PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 8
Episode 8: Sådan forbedrede kundetyper Mortens markedsføring
I denne episode interviewes Morten Kyvsgaard af Sanne Dollerup om hans vej til kundetyperne og hans nuværende stilling som markedsføringschef hos Institut for Kundetyper.
De drøfter, hvordan Morten, ligesom andre marketingprofessionelle, i begyndelsen ikke følte behov for brug af kundetyper, fordi
arbejdet gik godt uden. Samtidig belyser de, hvordan et møde med Sanne og Jannie blev en øjenåbner for Morten.
Morten deler også, hvordan kundetyper for ham udgør en ramme snarere end en spændetrøje, hvilket har styrket hans selvsikkerhed i arbejdet, da resultaterne ikke længere er baseret på mavefornemmelse.
Desuden forklarer Morten og Sanne vigtigheden af at udbrede kendskabet til kundetyper hos Institut for Kundetyper.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til podcasten om kundetyper. Jeg hedder stadig Morten Kyvsgaard og er marketingchef her ved Institut for Kundetyper.
Og Sanne Dollerup, stadigvæk seniorerhvervsforsker hos Institut for Kundetyper.
Sanne Dollerup
Præcis.
Morten Kyvsgaard
Vi holder stadigvæk hinanden ud.
Sanne Dollerup
Ja, det går godt indtil videre.
Morten Kyvsgaard
Det går skide godt. Vi hygger os også med det, det skal jo siges. Det må man sige. Nå, Sanne, vi har jo fået lov til at bytte rollerne lidt om i dag.
Ja, det har vi nemlig. Fordi vi skal tale om det mest interessante emne nogensinde i podcasten.
Sanne Dollerup
Jeg glæder mig også meget.
Morten Kyvsgaard
Nemlig mig.
Sanne Dollerup
Ja, vi skal tale om dig i dag, Morten. Så det er simpelthen mig, der har værtsrollen, og jeg stiller spørgsmål til dig.
Og det er egentlig fordi, at vi tænker begge to, at måske lytterne har lyst til at høre, noget om din rejse ind i kundetyper, og hvordan det har været at være marketingprofessionel,
og arbejde med kundetyper, og fremfor ikke arbejde med kundetyper. Ja. Og nu ved vi jo godt, og det vil vi lige lave en disclaimer på, at du er jo ikke super uvildig, fordi du er sovset ind i det hele.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Sanne Dollerup
Men stadigvæk så vil vi prøve at træde nogle skridt tilbage for ærligt og fortælle om, hvordan var det før, og hvordan er det efter, og om de ulemper, der er efter.
Morten Kyvsgaard
Ja. Ja. Så kronologien er jo, at jeg, bare lige for at folk er med på hele historien, jeg skal nok lade være med at fortælle min livshistorie,
men min professionelle historie i den her sammenhæng er jo, at jeg har været marketingprofessionel i mit eget, i min egen virksomhed.
Primært omkring sociale medier, annoncering og strategi, tekstforfatning, emailmarkedsføring og den slags.
Sanne Dollerup
Ja.
Morten Kyvsgaard
Og er så i dag, som du siger, ansat her hos Institut for Kundetyper, så er den vist disclaimet. Men derfra, og hvordan vi ligesom møder hinanden, der tror jeg, at der er nogle læringer, som andre marketingprofessionelle kan drage nytte af.
Sanne Dollerup
Ja. Så hvor og hvornår startede det? Hvornår så du første gang noget om kundetyper?
Morten Kyvsgaard
Altså nu kender jeg jo dig, Sanne, fordi at du har jo holdt tilbage i min studietid, har du jo holdt oplæg og forelæsninger, hedder det jo i den. Ja, det har jeg jo også haft i sammenhæng på Aalborg Universitet Kommunikationsstudiet,
som jeg også har en kandidat i i dag. Så der startede det jo lidt.
Sanne Dollerup
Ja, der hvor jeg var ansat og undervist.
Morten Kyvsgaard
Ja, lige nøjagtigt. Og der startede det jo lidt, hvor du også i hvert fald på et vist plan snakker lidt om kundetyper på det tidspunkt. Så der var i hvert fald et frø plantet der.
Så har jeg, kan jeg huske, at jeg har fået en, jeg tror faktisk på LinkedIn, fordi jeg har haft en webshop,
at jeg mener, at I kommenterede på, hvilken kundetype, vi burde henvende os til, da vi ligesom breakede nyheden omkring.
Sanne Dollerup
Ja, det kunne vi jo godt finde på, den slags.
Morten Kyvsgaard
Ja, det var første gang, jeg så det, hvor jeg bare tænkte, lad nu være. Gå væk.
Sanne Dollerup
Jeg vil ikke vide det.
Morten Kyvsgaard
Hvad skal jeg bruge det til? Det var som sådan, det var. Men sådan, hvor det rigtigt for Aalborg starter, det er jo i virkeligheden 2020. Undskyld, 2021.
