PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 13

Episode 13: Markedsanalyse med kundetypeblik

I episode 13 er Sanne Dollerup tilbage sammen med Morten Kyvsgaard, og de snakker om, hvordan Emotionelle Kundetyper® kan forbedre markedsanalyser.

Sanne og Morten forklarer, hvordan markedsanalyser oftest har et bagudrettet syn, mens brugen af kundetyper giver mulighed for at kigge frem. Ved at benytte kundetyper skaber virksomhederne derfor bedre grundlag for at foretage de rigtige ændringer.

De taler om, hvordan markedsanalyser med kundetypeøjne foregår, hvor de blandt andet kommer ind på UESP’er og konkurrenternes kundetype.

De berører også, hvordan markedsføring ikke skal skæres over en kam, men tilpasses branchen samt kundetypen, hvor de løbende gennem episoden kommer med caseeksempler

Slutteligt uddyber Sanne og Morten, hvordan undersøgelser af shoppingadfærd indeholder fejlkilder, hvis de bliver udformet forkert.

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
Velkommen til endnu en episode af podcasten om kundetyper Og i dag er vi lidt mere i normal tilstand Fordi fra en midlertidig udskiftning i sidste episode, Sanne, så er du igen

Sanne Dollerup
Jeg er tilbage

Morten Kyvsgaard
Tilbage i din egen podcast Ja Vi ved jo alle sammen, os der arbejder med markedsføring, at det handler om at tjene penge Jo Og føre et marked, det er sådan det gode danske ord for det Men hvordan er det nu lige, vi svarer, når vi skal svare på, hvor vi kan tjene flest af de her penge Og bruge vores penge mest optimalt og finde frem til, hvor markedet er størst Det er ligesom det, vi skal snakke om i dag

Sanne Dollerup
Ja, det er jo det, som markedsføring i sin grundlæggende essens handler om Det er, at vi skal tjene nogle penge

Morten Kyvsgaard
Det er det

Sanne Dollerup
Ja, og det er jo også det, vi hjælper virksomheder med Og det er det, som kundetyperne hjælper virksomheder med Ja Og det er fordi, som vi også har nævnt i en tidligere episode Det her med, at det vi i hvert fald kan se, som folk gør forkert, når de skal besvare det spørgsmål Det er, at de kommer til at spørge deres kunder Eller potentielle kunder De stiller spørgsmål Eller det kan også godt være, at de kigger i data eller købshistorik for at finde ud af Jamen, hvad skal vi gøre? Det kan også være, at de kigger på konkurrenterne, der tjener mange penge Hvad gør de?
Og alle de her ting, det er egentlig ligesom, hvis du forestiller dig, at du kører bil, hvor du kigger i bakspejlet Du kigger hele tiden bagud Det kan godt være, at det siger noget omkring, hvor skal jeg hen fremadrettet Fordi der er en sandsynlighed for, at vejen ligner det foran, som det også gør bagved Men når du kigger på kundetyper, så gør du egentlig det, at du kigger på grundlæggende indkøbshumør Og hvis du sætter det i forhold til markedet og konkurrenter Og de trends, der er i markedet Så får du en mulighed for at kigge ud af forruden Så kan vi se, hvad kommer der til at ske fremover Hvor er der et hul i markedet?
Eller hvor er der et marked, som vi kan få en del i? Så når man arbejder med kundetyper, er det ligesom meget en analyse af konkurrencesituationen En analyse af markedet Altså, hvor kan vi tjene flest penge på vores produkt? Så det er også den proces, man går igennem, når man arbejder med kundetyper Det er at blive rigtig god til at se fremad Og som Henry Ford sagde for 100 år siden Hvis jeg har spurgt mine kunder, hvad de ville have Så har de sagt en hurtigere hest Og han udvikler som sagt bilen
Så det kan virkelig være en ulempe at kigge bagud Fordi så rammer vi ikke ind i et potentielt marked Det kan være, vi gør Fordi vi er heldige, at vejen bagved Den ligner det samme, som den gør foran Så det kan virkelig være en ulempe at kigge bagud Men med kundetyper får du i hvert fald et ekstra blik Altså et ekstra udsyn For at kunne se, er der et marked? Og hvor passer vi hen i det marked?

