PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 4
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den blå kundetype?
I denne episode af Podcasten om Kundetyper diskuteres den blå kundetype. Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup taler om, hvordan kunder er i blåt købshumør, når de føler sig fastlåste eller ønsker at belønne sig selv. Den blå kundetype køber for at opnå fremskridt, og derfor er det vigtigt i markedsføringen til denne kundetype at sælge produkter, som har stor vægt på prestige, kvalitet og belønning – og gerne et produkt som passer ind i den teknologiske trend.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til Podcasten om Kundetyper. I den her episode skal vi snakke om den blå kundetype. Jeg hedder Morten Kyvsgaard, og overfor mig sidder Sanne Dollerup. Og lige en hurtig reminder om at høre afsnit 1, hvis du ikke har hørt, hvad kundetyper er for noget, og ellers hvad det kan, og hvordan det virker, så vil jeg anbefale dig at høre afsnit 1. Som sagt, det giver rigtig god baggrundsviden for det, vi skal snakke om i dag.
Som jo er den blå kundetype, det er blåt indkøbshumør. Og Sanne, hvornår er vi i det blå indkøbshumør?
Sanne Dollerup
Det er vi, når vi enten føler os fastlåste, altså fordi jeg ikke kommer langt med min karriere, eller jeg ikke sælger nok, eller noget i den stil, eller når det er, at jeg gerne vil belønnes for, at jeg har nået mit mål. Så enten er jeg på vej mod målet, eller også skal jeg belønnes for at have nået målet. Og den her magtesløshed, den sker selvfølgelig i en negativ følelse.
Og for at komme ud af den negative følelse, så skal jeg se noget, der – Så får jeg den fornemmelse af, at hvis jeg køber det her, så kommer det til at gå stærkt. De blå kundetyper, det er sådan nogle, jeg ser dem som guldgravere. Deres drøm er virkelig, at nu ramte jeg guld, og nu kommer det til at gå stærkt. Nu kommer vi til at vækste helt vildt. Så de køber sådan nogle guld over produkter, altså sådan nogle, nu tror jeg, nu stikker det hele af.
Men de er jo også bevidste om, at de er guldgravere, så det er ikke sikkert, at det lige var det her. Men det er det, de køber. De køber drømmen om, nu får jeg det her system, så stikker det hele af. Nu får jeg en ny leverandør til et eller andet. Nu kommer vi til at vækste helt vildt. Nu får vi den her nye betalingsmodel, så kommer det til at vækste helt vildt. Og det er, fordi det kommer den her magtesløshed med, at jeg skal hen til et mål.
Og de blå elsker følelsen af, at det går hurtigt. De vil hurtigt hen til deres mål. Så er det også dem, der siger sådan noget med, vi skal have en ny hjemmeside hurtigt. Hvorfor? Hvorfor skal det gå så hurtigt? Men det er simpelthen, fordi det giver dem en god fornemmelse i kroppen. En god, ubevidst, positiv fornemmelse i kroppen, når ting går hurtigt. For de føler selvfølgelig, at de kommer hurtigere hen mod målet, og de kommer væk fra den her magtesløshed.
Det andet humør, det er det her trofæhumør. Hvor når de så har nået målet og fået en bonus, eller fået flere kunder, eller mere økonomisk rådighed på en eller anden måde, så kan de så købe et belønningsprodukt. Belønningsprodukt kan være mange ting med. Det kan være et Rolex ur, det kan være en større bil, det kan være en større grill, det kan være, at jeg kan have råd til at flyve på første klasse i fly, det kan være, at jeg nogle gange har mulighed for at have et privatfly, det kan være, at jeg køber nogle dyre smykker, det kan også være tøj, det kan også være trofækøb.
Der er mange ting, der kan være et belønnings- eller et trofækøb, som vi siger ved den blå. Så enten er det et produkt, der kommer hurtigt til målet, eller et belønningsprodukt. Så man kan lægge de to steder ved den blå kundetype.
Morten Kyvsgaard
Så for eksempel her for nylig, jeg er meget optaget lige nu af ChatGPT, som så mange andre er. Det kunne godt opfylde kriterien for noget af det, du snakker om der, i forhold til at komme hurtigt fra A til B.
Sanne Dollerup
Ja, når de ser ChatGPT og AI, så tænker de, wow. Hvis vi får det her ind i vores forretning, så rammer vi guld over den, så kan vi vækst helt vildt. Det er nu, det sker. Så får de alle ind og interesserer sig for AI, ChatGPT og hvad der ellers er, fordi de ser effektiviseringsmulighed, og nu rammer vi noget stort. Det kan blive stort, det her, vil de sige.
