PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 16
Episode 16: Salg & Emotionelle Kundetyper®
I episode 16 gæster Jannie Ilum Gade podcasten. Morten Kyvsgaard taler med Jannie om hendes salgserfaringer, og om hvordan teorien om kundetyper er brugbar i et salgsmøde.
Jannie fortæller om, hvordan hun opførte sig til salgsmøder, inden hun stiftede bekendtskab med Sanne og kundetyper. Ligeledes forklarer hun om hendes eget udbytte af Emotionelle Kundetyper®, og hvordan hun sammen med Sanne stiftede Institut for Kundetyper.
Morten og Jannie snakker også om de fejl, Jannie ofte ser i salgssituationer, hvor der er for lidt fokus på udbytte. Til sidst kommenterer de også på, hvordan kundetyper skaber retningslinjer for sælgerne, så de alle repræsenterer virksomheden på den samme, korrekte måde.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til podcasten om kundetyper. I den her episode der har jeg skiftet Sanne ud med Jannie. Det er jo altid godt lige at mixe lidt op Og det har jeg gjort fordi at vi skal snakke om salg og kundetyper Og velkommen til din egen podcast Tak Jeg har taget dig med fordi at vi skal snakke om salg Og hvis der er nogen der ved noget om salg Så er det denondelyne dig Så derfor så tænkte jeg Lad os lige få Hvad er det plus 30 års erfaring?
Jannie Gade
Ja, jeg holdt op med at tælle
Morten Kyvsgaard
Så gammel er du heller ikke Det var ikke det jeg prøvede at insinuere her Hvad hedder det Vi skal snakke om salg og kundetyper Nu synes jeg lige for god grund skyld At Vi lige sådan skal prøve at introducere dig For at lyttenre Fordi du er jo af tittel administrerende direktør Lytter af programmet ved at Dig og Sanne Står fader til metoden Om kundetyper i et smukt parløb Men Det er jo meget med din sælger baggrund At vi laver den her episode Før der var noget, der hed kundetyper Hvad er det du har Hvad er det du har bedrevet
På salgsfronten I din karriere Kan du ikke lige fortælle Ganske kort om Bare lidt om hvad du har solgt Det er en del ting Ja
Jannie Gade
Jeg har jo en baggrund som Akademiøkonom Med eksport af tekniske artikler Og mit første job Det var at gå ud og sælge sprøjtestøbt plast Til elektronikindustrien Så var vi ligesom i gang Siden har jeg lavet Alt muligt i form for salg Altså både B2B Og B2C Og jeg har været salgschef Jeg har været konsulent Der har trænet andre sælgere Virksomhedskonsulenter Har hjulpet en masse forskellige virksomheder Også virksomheder der hyrer mig Ind til at hjælpe dem med at sælge Og så videre Så ja Salg det er det jeg har lavet I over 30 år Ja
Morten Kyvsgaard
Det vi så skal snakke om i dag Er jo blandt andet det her Med salg af kundetyper Hvis vi spoler tilbage til Dig som sælger Før du kendte noget Omkring kundetyper Kan du sige lidt om Hvad var din tilgang Til at sælge Ja
Jannie Gade
Altså jeg havde jo Selvfølgelig taget en masse kurser Inden for salg Og jeg havde også taget en coachuddannelse Hvor man jo blandt andet lærer det her med At man spejler det menneske man sidder overfor Så jeg synes egentlig Jeg var sådan en okay dygtig Jeg plejer at kalde mig selv for kamæleon Fordi at jeg ligesom Jeg matcher den jeg sidder overfor Og ligesom går med på det Den Stil Eller det de efterspørger Så Men jeg oplevede alligevel en gang imellem At jeg havde nogle problemer med det I forhold til for eksempel Hvis der sidder tre personer overfor mig Hvem skal jeg så matche Skal jeg matche den der har booket mødet med mig