2021 er det sådan set tre år siden. Jeg vil starte med 2021. Hvor jeg mener, at det er dig, der rækker ud til mig. På min virksomheds Facebook side, tror jeg faktisk det er.
Hvor du laver en forespørgsel på noget samarbejde omkring jeres markedsføring.
Og det første jeg tænkte, det var umiddelbart, hvordan er det nu lige, jeg passer ind i det. I lever af at rådgive omkring markedsføring. Hvad er det lige, jeg kan? Hvad kan jeg bringe til bordet i den sammenhæng?
Sanne Dollerup
Jamen, vi havde jo lagt mærke til over en periode, at du var rigtig god til at skrive til den grønne kundetype. Som jo er vores kundetype.
Morten Kyvsgaard
Som jo på det her tidspunkt var totalt fremmedssprog for mig.
Sanne Dollerup
Ja ja, men vi havde set, lagt mærke til over en længere periode, at du var god til at tale til dem. Og det lå naturligt til dig.
Så vi vidste, eller kunne se, at du var ubevidst kompetent. Ja. Som vi kalder det. Du var rigtig god til at tale til den grønne kundetype, uden at vide det.
Morten Kyvsgaard
Men jeg vidste ikke, hvad jeg lavede. Det er sådan den pæne version af det. Men det kunne du jo lære. Det kunne jeg lære, ja. Der var nogen, der så et lys.
Og det kom sig nok af, at jeg lavede enormt mange opslag på LinkedIn, og har altid gjort det. Og de har været meget for den lavpraktiske i sit udtryk i forhold til tips og tricks og så videre og så videre.
Det har nok været nogle af de ting, du har…
Sanne Dollerup
Alt det, den grønne kan lide.
Morten Kyvsgaard
Alt det, den grønne kan lide. Som jeg så har fundet ud af efterfølgende. Men det er ligesom der, det starter. Og…
Og vi tager altså et indledende møde, hvor I selvfølgelig forklarer mig opgavens karakterer, og hvad det er, opgaven går ud på. Og…
Jeg tror, det er en af de eneste møder, og det siger jeg ikke for, at der skal være rygklapper eller noget. Men det er det, de første og eneste møder, jeg har haft, hvor jeg nok fik mere ud af det, end I gjorde.
Forstået på den måde, at mødet var, som jeg husker det, to timer langt, tre timer langt måske. Og selvom det også handlede om jer, så handlede det jo især også om mig.
Så noget af det første, som jeg også oplever, når vi snakker om kundetyper, det er, hvem er jeg? Hvem henvender jeg mig til? Hvilken kundetype henvender jeg mig til?
Og der kunne I så fortælle, at det var så den grønne kundetype, osv. osv. Nå, men det er jo interessant nok. Og vi får etableret en eller anden form for samarbejde, og jeg får selvfølgelig adgang til materialet.
Jeg er ligesom nødt til at sætte mig lidt ind i, hvad det handler om.
Sanne Dollerup
Ja.
Morten Kyvsgaard
Og det er jo ligesom der Pandoras æske bliver åbnet.
Sanne Dollerup
Ja, og det er jo faktisk sjovt, at du siger det her, fordi at grunden til, at vi startede med at uddanne marketingprofessionelle, det var fordi, vi havde selv brug for leverandører, der vidste noget om kundetyper.
Så vi startede med at arbejde med kundetyper, men så lige pludselig havde vi brug for en fotograf, der kunne noget om kundetyper, en tekstforfatter, en grafiker, så alle vores leverandører, der stod vi i et problem, fordi de kendte ikke til kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Sanne Dollerup
Så vi var faktisk nødt til at lave uddannelsen for at uddanne vores kundetyper. Egne leverandører. Ja. Det var sådan grundtanken bag det, og det var egentlig også det, der sker til det møde, det er, at for at du kan hjælpe os, er du nødt til at vide noget omkring det her. Ja.
Morten Kyvsgaard
Og det gør jeg så.
Sanne Dollerup
Ja, det gør du. Så åbnes Pandoras æske, og så begynder du at se alt det her med kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Sanne Dollerup
Og hvad sker der så?
Morten Kyvsgaard
Jamen, man kan sige, der er et før og et efter der, fordi jeg ser, som du selv siger, så er det ikke fordi, at jeg ikke er en kundetyper. Jeg har ikke vidst, hvad jeg har lavet før.
Sanne Dollerup
Nej, det er jo det.
Morten Kyvsgaard
Der er jo også et vist teknisk element i nogle af de ting, som man laver som marketingprofessionel, som ikke har noget med kundetyper at gøre. Jeg tænker i hvert fald på, hvordan man rent lavpraktisk sætter en annonce op og en e-mail og sådan nogle ting der,
som egentlig bare er ren og skær erfaring og ryggradserfaringer. Men der er jo også den del af det, der er alle de der vigtige dele af det, som handler om,
jamen, hvordan er det, jeg argumenterer her? Hvordan gør jeg det bedst muligt? Hvordan den her kunde laver lidt pushback på nogle beslutninger, som jeg har truffet? Og måske ikke er enige i det.