Morten Kyvsgaard
Hvordan gør man det rent lavpraktisk? Jeg ved godt, at det er jo svære Altså, det er jo fra sag til sag Sådan er det jo altid med det her Men kan du prøve at sige sådan lidt generelt om Hvordan man griber sådan en opgave an Når man gør det i kundetyperregi?

Sanne Dollerup
Ja Altså, det er jo et ekstra udsyn Det handler om Man skal have sådan et stort puslespil til at gå op Så det handler om Først og fremmest kigger man på det brand Vi står med Det kan være en virksomhed Eller det kan også være en virksomhed med forskellige brands Men der er en eller anden form for brand Vi skal have markedsført Det brand har tilkoblet nogle specifikke UESP’er Altså vi kalder det Uniq Emotional Selling Propositions Altså der er nogle unikke emotionelle salgsargumenter Som denne her virksomhed har Ellers så skal vi ind og Og finde ud af Hvad skal vi putte på? Altså hvad har vi? Vi kan tilføje produktet Så de kan få de her UESP’er Det er et step
Når vi har gjort det Så skal vi ind og kigge på Når vi skal tage en beslutning Om at købe lige præcis det her produkt Hvad er det så for det indkøbshumør Der er mest aktivt? Så f.eks. med forsikringer Hvis vi skal købe forsikringer Så er det den grønne Det er det grønne indkøbshumør Der er mest aktivt Det er det, der er nemmest at aktivere Og det vil for eksempel Fortælle mig Jamen markedet er allerstørst I den grønne kundetype Det er så også der Alle konkurrenterne er Fordi det er der Markedet er størst Men der kan ikke være en fordel At lægge sig i nogle af de andre Fordi markedet er meget lille der Så kundetyper kan sige noget om Hvor er markedet størst? Det kan også være At man arbejder med et produkt
Hvor at Jamen der er F.eks. supermarked Jamen der er et marked I alle fire Der er et sted Hvor det er størst Og der er et sted Hvor det er lidt mindre Men der vil være Der er et marked I alle fire Ved alle fire kundetyper Og det kombinerer vi så med At kigge på konkurrenter Fordi konkurrenterne siger jo noget om Du ved hvor tæt er markedet Altså hvor mange F.eks. man tager supermarkedet her igen Så kan man sige Jamen der er Der er egentlig størst mulighed Der er et størst marked i grøn Dernede skulle man egentlig sige At det var i gul Men
brancherne de ligger i grøn og blå Så der ved jeg Hvis jeg er ude ved en eller anden større supermarked Hvor jeg får lov til at få en eller anden form for indflydelse Og jeg kan se at de har UESP’eren der går til den gule kundetype Så vil jeg sige Go go go Der er et megamarked her Et kæmpe uudnyttet marked til den gule kundetype Fordi at vi Vi kan godt komme i gul humør Når vi køber Og det der er tættest på at kommunikere til en gul kundetype I Danmark det er Netto Mm Så man kunne godt gøre sådan Man gjorde Netto mere gult Altså kommunikere mere til en gul kundetype For der er virkelig et marked for det Der er også et marked for at gå lidt mere blå
Der hvor markedet er tæt Og der er en høj konkurrence Så det er grøn Og dem der gør det rigtig godt i det grønne Det er Rema 1000 Og de har jo virkelig godt fat i markedet Og de gør det fuldstændig efter bogen Til den grønne kundetype De er så gode til at kommunikere til den grønne kundetype Så det er jo sådan noget Så derfor når man bruger kundetyper Så kan vi se fremad Så kan vi se Hvordan kunderne reagerer på det her Hvordan kunderne reagerer på At Netto blev mere gult Det bliver mere et lokal marked Det bliver mere hvor man sætter mere fokus på Hyggen og økologien Og det bliver et sted hvor jeg kommer ind
Og kan handle med god samvittighed Jeg vil gerne give en lidt højere pris Og jeg vil rigtig gerne At det ser meget bæredygtigt ud Og varerne For eksempel At det ser meget bæredygtigt ud At butikken har taget nogle etiske overvejelser for mig Der er ikke palmeolie i noget Der er et eller andet Hvor jeg kan være fri For den der konstante dårlige samvittighed Som en gul kundetype render rundt med Så der vil man kunne se At der er et potentiale Og så kan det være Så kunne jeg forestille mig Hvis jeg sagde det til Netto Så ville de sige Hvis der er så stort et marked Hvorfor er der så ikke nogen der har gået ind i det marked
Jamen Og så vil jeg så sige Jamen vi kan jo Altså Der er en vej Og det er at teste af Så må man lave sådan en prøvebutik Ja Ikke eller altså Vælge at lave sådan et showroom Altså Eller et lille hjørne af Netto Hvor man kommunikerer til en gul kundetype Og for at se Hvilken effekt er der af det Ja Og det er jo også det der er det smarte Ved kundetyper Det er at du kan lige så stille teste af et trin Ja Det er ikke sådan Nu skal vi lave hele Netto om Nej Vi vælger en Netto Og et hjørne Og prøver at lave noget Med produktivitet Og sådan er det egentlig altid med kundetyper Du kan teste af Og det er også det Der er bedst at gøre Selvfølgelig skal du teste af
Så Ja Så det er den måde Hvor sådan man lavpraktisk arbejder med det