Den jeg umiddelbart har den bedste kemi med Den der bestemmer mest til det her møde Eller Det bliver sådan lidt besværligt Og så er der også Bare sådan i det hele taget Hvis man for eksempel var ude i Det kunne være sådan et stort varehus Hvor jeg skulle ud og træne måske 30 medarbejdere Hvem skal jeg så matche Altså Hvem Altså er det den der har booket mig Eller er det de her medarbejdere Og Jeg savnede sådan Et eller andet Jeg vidste ikke hvad det var For det fandtes jo ikke Men jeg var bare sådan lidt frustreret en gang imellem Plus at Jeg kunne også Nu havde jeg taget for eksempel Certificering i personprofilanalyse Og
En gang imellem så kunne jeg slå mig selv oven i hovedet Bagefter over Alt det jeg jo egentlig godt vidste Som jeg ikke fik gjort i situationen Fordi jeg netop Lod mig rive med Af den her person jeg nu mødte Så jeg Jeg var sådan lidt frustreret over det en gang imellem Men jeg vidste det ikke helt Hvad det var Nej Og så var det jo Jeg mødte Sanne igennem en fælles kunde Hvor hun fortalte at der er noget der hedder kundetyper Og at man slet ikke skal se på det som Som den der klassiske segmentering Som jeg jo har lært Og så var det bare som om tiøren faldt Ja Altså Det var virkelig et aha moment for mig Og jeg kan helt nok huske det Det var en onsdag Og jeg går hjem næste dag Og så Og så Nej det passer ikke
Det var en torsdag Og så går jeg hjem næste dag Og sidder hele dagen Og udskriver Altså laver hele min hjemmeside om Fordi jeg fandt ud af At jeg havde åbenbart Haft problemer Fordi jeg havde kommunikeret Delvis til den blå Og delvis til den gule kundetype På det tidspunkt var jeg selv sådan Jeg var soloselvstændig Og havde mange gule kunder Og jeg var meget sådan gul I min måde Og drive forretning på Men jeg er jo egentlig Uddannet til at være blå Altså det bliver man Når du bliver trænet i at være sælger Så bliver du meget trænet i at være blå Ja Men jeg fandt ud af At jeg havde simpelthen siddet med Ja En balle på hver stol Og så går jeg hjem Og beslutter mig for At jeg skal være gul I min kommunikation Og så retter jeg hele min hjemmeside til Og der lå 70 blogindlæg På min hjemmeside Så jeg retter billeder og tekster Og det kører bare
Ja Og så dengang dagen er gået Og jeg kan se Nu er klokken så mange Jeg skal ned og hente mine børn Så bliver jeg bare ramt af frygt Og så tænker jeg bare Det går ikke det her Altså dem der jeg er uddannet sammen med Og dem jeg går og ser op til De kommer til at grine af mig Med de her ting Jeg skriver på min hjemmeside Hvor jeg fortæller At jeg har haft stress Og du ved Alle mulige ting Så tænker jeg Ej nej nej nej Det går slet ikke Det bliver nødt til at lave om det her Og så Var jeg nødt til at Jeg skulle jo hente mine børn Og når man har små børn Så går hele weekenden med det Så når jeg slet ikke at tænke over At jeg havde gjort det her Og så da jeg mødte mandag morgen Så tænkte jeg Okay Nu bliver jeg nødt til At jeg skal rette alt det her Og så lå der altså Fire nye ordre i min indbakke Og det var ikke normalt På det tidspunkt
At der lå fire nye ordre Mandag morgen Og de tre af dem Det var sådan nogle Jeg havde gået og tænkt En gang Måske om fem år Så bliver jeg sej nok til At tage sådan nogle kunder
Morten Kyvsgaard
Ja
Jannie Gade
Og de lå De har bare selv skrevet til mig Ja Og de Flere af dem siger At de vil gerne booke mig Fordi jeg tør at sige de her ting Og det er jo det Når man er gule Så giver man ud af sig selv Så tænkte jeg Det kan lige få lov At stå der lidt endnu