Altså de der dialoger og nogle gange diskussioner, man kan have med sine kunder omkring, hvad det er, man skal gøre i en pågældende situation. Skal vi kalde det det ene? Skal vi kalde det det andet? Skal billedet være sådan her? Skal vi lave noget med video?
Alle de der følgespørgsmål, som kommer, der begynder jeg at se, at materialet kan give mig nogle svar.
Så grundlæggende set tror jeg, at noget af det første, jeg husker, det er, at jeg bliver ligesom konfronteret med min egen usikkerhed som fagperson. Og det skal jo forstås på den måde, at nogle gange så kommer man i tvivl.
Hvad er det rigtige at gøre her?
Sanne Dollerup
Ja ja, det er naturligt.
Morten Kyvsgaard
I en verden, der flytter sig hele tiden, ikke? Og det, der så sker også, det er jo også en personlig erfaring i, at man bliver faktisk klogere på, hvem er…
Jeg kunne spejle mig selv meget i materialet. Jeg kunne se rigtig meget af det. Jeg har en udpræget grøn side. Det er der ingen tvivl om. Men også dele af de andre kundetyper kunne jeg se noget i mig selv.
Og jeg kunne også se, hvor tingene lykkedes. Og hvilke kunder jeg lykkedes bedst med. Og bestemte også det modsatte. Hvor jeg historisk måske ikke har lykkes.
Og der blev det jo måske tydeligt for mig, at i de situationer, hvor jeg har kommunikeret grønt, som jeg har gjort ubevidst uden at vide det, har jeg også fået grønne kunder,
eller i hvert fald kunder, der er kommet grønt ind på min virksomhed. Så de har været afstemt på en anden måde. Når jeg så har fået kunder af en eller anden årsag, måske en reference eller et eller andet, som måske har været over i det mere blå eller det mere gule,
eller sågar røde, så har jeg ikke lykkes så godt. Så det blev også sådan lidt, materialet blev lidt et spejl for mig som marketingprofessionel,
for at se, det blev tydeligt for mig, hvor jeg lykkedes, hvor jeg gør, og hvorfor jeg ikke gør det.
Sanne Dollerup
Ja, og det er jo egentlig også den feedback, vi får fra mange marketingprofessionelle, at de kommer med enormt meget erfaring og rigtig meget viden. Og det er jo ikke fordi, at kundetyperne gør sådan, at du lige pludselig skal lave om i din viden,
men det er mere sådan, den sætter struktur i din viden og dine erfaringer. Så alligevel så kan du se, nååå, det var derfor, det her, det lykkedes. Nå, det var derfor, at vi lavede, det var den fejl, det var på grund af den fejl derovre.
Nå, det var derfor, at den kunde, at det ikke fungerede med den kunde, og at vi ikke kunne få, at vi ikke lykkedes med markedsføringen. Så det er sådan helt generelt for dem, der begynder at arbejde med det,
at det udvisker ikke en viden eller en erfaring, det sætter bare struktur på den.
Morten Kyvsgaard
Absolut.
Sanne Dollerup
Ja.
Morten Kyvsgaard
Og samtidig er der også altid, der var også nogle lavt hængende frugter at plukke. Altså, der var nogle ting, jeg ikke gjorde, som jeg med fordel måske kunne have gjort, markedsføringsmæssigt, fordi der netop er trends.
Hvad ville være smart at gøre nu? Hvad kunne du spille på med fordel i din markedsføring? Men måske også noget, som man måske ikke tænker over som freelance marketingprofessionel. Dialogen med kunden er jo også en form for markedsføring.
Ja, det er det i høj grad. Hvordan er det, jeg angriber en situation rent lavpraktisk i forhold til at kommunikere grønt, når tingene bliver tilspidset, som de nogle gange gør,
eller vi måske ikke når de resultater, vi når.
Den slags lidt mere dag til dag-agtige situationer, synes jeg også gav mig nogle svar på, i forhold til, hvordan jeg skulle håndtere de der ting. Med ro i maven også.
Mm. Der ligger en tung viden til grund for det, der står i materialet.
Sanne Dollerup
Ja, altså så det du siger, det er sådan, at man står mere sikkert i sin kommunikation i virkeligheden. Altså frem for, hvor man er klassisk, så spejler man kunden. Når kunden er fokus på, at vi skal have hurtige resultater, så må jeg hellere give det.
Den her kunde vil gerne snakke rigtig meget omkring hele deres motivation for at starte det, og hvor svært det er at være sælgende på de forskellige medier.
Altså i stedet for at følge kunden, så står du mere fast på det, du kan levere. Ja.
