PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 3
Hvornår (og hvorfor) køber jeg ind som den gule kundetype?
I denne episode af Podcasten om Kundetyper introducerer Morten Kyvsgaard og Sanne Dollerup lytterne til den gule kundetype, og hvordan virksomheder skal markedsføre til den gule kundetype.
Denne kundetype er et humør, kunderne er i, når de er ensomme eller i følelsesmæssig ubalance. Derfor er det vigtigt i markedsføringen at gøre produktet eller ydelsen til en ramme om fællesskab, gensidighed og nærvær.
Lyt med og bliv klogere på den gule kundetype.
Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang
Rådgivning
Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.
Kundetypebogen
Få en grundig introduktion til segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”
Redskaber
Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.
Transskription
Morten Kyvsgaard
Velkommen til Podcasten om Kundetyper. I den her episode skal vi snakke om den gule kundetype. Jeg hedder Morten Kyvsgaard, og overfor mig sidder Sanne Dollerup.
Hvis du ikke har hørt, hvad kundetyper er, så snakker vi om det i afsnit 1. Så det vil jeg anbefale dig lige at høre, inden du dykker ned i afsnittet om den gule kundetype og de andre kundetyper.
Sanne, hvornår er jeg i det gule indkøbshumør?
Sanne Dollerup
Du er i det gule indkøbshumør, når du føler dig en lille smule ensom, eller en lille smule i følelsesmæssig ubalance. Og jeg siger en lille smule, fordi det typisk er ubevidst. Så det er ikke sådan, at jeg sidder og tænker, hold da op, hvor er jeg bare ensom. Jeg gad godt at være sammen med nogle mennesker. Det er mere sådan, at det kommer ud af en: “Ej, det kunne også være rart at være sammen med min veninde, eller min ven, eller det kunne godt nok være hyggeligt, hvis vi tog på familietur”. Altså, det kommer ud af en lyst til at være sammen med andre mennesker.
Men det kommer af en ensomhed. Og den ensomhed giver jo naturligvis en negativ følelse. Og den måde, jeg kommer ud af den negative følelse, det er ved at føle en forbindelse til andre mennesker. Og det, der sker, det er, at vi bruger meget tit brands til at være ramme omkring den relation. Så for eksempel caféer. Det kan være familiesteder, hvor man tager på tur. Det kan være butikker. Der er mange steder, hvor det handler mere om relationen med andre mennesker, end det, jeg skal ud og købe.
Et andet tidspunkt, hvor du bliver gul, det er, hvor du er i den her følelsesmæssige ubalance. Og som jeg sagde i afsnit 1, det kan for eksempel være, at jeg føler en lille smule angst. Og så derfor får jeg lyst til at få hjælp af et menneske, der har det ligesom mig. Og det er selvfølgelig ubehageligt at have en følelsesmæssig ubalance. Det kan også godt være, at jeg har en følelse af, at jeg ikke er god nok.
Og det gør, at jeg får en negativ følelse omkring mig selv. Og der vil jeg gerne bekræftes i, at jeg er god nok. Og så får jeg måske hjælp med min selvtillid. Jeg tager til en psykolog eller en coach eller en terapeut. Det er også et typisk gult humør. Men det, der er vigtigt at vide, når vi skal henvende os til den gule kundetype, det er, løser vi en følelsesmæssig udfordring? Hjælper vi folk med at skabe dybere relationer med hinanden? Eller løser vi en følelsesmæssig udfordring hos vores kunder?
Morten Kyvsgaard
Og vi kan vende tilbage til det med at løse en udfordring i forhold til den grønne kundetype, når vi kommer tilbage til den i en senere episode. For der bliver det lidt mere konkret. Men her siger du, at det er en følelsesmæssig udfordring.
Sanne Dollerup
Ja, for eksempel, at det kan også godt være, at hvis jeg nu sælger en annoncering på Facebook, jamen det kan også godt være den følelsesmæssige udfordring, du kan løse der ved dine kunder. Jamen det kan være, at hvis jeg nu er solo-selvstændig coach, og jeg skal til at annoncere på Facebook, så synes jeg, at det er dybt ubehageligt, at det skal handle om mig, og at mit billede skal være overalt.