Morten Kyvsgaard
Og hvis nu man forestiller sig For eksempel at man Arbejder i Lad os bare tage forsikringsbranchen igen Lad os så sige at markedet Ubetinget er størst Til de grønne Hvad gør man så da Fordi der er vi jo alle sammen I samme båd kan man sige Hvordan Hvordan Hvordan griber man så opgaven an Når man er de enkelte brands der Hvis man skal rådgive dem til at gøre noget Der alligevel skilder sig ud Fordi det er det der står på side 1 i håndbogen At man skal skilde sig ud Men man skal selvfølgelig også gøre det på en måde Så det er bæredygtigt.

Sanne Dollerup
Ja Den er virkelig sjov den der Når man har Når man har arbejdet med markedsføring Og bliver undervist i markedsføring Og undervist i markedsføring Så er det jo det der med Du skal skilde dig ud Og hvis der er noget du ikke må i grøn verden Så er det at skilde dig ud Og mit eksempel på det Det er altid Hvis man forestiller sig en tysk messe For teknologi i fiskeriindustrien Der er ikke mange messestand der skilder sig ud Nej De er fuldstændig ens Og det er der så en grund til Ja Det er fordi det der virker Og den grønne gider ikke se en eller anden Pink messestand Med et eller andet oppust Et eller andet underligt Og nogle sælger der runder rundt Og deler popcorn ud
Det får man altså ikke kunder af

Morten Kyvsgaard
Men er man ikke nødt til at skilde sig ud På en eller anden måde For ligesom at man kan differentiere sig fra

Sanne Dollerup
Jo Men du skilder dig ud Ved at gå dybere I forhold til at opbygge autoritet

Sanne Dollerup
Så det du skal som Som forsikringsvirksomhed I forsikringsbranchen Det er at du skal opbygge autoritet Ligesom en læge Hele vores sundhedsvæsen Har igennem årtier Opbygget en stærk autoritet Så meget vi nærmest glemmer At det er et brand Ja Det er virkelig en stærk grundlæggende autoritet Og det er det man skal gøre Man skal gå dybere Og opbygge autoritet Ja Og der handler det om At gøre det bedre end de andre Ja Men jeg vil sige Så er der noget som forsikringsbranchen Jamen altså Hvis jeg så havde talt med en virksomhed Som bare sådan Godt kunne kommunikere Til en blå kundetype Så vil jeg jo sige Altså hvis de havde UESP’erne
For at kommunikere til en blå kundetype Eller vi kunne se De kunne udvikle de UESP’er Så ville det være oplagt Ja Fordi så er der jo ikke nogen Der gør det nu Nej Og jeg vil sige Altså den blå kundetype Det er også et kontrol gen Så det er jo ikke sådan Det ligger helt væk fra Forsikringsverdenen Det her kontrol Som de har Ja Ja Så det kan jo godt være At man kunne udvikle et produkt Eller se på nogle tillægsydelser Som kunne tale til en Til en blå kundetype Så man kunne lave Et eller andet form for sub-brands Ja Som man kunne teste af Er det noget vi kan gøre Er der et marked for det her Kan vi levere til en blå kundetype Og så er du pludselig ude i igen At der er et helt marked foran dig Der er udnyttet

Morten Kyvsgaard
Men der gør man det så På et oplyst grundlag Kan man sige Ved at lave et eller andet under-brand Som du nævner At det gør man så Fordi man gerne vil adskille det fra Måske hovedforretningen Men man har måske set det potentiale I en anden kundetype