Morten Kyvsgaard
Det er sådan helt Svend Brinkmanns, det der med at stå fast. Men det er jo fuldstændig rigtigt. Det er det der med, at man bliver bevidst om, du ved, hvordan skal jeg agere i situationer,
sådan at jeg fastholder det her grønne brand, som jeg gerne vil kommunikere ud.
Men det leder så hen til, at en ting er bare at stå på materialet og bygge noget i det, og sådan en type, som jeg ikke elsker at dykke ned i, sådan nogle ting. Så det var bare at lappe det i sig. Det er at tage nørdebrillerne på, så går jeg i gang. Fuldstændig. Ja.
Og så kom der selvfølgelig et eller andet naturligt tidspunkt, hvor at uddannelsen, kundetypeuddannelsen, blev aktuel for mig at tage, fordi jeg ønskede at rådgive i at bruge kundetyper.
Det er jo ligesom det, der skiller selve materialet fra uddannelsen, det er den her rådgivningsdel, som man må.
Sanne Dollerup
Ja, altså man kan bruge det mere professionelt over til sin kunde og hjælpe dem til at vælge kundetype.
Morten Kyvsgaard
Præcis.
Sanne Dollerup
Men inden vi går ind i det, så vil jeg godt tænke mig lige at spole helt tilbage til begyndelsen, i forhold til første gang, du så kundetyper og noget omkring kundetyper. Hvad var dine første tanker omkring det? Hvad var dine indvendinger?
Altså hvorfor, hvad var din modstand på det? Altså hvorfor hoppede du ikke på det med det samme?
Morten Kyvsgaard
Jamen, jeg synes jo ikke, det var nødvendigt. Nej. Med fare for at lyde arrogant, så gik det jo godt.
Sanne Dollerup
Ja, ja.
Morten Kyvsgaard
Altså, det gik jo fint.
Other speaker
Mm.
Morten Kyvsgaard
Så hvad skulle det, hvad skulle det ligesom hjælpe?
Other speaker
Ja.
Morten Kyvsgaard
Altså, hvad kunne det give mig, som jeg ikke havde i forvejen? Fordi, cocky som jeg var, så gik det jo fint, jo.
Sanne Dollerup
Jo, men det er jo også fair nok, altså hvis man ikke har problemer. Ja. Hvis man ikke har nogle problemer, hvorfor så ændre noget?
Morten Kyvsgaard
Man har problemer, men man er bare ikke bevidst om det. Nej, nej. Jævnfør det, jeg sagde før, men man har masser af problemer.
Sanne Dollerup
Ja, ja.
Morten Kyvsgaard
Hele tiden. Ja, ja. Men man ved bare ikke, at det kan hjælpe en.
Sanne Dollerup
At det kan hjælpe. Og det forbedrer dialog med kunderne.
Morten Kyvsgaard
Ja, og det var nok også det, jeg tog fejl af det. At det var, det blev for teoretisk og metodisk. Og med min akademikerbaggrund, så begynder man at få, jeg vil ikke sige allergi overfor, overfor de ting der. Ja, ja, det gør man.
Men man begynder sådan, når man kommer over i den anden verden, som er meget lavpraktisk.
Sanne Dollerup
Ja.
Morten Kyvsgaard
Så den del af det, at det både var teoretisk, men samtidig også meget lavpraktisk, hvilket jeg synes er ret unikt, som jeg først fandt ud af senere hen. Gjorde jo, at det var meget mere spiseligt. Ja. At jeg kunne bruge det til noget.
Men det var helt klart en af mine indvendinger, det her med, at jamen, det går jo fint. Sådan. Ja, overordnet. Der var ikke nogen grund til at gøre noget anderledes der.
Sanne Dollerup
Nej, og det er jo, hvis vi skal metakommunikere omkring det, klassisk grøn kundentype. Ja. Vi skal have et problem, før vi gør noget.
Morten Kyvsgaard
Præcis. Ja.
Sanne Dollerup
Så det handler jo om at få dem til at blive bevidste omkring problemerne.
Morten Kyvsgaard
Og det kunne I så hjælpe mig med at gøre på de tre timer, vi snakkede sammen. Ja, det var et sted i timen. Der var både du og Janni jo enormt skarpe i at pinpointe de der ting der.
Men det er også fordi det spejl, det bliver sat op. Ja, ja. At man ligesom kan se, at man lykkes jo ikke med alting. Og det er der jo ingen, der gør.
Sanne Dollerup
Nej, nej. Sådan er det her. Det fortsætter jo.
Morten Kyvsgaard
Sådan er det.
Sanne Dollerup
Men nu, så du kommer nu til, at du overvejer kundetypuddannelsen, eller vil gerne på kundetypuddannelsen. Ja. Og tager den. Og hvordan var det forløb så?
Morten Kyvsgaard
Det var godt. Det skal jeg jo sige, når du sidder overfor mig.
Sanne Dollerup
Ja.