Morten Kyvsgaard
Så ny teknologi og sådan noget, det ligger jo helt naturligt i den blå kundetype.
Sanne Dollerup
Det er i hvert fald en trend lige nu, at de elsker ny teknologi. Om det er en trend, der fortsætter i lang tid eller kort tid. Det er jo det, vi holder øje med. Lige nu er de meget fokuseret på teknologi.
Morten Kyvsgaard
Det er også rigtig mange steder lige nu. Det er jo sådan en varm kartoffel.
Sanne Dollerup
Vi kalder det en futuristisk sci-fi trend. Lige nu, og det kommer af AI og nogle mange ting, men ved den blå kundetype, er det virkelig noget, man skal orientere sig omkring. Teknologi. Fordi det er blevet en kæmpe trend nu her med AI. Det der med, at man kan på en eller anden måde hacke sig til noget effektivitet. Man kan komme hurtigere i mål ved at bruge noget klog teknologi. Det er virkelig noget, der taler til dem.
Morten Kyvsgaard
Nogle gange bruger I, metaforen, den seje dreng i klassen. Ja, det er rigtigt. Om den blå kundetype, for at eksemplificere, hvad det er, vi snakker om her.
Sanne Dollerup
Det bruger vi for at fortælle, at det, der er vigtigt, når man har den blå kundetype, det er, at man er den seje dreng i klassen. Man udstråler coolness. Man skal tænke meget over, at man skal gøre ting, der er sejt. Altså noget, som er beundringsværdigt og imponerende. Vi sætter også kontrast til de andre kundetyper, hvor man skal kommunikere til det på en anden måde.
Men det handler også tit om, at den blå har en tendens til at løbe for meget efter kunderne. Der kan det være rigtig godt til den blå kundetype at holde sig mere tilbage, og bare være den der cool-type. Du kommer til mig, fordi du gerne vil have noget af mig. Mere end at jeg løber efter dig. Den seje dreng i klassen går ikke og spørger alle pigerne, om de vil med på date. De kommer til ham.
Det skal man huske på i salget, så man ikke virker for desperat. Det ødelægger den der coolness, der ligger i den blå. Og det er der mange ting, der gør. Det handler om at opretholde den der coolness i den blå kundetype.
Morten Kyvsgaard
Hvordan gør man det i sin markedsføring?
Sanne Dollerup
Helt konkret gør man det ved at have en stilrent og elegant markedsføring. Der er også en ting, der er meget karakteristisk for det blå. Der er meget luft mellem elementerne, for eksempel på en hjemmeside. Der er også kontraster i farverne. Stor kontrast i farverne, for det giver en dynamik. Så der er mange ting, der karakteriserer den her coolness. Men generelt er de meget billedbaserede, de blå. Man tænker jo, at de er mere tekstbaserede. Men det, de allerbedst kan lide, er tal og billeder.
Morten Kyvsgaard
Netop for at demonstrere en eller anden form for effekt.
Sanne Dollerup
Ja, tal er den direkte vej til den blå kundetypes hjerte. Men det kommer lidt an på, om du er der, hvor du sælger til den blå, at de kommer hurtigt i mål, eller er det et trofæ? Det kommer lidt an på, om du ligger i det ene eller det andet, i forhold til hvilke tal og hvordan du skal bruge tal.
Morten Kyvsgaard
Lige nu er jeg begyndt at spille padel. Ligesom alle de andre, som er kommet med her til sidst.
Sanne Dollerup
Ja, du er last moveren.
Morten Kyvsgaard
Det er jeg selvfølgelig blevet en bidt af. Nu er jeg snart kommet til et stadie, hvor jeg ikke længere gider låne en padel.
Sanne Dollerup
Ja, men du er jo så fornuftig, at du har lånt det til at starte med. Ja, du skal lige prøve at se, om det er noget.
Morten Kyvsgaard
Nu skal jeg have fat i noget, som gør, at jeg i hvert fald – Altså, det skal ikke være mig, der taber. Jeg kan også godt mærke, at jeg er kommet lidt i det der humør. Nu går jeg efter noget, som lige rykker mig. Fordi det betyder jo ufattelig meget, om jeg har bat 1 eller bat 2.
Sanne Dollerup
Så det kan man sige, at det er blåt køb, du kommer i. At du kommer i et blåt købshumør.