Morten Kyvsgaard
Og så
Jannie Gade
Derefter så Begyndte jeg bare Fordi det virker for mig Ja Så begyndte jeg Når jeg snakkede med nogen Så kunne Det blev altid relevant lige At hive de der kundetyper frem Og fortælle hvad Sanne havde fortalt Så jeg endte altid med At stå til en reception Eller netværksmøde Eller sådan noget Og stå og lave sådan et kryds På et stykke papir Og forklare at der er Fire kundetyper Og så på et eller andet tidspunkt Så kontaktede jeg Sanne Og sagde Nu er jeg træt af at stå Og lave de der og sige de samme ting Og bruge hele min reception på det Om vi ikke kunne skrive 10 sider sammen Ja Og så kunne man få det Som sådan en freebie Når man signed up Til mit nyhedsbrev Ja Og det var hun heldigvis med på Ja
Morten Kyvsgaard
Hold da op Hun får kredit for meget hva Ja Ja det er helt vildt Og så er resten jo historie Som de siger Med meget meget intenst arbejde Med at som Sanne fortæller Oversætte Ja Du er jo praktikeren
Jannie Gade
Ja det må man sige
Morten Kyvsgaard
Må man sige Ja Det kan du lige fortælle Om den proces der Det må også have været Enormt hårdt arbejde Som jeg forstår det Så spørger du meget specifikt Indtil hvad betyder det
Jannie Gade
Ja det begynder jo Jeg begynder jo at fortælle Om det her Men der er jo ting Jeg ikke ved endnu Også fordi at Sanne jo e undervejs med at skrive Hendes PHD Der er jo også ting Hun ikke ved endnu På det tidspunkt Så jeg begynder bare At komme tilbage til Sanne Med sådan nogle konkrete spørgsmål Altså hvad siger kundetyperne Egentlig om pop-up Kan de lige pop-ups Og så begynder Sanne hun er jo Det har du jo fundet ud af Meget meget skarp Så hun Og altså nørdet omkring det her Så hun begynder jo sådan At kigge på En hel masse hjemmesider For at finde ud af Den og den type hjemmesider De har en pop-up Og dem der de har ikke Og kan vide hvorfor Og se om hun kan gå tilbage Til hver en Og forklare hvorfor Og så videre Og komme tilbage med et svar Og sådan blev det egentlig bare Det blev bare ved
Og så begyndte vi at aftale At vi skulle mødes Og skrive sammen De der 10 sider Og lige pludselig så Var det jo blevet En 75 siders workbook Vi havde lavet Hvor der netop Undervejs i den der workbook Kommer mange af de der ting Jeg har spurgt på Det skal jo med Ja og der er mange øvelser Og ting og sager Som jeg alligevel plejer at bruge Som så bliver en del af det Fordi at jeg kan se Folk har brug for Det sådan rent læringsmæssigt For at forstå det her Så vi begynder egentlig bare Man kan egentlig sige Vi kombinerer Den værktøjskasse Jeg kom med Og altså min viden Fra coaching Og undervisning Og så videre Jeg havde også lavet en del undervisning Og så kombinerer vi det
Med alt det her Som hun kommer med Og ja så bare i hendes phd Der analyserede hun jo 1600 cases Så der begynder bare At blive rigtig meget Altså helt konkrete Spørgsmål fra kunder Som vi så går ind Og undersøger sammen Og så tog det ene Bare det andet Og lige pludselig Så stod der ret mange penge På min konto Med noget vi havde solgt sammen Og så blev vi egentlig Altså det er jo ikke For sjovt det her Det bliver vi jo nødt til At gøre noget ved det der Vi bliver nødt til at lave Et eller andet firma Og så Ja så er vi i gang
Morten Kyvsgaard
Imponerende Det er vi mange der er glade for Tak for det hårde arbejde Jeg ved Det må virkelig Være spændende og hårdt Trods alt