Morten Kyvsgaard
Men det var det.
Sanne Dollerup
Vi har lavet en disclaimer. Ja, vi har lavet disclaimeren.
Morten Kyvsgaard
Og jeg har fået mit eksamenspapir. Ja, ja, også det. Der er ikke noget der. Du har bestået det hele. Ja. Det var godt.
Også fordi, at den dimension, der kom med der, var jo, at man blev del af et hold af andre, der også er på uddannelsen.
Sanne Dollerup
Ja, selve netværket. Ja, for det der så skete, da vi jo begyndte at uddanne leverandører. Og så har de leverandører selvfølgelig et netværk sammen. Ja. Så hvis det er sådan, at der er en, der får en kunde ind med en blå kundetype, så kan man lave et team, der løser den opgave.
Eller en grøn kundetype. Eller nogen, hvor det er fokus på webshops, så laver man en team til det. Ja. Så der er sådan et større leverandørnetværk, eller vi kalder det kundetypenetværket.
Morten Kyvsgaard
Præcis. Ja. Og samtidig med, at de får nogle af de samme erkendelser, som jeg selv kom frem til.
Altså, nogle af de andre, når vi ligesom snakkede højt i forhold til hvilken enkelt af de kundetyper, vi gik igennem på de enkelte uddannelsesdage osv.
Nogle af de opgaver, vi jo selvfølgelig skal løse sammen der i plenum, der kommer jo også nogle erkendelser og nogle ting, som jeg kunne spejle mig i. Og tænke, jamen det er jo ikke kun mig, der har udfordringen med den her.
Der bliver ligesom tydeligt, når man snakker med andre i den form, som uddannelsen også er, at andre har også de der issues.
Men samtidig også, at de er specialiseret i nogle andre ting inden for markedsføring, som jo er en kæmpestor bred paraply.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Som jo kan være alt lige fra support til projektledelse til salg til PR osv. og det, jeg laver. Der bliver det jo også tydeligt at se, hvordan de kan bruge det i deres sammenhæng.
Sanne Dollerup
Ja, det er jo meget fedt det der med, at der er forskellige deltagere med forskellige baggrunde. Så vi siger jo, at du kommer jo med en viden, og du skal koble den viden med kundetyper.
Så vi hele tiden, hver gang der er en ny en, der bliver uddannet, så får vi egentlig en bredere palette af viden. Ja. Altså vi har haft f.eks. nogen, der er rigtig god til podcast, så bliver det podcast og kundetyper.
Eller en, der er som siger god til salg, så bliver det salg og kundetyper. Ja. Eller nogen, der er god til projektledelse, så bliver det projektledelse og kundetyper. Og så selvfølgelig de klassiske grafik og tekstforfatning og annoncering osv.
Morten Kyvsgaard
Ja. Og så den anden del, som jeg også ikke havde øje for, som jeg blev enormt glad for, var selve konceptudviklingsdelen i uddannelsen.
Sanne Dollerup
Ja. Ja, det kan jeg godt huske, du sagde, at du var overrasket over, at der var konceptudvikling på den plan med.
Morten Kyvsgaard
Ja. Fordi at det, for mig har det altid handlet om, her er et koncept, prøv at sælg det. Det har sådan ligesom været den bundende opgave, når man arbejder med markedsføring.
Hvor at på uddannelsen får vi jo også nogle teorier og metoder til at spille bold omkring koncepterne.
Altså, jamen, det kan godt være, at du vil have det her koncept. Hvis vi skulle gøre det lidt mere grønt, kunne vi så gøre noget, der gjorde, at det her koncept blev lidt bedre. Ja.
Og det er lidt mere salgbart overfor den kundetype, vi gerne vil markedsføre os til. Så det er både den konceptuele del og det er markedsføringsdelen.
Sanne Dollerup
Ja, og det er jo en del af kundetyper. Det er, at vi både selvfølgelig kigger ud på kunderne, men også tilbage på konceptet.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Sanne Dollerup
De to ting hænger fuldstændig sammen. Det er ikke to forskellige ting.
Morten Kyvsgaard
Nej, og det virker banalt, når du siger det sådan. Ja. Men jeg må jo erkende, at jeg har set ligesom to forskellige ting.
Sanne Dollerup
Jamen, det er det. Hvis du er uddannet i markedsføring, så er det to forskellige ting. Altså, det er sådan, at teoretisk bliver det anset som to forskellige ting. Det gør det ikke i branding. Nej.
Men når du kigger på afsætning og så videre, jamen, så er det typisk to forskellige ting.
Other speaker
Ja.
Sanne Dollerup
Så derfor så er det en stor del af kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Ja. Som jeg har enormt meget glæde af siden, fordi at det gør også, at man kan spare på et andet niveau.
Sanne Dollerup
Ja, det er rigtigt.