Morten Kyvsgaard
Fordi jeg gerne vil konkurrere.
Sanne Dollerup
Fordi du gerne vil vinde over de andre. Dit mål er at købe et bat, som gør, at du vinder over de andre. Og så skal de ikke fortælle dig, at du er bæredygtig og certificeret. Du skal bare have det bedste bat. Og det er vigtigt at vide, når man sælger sådan noget som det. Det er det, der er målet. Og det, der er interessant ved det, det er, at når du snakker om det, så er det også lidt forbudt at sige, at jeg skal have et bat, så jeg kan vinde over de andre.
Morten Kyvsgaard
Jeg håber ikke, at de hører det her.
Sanne Dollerup
Så skal de have det samme bat, så ødelægger vi det hele.
Morten Kyvsgaard
Ja, også det.
Sanne Dollerup
Det er et meget blåt humør. Jeg har også hørt om en, som har været på ferie og har hyret en personlig træner til at lære ham padel. Det er også meget blåt. På ferie er det lige at hyre en personlig træner for at blive bedre til padel. Og det kan være til alt muligt.
Men personlige trænere ligger generelt rigtig meget i det blå humør. Hvis det er sådan, at jeg nu gerne vil være endnu bedre til et eller andet sport, så hyrer jeg en personlig træner ud over at gå til min lokale klub. Så får jeg et forspring. Jeg bliver endnu bedre. Jeg træner endnu mere. Så er det sådan et blåt humør. Nu når vi snakker om det her, så ligger konkurrence til den blå. Den blå vil synes, at konkurrence er sjovt. Hvad er padel uden konkurrenter?
Og det samme med en virksomhed. Hvad er vores virksomhed uden konkurrenter? Så er det ikke sjovt længere. Det er sådan et konkurrencehumør, som vi alle kan komme i. Alle kan genkende følelsen af, at man har lyst til at vinde i et spil. Men den bliver bare lidt mere uudtalt og underliggende i andre situationer.
For eksempel man kan have en underliggende konkurrencefølelse med en kollega. Du ved, vi kan godt være venner, men stadig kan jeg godt tænke mig at være lidt bedre. Men det er ikke noget, vi snakker om. Hvis den kollegaen skal på kursus, så vil jeg også på et bedre kursus.
Morten Kyvsgaard
Ja, og de blå vil også gerne betale det, det koster. Hvis de er overbevist tilstrækkelige om, at det kan rykke mig fra A til B.
Sanne Dollerup
Ja, og der snakkede vi om i starten i afsnit 1, det her med pris. Og der er mange ting, der kommer forud for pris. Men ved den blå kundetype er pris emotionelt. Så det vil sige, at pris er en væsentlig faktor for, om de får den her gode mavefornemmelse.
Og der skal vi tænke på, at det har trofækøb. Det er jo ikke et trofæ, hvis alle har råd til det. Så hvis man skal have et eksklusivt produkt, og jeg skal have det som et belønningsprodukt. Nu fik jeg endelig den her bonus, så nu kan jeg købe den her grill. Så skal den jo ikke være billig og koste noget, som alle har råd til. Så er det ikke længere et trofækøb, det er ikke længere eksklusivt, det er ikke længere specielt. Så der er det vigtigt, at man husker på, at man lægger sig på en høj pris.
Ligesom den kunde, jeg talte om, der sagde, at kunderne altid siger, at vores produkter er alt for dyre. Jamen, det er fordi, at den blå kundetype vil altid sige, at det her er for dyrt. Men de mener det ikke, de vil bare forsøge at forhandle. De skal bare tjekke, kan jeg få det her billigere? Hvis jeg ikke kan få det billigere, er det fint nok. Jeg skal bare tjekke, at jeg ikke kan få det billigere. Det er bare for at konkurrere lidt igen.
Ja, det er det igen. Det er sådan en forhandling, de vil bare sikre sig, at Bjarne ned fra vejen, han ikke har fået den billigere. Så de vil altid tjekke, om de kan få det billigere. Nej, de tjekker bare, om de kan få det billigere. Det vil den blå altid gøre. Den blå vil ikke være en blå, uden at spørge. Så derfor vil man opdage meget, hvis man har en blå kunde, at man får tit det spørgsmål, om man kan få det billigere. Men det er ikke fordi, de ikke vil betale det dyrt.
Morten Kyvsgaard
Blandt mange cases, som jeg tænker, når man hører det her, så kan man næsten sætte nogle brands på i sit eget hoved. Men hvis du bare lige skulle nævne et par stykker nu her i podcasten.
