PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 10

Episode 10: Sådan arbejder du med kundetyper

Denne episode handler om, hvordan du kommer i gang med at arbejde med Emotionelle Kundetyper®.

Sanne og Morten taler om, hvordan der er et stykke vej fra at kende til kundetyper til rent faktisk at arbejde med metoden. I den sammenhæng forklarer de også processen fra start til slut, med bl.a. valg af kundetype og rådgivning, men også hvordan processen er forskellig fra virksomhed til virksomhed alt efter behov. Her understreger de desuden, hvordan Emotionelle Kundetyper® sjældent er en stor omvæltning, da det er en sammensmeltning mellem brandet og metoden – og fordi du sikkert allerede ofte kommunikerer til din kundetype helt ubevidst.

Til sidst forklarer Sanne og Morten effekten af at arbejde med kundetyper, hvor flere fordele fremhæves.

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
Velkommen til podcasten om kundetyper Sanne og jeg er klar til endnu en episode
Og i dag der skal vi snakke om at gå fra at kende kundetyper til rent faktisk at arbejde med kundetyper For vi har jo millioner af lyttere på podcasten
Endnu flere har læst Lommebogen Ej, spøg til side, rigtig mange kender jo til metoden Heldigvis Og flere kommer til dag for dag
Men vi skal jo ligesom prøve at tage det videre herfra Og så ligesom prøve at arbejde med det For en ting er at vide noget, en anden er at arbejde med det i dagligdagen

Sanne Dollerup
Ja, der er jo et stykke vej

Morten Kyvsgaard
Der er et stykke vej, og den vej den prøver vi ligesom at lægge nu Så det bliver en lille smule mere håndgribeligt for folk at give sig i kast med det
Men lad os sige at jeg har en virksomhed, jeg godt vil Jeg synes kundetyper lyder spændende, jeg har lyttet til jeres podcast
Nu vil jeg faktisk gerne prøve at tage det et spadestik dybere Og rent faktisk prøve at arbejde med det
Hvor starter vi henne i forhold til at arbejde med kundetyper?

Sanne Dollerup
Jamen de fleste starter med at få en kundetyperrådgivning Altså hvor man får valgt, hvilken kundetype virksomheden skal gå efter fremover
Og det behøver ikke være sådan noget stort forkromet Men det kan godt være at være nogle timer Hvor vi får valgt kundetypen Når man så har valgt kundetypen
Så er næste step at man får undervisning omkring den kundetype Så man lærer den valgte kundetype rigtig godt at kende
Skridtet efter det, det er så der hvor det begynder at blive rigtig interessant Fordi det er der hvor vi skal kombinere det vi ved om kundetypen Og den virksomhed der skal kommunikere til kundetypen
Så vi skal have kombineret kundetypen og branded Og i den kundetypen skal vi have en kundetype Der sker der noget nyt Så det vil sige at hvis man nu har den blå kundetype Og man har et brand
Så skal vi finde den blå kundetype for det brand Altså hvad er det emotionelle brand DNA Hvordan skal vi kommunikere blåt til vores kunder Og det er meget forskelligt Alt efter hvad det er for en koncept
Hvilken branche det er i Hvilken målgruppe For eksempel den maskuline blå og den feminine blå Ser meget forskellige ud Der er også forskel på Er det mænd plus 50
Eller er det kvinder med små børn Der kan være forskelle i brandet Det kan være alt efter hvilket produkt det er Hvad er kutymen i branchen
Hvad er vi specielt gode til internt Der kan være rigtig mange ting der gør At brandet og kundetypen At der i det opstår en rigtig interessant brand DNA
Og det er jo den der er interessant at kigge på Og det er den vi egentlig skal ind og finde og arbejde med Så det er jo ikke sådan du bare kan tage retningslinjer for den blå kundetype
Og så gøre præcis det for en virksomhed Du er nødt til at kombinere de to ting Og det er jo der der sker noget rigtig interessant Hvor man har enormt meget viden om den virksomhed man sidder med Man har ved hvordan er kunderne
Hvad er det for et brand vi har Og kombinere det med kundetyper Så der opstår noget nyt Det er der der virkelig sker noget vigtigt For brandet

