Bliv certificeret i
Emotionelle Kundetyper®

Ønsker du rettigheden og kompetencen til at undervise og rådgive i kundetyper? 

Udvid din faglige værktøjskasse med en både forskningsbaseret og lavpraktisk efteruddannelse i markedsføring og branding.

Med dyb psykologisk indsigt i kundetypernes emotionelle adfærd, købsmotivation og præference, bliver du i stand til at kommunikere målrettet på et sikkert og velargumenteret grundlag.

Evalueret til fremragende på Trustpilot

Åben for tilmelding til uddannelsen

6 måneders onlineforløb

De 10 undervisningsdage foregår via Zoom fra kl. 9-16.00.

Holdstart den 8. april 2025

God adgang til individuel feedback og svar.

Afspil video

Dit personlige udbytte af
Kundetypeuddannelsen

Dit personlige udbytte af Kunde- typeuddannelsen

Du ved, at du skal kommunikere til kundens følelser – men ved du helt specifikt, hvordan du gør med hvert eneste marketingtiltag?

Helt ned til formen på logoet, farvekoden, ordvalget og stylingen til fotoshootet?

Og kan du argumentere for dine valg, så du bliver lyttet til – og har ro i maven?

Dét kan du som kundetypeuddannet.

Dette får du på
Kundetypeuddannelsen

Dette får du på Kundetype- uddannelsen

10 undervisningsdage

Dit forløb vil bestå af en teoridag, 8 kundetypedage samt en lærerig eksamensdag.

Adgang til online læringsplatform

Du får evig adgang til alt dit undervisningsmateriale - inkl. grundkurserne med tjeklister og skabeloner (via computer og app).

Fysisk værktøjskasse til rådgivning

Du modtager også en fysisk kasse med arbejdsbøger, farvekort, lommebog, brandkort, undervisningsremedier, blokke mm., som vist på billedet til højre.

6 måneders medlemskab af netværket

Som en bonus får du 1/2 års gratis adgang til det særlige online netværk, hvor uddannede Kundetypenørder holder sig opdateret via 10 årlige kursusdage, netværker, finder samarbejdspartnere og mødes fysisk på den årlige Kundetypenetværksdag.

Dette lærer du på
Kundetypeuddannelsen

Dette lærer du på Kundetype- uddannelsen

Kan du identificere, hvilket emotionelt problem kunden søger løst? Ved du om kundens beslutning er primært ego- eller fællesskabsbaseret? Om du skal kommunikere ‘væk-fra’ eller ‘hen-i-mod-orienteret’? hvilke farver, former, fonte, ord og teknologiske virkemidler, der er foretrukne? hvad der er de mest relevante markedsføringskanaler? om der er særlige præferencer og en identitetsfortælling, du bør tage højde for?

Og hvordan skal du egentlig prioritere blandt de mange mulige indsatser – og sikre at de matcher strategien? og berettiger til en plads i markedet?

Alt dét – og meget mere – lærer du som kundetypeuddannet.

 

Possible World

Du lærer at analysere fejl og opbygge logisk sammenhængende hjemmeside, webshop, SoMe-væg, butik, messestand, event, turistattraktion, hotel, mødelokale mm.

UESP-metoden

Du lærer at analysere, identificere og formidle en virksomheds emotionelle unikke berettigelse i markedet - og hvordan du skruer op for købsmotivationen.

Brandhjulet

Du lærer at kortlægge, visualisere og præsentere et brands styrke og potentiale.

10-trins rådgivning

Du lærer at håndtere de mange komplekse parametre, der skal medregnes og overvejes forud for valget af den Emotionelle Kundetype®.

Sådan bliver dit
uddannelsesforløb

Alle dage fra kl. 9.00 – 16.00. 

Praksisrelevant

Du vælger selv dine opgaver. F.eks. kan du vælge en konkret arbejdsopgave du alligevel skulle have løst - eller sælge dine hjemmeopgaver.

Fleksibelt og online

Undervisningen foregår online via Zoom, så du kan blive i dine vante rammer. Skulle du blive syg eller forhindret, kan vi kan optage dagen til dig.

Med respekt for dit arbejdsliv

Uddannelsen er tilrettelagt, så du både kan passe dit arbejde samt have tid til et privatliv, imens du går på uddannelsen.

8. april 2025
Modul 1: Det teoretiske fundament

På dette modul lærer du blandt andet om branding, konceptudvikling, emotionelle responssystemer, possible worlds, kundeadfærd, emotionsregulering, identitetsfortællinger og segmentering

6. maj 2025
Modul 2: Introduktion til den røde kundetype

På dette modul lærer du alt det grundlæggende omkring salg- og markedsføring til den røde kundetype.

Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den røde kundetype.