Sanne Dollerup
Ja Altså det var Det her eksempel Det var faktisk Hvis jeg nu talte med en virksomhed Som var overvejende grøn Men også havde nogle blå produkter Så kunne man gøre det Men hvis det var en virksomhed Hvor jeg tænkte I forsikringsbranchen Hvor det jo var Enten kunne gå til en blå Eller en grøn kundetype Så ville jeg sige Jamen I kan gå begge veje Men der er et hul i markedet Til en blå Så det vil jeg da anbefale Det er der I kan tjene flest penge Det er der I kan adskille jer Ja

Morten Kyvsgaard
Det er jo så Nu kender jeg ikke et menneske På jorden nærmest Der kender flere brancher End du gør Du har denondelyne dykket ned i mange Af de der Brancher der nu er Af forskellige ting Ja Lad os så antage At du får En case Hvor at Det er en branche Du overhovedet ikke kender Hvordan Dælen bærer du dig lige an Med at få et overblik over

Sanne Dollerup
Ja Hvordan er det blevet Ja Og Og Og Der hjælper kundetyperne Rigtig meget Den måde jeg vil gribe det an på Det er ved at tale med Dem der arbejder i virksomheden Fordi det er dem der er Specialister I branchen Så jeg vil høre Jeg vil spørge dem omkring branchen Altså jeg vil Hvad er det for en branche Hvad gør kunderne Hvad er kutymen Hvad er kunderejsen Hvordan Jeg skal faktisk ud til en virksomhed Hvor jeg ikke kender så meget til branchen Og der starter vi med Helt grundlæggende Jamen Hvad er den Almindelige kunderejse I den her branche Hvad gør folk Og hvad er jeres erfaring
Hvad gør I nu Når I får en kunde Så spørger jeg ind på den måde Og så har jeg jo så Den her kundetype Hvordan jeg så kan Lægge ind over Det filter Og Samtidig så er det jo meget nemt At kigge på konkurrenterne

Morten Kyvsgaard
Ja

Sanne Dollerup
Jeg spørger bare virksomheden Hvem er jeres konkurrenter Ja Så sender de en liste over Konkurrenter Ja Og så kan jeg se Så får jeg også Noget viden om branchen Den vej Ja Så det er Ja Det vil sige Det er interview Altså At bare spørge Dem der ved noget om det Ja

Morten Kyvsgaard
Og der Er der noget særligt Fra lidt mere etablerede brancher Til de Forstå mig ret Nye brancher Der opstår jo hele tiden Nye ting Og nye teknologier Og alt sådan noget der Altså

Sanne Dollerup
Ja altså vi har jo En helt ny branche AI-branchen

Morten Kyvsgaard
Ja Giver det et større spillerum For at man ligesom Kan bevæge sig Eller er der Større usikkerhed Forbundet med At skulle vælge her Når branchen er så ung Kontra en etableret branche Nej

Sanne Dollerup
Ja nu lige præcis Med AI-branchen Er jo meget nemt Ja Lige nu der ligger den I blå verden Men det kommer så senere over I grøn Ja Så der kan jo være Hvis man nu kigger Ud af forruden i bilen Så kan der jo være En fordel i At kommunikere til En grøn kundetype Fordi at Nu kender jeg jo ikke Den branche Jeg kan jo ikke Kigge i den branche der Men Når man arbejder med AI Når man vælger at arbejde med AI Sin forretning Så har man typisk Også vil man også have En tendens til at lave Blå markedsføring Så derfor så kunne jeg Forestille mig At der er et Udnyttet potentiale i At kommunikere til den grønne kundetype I forhold til AI Ja

Morten Kyvsgaard
Der er lige kommet Eller lige og lige Men jeg har i hvert fald set Der er kommet et dansk ChatGPT til Ja præcis Det er i hvert fald et forsøg

Sanne Dollerup
På at gøre noget

Morten Kyvsgaard
I den retning der er

Sanne Dollerup
Det er lige præcis Ja Men jeg vil Noget af det der gør Noget af det der egentlig Er sværest Det er Hvis du sidder over For en iværksætter Hvor alle muligheder er åbne Man kan nærmest det hele Og man vil gerne have Alle produkter Og man vil gerne tale til alle Alt er i spil Det er en meget sværere disciplin End at gøre det her For en mere etableret virksomhed Også fordi at Når du sidder med En person Så er det meget bundet op på Hvad har jeg lyst til Ja Hvad kunne jeg godt tænke mig At arbejde med Med mindre de er meget blå Så siger de bare Du ved hvor kan jeg tjene penge Så gør jeg det Ja