Morten Kyvsgaard
Vi har snakket om på et tidligere tidspunkt Har vi lavet en hel episode om det at vælge kundetypen Så der har vi snakket lidt om Hvordan den proces fungerer der Men det du siger der Det er så at det ikke nok bare
At vælge at sige I henvender til den blå kundetype

Sanne Dollerup
Altså det er jo et vigtigt første step Og det er jo det første man skal gøre Men derefter så Ja så er det nødvendigt At få undervisning om typen
For der er jo nogle helt specifikke karakteristika For de forskellige typer Ja

Morten Kyvsgaard
Og der er jo nogle forskellige ting vi går ind og kigger på Der er jo også selvfølgelig virksomheden du nævner Men også Branche Altså
Og sikkert forskellige konkurrencesituationer Og Kompleksiteten i markedet Og har vi eventuelt nogle Brands der ligger under
I vores gruppe af virksomheder Og så videre og så videre Så der kan være rigtig mange ting I det Men som du siger så starter man ligesom med at vælge En kundetype
Via en rådgivning Det kan være online Det kan være fysisk Alt efter Man foretrækker Og så er det ligesom Den der undervisning Går i gang Og hvordan fungerer undervisningen Sådan rent
Lavpraktisk

Sanne Dollerup
Jamen Det kommer lidt an på Hvem man er Men vi har nogle optaget grundkurser Som man kan købe Og så har man altid adgang til dem Så har vi nogle åbne kurser Man kan komme til
Hvor man kommer på sådan en live online dag Omkring kundetypen Og så har vi også Holder også en del interne workshops Om kundetypen Hvor vi tager ud til virksomhederne Og fortæller dem
Om den valgte kundetype Så det bliver sådan en intern undervisning Og så har vi selvfølgelig også At man kan lære om det Via uddannelsen Hvor man lærer om alle fire kundetyper Ja
Så det er egentlig det vi leverer Ja

Morten Kyvsgaard
Og så bliver man undervist i det Og så lærer man en hel masse Og bliver helt Sådan oplyst omkring Alt hvad man skal vide
Om den nævnte kundetype Og så bliver man Kender jeg Fordi jeg arbejder jo selv med dem Kender jeg jo også folk Der får undervisning i det her Og tænker at det er godt nok spændende Og det er Der er mange åbenbaringer
Den anden side af mønten er så Hvor skal vi lige starte henne Og så er det man får brug for Nogen får i hvert fald brug for Hvordan tager vi det videre herfra
Kan du prøve at fortælle lidt om Om den proces der er i forhold til Hvordan man ligesom gør det Håndgribeligt for den enkelte virksomhed Ja

Sanne Dollerup
Altså der er jo egentlig to måder At gøre det på Den ene måde det er at Vi finder ud af Hvad er virksomhedens Brand DNA Set med kundetypeøjene
Hvordan ser den her virksomhed ud Hvis den har grønne kunder Eller blå kunder Eller gule kunder Eller røde kunder Og så kommer vi med et oplæg til det
En anden måde kan også godt være At man tager det sådan lidt Step for step Hvor man Måske starter med at se på Hvad med vores farver Vores designlinje
Hvis vi har en specifik kundetype Hvad gør vi ved den Så tager vi ligesom det step Og så er næste step Det er måske at se på teksten Og næste step Det er at se på annonceringen Og så kan det være
Steppet efter det Det er at se på hjemmesiden Altså hvor man tager lidt Trin for trin for trin for trin Det smarte ved det er At vi hurtigt kan finde ud af Jamen er der nogle effekter i det her Så vi kan måle effekten af det Når vi nu laver farverne om
Hvad sker der så Når vi laver teksten om Hvad sker der så Eller endnu mere specifikt Nævnt annoncer Og laver den om til en kundetype Hvad sker der så Så vi egentlig er sikre på At de ændringer vi laver
De bærer frugt Det er også en måde at gøre det Hvor man sådan løbende Får implementeret det Og ser om det virker Og der er vi mere inde som nogle rådgiver
Altså hvor vi rådgiver undervejs Omkring hvad de nu skal Og det kan jo være et længere forløb