Morten Kyvsgaard
Med sine kunder i forhold til den konceptuele del. Og sige, prøv at gøre lidt mere sådan her, når I er henvendt her til Den Blå eller til Den Grønne.
Eller hvem det nu er, I er henvendt her til. Så vil det passe godt til den målgruppe, I nu arbejder med.
Sanne Dollerup
Ja, og på et tidspunkt, det bliver det sådan, at man kan se på en produkt på lidt, og så kan man sige til kunden, hvilke produkter, der sælger godt. Ja.
Fordi det ved du allerede. Når du kender deres kundetype, så ved du, nå, så må det være de her tre produkter, der sælger bedst. Jamen, det er det.
Morten Kyvsgaard
Ja, præcis. Altså, man kan måske også, at den der analysedele, som er så vigtig, altså, man kan måske analysere på et dybere plan. Man får nogle nuancer med, som man ikke havde før. Et eller andet sprog for, hvorfor ting er, som de er.
Det synes jeg var, jamen, jeg har altid syntes, at den psykologiske del var, det er det fede ved at arbejde med markedsføring. Ja, det er sjovt. Det er jo ikke det tekniske, men det er jo den psykologiske del, og alt det, der ligesom kan gøre en klogere på det. Ja. Det lapper man bare i sig.
Sanne Dollerup
Jamen, det er enormt spændende.
Morten Kyvsgaard
Ja.
Sanne Dollerup
Okay, men så, du tager så uddannelsen, og efter uddannelsen, hvad, hvis du skal sådan kigge på lidt, hvordan var det før, og hvordan er det efter, i forhold til dit arbejde med kunder? Hvad er så nogle af de væsentligste forskelle i dit samarbejde med kunder?
Morten Kyvsgaard
Det er, at jeg er 100% bevidst om, hvordan jeg er købt ind, så at sige.
At jeg er afstemt med, og kan afstemme mine kunder med, hvad det er, jeg kan levere. Det kunne jeg ikke før. Det var jeg ikke bevidst om.
Så jeg ved, hvor det er, at jeg er bedst. Jeg tør at skære til, og henvende mig til. Okay. En bestemt målgruppe, fordi jeg ved, at det er det, jeg kan levere.
Og jeg ved, at det på den lange bane er det bedste for mig, at henvende mig til netop den målgruppe.
Så det er sådan en meget større bevidstgørelse af, hvordan jeg ligesom skal, sådan forretningsmæssigt, tilgå min markedsføring, altså for min egen virksomhed.
Og så kan man sige, for de kunder, jeg har arbejdet med. Jeg er ikke sikker på, at de ved det. Men jeg er blevet bedre til mit arbejde. Jeg er blevet bedre til at kunne spare og rådgive.
Og ligesom hæve mig lidt op i helikopteren, så at sige. At kunne komme med nogle dialoger og snakke, som ikke handler om, at nu skal vi lave en konverteringsannonce. Men hvordan udformningen af den annonce skal se ud.
Og at vi i øvrigt også kan snakke om, hvordan landingssiden skal se ud. Og hvad der skal være på den, så de to ting er lejende. Og måske endda backtracke det endnu længere og sige, jamen det giver overhovedet ingen mening i forhold til det produkt, I har her.
At vi skal køre det rødt. Eksempelvis for en grøn vare.
Så det der begrebsapparat, der har bare gjort, at jeg er blevet mange procenter bedre til mit arbejde. Og jeg er også blevet bedre til at have en ro i maven om de beslutninger, jeg træffer. Som jeg ikke havde før.
Så mit stressniveau, det vil man nok kunne måle.
Other speaker
Ja.
Morten Kyvsgaard
I et eller andet omfang. Ja. Det tror jeg, selvom det stadigvæk er sådan at drive virksomhed, at det går op og ned. Så tror jeg alligevel, at de der udsving, de er noget smallere.
Fordi jeg ved og har ro i maven omkring, hvordan jeg skal agere i nogle forskellige situationer. Så det er en helt stor forskel. Bliver verden så perfekt derfra?
Det gør den jo ikke. Der er jo nogle dilemmaer, man så kommer i. Ja.
Sanne Dollerup
Og vil du fortælle lidt om dem?
Morten Kyvsgaard
Ja da. Og det handler nok primært om, at når man ser verden gennem det her. Jeg har nogle gange sammenlignet det med, du ved, jeg kørte selv i en Aygo.
Det var min første bil Toyota Aygo. Og du så køber en sportsvogn. Så er det sgu lidt svært at gå tilbage til Aygoen. Og det er lidt det samme, som jeg ser det med uddannelsen i kundetyper.
At jeg tror, jeg kan ikke se verden uden at se det gennem de briller nu.
Sanne Dollerup
Mhm.
Morten Kyvsgaard
Og jeg er også helt okay med, at nogen føler, at det er sådan noget, som man kan føle det som spændetrøje nogle gange.
