Klipper du også dit eget hår?

“Jeg skal til at lave vores nye hjemmeside – er der noget jeg skal huske?”

“Jeg skal lave vores nye logo – er der noget jeg skal huske?”

 “Jeg vil selv tage billeder til webshoppen – er der noget jeg skal huske?”

“Jeg vil lave mit eget seo-arbejde – er der noget jeg skal huske at gøre?”

Denne artikel er skrevet som en hjælp til dig, der har stillet – eller kunne stille – den slags spørgsmål ud i åbne forums. Ofte i håb om at få kvalificerede svar, der kan hjælpe dig videre.

Det jeg skriver her, skriver jeg for at hjælpe dig.

Og undskyld at hjælpen nok ikke er dét du håbede på…. men der er desværre ingen faguddannet person, med respekt for sig selv og sit fag der vil kunne svare dig fyldestgørende på sådanne spørgsmål. 

Dét svarer jo til, at du lige har kontaktet din frisør, og bedt hende forklare dig, hvordan man klipper en lækker korthårsfrisure ud af dit lange hår! På skrift endda.

Det afslører desuden hvor lidt du egentlig ved om det, som du spørger om. Og dét forstår jeg godt – og det er helt ok. Det er jo forskelligt hvilke fagområde vi hver især har.

Men.

Der er en grund til at den officielle uddannelse til:

  • fotograf tager 4 år
  • grafiker tager mindst 3,5 år
  • journalist tager 3,5 år
  • webdesigner tager cirka 2 år
  • kandidat i kommunikation tager 5 år
  • Osv.

Det er UDDANNELSER.

Det kræver ikke alene at man har meget viden, men også en masse træning. Og herudover løbende efteruddannelse, fordi det er fag, der hele tiden udvikler sig.

Ja selvfølgelig kan man klippe sit eget pandehår. Det har vi vist allesammen prøvet, med svingende held. Og man kan lære rigtigt meget godt på YouTube. Og ja – nogle (få) ser helt fantastisk godt ud som kronraget og de sparer masser af penge på dén konto.

Og ja – nogle af dem der er virkeligt dygtige til f.eks. foto, grafik, webdesign og tekster er autodidakte. Men i denne sammenhæng betyder det stadigvæk at de er uddannede – de har bare selv stået for deres uddannelse. Ofte ved at få enormt meget praktisk erfaring eller ved at sammensætte uddannelsen af en masse delelementer såsom kurser. De har med garanti brugt tusindevis af timer og en masse penge på at lære dét de kan, så i min verden gælder det samme for denne gruppe: Dette er deres fag!

Men du forstår godt pointen: Det er vigtigt at have respekt for andres faglighed og erfaring. Ligesom du forventer at få for din egen faglighed og ekspertise (uanset hvori den består).

Når dét er sagt har jeg også den største respekt for at starte virksomhed på et mikrobudget. Der er de fleste af os jo startet. Men det duer jo ikke, hvis du selv er den, der saboterer dine muligheder for at få kunder og penge nok. (Denne fejl ser vi især indenfor brancher hvor, der sælges tid og knowhow).

Du er nødt til at vide en del for at vide, hvor du kan gøre det selv, og hvor du må investere.

Jeg har også den største respekt for alverdens skønne ‘gør-det-selv-redskaber’ såsom WordPress, og Canva.com. Dem har vi også selv brugt i massevis (og gør det fortsat indimellem). Sanne lavede endda vores første logo selv, dengang vi havde den gule kundetype, for dér kan man ofte slippe afsted med at lave rigtigt meget selv. Det er den mest overbærende type – og de er alligevel dem med den stærkeste personlige tilknytning. Og hun har trods alt en kandidatgrad i kommunikation + har haft eget reklamebureau. Der er også nogle steder, hvor man kan lave ting selv overfor den røde og den grønne kundetype: Hvis man ved hvordan!

Men lad endelig være med at gøre det selv til den blå kundetype – for dét lurer den blå på lang afstand.

Faktisk vil jeg sige at den blå kundetype vil tænke (og langt hen ad vejen også den røde og den grønne): “Når du ikke selv vil gøre dig umage og investere i dig selv og din markedsføring – hvorfor skulle jeg så gøre det?”.

Min vigtigste pointe til dig er:

Indse at det koster tid og penge at tjene penge!

Spørg derfor ikke en uddannet fagperson om denne slags råd – køb professionel hjælp af dem istedet. Og hvis du alligevel vælger at spørge, så forvent ikke et korrekt og fyldestgørende svar på et par minutter. Og forvent ikke et ligeså godt resultat ved at følge vedkommendes råd.