Jannie Gade
Jeg ser det overhovedet Ikke som hårdt Altså det er Det er bare en hobby Altså det er Altså det er bare spændende Det er drevet af At vi selv har lyst Til at vide det her Og det løste jo mange problemer I min virksomhed Og det løste Problemer for dem Jeg mødte på min vej Så jeg følte jo bare At her kommer jeg med noget Der hjælper Altså det har aldrig nogensinde En eneste dag Følt som hårdt arbejde
Morten Kyvsgaard
Hvad er det du synes Der er så spændende ved det Har du tænkt over det
Jannie Gade
Ja det er virkelig Et godt spørgsmål
Morten Kyvsgaard
Jeg tror aldrig Jeg har spurgt dig efter det For ikke
Jannie Gade
Nej Altså Jeg lærer noget Og det er altså ikke nogene kliché Jeg lærer nyt Hver eneste dag Så for mig Der er det bare ligesom At få lov til At dyrke en hobby Altså jeg synes Det er helt vildt spændende Og jeg lærer nyt Hele tiden Altså jeg sidder jo også Og lytter Nu når I for eksempel Laver podcast Jeg sidder og lytter Alle afsnit Selv de webinar Jeg selv har holdt Jeg sidder og lytter Det hele igen Altså når vi Snakker til frokost Om en eller anden Udfordring Der har været Altså jeg synes Det er så spændende Det er Altså nogen De går til badminton Jeg går til kundetyper
Morten Kyvsgaard
Så er det godt Det tilfældigvis er dit job
Jannie Gade
Ja det er det jo så blevet
Morten Kyvsgaard
Det er det blevet Nå Salg og Markedsføring Jeg har jo en Markedsføringsbaggrund Ja Men jeg har jo også qua at jeg har været Soletilstændig Helt naturlig Ligesom du har Været vant til at sælge Og skulle sælge Hvor laver man lige Den der Skilnen Mellem salg og markedsføring I dit univers
Jannie Gade
Ja Ja fordi jeg tænker Der kan nok være forskellige måder At skildre det på Men den måde Jeg ser på det Jeg ser salget Det er der Når to mennesker Går i dialog Og så er det lige meget Om det er en telefon Eller de er i indbakken Eller i chatten Eller på et messestand Eller på et møde Det er sådan set lige meget Eller en reception For den sags skyld Markedsføring Det er alt det Der sker før Som egentlig er Medvirkende årsag Til at de her to mennesker Overhovedet finder hinanden Så for eksempel At lave en hjemmeside Hvor de kan møde hinanden Inden på Hvor telefonnummer står Så man kan ringe Eller Bygge den der Messestand op Og sørge for At der er et sted Man kan mødes Det branding Altså det image
Man har fået sendt ud Der gør At man overhovedet Har lyst til At måske få et tilbud Fra den her virksomhed Og så er det også Det der sker under Så for eksempel Der hvor man sidder Med et katalog Og kan sidde og kigge i Eller man udveksler Visitkort Og så videre Det kan være Måden lokalet Er indrettet på Så det er et sted Man mødes måske Og så er det også efter Det kunne for eksempel Være sådan et Opfølgende Automation flow Eller man kører Noget Annoncering Og så videre For at minde folk om At nå ja Du har jo været kunde her en gang Var det ikke noget med At købe noget igen Så marketing For mig Pakker ligesom det hele ind Men jeg synes Mange steder
Så bliver det opfattet Som om At det er sådan to siloer At der er sådan En marketingafdeling Et eller andet sted i huset Og så er der sælgerne Der tit er heltene Fordi det er dem Der kommer hjem med ordren Og direktøren lytter Også ofte lidt mere til dem Fordi at det er jo dem Der lukker ordrerne Men for mig Jeg synes Det hænger sammen Ja Så Det skal hænge sammen