7. maj 2025
Modul 3: Den røde kundetype i teori og praksis

På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP´er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.

Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den røde kundetype. 

10. juni 2025
Modul 4: Introduktion til den gule kundetype

På dette modul lærer du alt det grundlæggende omkring salg- og markedsføring til den gule kundetype.

Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den gule kundetype.

11. juni 2025
Modul 5: Den gule kundetype i teori og praksis

På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP´er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.

Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den gule kundetype.

12. august 2025
Modul 6: Introduktion til den blå kundetype

På dette modul lærer du alt det grundlæggende omkring salg- og markedsføring til den blå kundetype.

Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den blå kundetype.

13. august 2025
Modul 7: Den blå kundetype i teori og praksis

På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP´er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.

Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den blå kundetype.

9. september 2025
Modul 8: Introduktion til den grønne kundetype

På dette modul lærer du alt det grundlæggende omkring salg- og markedsføring til den grønne kundetype.

Du bliver også introduceret til Brandhjulet og får en gennemgang af dette værdifulde værktøj med udgangspunkt i retningslinjerne til den grønne kundetype.

10. september 2025
Modul 9: Den grønne kundetype i teori og praksis

På dette modul lærer du at foretage en 360 graders evaluering af en virksomheds brandpotentiale, identificere og udvikle UESP´er og designe koncepter, der skaber loyale og tilfredse kunder.

Du bliver også i stand til at kunne udforme en markedsføringsstrategi til den grønne kundetype.

21. oktober 2025
Modul 10: Eksamen

Det sidste modul er eksamen, som foregår sammen med de andre på holdet. Det er en meget lærerig dag, hvor du ser, hvordan andre kombinerer de Emotionelle Kundetyper® med deres fagområde.

Eksamen vurderes bestået/ikke-bestået efter en 30 minutters eksamination ved Sanne Dollerup og en censor fra Institut for Kundetyper, hvor du svarer på diverse spørgsmål, som du allerede har mødt tidligere på forløbet.

Dette kan du efter
Kundetypeuddannelsen

Dette kan du efter Kundetype- uddannelsen

Udarbejde en handlingsplan

Fra strategisk til operationelt niveau kan du udvikle specifikke vækstfremmende tiltag, som sikrer en nem overgang fra strategi til handling.

Identificere hæmmende faktorer

Ved at påpege og eliminere fejl og mangler kan du rydde vejen for at nå konkrete mål.

Analysere trends og tendenser

Med dit analytiske kompetencesæt kan du vurdere potentialet i nye trends og tendenser. Eksempelvis relevansen af et nyt social medier eller en teknologi.

Rådgive strategisk om kundetyper

Du vil med udgangspunkt i kundetyperne kunne tilbyde strategisk rådgivning om branding, markedsføring og konceptudvikling.

Erfarne undervisere

Du bliver undervist af grundlæggerne af metoden og forfatterne til bøgerne om Emotionelle Kundetyper®

Sanne Dollerup kundetyper

Ph.D Sanne Dollerup

Erhvervsforsker, forfatter og partner

Sanne har en kandidat i kommunikation og har skrevet en ph.d.-afhandling om Emotionelle Kundetyper®. Sanne underviser i teori, trends og tendenser.

Jannie Ilum Gade - kundetyper

Jannie Ilum Gade

Direktør, forfatter og partner

Jannie har +30 års praktisk erfaring med salg og forretningsudvikling. Hun underviser i konceptudvikling og træner dig i kundetyperådgivning.

Morten Kyvsgaard - kundetyper

Morten Kyvsgaard

Marketingchef

Morten har en kandidat i kommunikation, står for Institut for Kundetypers markedsføring og er censor på kundetypeuddannelsen.

Mathilde Vestergaard Jensen - kundetyper

Mathilde Jensen

Erhvervsforsker og forfatter

Mathilde har en kandidat i kommunikation og skrev speciale om Emotionelle Kundetyper. Hun underviser i trends, branding  og konkrete markedsføringsindsatser.

Ofte stillede spørgsmål

Undervisningen foregår via Zoom, hvor vi kombinerer oplæg med gruppearbejder i breakout-rooms. Inden hver session får du tilsendt et link til undervisningen samt det materiale, du skal læse på forhånd. Tidligere deltagere har givet positiv feedback og fremhæver, at denne undervisningsform fungerer rigtig godt.

Kundetypeuddannelsen er planlagt med respekt for dit arbejdsliv, så du kan have et fuldtidsarbejde samtidig med, at du tager uddannelsen.

Du skal helt lavpraktisk afsætte følgende:

  • 2-3 dage til læsning af undervisningsmateriale.
  • 10 dages undervisning.
  • 3-4 dage til opgaveskrivning.
  • 1 dag til at forberede eksamen.