Sanne Dollerup
Ja, der er for eksempel et sted som Saxo Bank. De er rigtig gode til at henvende sig til den blå kundetype. De har et super fedt dashboard, hvor man kan se over sine investeringer og sine penge og sine muligheder. Så man får den der følelse af, at jeg tager nogle gode økonomiske beslutninger, og bliver mere rig og kommer tættere på mit mål om at tjene flere penge. Generelt så kan de rigtig godt lide dashboards. Dashboards, det er lækkert.
Så er der også sådan en virksomhed som Sunset Boulevard. De er også rigtig gode til hele tiden at forny deres mad. Så er de gode til at følge de blå trends. De har for eksempel lige lavet en AI-burger. Og der kobler du jo teknologi med mad.
Morten Kyvsgaard
Ja, smukt.
Sanne Dollerup
Det er virkelig noget, der tiltaler den blå kundetype. Så skal det selvfølgelig formidles på en blå måde at pakkes blot ind med restauranterne. De nye restauranter er også ret blå i deres indretning med opadgående kurver og så videre.
Morten Kyvsgaard
Ja, fordi det er jo en væsentlig ting i det her. Det er jo også en del af pakken man køber. Markedsføring skal jo forstås ret bredt i det her. Det er jo både indretning og det er de ansattes rolle. Og selvfølgelig også den traditionelle markedsføring man kigger på. Men det er jo en bred, det hele skændes sammen i den her.
Sanne Dollerup
Det er hele vejen rundt. Det er sælgernes biler, det er det materiale vi har med ud til salgsproduktioner. Det er vores mødelokaler, det er den bygning vi bor i. Det er selvfølgelig det klassiske, vores logo og hjemmeside. Det er de ord vi bruger. Det er, hvordan ser vores reception ud, hvilke blomster har vi i receptionen. Hvilke kaffekopper serverer vi til mødet. Det hele skal hænge sammen og kan hænge sammen i forhold til de fire kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Glemmer det? 1000 don’ts?
Sanne Dollerup
Jamen jeg vil sige, at noget af det vigtigste som de fleste glemmer til den blå, det er at vise fremdrift i sine markedsføringer. Så er det her, det kommer til at gå hurtigt. Altså sådan noget som at sige, at det værste man kan sige til salgsmødet ved den blå, det er. Du skal jo vide, at det her, det kommer til at tage tid. Vi gør det ordentligt. Det kommer til at tage tid. Så du skal væbne dig med tålmodighed.
Nej tak vil den blå sige. Så finder jeg lige nogle andre, der i hvert fald ikke siger det. Det kan godt være, at det er det, der kommer til at ske, men det er ikke det, de skal love mig.
Morten Kyvsgaard
Nej. Interessant nok.
Sanne Dollerup
Ja, lige præcis. Altså de kan godt leve med, at vi kommer ind i nogle udfordringer, så derfor kommer det til at tage længere tid. Det kan være, at det er det, der kommer til at ske. Men man skal have en ambition om, at det her er det mindste, der kommer til at tage hurtigt. Man skal have en ambition om, at det her er det mindste, der kommer til at tage kort tid.
Så det er sådan lidt både en do’s og en don’ts. Og så det her, det vigtige det er, at man husker det her med at være den cool dreng i klassen, eller den seje dreng i klassen. Ved, at tingene skal se lækkert ud. Man skal bo i en lækker bygning, lækre biler og en lækker hjemmeside.
Morten Kyvsgaard
Så kan det ikke nødvendigt gøre sjuske udgaven og lige lave det med venstre hånd og sådan nogle ting. Man gør det ordentligt, og det ser professionelt ud.
Sanne Dollerup
Man skal virkelig tænke over, at en rigtig, rigtig vigtig værdi til den blå kundetyp, det er perfektionisme. Det kan godt være, at vi alle sammen ved godt, at mennesker ikke er perfekte, men det skal brands være. Og gerne så høj grad som overhovedet muligt. Det perfekte bliver de blå fuldstændig betaget af.
Morten Kyvsgaard
Det synes jeg er en perfekt måde at afslutte dagens episode på. Held og lykke derude.
Sanne Dollerup
Det er nemt.
Morten Kyvsgaard
Det var en snak om den blå kundetype. I næste episode, der runder vi den sidste kundetype, som er den grønne kundetype.
Tak fordi du lyttede med.
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.