Og så siger den, der skal lave annonceringen, jamen det er meget vigtigt. Hvis dit billede ikke er der, så virker det ikke. Men jeg synes, at det er svært at skulle være i centrum. Så hvis det er, at jeg skulle henvende mig til en gul kundetype, og gøre den gule kundetype rigtig glad i den situation, så skulle vi arbejde med, hvorfor er det, at du synes, at det er svært at være i centrum. Og så gå ned i den følelse og hjælpe personen igennem det.
Så derfor siger vi også tit, at når man er rådgiver, så bliver man også tit en coach, fordi man skal hjælpe dem igennem de følelser, de negative følelser, der kan være omkring en proces.
Morten Kyvsgaard
Og det er i hvert fald noget, jeg godt kan genkende. Det er jeg helt sikker på, at det er der også andre, der kan, det der med, at du sidder godt nok og laver rigtig mange tekniske ting, og jeg har ikke engang udbredt henvendt mig til den gule kundetype. Men man bliver meget en psykolog i relationen.
Sanne Dollerup
Ja, det tror jeg også mange frisører kan genkende til.
Morten Kyvsgaard
Absolut.
Sanne Dollerup
Og det kommer også lidt af den gule ensomhed, eller ikke, at de har en ensomhed, men mere, at det er den, de gerne vil væk fra. Den kommer de væk fra ved at virkelig mærke, at de gerne har en dyb relation med et andet menneske. Og det gør man typisk ved at fortælle om sine følelser, og den anden også fortæller om sine følelser.
Nu er der jo det der med, at det er et købsforhold, hvor du måske sidder og skal lave en annoncering, og der er en, der sidder overfor, så det kan jo ikke være en dyb relation på den måde, altså en privat relation, men man skal tænke rigtig meget over, når man har en gule kundetype, at du er mere en ven end en autoritet. De vil sige, at mit liv er fantastisk, fordi min samarbejdspartner er mine venner. Så de vil søge i alle relationer at blive venner med dem, de er omkring, mere end at de søger en autoritet.
Morten Kyvsgaard
Også venner med sine kunder
Sanne Dollerup
Ja, også venner med kunder, altså venner med alle. Og det er simpelthen fordi, de ser ikke, når man er i gul humør, så kommer man ikke til en person, fordi de er en autoritet. Du kommer til en person, fordi du kan lide dem. Så hvis det er, at man sælger en annoncering, og en gul kunde kommer til dig, fordi du sælger en annoncering, så kommer de til dig, fordi de godt kan lide dig. Og du kan være en potentiel ven, ikke fordi du er en autoritet. Og det siger jo rigtig meget om markedsføringen.
At markedsføringen skal handle om at få mig til at fremstå som en potentiel ven. Og jeg skal tale til mine kunder, som om vi er venner. Der kan man komme til at falde i den fælde, hvor man bliver for nørdet, eller for teknisk, eller for autoritær i sin kommunikation. Og så er vi over i de andre kundetyper.
Morten Kyvsgaard
Prøv at fortæl lidt mere om markedsføringen til den gule kundetype, både i forhold til medier, men også i forhold til, hvordan man angriber det.
Sanne Dollerup
Som vi var inde på lige før, så handler det om at være personlig. At jeg giver noget ud af mig selv. Fordi på den måde, så starter jeg allerede relationen med en potentiel kunde. Med at jeg fortæller, hvad jeg har af udfordringer, og hvordan jeg løser dem, følelsesmæssigt.
Så for eksempel, hvis det nu tager det der med annoncering igen, hvis jeg nu sælger en annoncering, så siger jeg, men jeg havde det også svært i starten. Jeg kunne heller ikke lide det og synes det var ubehageligt at se mig selv over det hele. Men så gjorde jeg det og det og det og det, og så begyndte jeg gradvist at få det bedre med det. Og det kan du også få, hvis du køber mig.
