stor omvæltning, da det er en sammensmeltning mellem brandet og metoden – og fordi du sikkert allerede ofte kommunikerer til din kundetype helt ubevidst.

Til sidst forklarer Sanne og Morten effekten af at arbejde med kundetyper, hvor flere fordele fremhæves.

Episode 11: 
Tekstforfatning, ChatGPT & kundetyper

I episode 11 taler Sanne Dollerup og Morten Kyvsgaard om tekstforfatning til din kundetype, og om hvorfor ChatGPT ikke er den bedste løsning – endnu.

Sanne og Morten kommer i episoden ind på teksters betydning for brandet. Dertil fortæller de, hvorfor det er vigtigt at have sin kundetype for øje, når tekster skal forfattes, fordi de fire kundetyper har forskellige behov til indholdet. Derfor belyser de også faldgruber ved at bruge ChatGPT til tekstforfatning, som endnu ikke kan promptes til at skrive korrekt til kundetyperne. Her understreger de bl.a., hvorfor det er vigtigt ikke at bruge ChatGPTs svar råt for usødet.

Episode 12: 
Sådan bruger Skarpt kundetyper

I denne episode er der besøg. Morten Kyvsgaard interviewer Morten Andersen, grundlægger af web- og reklamebureauet Skarpt, om virksomhedens brug af kundetyper.

Skarpt er licensindehaver hos Institut for Kundetyper, og i episoden fortæller Morten bl.a., hvordan han stiftede bekendtskab med metoden. Han forklarer desuden, hvordan Skarpts viden om kundetyper er med til at hjælpe dem i deres daglige arbejde, hvor han oplever mere afstemte kunder og gladere medarbejdere.

Afslutningsvis taler de om konkurrencefordelen ved at benytte sig af Emotionelle Kundetyper®.

Podcasts hvor vi er med som gæst:

Forsker Sanne Dollerup bliver ofte inviteret ind som gæst i forskellige podcasts og fortæller om Emotionelle Kundetyper® koblet til et bestemt emne, en branche eller en trend eller tendens. Lyt med her.

Kundetyper – hvilken farve kendetegner dine købsoplevelser?

Bag dette afsnit står Peter Vistisen fra Aalborg Universitet og Sanne Dollerup fra Institut for Kundetyper i samarbejde med Folkeuniversitet Aalborg.

Kend din kundetype med Emotionelle Kundetyper®

Lars Skjoldby og Simone Borup, kommunikationskonsulent og tekstforfatter, forklarer hvad kundesegmenteringsværktøjet går ud på, og hvorfor det er vigtigt, at du kender din kundetype.

Kunderejsen

#25. Samtale med Sanne Dollerup om de emotionelle kundetyper, markedsføring og smileys.

Marketingpodcasten

#15: Undgå dyre fejl i din markedsføring v. forsker Sanne Dollerup. Introduktion til metoden med de 4 Emotionelle Kundetyper®.

E-mail jam

#3: Utraditionel segmentering: Sådan kommunikerer du til kundernes følelser -både på e-mail og alle andre steder.

Marketers morgen

#Frygten sælger til de grønne – Loyale kunder når de er bedst. Hvordan skal man sælge frygt til den grønne kundetype.

Marketers morgen

#Sådan sælger du til stræberen – Kunden der vægter hastigheden højest. Den blå kundetype er dagens emne.

Marketers morgen

#Sælg drømmen til denne kunde – men gør det meget langsomt. Den gule kundetype er dagens emne.

Marketers morgen

#Marketing mod firstmovers. Henvender du dig til kunder, der gerne vil skille sig ud fra mængden, så skal du lytte med i dag

At turde FM

#63: Segmenter kunderne efter deres emotionelle behov. Vi mennesker er styret af vores følelser, også når det gælder køb.

Scroll to Top