Tro mig: Det er SÅ surt – og dyrt – at skulle lave det om senere, fordi du troede, at det var godt nok at nøjes med de gratis råd.

Så sent som idag har jeg talt med en, der nu kan kassere:

  • alt trykt markedsføringsmateriale
  • hele den farveskala de har anvendt hidtil
  • alt billedmateriale

Muligvis også firmanavnet. De troede sig ellers sikre, fordi de havde fået en masse gratis hjælp. Plus de havde “lagt sig op ad strategien” fra en succesfuld virksomhed i en anden branche.

Og ja – jeg har i den grad også været dér selv. Dengang jeg i min første virksomhed valgte at “spare” 10.000 kr. til design af logo, visitkort og brevpair. Fordi jeg var så “snu”, at jeg tænkte, at hvis jeg selv designede det, kunne jeg jo både købe visitkort, 5.000 ark brevpapir, en kasse kuverter plus et nyt facadeskilt for dén pris. Ha ha hvor jeg grinede af min seje beslutning… .indtil de store super- & byggemarkedskæder meddelte os, at der stod, at afsenderen var firmaet “E PO”, når vi sendte dem en telefax (for ja så længe er dét siden). Og ja – vi måtte kassere alt og få professionel hjælp. Plus vi var til grin længe ude hos vores kunder. Plus det var dyrt at sende et nyt brev til dem alle med vores nye fine navn og logo.

(Vi hed EMPO og jeg havde bare valgt de klassiske farver rød, gul, grøn og blå – i dén rækkefølge. Prøv iøvrigt at Billedgoogle EMPO og se hvor stor variation der er i deres logoer – samt hvor mange, der hedder det samme).

Sådan en fejl havde en uddannet person aldrig begået. De VED selvfølgelig at en gul farve bliver usynlig i en sort/hvid fax. Og sådan er der også 1.000 andre ting de bare ved.

Hvem vil så svare dig?

Når du stiller denne slags spørgsmål – ofte i Sociale Medier – så skal du forvente at dem, der svarer dig er dem, der vil sælge dig noget og dem der også har gjort-det-selv: De første vil fortælle dig lige akkurat nok til at du indser at du må købe deres hjælp. De sidste er bare søde og hjælpsomme mennesker, som gerne vil fortælle dig deres egne meninger og erfaringer. Og det kan du desværre ikke bruge til ret meget andet end at blive bekræftet i at:

  • Andre synes også at markedsføring er uoverskueligt og omfattende (ja – fordi det er et fag, som kræver at man kontinuerligt dygtiggør sig, videreuddanner sig og tilegner sig mere erfaring!!)
  • Hver gang man finder ud af een ting, så viser det sig at der ligger endnu flere ting derunder, som du også skal have styr på
  • Andre er også ‘galoperende optimister’, der ligesom humlebien ikke ved dét de ikke ved. (Og det er virkeligt godt langt hen ad vejen – men det bringer dig ikke i mål alene med en sund og økonomisk stærk virksomhed).

Måske får du endda råd, der sender dig i den helt forkerte retning. 

Mit velmente råd til dig:

Uddan dig – eller brug fagfolk. Og hav respekt for alt den tid og erfaring fagfolk bidrager med. 

Og husk at regne på hvor få timer du selv behøver at arbejde ekstra med dét du selv ved noget om – før du kan betale for uddannelse eller en, der virkelig ved hvordan markedsføringen skal udføres.

Eller tag som minimum selv et kursus i hvordan du skal løse en given opgave. Med kundetypemetoden, har vi netop serveret alle svarene til dig ift. din markedsføring – og samlet alle de eksperter du kan få brug for at tilkøbe hjælp af – på ét sted. Og ikke mindst: Vi har skabt dét sted hvor du kan regne med de svar du får – fordi det hele bygger på videnskab og “best pratices” fra godt 3.000 virksomhedscases. Det er ikke bare “synsninger”.

Pris for en måned er 1.200 kr. + moms og der er fuld tilfredshedsgaranti.

 

PS
Ja jeg har også brugt mere end 1200 kroner på at rette op på diverse Corona-selvklipsforsøg. Men vi bliver heldigvis klogere hen ad vejen.

Jannie Ilum Gade
Om Jannie Ilum Gade

Indlægget er skrevet af Jannie Ilum Gade, der tidligere har arbejdet som salgschef, virksomhedskonsulent, produktchef og direktør. Hun har drevet virksomhed i godt 15 år og har rådgivet mere end 300 virksomhedsejere og undervist godt 5000 i hvordan man får solgt mere. Hun er uddannet diplomleder samt akademiøkonom med speciale indenfor eksport af tekniske produkter. Hun er partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll til toppen