At nu kommer jeg og har mine guidelines til, hvordan jeg gerne vil markedsføre dit brand, kan jeg kunne. Og det er der nogle kunder, der føler måske en lille smule som et overgreb.
At man nogle gange sætter det lidt for meget system. At det bliver lidt for mange regler.
Sanne Dollerup
Er det ikke også typisk, når det er, at du har en kunde, som måske er lidt for meget system. At du måske ikke har udpræget meget af den kundetype i sig, som du skal henvende sig til.
Altså hvis man nu selv skal henvende sig til en blå kundetype, men du er egentlig mere grøn-gul selv. Så kan det være svært.
Morten Kyvsgaard
Jo, helt klart. Og det er jo et dilemma. Fordi man vil jo gerne vedvarende have relationen fortsat med kunden.
Så man skal også vurdere nogle gange, hvor meget og hvor lidt man åbner op for den. Snak, der hedder kundetyper. Fordi jeg arbejder med kundetyper, uanset om jeg siger det eller ej overfor kunden. Jeg gør jo kun det bedste.
Hvad jeg vurderer er bedst for kunden. Men der kan være forskel på, hvor transparent jeg lige skal være omkring dialogen. Og hvornår kunden er klar til at vide, at det er sådan, jeg arbejder med det.
Fordi det er der nogen, der ikke er. Det kan være, at de kommer længere ned ad vejen. Men det er sådan en vurderingssag. Så det er sådan en af de der ting, der er. Hvor man nogle gange kan komme i nogle dilemmaer.
Og i sidste ende er det jo kunden, der bestemmer. Så selvom jeg siger, at jeg gerne vil køre udelukkende på Instagram. Men kunden selv er på Facebook. Og det ikke lige passer til kundetypen. Så må man jo sluge den kamel.
Sanne Dollerup
Det er jo den, der bestemmer i sidste ende. Og så må man jo sige, at det ikke passer til kundetypen. Man har åbnet for det, men det er jo selvfølgelig din beslutning.
Morten Kyvsgaard
Ja, det er jo det. Det er jo ikke min anbefaling. Så der lærer man så ligesom at navigere i de der ting, der er. Men jeg vil sige, at det er luksusproblemer.
I forhold til, hvordan det ser ud før uddannelsen.
Sanne Dollerup
Ja, jeg kunne forestille mig. Det kan jo også høre og se, at der kommer mere negativ feedback fra kunder. Fordi man er jo på samme spor. Man er på samme side. Hvor hvis du er ubevidst omkring det.
Det er også det, vi startede med at sige i den første podcast. Det her med narcissist og slesk. At kunder har lidt tendens til at være meget narcissistiske. Altså det kan jeg godt lide, og det kan jeg ikke lide.
Og der vil jeg blive mindet om, at når du har altså denne her kundetype. Det lukker mange diskussioner. Er det også din…?
Morten Kyvsgaard
Ja. Jamen helt klart. Og der fungerer det rigtig godt. Og så er der jo også sket det, siden jeg tog uddannelsen. Og vi har arbejdet med markedsføring. Altså flere kender jo også til det nu.
Så det gør jo også tingene noget nemmere nogle gange. Hvor dengang jeg startede. Der var der lidt mere, man skulle forklare og forsvare på en eller anden måde.
Hvor det blev noget med at udbrede i dag. Så det gør jo også tingene noget nemmere. Og det bliver jo kun mere og mere. I hvert fald det vi arbejder på, ikke?
Sanne Dollerup
Jo, det er jo vores mål og formål. Det er jo det. At udbrede det.
Morten Kyvsgaard
Så det gør det jo også nemmere at tage de der dialoger der omkring det der. Fordi det skal netop ikke føles som et spændetrøje. Og sådan oplever jeg det heller ikke. Jeg oplever det som en ramme. Som er meget meget bred i virkeligheden. Hvor man kan arbejde inden for nogle rammer og sige.
Du kan jo stadigvæk gøre lige hvad du vil. Vi har bare stadigvæk nogle gode anbefalinger til hvordan retningen så skal være i det. Så du skal føle det som hjælp. Og ikke som et spændetrøje.
Sanne Dollerup
Ja, så når du tester noget af, så gør du det inden for en ramme. Så du ikke smadrer dit brand. Hvis man har alle fire kundetyper. Og så prøver jeg lige noget rødt. Og så prøver jeg noget gult. Og så prøver jeg noget blåt. Og så prøver jeg noget grønt for at se hvad der virker. Men hver gang jeg går ind i de forskellige kundetyper.
Så ødelægger jeg mit brand. Men hvis jeg nu hver gang tester inden for det gule. Vi prøver noget forskelligt af inden for den gule kundetype. Så opbygger jeg over tid et rigtig stærkt gult brand. Selvom vi tester forskellige ting.
Det giver ligesom rum for kreativiteten kan man sige. At vi har en ramme. Og det er jo også masser af forskning der viser. Du er mere kreativ når du har en ramme. Når der er den her tydelige ramme. Så kan vi finde frem til rigtig gode måder.