Morten Kyvsgaard
Jeg tror også at Bare lige vil jeg nævne At hvis man er i gang Som virksomhed Og ellers har en God og sund virksomhed Så er man i gang Med kundetyper ubevidst
Det er bare for at sige At man starter altså ikke fra nul Og skal lave jo Alting om Som du selv siger Med en streg i sandet Jo

Sanne Dollerup
Altså der er jo tit nogen Der kommer og siger Når vi er fra en større virksomhed Når vi har alle kundetyper Eller vi har to kundetyper Nej Det har I ikke I har en kundetype Ellers vil I ikke være her I har en kundetype
Og I har en kundetype Det kan godt være I har nogle produktgrupper Der er nogle Der er lidt over I de andre kundetyper Men der er en kerne Ja Og det er jo den Vi skal finde frem til Så man bliver Bevidst kompetent
Vi ved Vi henvender os Til den grønne kundetype Så nu er vi opmærksomme på Når vi går ud I de andre typer I nogle produkter Ja Men virksomheden Har en kerne
Der er ikke nogen virksomhed Der har en En 50% blå Og en 50% grøn kerne Der vil være En kundetype Der er dominerende I branded

Morten Kyvsgaard
Kan man selv Finde frem til det

Sanne Dollerup
Ja Ja det kan man Godt Altså hvis man hører Om kundetyper Så kan man godt Finde frem til det Men man ved jo ikke Om det er rigtigt Så vi har Vi har begge to Snakket med nogen Større virksomheder Som har gættet
Fuldstændig forkert på Hvilken kundetype de har Altså de er En central modsætning af Hvad de egentlig har For en kundetype Så man er nødt til I hvert fald lige At få det valideret Men det er Igen Kundetyper det er ikke noget
Stort og forkromet Og anderledes Du skal ikke lave om På dine målgrupper Du skal ikke lave Særlig meget om På dine personer Du får et ekstra lag Hvor du får en viden Omkring din emotionelle Kundetype Og der
I den proces Det er jo ikke Vi skal ind og lave Store rådgivningsforløb Man kan ringe Til os og sige Hey Nu har jeg hørt Om kundetyper Og jeg tror Vi er denne her kundetype
Kunne vi lige tage en times Snak omkring det Det er jo ikke Større end det Nej Det er bare Et lille bitte step Til at blive Lidt klogere På brandet Ja Og så åbner der så
Selvfølgelig noget op Så man kan blive Rigtig dygtig til At få et Emotionelt brand Og tale Endnu mere følelsesmæssigt Til kunderne Og virkelig stærkt Holde op med at spænde ben For sig selv Når man nu går ud I de andre kundetyper

Morten Kyvsgaard
Ja jeg tror heller ikke Man skal se det som om At man Når en målstreg Altså der er ikke sådan En målstreg hvor du siger Nu er jeg 100% Kundetype implementeret Nej Altså det Det tror jeg
Altså hvis man tror det Altså det er jo En kontinuerlig proces At lave branding Ja Det er jo dagligt Og hver dag Og på samme måde Er det jo også Som du siger med kundetyper

Sanne Dollerup
Ja ja det er også her Trends kommer ind i billedet Præcis Du skal hele tiden Holde øje med Trends Hvad er de nu orienteret omkring For at være aktuel I dit Brand Ja