Morten Kyvsgaard
Og der er ikke nogen skelnen mellem Om det her Det er digitalt Fysisk møde Eller Der er ikke nogen skelnen Kan jeg jo høre Nej
Jannie Gade
Ikke i min verden Nej
Morten Kyvsgaard
Men jeg er enig Jeg tror bare Der er mange Der har en forsimplet Definition Ja På Salgsbegrebet Ja Altså det er den der Kørende sælger Ja Det er det i mit hoved At fysisk møde Og så Som du siger Lukker mødet Og så får de alt kreditten Og alt det der Det er også sådan Du siger det Ja helt klart
Jannie Gade
Helt klart
Morten Kyvsgaard
Hvad er sådan de typiske Når du fortæller Om salg Og kundetyper Og sådan nogle ting Så pinpointer du Også nogle fejl Som Som nogle sælgere De sådan Ofte gør Uden at Selvfølgelig have begreb om det Hvad er det for nogle ting Du ligesom er Inde og pointere
Jannie Gade
Nok den største fejl Jeg i hvert fald Oftest pointerer Det er det der med At man er afsenderorienteret Og afsenderorienteret Det betyder At man er optaget af Hvad er det for nogle varer Jeg skal have solgt Det er typisk fordi Man har et eller andet budget Man skal leve op til Så er man optaget af Hvad er mine kompetencer Eller hvad er det For nogle kompetencer Vi repræsenterer Som vi skal have Bragt i spil Og Og det man så glemmer Det er at tænke på Den der sidder på den anden side af bordet Folk vågner altså ikke om morgenen Og så siger gid jeg havde en virksomhedskonsulent Til 1800 timer Nej Altså Og Hvis du fortæller dem om at den findes Så er de ikke engang klar over At de har brug for det Så det man har brug for I stedet for Det er at begynde at fokusere på
På den her Person Der skal købe noget af en Og så sige Eller de her personer Som der skal være ens kunder I forretningen Og så sige Jamen hvem er vi egentlig De bedste til at gøre hvad for Altså hvad er det egentlig For en forskel Vi kan gøre for nogen Med det der vi gerne vil sælge Ja Så for eksempel Hvis vi havde den der coach Og det var den til 1800 kroner I timen du gerne vil sælge Så skulle vi begynde at finde ud af Hvad kan den der coach lave I en time der faktisk Kan gøre en forskel Så det er tydeligt før og efter Så hvis nu den coach Kan fortælle hvordan du kan Få en halv million mere I din pensionsordning Når du går fra Så gider du måske godt At tale med den person Og måske også godt Satse 1800 på At få det at vide
Men hvis det er en Der kan fortælle dig Hvordan du kantklipper Din græsplane Så tænker du Det ved jeg ikke om jeg gider at give 1800 kroner for Så man er jo nødt til At begynde at Synliggøre at man faktisk Har en værdi Der er interessant Man kan skabe Hvis man siger ja Til det man nu gerne vil sælge Og det gør folk ikke De laver for eksempel Du kan bare kigge på hjemmesider Langt de fleste hjemmesider De siger Vi har de her varer Der er typisk sådan Et eller andet produktmenu Eller ydelsesmenu Og så siger de Vi har de her kompetencer Og så er der vores priser Så hvis du er heldig Så er der lidt referencer også Så må du selv finde ud af Hvad der bliver anderledes Eller begynder sådan at klikke rundt For at finde ud af Hvad så hvis jeg køber det produkt Hvad sker der så
Så langt ned ad siden Så kan jeg måske få at vide At så får jeg det her udbytte Og det er det der vil være anderledes Men det er Det er udbyttet først Selvom EFU Det er verdens ældste model Man bliver trænet inden for salg Så er der stadigvæk Rigtig rigtig mange Der ikke forstår At den burde hedde UFE
Morten Kyvsgaard