Morten Kyvsgaard
Ja Ja Hvad gør man så Altså så Men har man så ikke også Omvendt mulighed for ligesom at teste noget af

Sanne Dollerup
Jo jo Så har du virkelig mulighed For at finde hul i markedet Ja Vi kalder det konceptudvikling Vi skal udvikle et koncept Og når vi udvikler en koncept Så er det jo der hvor vi går ind Og ser hvor er der et hul i markedet henne Men selvfølgelig tager vi også Igen højde for Hvad er den her virksomheds UESP’er Altså den person Der skal starte virksomheden Hvad kan de Hvad er de særlig dygtige til Og hvilken kundetype Sætter pris på det Så vi kan jo ikke Hvis personen er rigtig god Til den røde kundetype Så kan vi jo ikke sige til dem Nu der er et hul i markedet I den grønne Nå Hvis man ikke kan servicere den grønne Så kan det jo være det samme Jeg plejer at bruge eksempel med banker Der er kæmpe hul i den gule verden
Der er et hul i markedet Til den gule bank Men jeg kan ikke se nogen bank I Danmark Der kan kommunikere til en gule kundetype Og jeg har faktisk også kigget internationalt Og jeg har ikke Kunnet finde nogen bank På planeten jorden Der kommunikerer til en gule kundetype Nej Eller kunne gøre det Nej Altså du ved ligesom netto Hvor man kan se Nå men der er nogle gule elementer Man kunne arbejde med

Morten Kyvsgaard
Men så tror jeg vel det også kan være At man ligesom Har bygget et helt Koncept og univers Og måske et sub-brand Altså det er lidt svært At forestille sig Nogle af de etablerede brands På nogen måde Skulle troværdigt gå den vej

Sanne Dollerup
Ja ja Der er jo for eksempel Den der Lunar Det er jo den røde kundetype Så det er jo ikke fordi Det ikke kan lade sig gøre At bryde branchen Og gøre noget andet Det er bare fordi At den gule kundetype Og bankverdenen Og kutymen Og de mennesker der er i det At når jeg har været ude ved en bank Så sidder de nærmest der Ved at dø ved tanken om At de skulle snakke om Du ved et pengetermometer Man kan skrue op og ned for Og du ved sende ud i universet Du skal tjene flere penge Så gør du nok det Ja Altså det er jo fuldstændig Ja Fuldstændig en modsatrettet logik De kan slet ikke arbejde med det Men der er et marked for det Ja

Morten Kyvsgaard
Jeg ved der er mange Der sådan når de sådan Skal prøve at arbejde lidt mere På at gribe en trend Så prøver de sådan Ligesom Jeg vil ikke sige at hudle sig frem Men i hvert fald sådan På et oplyst grundlag For eksempel at kigge på værktøjer Som Google Trends Eller man sidder og kigger Lidt inde på Amazon Og sådan nogle ting Kan det være godt nok Eller kommer man stadig til At mangle noget I at kunne spotte nogle ting I forhold til at gribe en tendens Eller en trend

Sanne Dollerup
Ja altså du vil jo komme Et stykke af vejen Og det er bedre at gøre det End at ikke gøre noget Ja Det som Det som vi gør Når vi arbejder med trends Det er at vi kigger jo på mønstre Der allerede eksisterer I de forskellige kundetypers verden Så man kan sige Vi kigger på det vi kalder Lidt mere sikre trends Det er jo ikke sådan at det er 100% sikkert Men det er mere sikre trends Fordi det er nogle trends Vi kan se Der allerede vokser I gul, rød, blå og grøn verden Og derfor så er det jo ikke sådan Vi siger nu er der en ny trend Der måske bliver til noget En gang
Det er Der er en trend lige nu Der vokser i grøn verden Kom med på den Eller som jeg siger med AI Når AI er meget Dominerende i blå verden lige nu Men den grøn Det er sådan et Det er jo et meget lavpraktisk værktøj Der er rigtig mange grønne værdier I AI værktøjer Ja Så derfor så Så når man kigger ud af forruden I den her bil Jamen så kan vi jo se Når den der Den der Den kommer over i grøn verden Ja Så det er en god idé lige At se Der er et marked derovre