Morten Kyvsgaard
Så man skal sådan Man skal jo se det som En vejviser Man kontinuerligt har Der ligesom kan guide en En på vej I forhold til Hvilke retninger Man skal gå Og så er det jo også Ofte at vi har
Nogen der har nogle Forskellige Procedurer I projektet Og lave en Hvad siger En grøn virksomhed Der kan det jo typisk være At man har nogle ting Hvor skoen trykker mere End noget andet
Det kunne fx være En underside På ens website Eller det kunne være En messestand Eller aktuelle ting Som man også kan Dykke ned i
Ja ja

Sanne Dollerup
Eller man skal være Mere online Ja Eller man skal være Mere fysisk Eller ja Der kan være nogle Specifikke områder På den måde Kan man også Når man nu har Fået valgt Kundetypen
Så kan man vælge Som du siger Et område Vi starter med at kigge på Så starter vi med At kigge på Den her produkt Og den her underside Og den her De her annoncer Ja Og så optimerer vi det så Til den valgte kundetype
Vi forbedrer det Og så ser vi effekten af det Ja Og det er også Egentlig også sådan Vi anbefaler At arbejde med det Så man ikke laver det hele om Fra starten af

Morten Kyvsgaard
Apropos effekt Som vi snakker om Så har vi jo Nu har vi jo fået noget Valgt kundetype Fået noget undervisning I kundetypen Så har vi taget Et større Eller mindre
Forløb I forhold til noget Rådgivning Og så skal vi jo selvfølgelig Kigge på noget Effekt Hvordan virker det så Efter vi er begyndt At arbejde med det her
Kan du prøve at fortælle lidt om Hvordan Forskellige kigger på Forskellige typer af effekt

Sanne Dollerup
Ja Altså der er jo Den interne effekt Og det er Vi holder op med At diskutere hele tiden Vores markedsføring Det er en tidsmæssig effekt Hvor man kan notere Jamen hvor meget
Mindre tid bruger vi egentlig på At diskutere omkring markedsføringen Det er en effekt Så er der også hvordan Vi optimerer vores Markedsføringsindsatser Så vi bruger færre penge På at få de kunder vi får
Og det er jo ved At lave Annoncering Der er mere effektiv Lave nogle landingssider Hvor folk de hurtigere Tager en beslutning om
At kontakte os En call to action Det handler egentlig om At bruge færre penge På markedsføring Så er der det næste Og det er
At få mere salg Og det er jo Det endelige Vi vil gerne sælge mere Men op til det der Er der masser af små ting Man kan måle på Så lad os tage en messestand Så vi laver en messestand
Næste gang vi laver en messestand Så laver vi en Der er meget mere optimeret Til den valgte kundetype Vi har Og så noterer vi Hvor mange var hen at besøge Hvor mange skrev sig op Til nyhedsbrevet
Hvor mange Bookede en kaffesamling Hvor mange af dem Blev så kunder Senere Altså hvor man en laver En klassisk effektmåling
Og det er alle de her Mellemmål Delmål Vi også skal have skrevet ned Når vi arbejder marketing Så med annoncer Der er jo ikke kun Så mange endte med at købe Men der er så mange interagerede
Så mange kommentarer Så mange positive henvendelser Fik vi tilbage Og selvfølgelig også Med fokus på salg Men det er vigtigt At have Ligesom at lave Helt lavpraktisk Laver et Excel-arket
Med delmål Så vi kan hele tiden Holde øje med Virker det her med kundetyper Det kan også godt være Vi havde på et tidspunkt En kunde som testede af Ved at Lave et oplæg
Til nogle Potentielle kunder Og så lavede de det Til en kundetype Altså hvor de Klædte sig efter kundetypen De lavede præstation Til kundetypen De byggede det op
Efter den kundetype Og så målte de på Hvor mange købte sig Efterfølgende I forhold til tidligere

Morten Kyvsgaard
Mmh.