Så det burde være Den anden vej rundt Helt klart
Jannie Gade
Der er jo ingen der køber noget Hvis de ikke har forstået udbyttet De gider ikke engang at høre Egenskaben Nej Før de har forstået Hvad har det her med mig at gøre Ja
Morten Kyvsgaard
Så det jeg også hører dig sige Det er at man skal træffe et valg Altså i det du siger Der hører jeg dig også sige At man ligesom sådan skal Være noget for nogen Ja Men ikke for alle Ja Det har vi jo også snakket om I podcasten Og i en markedsføring Men det gælder da I særklasse også I salg
Jannie Gade
Ja det er klart Altså Det der med at bare Tage en eller anden Canvas liste Og så bare gå I gang med at lede Efter nålen i høstakken Det giver jo ingen mening Men vi er nødt til at finde ud af Altså det her Jeg nu skal sælge Hvorhen kunne det gøre En stor forskel Hvem har det problem Og måske sådan Hvor timingen er god lige nu Og hvem har også penge Ja Det skal du selvfølgelig Også tænke over Men hvorhen kunne jeg finde Så nogle mennesker Ja Og hvis jeg kan finde Det er jo mange forskellige måder At finde ud af det på Men hvis jeg kan finde En gruppe af mennesker Som har det samme problem Og hvor timingen Er det realistiske At ramme dem Lige der hvor de har Det problem Eller lige før
Og de har penge Det er jo en målgruppe Og så kan man jo sige Kundetyperne de tager over Fordi hvis du ved Hvem det er du gerne vil have fat i Så kan vi jo sige Hvordan du kommer ud til dem Ja
Morten Kyvsgaard
Jeg kan huske For min egen Forretning Det der med Også at man Efter Jeg fik ligesom Mødt kundetyperne Og taget uddannelsen Så tænkte jeg Det der blev tydeligt For mig Var også Hvem jeg Så hjalp bedst
Jannie Gade
Ja
Morten Kyvsgaard
Altså det var for mig Den helt store forskel I forhold til Hvad kunne jeg Ja Hvad kunne jeg egentlig Levere bedst til Af de fire kundetyper Ja Og hvorfor jeg ikke Kunne levere til dem Det er vel også en måde At segmentere det på Og vælge Hvem man kan jeg være noget for
Jannie Gade
Præcis Og det er også derfor Når jeg laver rådgivninger Så starter jeg altid Med at finde ud af Hvem er du bedst til At gøre glad Ja Hvem får du de bedste Tilbagemeldinger fra Og jeg læser Referencer Ja Og prøver at finde ud af Hvem bliver gladest For det du kan Og vi siger jo også Med kundetyper Du skal kommunikere Det du kan levere Så det er det Vi skal få den ud af Altså hvad er det Du kan levere Og hvem gør du glad med det
Morten Kyvsgaard
I stedet for bare at skyde med spredehagl.
Jannie Gade
Ja i stedet for Og fordi Altså det gjorde jeg også Selv før Så tænkte jeg sådan Lidt mere spredehaglsmetoden At hvis jeg kommer ud Til mange Så må det da være bedre End at komme ud til få Ja Så vi skal da bare Udover stepperne Ja Men det er slet ikke sådan Jeg tænker nu Det er også meget rarere Hvis man er sælger
Morten Kyvsgaard
Det er så en anden Positiv effekt af det Jeg tænker lige At vi skal runde af Med det der med At man er sælger Og repræsenterer En eller anden form For organisation Eller bagland Ja Fordi at Det man jo skal huske på Det er jo at Igen Vi har snakket om det før Men det der med At man rejser en forventning Markedsføringsmæssigt Det gælder jo også Når en sælger Er ude
Jannie Gade
Ja
Morten Kyvsgaard
Og så er det Hvad er dine tanker Omkring det der med Rejse en forventning Og nogen skal Levere noget Efterfølgende og sådan nogle ting Hvordan sørger man For som sælger Ligesom at være I overensstemmelse med det .