Morten Kyvsgaard
Så er der også basis for At man ligesom tager en trend Og så ligesom Stadigvæk som vi også har snakket om I en tidligere episode Prøve at lægge Sin egen virksomheds DNA Ind i Hvordan man tapper ind i den trend På en troværdig måde Ja Altså nu er der meget snak om Bæredygtighed Og så videre Det er jo også en trend Men det skal Det skal man lige mere styre på Man skal også gøre det På en måde Så det passer ind Til ens eget brand Det er jo så den næste del af det At en ting er Der er en trend Men lave kobling Mellem trenden og branded Er jo også det som En rådgivning Handler om I forhold til At bruge det aktivt

Sanne Dollerup
Ja Ja eller man bare Sætter sig ind i Hvis vi har den røde kundetype Hvad er de røde trends Ja Og hvad er Hvad vil vi kunne tappe ind i Så f.eks. den røde kundetype Tror jeg vi har nævnt tidligere Der er en alien trend Jamen hvis vi Hvis vi laver tøj Det gør Modo faktisk Jeg var lige I Lufthavn Så så jeg Modo Butikken Der var der På deres trøjer lige nu Der er UFO’er Og det er jo den røde kundetype De kommunikerer til De har jo tappet ind I den trend Så Så Så der er For nogle virksomheder En fordel i det Og det kan også være B2B rød Der er der jo ikke så meget forskel Nej I rød verden På B2B og B2C Men Altså der
Det var virkelig en mulighed For At kunne se ud I det her Ud af det her Den her forrude i bilen Ja Og finde ud af Hvad skal vi gøre Hvilke trends Skal vi komme med på Og det der er risikoen Det er jo at vi kan komme til Hvis vi Tager det der Gængse her En liste af 48 trends I 20 Et eller andet Så kan du komme til At ramme ind i nogle trends Der ikke er relevant For den kundetype du har Ja Så hvis man nu for eksempel Er grøn brand Man er name it Og tænker Hov vi skal da med på Sådan en alien trend der

Sanne Dollerup
Det er utroværdigt Ja Eller endnu Faktisk nærmest endnu være I den gule verden For det kommer til at virke Sådan Ja Der Børnetøj i gul verden Det er sådan hør farver Altså hørtøj Og neutrale farver Og så videre Det vil se helt mærkeligt ud Ja Men man kan komme til At gøre de der ting Man kan komme til At hoppe med på nogle trends Som I bedste tilfælde Kundetypen er ligeglade med I værste tilfælde At de tænder af på Ja Som faktisk ødelægger Brandet over tid Ja

Morten Kyvsgaard
Tiden flyver Sanne Ja Men jeg vil gerne lige Have det sidste spørgsmål med Fordi jeg ved Der er mange Der benytter sig Af Markedsundersøgelser Gerne eksternt At man ligesom Eksternt får Nogen til at kigge på Ens marked Og ens forretning I det hele taget Kan de bruges I den her sammenhæng Og hvordan Hvordan adskiller de sig Eventuelt Eller supplerer de I forhold til Til selve Den del af det Som Som kundetyperådgivningen byder ind med

Sanne Dollerup
Altså det jeg Har set Af markedsanalyser Der er de Ofte Baseret På Spørgeskemaer Og fokusgrupper Altså det her med At spørge folk Hvad de gerne vil have Og hvis det har Blev lavet Hvad kunne de så Tænke sig Og det kan Selvfølgelig Give noget Det der er min erfaring Det er at de er Meget dyre

Morten Kyvsgaard
Ja

Sanne Dollerup
Det er jo en dyr undersøgelse Du skal have et bureau Ud og spørge En masse mennesker Og dataen skal Sættes sammen Og man skal lave Statistikker Og undersøgelser Og i mange tilfælde Jeg vil sige At det kan gøres billigere

Morten Kyvsgaard
Ja

Sanne Dollerup
Altså fordi Når Der laver kundetyper Bare enormt meget Forarbejde Ja Fordi vi ved allerede Hvad det er folk De gerne vil have Ja Så vi Det er egentlig Ligesom at Løse Den her ligning Omvendt Og på en nemmere måde Fordi du ved Hvad det er der skal stå