Sanne Dollerup
Det er jo en meget Sådan isoleret Selvstændig måde At gøre det på Og så kan du meget hurtigt Måle effekten af det Og se Giver det mening At gå videre Med det

Morten Kyvsgaard
Ja så er der også Efter Faktisk salget Selve lokaliteten Altså De kunder man så får Fordi vi snakker også Tidligere med det der med At
Om man kender kundetyper Der ej Man kan jo Man kan måske nok få salget På den kortbane Ja Men Fordi de ikke er afstemt Emotionelt Vil vi jo sige Så er der jo en risiko for At den
Præmis De ligesom køber på Ubevidst Ikke bliver indfriet Så der er jo også noget der I forhold til det Det længere forløb Ikke

Sanne Dollerup
Jo Det giver mere loyale kunder Fordi at du kommunikerer Det du kan levere Og det vil sige Vi plejer at sige at Når du kommunikerer Det du kan levere Så får du Gladere kunder Fordi du
De får det De forventede De fik Og så ved de også Hvem de skal For at få det igen Så hvis de De står med samme Emotionelle problem Igen senere Så ved de hvem
De skal komme til Så hvis det nu er Den grønne kundetype Og det er usikkerhed Og utryghed Så ved de Når man siger Usikker og utryg Omkring noget Så skal jeg gå til Dem her Fordi de har autoritet Inden for det
Og dem stoler jeg på Og har tillid til Så gør man det Og generelt Når du kommunikerer Til en Emotionel kundetype Så bliver Kunder mere
Loyale Og det er Enormt vigtigt Og det ved vi også Os der Arbejder med At skulle have kunder At loyale kunder Er meget vigtige Økonomisk

Morten Kyvsgaard
Og så er der jo Altså det du siger Det rimer jo på Sådan nogle ord Som livstidsværdi Og lavere churn Hvis man har En abonnementsforretning Og så videre Og så videre Altså man kigger jo på Hvad er livstidsværdien
Af de kunder Vi så får ind Nu kontra tidligere

Sanne Dollerup
Præcis Ja

Morten Kyvsgaard
Ja , det lyder jo Alt sammen godt Og for sådan lige At opsummere Så kan man sige Jamen Det starter og slutter Selvfølgelig med Man kender Man kender til kundetyper Men i første omgang
Er en Rådgivning At foretrække Og så synes jeg Også altid Der er den der parameter Det har ikke noget med Kundetyper at gøre Men Det er altid godt At få sådan en Udefrakommende
Der ser med Med andre øjne Og ikke er så indspist I virksomheden Kontra at gøre det Og gøre det selv Det er vel også En parameter i det her

Sanne Dollerup
Ja ja Helt sikkert Altså når man får Nogle konsulenter Eller nogen udefra Til at kigge ind på virksomheden Så giver det nogle Åbenbaringer Ja Og det er fordi At når man selv står I sin egen spindelvæv
Så kan man ikke se det opfra Nej

Sanne Dollerup
Sådan er det bare Ja Så derfor så er det vigtigt At få noget Nogen udefra Til at kigge på det Om det så er kundetyper Eller noget andet Ja Så giver det noget Ja

Morten Kyvsgaard
Lad det være de afsluttende ord For For den her Og Hvis det er man er interesseret Så gå ind og kigge på Kundetyper.dk Der har vi noget omkring Rådgivninger
Hvordan setuppet kan se ud Det kan tage lige fra En halv time Til tre timer Og som du selv siger Det er jo ikke en kæmpe investering Man skal ud i overhovedet Heller ikke tidsmæssigt efterfølgende nødvendigvis Nej

Sanne Dollerup
Og man kan også få Rådgivninger Valg af kundetyper Så ikke arbejde med det Men være bevidst om At der er noget Der hedder kundetyper Man kan tage det i små steps

Morten Kyvsgaard
Yes Jamen Det var Det var lidt om Hvordan man sådan Kommer i gang Med kundetyper Og nu er der ikke Nogle undskyldninger derude Så det er bare At komme i gang Tak fordi du Du lytter med.

Scroll to Top