Jannie Gade
Men det er jo faktisk Noget af det Jeg synes kundetyper løser Fordi hvis jeg tager et eksempel Fra før Jeg mødte Sanne Og begyndte at lære Om kundetyper Så lavede jeg for eksempel Sådan noget Træning af et varehus Det kunne være et byggemarked Hvor jeg kom ud 13 gange Hen over et år Og var der en hel dag Og så var der Jeg var introduceret Et eller andet om morgenen Det kunne være Hvordan modtager vi kunder Her i butikken Og så gik jeg rundt Og observerede dem hele dagen Og gav dem individuel feedback Og sådan For ligesom For at forsøge at ensarte Den måde man repræsenterer Virksomheden på Og Der kan jeg huske En gang jeg mødte ind Første gang jeg skulle derud Jeg vidste jeg skulle komme 13 gange Jeg mødte en medarbejder Der går og siger til en anden Årh
Skal du også være her til luk i dag Det var det allerførste Jeg hørte Og man kunne ikke se på mig Hvem jeg var Jeg kunne ligesom godt være En kunde der kom ind i butikken Jeg hørte bare sådan to medarbejdere I uniform Der går og taler med hinanden På den måde Det er i hvert fald ikke sådan Man skal modtage kunder Og der Det arbejder jeg en del med Og jeg Jeg bruger meget energi på At lære folk Man gør sådan her Man gør ikke sådan her Problemet er jo bare Der er udskiftning af medarbejdere Og jo længere tid der går Så har folk også Deres egne fortolkninger af Hvad de synes Der er den gode måde Og de synes jo åbenbart At det var helt okay At gå og snakke om det her Lige op foran indgangen Men det er det At kundetyper løser det problem At man
Dels at der er nogen Der ikke lige var der dengang Der var et kursus Eller havde deres egne fortolkninger Hvordan man skulle gøre Fordi med kundetyper Så kunne jeg for eksempel Lære dem i stedet for At folk der går ind ad døren her I det her byggemarked De er utrygge Eller de har et konkret problem Og det er derfor De har startet deres biler Kørt herud Der var mange andre steder De kunne have kørt hen Men nu er de kørt herud Så når de kommer Så er de utrygge Det er ikke sikkert De selv ved Hvad der kan gøre dem trygge Det er vores opgave Og det kan godt være At hvis der er et kæmpe byggemarked Og der er 60.000 varenumre Eller 40.000 varenumre Hvad der nu er Så ved man jo ikke alt Og det kan godt være Man selv er lidt utrygge Og man tænker Åh bare de ikke spørger mig Om noget af det Jeg ikke ved noget om Men man ved jo trods alt
Hvem de andre er Så man ved jo Hvem man skal have fat i Så det der med At forstå At min rolle Uanset hvor jeg er henne I det her byggemarked Så er min rolle At gøre folk mere trygge End før de kom hen til mig Så er der selvfølgelig stadigvæk Et spillerum Til at sige Hvordan kan jeg så udfylde Den rolle Men vi er på samme bane
Morten Kyvsgaard
Ja så det emotionelle problem Du løser som ansat Det er
Jannie Gade
Jeg skal gøre folk mere trygge
Morten Kyvsgaard
Gøre folk trygge Ja
Jannie Gade
Og så kan man lige pludselig Begynde at få Den her oplevelse af At vi alle sammen Uanset om vi er i Ude på lagret Eller ved kassen Eller hvor vi er henne Så ved vi alle sammen Hvad vores rolle er Og vi kan arbejde Sammen om det her Og det kan også blive Nemmere at tage den her snak om Hvis der er nogen Der ikke bidrager til At gøre kunderne trygge Så på en eller anden måde Så er det sådan ligesom Et fælles sprog Et fælles fodslag Man får Når alle får Den her forståelse Nååå Det er derfor vi er her Det er det der er vores opgave Ja Fordi det der med bare At få udstukket en manual Og få at vide at en eller anden Sælger ligesom jeg var Før i tiden Du skal smile Og din krop skal vende hen Mod dem