Og få kunderne til at blive mere engageret.
Morten Kyvsgaard
Jeg tror der er nogen der kalder det kreativt på kommando nogle gange. Det skal man være som marketingprofessionel. Og det kan man bedre være. Fordi man ligesom har nogle guidelines i sit hoved til. Okay vi ved den her kunde henvender sig til den her kundetype.
Så ved jeg også godt hvilken vej vi kan sætte. Inden for rimelighedens grænser. Der passer ind til den her kundetype.
Sanne Dollerup
Og så kan man begynde at orientere sig omkring. Hvad er der trends? Hvad kan vi tabe ind i? Hvad kan vi gøre der er populært lige nu?
Morten Kyvsgaard
Det er dynamisk. Og det er metoden også. Så derfor så stopper det jo aldrig. Så der er ikke noget der er mejslet i sten. Og det er også det jeg godt kan lide ved det.
Så det skal ikke føles som den der fastlåste model. Som overhovedet ikke kan flyttes.
Sanne Dollerup
Men det giver nogle rammer.
Morten Kyvsgaard
Absolut som kun er en fordel.
Sanne Dollerup
Jamen her til sidst så vil jeg bare spørge dig om. Hvad så nu? Hvordan arbejder du med kundetyper nu? I forhold til at have udbredt kendskabet. Som jo er vores formål.
Så vores leverandører kan lettere overtale deres kunder. Og få dem med på det.
Morten Kyvsgaard
Jamen altså som vi snakkede om før. Så det der med at sprede kendskabet. Det er jo en ting. Jo flere der kommer til at kende til metoden om kundetyper. Jo nemmere bliver det jo også. At få folk på kundetypeuddannelsen.
Fordi der bliver skabt et behov. Det er ligesom hønen og ægget kan man sige. Så det er jo ligesom sådan på to fronten. Der vi kører det med. Men i forhold til kundetypeuddannelsen. Jeg er jo ansat her for at markedsføre kundetyper.
I bredest mulig forstand. Men der er jo ingen tvivl om at uddannelsen er jo en ekstremt vigtig ydelse. Som vi har i vores forretning.
Sanne Dollerup
Ja ja det er jo vores primære produkt.
Morten Kyvsgaard
Absolut.
Sanne Dollerup
Fordi der er en masse virksomheder der gerne vil arbejde med kundetyper. Men vi har simpelthen brug for leverandører.
Morten Kyvsgaard
Det er det. Så den viden jeg har. Udviklingen jeg har gennemgået som marketingprofessionel. Er i hvert fald noget der gør at.
Når vi har snakket løbende. Som vi jo har med interesserede i uddannelsen. Så vil jeg næsten kunne sige. At i 90% af tilfældene. Der genkender jeg mange af de problemstillinger.
Som jeg også har snakket om tidligere. I det her afsnit omkring. Hvordan det er at arbejde som marketingprofessionel. Og det gør også at jeg kan pinpointe. Nogle af de problemer som de har. Og hvordan kundetypeuddannelsen. Løser det.
Selvom at det man synes man arbejder med. Er meget meget lavpraktisk. Så mener jeg at kundetypeuddannelsen. Kan gøre den forskel for dem. Så det gør også at jeg kan tale. I deres sprog. Samtidig med at.
At jeg får fortalt hvordan. Kundetypeuddannelsen løser. Et eller flere af de problemer. Som de måske sidder med som marketingprofessionel. Så uddannelsen ikke. I min bog.
Bare er et nice to have. Og det er jo nemt for mig. At sige når jeg har taget uddannelsen. Så det er ligesom med at bruge den forståelse. For det. I forhold til at overbevise andre marketingprofessionelle. Om at det er en god ide.
Sanne Dollerup
Jamen altså man kan jo også sige. Vi ved jo forskningsmæssigt. At mennesker tager beslutninger baseret på følelserne. Så vi er jo som marketingprofessionelle. Nødt til enten via os. Eller på andre måder. At lære hvordan vi så laver markedsføring.
Der taler til følelserne. Men på en mere nuanceret måde. Altså meget glade mennesker. Og gode udtalelser. Og tårvældende storytelling.
Så det her med at vi forstår. At det er det det handler om. Når vi skal lave content. Og så videre. Og tale til følelserne.
Morten Kyvsgaard
Altså med at have afsæt i. Netop som du siger. At have hjernen med i det. Så alle kan tale til følelserne. Man gør det på den rigtige måde. Det er jo det det handler om til syvende og sidst. Ja præcis.
Sanne Dollerup
Jamen så vil jeg sige tak. For det at du var med her i podcasten.
Morten Kyvsgaard
Velbekomme. Er vi allerede færdig? Vi kunne jo tale i flere timer om det her. Men vi må nok hellere holde her.
Sanne Dollerup
Tak for i dag.
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.