Men det handler om at være meget personlig og give meget af sig selv. Og de gule kundetyper, der er ikke så meget forskel på arbejdsliv og privatliv. Det glider typisk ind i hinanden. Så man skal også være villig til at give noget af sit privatliv. Hvilket kan være svært for mange, men ikke så svært for dem, der er den gule kundetype.
Det er mere naturligt for dem at give af sig selv. Og det er fordi, når vi er i det her humør, så kommer der en udadvendthed. Og udadvendthed gør, at vi får lyst til at dele noget af os selv. Så derfor kommer det helt naturligt i den gule kundetype, at vi får lyst til at dele noget af os selv. Men det er også der, man hurtigt kan høre, når vi nu hjælper virksomhederne med at afgøre, hvilken kundetype de har, så kan man hurtigt høre, er det nogen her, der har lyst til at dele så meget ud af sig selv, som det kræver til en gule kundetype.
Og det kan typisk blive en dealbreaker. At nej, jeg har ikke lige lyst til at vise min udestue, og hvor hyggelig den er om søndagen.
Morten Kyvsgaard
Nej, det er i hvert fald en problematik, som jeg er stødt på tit. Det kommer let til at blive grønt i virkeligheden. Fordi man holder det lidt på afstand. Der kommer ikke helt et spadestik dybt nok.
Sanne Dollerup
Nej, der kommer for meget facade. Vi taler meget om til den gule kundetype, at vi skal fjerne facaden. Vi skal ind bagved det rigtige, autentiske, ægte menneske, vil de gule sige. Vi skal se, hvad der er inde bagved. Så kan jeg rigtig lære dig at kende. Og når jeg lærer dig at kende jo mere, kommer jeg til at stole på dig.
Og det er også derfor, vi ser hele denne her influencerbølge af gule influencers, der kommunikerer omkring alle aspekter af deres liv. Man kommer helt med ind i soveværelset. Det er ude på badeværelset. Man ser alle aspekter af deres liv, virker det som om.
Det er selvfølgelig stadig meget staged. Men man får en fornemmelse af, at jeg virkelig kommer ind bagved. Og så har jeg lavet et Instagram, hvor man kan skrive privat, hvor der er nogle af ens kernefølger, man kan skrive privat til. Og det er jo også fordi, at Instagram begynder at finde ud af, om det er vores kunder, de er interesserede i. Det er at komme ind helt bagved.
Og noget af det, der er rigtig stærkt ved de her influencer, det er, at de får virkelig mange følgere, og det giver dem mulighed for at udvide deres sortiment, så de ikke udelukkende er influencer, men også sælger alle mulige andre ting. Så er det nogen, der åbner en café, og nogen, der laver keramik, eller laver alle mulige andre ting også.
Og det er rigtig stærkt til en gul kundetype. Fordi jeg er koblet til en bestemt influencer. Jeg stoler på personen, fordi de vil være gode til at dele ud af deres liv. Og så stoler jeg selvfølgelig også på, når de anbefaler noget, eller de selv udvikler noget. Og så får de også samtidig en lille kendisfaktor.
Morten Kyvsgaard
Nu nævnte du selv, at det her med historier, storytelling osv., rimer jo rigtig godt på gult. Det samme gør influencer, det skulle jeg lige til at sige til dig, at den kommer man næsten ikke ud med i gul verden. Det samme med transformationshistorier, altså det her med, at der er et tydeligt før og et efter.
Hvorfor er det så vigtigt, når vi snakker om den gule kundetype?
Sanne Dollerup
Det er fordi, at de er meget belønningsorienterede. Så derfor er det meget vigtigt at fortælle, hvor du kan komme hen for et fantastisk sted, hvis du gør det her. Jeg så for eksempel et koncept med: “sådan får du energi efter klokken fire”.
Morten Kyvsgaard
Det kunne jeg godt tænke mig.
Sanne Dollerup
Det er der mange andre, der godt kunne sige det også. Kom hjem og vær friskere, end da vi stod op. Det er meget belønningsorienteret, og det kan den gule godt lide. Så tænker de, det kunne jeg godt tænke mig, ligesom du sagde. Det kunne jeg godt tænke mig, at have energi klokken fire. Og så skal en typisk gul tekst være noget med, så siger jeg, fordi det er mig, der sælger det der med, at have energi efter klokken fire, så siger jeg, jeg oplevede at komme hjem træt klokken fire.