Og du skal være sådan og sådan I dit kropssprog Altså det Det er old school Og det virker bare ikke På samme måde Som kundetyper
Morten Kyvsgaard
Nej jeg tænker også At der er jo ikke nogen forklaring På hvorfor jeg skal Vende front mod kunden Nej Det føler jeg lidt her At der er jo en grund til At hvis jeg skal gøre kunden tryg Og hvis jeg har det I mit baghoved altid Så vejen dertil Som du siger Den er jo åben for Ja For fortolkning Men jeg tror de fleste mennesker Hvis de har en lille smule empati Og det har langt de fleste jo Ved hvordan man skal Gøre et andet menneske tryg
Jannie Gade
Ja Det bliver nemmere at tage snakken Så for eksempel Hvis jeg nu ville vise dig Lad os nu sige at du havde Du og en eller anden medarbejder Der havde svært ved at se det her Ja Hvis nu jeg ville vise dig At der er forskellige grader Af hvor godt man kan gøre nogen tryg Så kunne det være Jeg for eksempel stod sådan Med kroppen helt hen mod dig Og så stod jeg måske også Lidt med siden til Og kiggede en anden vej Og så spørger der Hvad er det du er mest tryg af Så vil du da selvfølgelig sige Du bliver mest tryg af At jeg vender hen mod dig Når vi snakker sammen Og at jeg kigger på dig Så kan man jo godt se det Og så husker man det bedre Fordi nu forstår jeg Hvorfor at man vil have mig til det Ja
Morten Kyvsgaard
Det giver mening Og det er selvfølgelig i en grøn kontekst
Jannie Gade
Ja det var det her. Hvis man har et blåt byggemarked. Så er det noget andet
Morten Kyvsgaard
Så er det noget andet Ja
Jannie Gade
Men det er jo også bare et eksempel På det der med At man forstår Selv i en større organisation Og hvor der er rigtig mange kontaktpunkter Med forskellige At vi kan alle sammen arbejde Ud fra det samme overordnet mindset Og forståelse For hvad er vores opgave
Morten Kyvsgaard
Også fordi det er afstemt Når man så sidder For jeg har også prøvet At sidde i en leverance Hvor der er lavet et salg Og hvis salget så ikke harmonerer Med det jeg kan levere Så bliver der jo en uoverensstemmelse I forhold til hvordan jeg Skal agere i det der Så det er også Hvis alle i den bedste af alle verdener Er på linje I forhold til hvordan Dels kundetypen Både salg, markedsføring osv Smitter af på det Vi skal levere leverancemæssigt Så er man også meget bedre Afstemt med det Ja
Jannie Gade
Jeg kan godt forestille dig At jeg har set en markedsføring Med nogen der lavede Helt vildt meget sjov Med byggeprojekter Ja Og sådan virkelig fået kommunikeret Det her det bliver bare sjovt Ja Og så kommer jeg ud Og så møder jeg 30 medarbejdere Der lige er blevet trænet I grøn kommunikation Ja Så tænker jeg bare Det er overhovedet ikke sjovt Eller spændende Eller anderledes det her Det er bare et fuldstændig Almindeligt kedeligt byggemarked Så fik jeg ikke indfriet Min forventning Nej
Morten Kyvsgaard
Tiden flyver Det som Jeg har bedt dig om I næste episode Det er at sætte salg I sammenhæng med De enkelte kundetyper Så det er det Den næste episode handler om Og nu har vi ligesom taget Taget hul på det salgsarbejde Så forhåbentlig er det En cliffhanger Til dem der lytter med derude Der gerne vil have nogle Lidt mere konkrete tips I forhold til de enkelte kundetyper Tak for De du har været med i Første episode Du overlevede endda Ja
Jannie Gade
Velbekomme Og tak fordi Jeg måtte være med
Morten Kyvsgaard
Selvfølgelig Det er din egen podcast jo
Jannie Gade
Jamen jeg har virkelig været nervøs For at være med i jeres Godr podcast I gør det så godt
Morten Kyvsgaard
Det er dig vel ondt Det er godt Jannie Jamen Tak fordi du har været med Og tak fordi du lyttede med derude
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.