Denne fejl må I ikke begå i jeres markedsføring lige nu

Vi står alle sammen i en meget speciel situation, som ændrer sig dag for dag. 

Forbrugeradfærden har i denne periode ændret sig markant, og vores undersøgelser viser, at kunderne lige nu bliver mere tydelige i deres primære kundetype. 

Det vil sige, at: 

  • De røde kundetyper bliver mere kreative/idérige
  • De gule kundetyper bliver mere omsorgsfulde
  • De blå kundetyper bliver mere dominerende
  • De grønne kundetyper bliver mere utrygge 

Det betyder samtidig, at de bliver mere irriterede/sure/utilfredse over den kommunikation, som de ikke har præference for. 

Derfor er det mere end nogensinde vigtigt, at I er tydelige i jeres brand og dermed, hvilken kundetype I henvender jer til. 

Ellers risikerer I, at de potentielle kunder, som overvejede at handle ved jer før Corona-perioden, finder andre alternativer. 

Udfordringen er at vide, om I lige nu gør det rigtige eller det forkerte. 

Derfor har vi lavet denne oversigt, som viser en konkret fejl I kan lave lige nu til de forskellige kundetyper.

Dette er det værste, I kan gøre, I jeres markedsføring lige nu.

Hvis I laver én af disse fejl og samtidig ikke er 100% sikre på, hvilken kundetype I henvender jer mest til, så vil vi opfordre jer til at lære mere om de fire kundetyper.

 

Den Røde Kundetype

Den værste markedsføringsfejl, som I kan lave til den Røde Kundetype lige nu, er “retargeting” på diverse sociale medier. 

De røde kundetyper største problem er, at de keder sig – og derfor har de brug for at “se noget nyt”. De får det fysisk dårligt af at se gentagende opslag/annoncering, og derfor kan retargeting irritere dem voldsomt. 

Den Gule Kundetype

Den værste markedsføringsfejl, som I kan lave til den Gule Kundetype lige nu, er, at I kommunikerer omkring økonomi

De gule kundetyper har (ubevidst) koblet penge med noget koldt og negativt, og derfor virker det ekstremt usympatisk på dem, hvis I eksempelvis liker/kommenterer/deler noget omkring økonomiske konsekvenser. 

Den Blå Kundetype

Den værste markedsføringsfejl til den blå kundetype lige nu er at vise jeres “uperfekte” corona-hverdag med billeder af fx et rodet hjemmekontor eller screenshot af diverse online møder.

De blå kundetyper kan gode lidt perfekte facader og de køber ofte produkter for at opretholde den facade – derfor virker det meget negativt på dem, når den bliver ødelagt af “ærlig” kommunikation. 

Den Grønne Kundetype

Den værste markedsføringsfejl til de grønne er at opsøge dem direkte via mail eller via beskeder på Linkedin med tilbud om “online salgsmøder”

De kan normalt ikke lide at blive jagtet, men det virker endnu mere forkert på dem i lyset af Corona-krisen. De synes, at det virker anmassende og uanstændigt.

Den værste fejl (ligemeget hvilken kundetype I har) er, at I forholder jer passivt og afventende.

Hvis I ikke plejer jeres kunderelationer (det langsigtede salg) gennem jeres markedsføringsindsatser lige nu, så kan I risikere at miste potentielle kunder, når krisen er ovre.

Derfor er den værste markedsføringsfejl, at I intet gør – og dernæst, at I gør det forkerte. 

[INVIATION] Til webinar

Vi har afholdt en webinar-række for dig, der: 

De tager alle udgangspunkt i dine mulige problemstillinger, og hvordan viden om kundetyperne kan hjælpe dig i dit daglige arbejde. Der vil også være mulighed for at stille spørgsmål til os undervejs.

Om Sanne Dollerup

Indlægget er skrevet af Sanne Dollerup, der tidligere har været partner i et reklamebureau. Hun har skrevet en ph.d.-afhandling om markedsføring og har undervist kommunikationsstuderende på Aalborg Universitet i 10 år. Hun er forsker og partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll to Top