Og jeg kunne ikke være der for mine børn og min mand, og jeg kunne ikke være der for mig selv. Jeg glemte fuldstændig mig selv, fordi den lille energi, jeg havde, det brugte jeg til andre. Men så opdagede jeg X-produkt. Og nu er jeg frisk, når jeg kommer hjem klokken fire. Det er meget klassisk gult.
Morten Kyvsgaard
Hvorfor tænker jeg sådan noget tv-shop?
Sanne Dollerup
Jeg hørte nogle, der sagde, at tv-shop var ikke interessant. Men jeg kan da huske, at jeg som barn havde været fuldstændig opslugt. Jeg tænkte, at den der dims må jeg da have.
Morten Kyvsgaard
Den der på maven, hvordan fungerer det? Nej, tv-shop er en dårlig case. Prøv lige at fortælle om nogle andre gule cases.
Sanne Dollerup
En rigtig god gul case er Søstrene Grene. Det er nemlig et sted, der rammer en for en tur. Og samtidig er det også et virkelig hyggeligt sted. Man kan gå og nusse-pusse og lede lidt i forskellige steder. Men det er meget huleagtigt og hyggeligt. Hygge er et meget stærkt ord til den gule kundetype.
Men med hygge, hvor man mener noget, der er huleagtigt hyggeligt. Og det bliver Søstrene Grene. Det er sådan lidt orientalsk markedsplads. Så hele den her æstetik, der er omkring Søstrene Grene, er rigtig god til den gule kundetype. Der er også noget romantik indover. Der er mange blomster. Det er meget feminine, der er i det her univers, som taler rigtig godt til den gule kundetype.
Morten Kyvsgaard
Håndskrevne kort, og der er også en kraftig duft af lys og krydderier. Og meget sanselige oplevelser.
Sanne Dollerup
Ja, også meget sanselige. Og det taler også rigtig fint til den gule kundetype. Og det, man drømmer allermest om, det er jo selvfølgelig at gå derind sammen med en anden person, der er lige så entusiastisk omkring de produkter, der er derinde. Og så kan man gå og tale om det, og kunne den ikke være fin? Og jo, det kunne den.
Morten Kyvsgaard
Ja, og i samme boldgade?
Sanne Dollerup
Ja, der er sådan noget som IKEA. IKEA er også en tur, vi tager på med andre mennesker. Og det ved IKEA også godt. De ved godt, at de er rammerne for en tur. Vi tager på tur i IKEA. Og det gør vi sammen med andre mennesker. Og det er jo ikke fordi, vi skal have –
Det er jo selvfølgelig fint nok også at købe den der hvidløgspresser. Men det handler rigtig meget omkring den tur, vi tager på, og at vi er sammen med den person, vi nu er sammen med. Og at man måske slutter af i caféen, eller hvor det nu er.
Morten Kyvsgaard
Ja, det vil jeg da håbe. Ellers så kan man da aldrig drømme. Perfekt.
Skal vi lige opsummere med the do’s and don’ts i forhold til marketing ganske kort?
Sanne Dollerup
Ja, altså ved den gule kundetype er det vigtigt at være personlig. Og give noget ud af sig selv. Altså være villig til at give noget ud af sig selv. Og modsat så er det meget vigtigt at lade være med at være distanceret. Og autoritær. Og rigtig meget på sine uddannelser, og sine certifikater, og sine mange års erfaring. Så dygtig er jeg.
Fordi det skaber en autoritet. Og det er ikke det, vi er ude i. Vi er ude i at skabe en vennerelation med kunderne.
Morten Kyvsgaard
Perfekt. Det var den gule kundetype. Næste gang, der skal vi snakke om den blå kundetype.
Tak fordi du lyttede med. I høres ved.
Kontakt os
Vi ser frem til at høre fra dig.
Se Institut for Kundetypers privatlivspolitik her.