Morten Kyvsgaard
Det er jo nok Lidt svært at forestille sig Afhængig af Hvilket brand Man er For lige at understøtte dig Det er jo at Hvis man er et rødt brand Der beder om en markedsundersøgelse Så tror jeg Det er jo det færreste der svarer I den undersøgelse Der vil sige Vi skal da Vi skal da have Noget alien trend Op og køre Altså det er jo Det er jo lidt svært Tilbage til det der Henry Ford citat Som du havde tidligere Med hesten Altså det Man kommer Nok også Til at lave nogle Konklusioner Og nogle Perspektiveringer Som tager udgangspunkt I de data Som man allerede har indsamlet

Sanne Dollerup
Ja ja Det er jo altså Igen I bedste tilfælde Så bruger man mange penge På noget der er rigtigt I værste tilfælde Så bruger du mange penge På noget der er forkert Ja Og det der er Når du spørger folk Det er jo Det her med At med Ligesom Henry Ford Hans citat Men også hvis man kigger på kundetyper Så svarer vi typisk Lidt mere grønt Ja Og det har vi også Snakket om I en tidligere episode At den blå kundetype Er svær At få frem Fordi det er noget Der i Skandinavien I hvert fald Er noget vi Undertrykker Så jeg siger ikke Jamen jeg kan lide At føle at jeg har succes Når jeg har Et super fedt produkt Og jeg ved At det er det dyreste På markedet
Det siger du ikke Nej Du siger Jeg kan rigtig godt lide Hvordan Den her Den føles Jeg synes Den fungerer godt Altså du siger Nogle grønne ting Så derfor Så kan det jo godt være Du rammer rigtigt I en markedsanalyse At du faktisk har Den grønne kundetype Og du får spurgt Nogle grønne kundetyper Og du skal Ikke kigge særlig meget I forruden Fordi at det er mere Bagruden det handler Eller bakspejlet det handler om Men Men Der kan desværre også ske det At du misser Det røde, gule Og blå marked Eller at den grønne kundetype Ikke ved Hvad det er de gerne vil have Ja

Morten Kyvsgaard
Det er der jo faktisk Mange af os der ikke rigtig ved

Sanne Dollerup
Det er mange af os der ikke ved Hvad de vil have Altså Da jeg skrev På PHD’en Der laver man En metodeafsnit Hvilke metoder man bruger Og der skrev jeg At Når det handler om Shoppingadfærd Og det er jo ikke noget Jeg har fundet på Det er noget som Som alle forskere Inden for shoppingadfærd ved Du kan ikke Spørge folk Om hvad de gør Hvad har de gjort Du kan ikke stille dig foran En butik og sige Hej Nu har du lige været ind i Bauhaus Kan du fortælle mig Hvad du lavede Og hvad du tænkte Og så har de lavet undersøgelser Hvor folk de gør det Og så er det som folk siger Og det de gør Det er to fuldstændig forskellige ting Vi ved Ikke hvad vi gør Vi ved ikke hvad vi har gjort Vi ved ikke hvad vi har tænkt os at gøre
Det kan godt være Vi tror vi ved det Men det er ikke det Vi er kommet til at gøre Så vi kan ikke De er ikke særlig valide De undersøgelser

Morten Kyvsgaard
Det er en meget stor fejlkilde

Sanne Dollerup
Det er en meget stor fejlkilde Så derfor så bruger man ofte I shoppingadfærd Observation Altså man I stedet for at spørge folk Så observerer du dem i butikken Ja Og det er også derfor Man bruger case-studier Og man finder ud af Hvis jeg har et stort datasæt Hvor er tendensen så hen Hvor er mønstret hen Hvad er det Hvor er det folk de går hen Altså man kigger på Real life situationer Hvad sker der rent faktisk I øjeblikket Bedre end man spørger folk

Morten Kyvsgaard
Ja Spændende Det har jeg lært meget af Det gik lidt længere over tid her Men jeg tror Jeg håber at folk fik noget med Jeg har i hvert fald Jeg har i hvert fald fået noget med Så det plejer Hvis jeg får et eller andet ud af det Så plejer det som regel at være et eller andet okay i det du siger Et eller andet rigtigt

Sanne Dollerup
Jamen det er jo godt nok at vide

Morten Kyvsgaard
Jamen Tak for snakken Og hop ind på På kundetyper.dk Og læs mere om Hvordan det her det fungerer Hvor vi også tilbyder At lave nogle forskellige rådgivninger Hvis du har lyst til at dykke ned i I det univers Tak for snakken

Scroll to Top