Uddannelsen forløber over seks måneder, så det bliver gennemsnitligt max cirka 2,5-3 dage pr. måned, og en del af den tid kan du lægge når du vil (eksempelvis skrive opgave om søndagen eller læse artikler om aftenen). Fire af undervisningsgangene online kan også ses i en optaget version (frem for live).

Ingen har indtil videre klaget over at uddannelsen tager for meget af deres tid.

Videnskaben er ikke i tvivl: Vi mennesker tager beslutninger baseret på vores emotionelle tilstand i kroppen. Hvis den er positiv, så øger det vores lyst til at købe.

Det øger samtidig sandsynligheden for at opnå de ønskede interaktioner såsom tilmeldinger til nyhedsbreve, likes på sociale medier, efterspørgsel på kaffemøder og henvendelser på en messestand.

Derfor er det i 2024 nødvendigt, at du ved, hvordan du udformer markedsføring, der kommunikerer til følelserne.

Det handler om langt mere end at skrive tårevældende “om”-historier eller tage billeder af glade mennesker. At tale til følelserne kan også bestå af at sende en potentiel kunde nogle velformulerede og grundige handelsbetingelser. Det er altså langt mere nuanceret end mange umiddelbart tror.

Derfor tør vi godt garantere, at du kommer til at bruge en efteruddannelse i Emotionelle Kundetyper®  resten af dit arbejdsliv. Det ændrer sig ikke bare fordi der kommer en ny lovgivning, at Google får en ny idé eller der kommet et nyt populært socialt medie.

At vi øger kundernes købelyst ved at modificere følelser i en positiv retning kommer ikke til at ændre sig. Det kommer heller ikke til at ændre sig, at vi har fire grundlæggende emotionelle responssystemer, når vi vælger at købe noget.

Med Kundetypeuddannelsen får du helt grundlæggende analytiske kompetencer, som du kan bruge i dit faglige arbejde som marketingprofessionel. Lige meget, hvad der sker.

Eksempelvis:

  • Hvis der kommer et nyt sociale medie, så kan du vurdere, om det er relevant for dine kunder.
  • Hvis det ikke længere er muligt for din kunde at annoncere på Google, så ved du, hvilke markedsføringskanaler, de skal vælge i stedet for.
  • Hvis din kunde ringer omkring en lancering af et nyt produkt, så ved du, om det vil passe ind i deres eksisterende produktsortiment, eller om det skal kommunikeres til en anden kundetype.
  • Hvis der kommer en ny teknologi (fx AI), så ved du, hvordan du skal navigere i det.

Med Kundetypeuddannelsen vil du desuden få færdigheder til at undervise og rådgive om Emotionelle Kundetyper®. Det vil dermed sikre en fælles grundforståelse med dine kunder/kollegaer, som kan skabe et solidt fundament for velgennemførte marketingprojekter.

Deltagerne der starter til oktober 2024 er: 

Jesper Pedersen
Advicer.dk
UX/UI designer

Nana Kathrine Friis-Jakobsen
Digitalpartners.dk
Account- & Social Media Manager

Carina Bisgaard
Letsconsult.dk
Marketingspecialist

Sandie Essemann
Sandiecopy.dk
Copywriter

Anonymiseret
Projektkonsulent inden for klima og bæredygtighed.

Merete Hellesøe
Meretehellesøe.dk
Strategisk rådgiver og marketing manager

Anna Mie Skovdal
Annamie.dk
Strategisk rådgiver & tekstforfatter

Sarah Vos Thrysøe
Onlinesolutiongroup.dk
Online marketingsføring til B2B virksomheder

Der er få ledige pladser til oktober-holdstarten.

(NB: Til holdstarten den 8. april 2025 er der 5 ledige pladser – og ligeså på efterårsholdet den 8. oktober 2025. Der er allerede åbent for tilmeldinger til 2025-holdene).

Hvis du allerede har planlagt noget på en af undervisningsdagene eller der senere kommer noget i vejen (fx en vigtig kunde, sygdom eller en kortsluttet computer), så optager vi undervisningen til dig.

Ja, du kan sende os en mail på kontakt@kundetyper.dk, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. Vi hjælper dig f.eks. gerne med at udforme en individuel uddannelsesplan og -betalingsplan (som sagtens kan løbe over flere år).

Dette siger andre om
Kundetypeuddannelsen

Dette siger andre
om Kundetype-uddannelsen

Udtalelser fra nogle af de godt hundrede danske marketingprofessionelle, der har valgt at blive uddannet i kundetyper siden 2017.

Afspil video

Elisa Graunkjær

Vizuall

Afspil video

Jesper Hugh

E:fekt

Afspil video

Kim Sangild

Advicer

Afspil video

Charlotte Pihl

Vesti Olsen

Anmeldelser fra
Trustpilot

Det er alle pengene værd
Gennemgået og bestået Kundetypeuddannelsen hos Institut for Kundetyper, og det har været super professionelt og struktureret bygget op. Har nydt hele forløbet, og fundet det særdeles anvendeligt i mit job med marketing og branding. Det er en nyfortolkning af måden at arbejde med kunder på, som er både utroligt strategisk og lavpraktisk i et fantastisk mix. Jeg har i den grad fået glæde af forløbet.

Lise-Lotte Hansen

CIO, Deco Group

Det er det hele værd!
Du får en dyb forståelse for de helt basale drivkræfter bag køb og lærer, hvordan du kommunikerer til dem samt en masse nye værktøjer og løbende nye opdateringer. Det har ikke alene givet mig en dyb indsigt i de Emotionelle Kundetyper, men det har gjort mig meget mere sikker i mine marketingbeslutninger. Uddannelsen har også forbedret mine arbejdsprocesser og sparer mig tid dagligt. Det har givet mig en betydelig faglig udvikling og praktisk værdi i mit marketingarbejde.

Mia Weinreich

Marketing Manager, C&H SYSTEM A/S

Den bedste karrieremæssige investering
Metoden, uddannelsen og teamet bag Institut for Kundetyper er det bedste, der er sket for mig karrieremæssigt. Jeg har for nyligt gennemført uddannelsen og kan både rådgive og undervise i Emotionelle Kundetyper, og hold da op hvor har jeg fået meget gavn af det. De virksomheder, jeg arbejder for, har endelig fået en fælles retning og konkrete værktøjer at implementere. Mit arbejde som både fotograf og marketing manager er blevet nemmere og sjovere, da det hele har fået mening! Kæmpe anbefalinger herfra.

Christina Ninnis

Marketingskonsulent, Stadil Advice

Jeg vil stærkt anbefale Kundetypeuddannelsen
Jeg vil stærkt anbefale Kundetypeuddannelsen fra Institut for Kundetyper! Jeg har lige gennemført uddannelsen og kan konstatere, at den har ændret alt for mig og styrket min ekspertise som Ekstern Brand Success Manager. Teorien "Emotionelle Kundetyper", der undervises i, er dybdegående, forskningsbaseret og håndgribelig. Jeg har søgt efter lignende teori siden 2007. Sanne og Jannie, som de kompetente kvinder bag uddannelsen, er utroligt imødekommende, hjælpsomme og dygtige til at videreformidle deres metode/teori.

Karina Bech

Branddesigner, Brand.id

Anbefalet proces for dig,
der gerne vil tage uddannelsen

Anbefalet proces for dig, der gerne vil tage uddannelsen

De tidligere deltageres kunderejse har varet fra én dag til 5 år. De fleste begynder dog med en gratis masterclass 1-3 måneder før holdstart.

Cirka hver tredje vælger efter endt uddannelse at fortsætte som en del af Kundetypenetværket.

01

Gratis MasterClass

Få et sneak-peak på centrale værktøjer som Possible World og UESP - og få svar på dine spørgsmål om Kundetypeuddannelsen.

02

Gratis samtale

Bliv klogere på hvordan netop du kan gøre investeringen rental - samt anvende uddannelsen strategisk i dit professionelle virke.

03

Kundetypeuddannelsen

Tag en efteruddannelse, der aldrig vil blive forældet, da du får analytiske kompetencer baseret på en gennemtestet og videnskabelig metode.

04

Kundetypenetværket

Hold dig opdateret indenfor trends og den nyeste kundetypeviden. Netværk og find samarbejdpartnere blandt de andre uddannede.

Reserver din plads på
Kundetypeuddannelsen

Reserver din plads
på Kundetype- uddannelsen

Vælg den betalingsplan, der passer dig bedst - eller kontakt os for at forhøre om alternative muligheder såsom delvis betaling via puljer og fonde, Bruttolønsordningen eller henvisning via Jobcenter eller A-kasse. Alle priserne er eksklusiv moms.

Betal med det samme
og få 8% rabat

Betalingsmodel:

Betal det fulde beløb med det samme og få 8% rabat på 65.000 kr.

Pris:

59.800 kr.

Du lærer:

Reserver plads:

Mest populære valg

Betal 10.000 kr. nu og resten over 10 måneder

Betalingsmodel:

Lav udbetaling på 10.000 kr., og betal derefter i 10 månedlige rater af 5.500 kr.

Pris:

65.000 kr.

Du lærer:

Reserver plads:

Kontakt os for et individuelt forløb

Betalingsmodel:

Kontakt os for at et individuelt forløb og tilpasset betalingsmodel.

Pris:

65.000 kr.

Du lærer:

Reserver plads:

Er du muligvis interesseret og ønsker at blive ringet op?

Scroll to Top