“Nu træffer jeg mere sikre beslutninger omkring markedsføring”

Anna Mie Skovdal, Selvstændig tekstforfatter, oversætter og redaktør

Jeg blev skarp på min og mine kunders målgruppe

“Jeg har altid vidst, at jeg skulle være skarp på min og mine kunders målgruppe. Men jeg har altid følt, at jeg manglede noget viden for at kunne træffe sikre kommunikationsvalg.”

Mød Anna Mie Skovdal, selvstændig tekstforfatter, oversætter og redaktør siden 2016.

Hendes kunder er typisk videnstunge B2B-virksomheder, der har brug for hjælp til formidlingen af komplekse produkter eller serviceydelser. 

Her gør hendes indsigt i kundetyperne, at hun i dag kan træffe bedre beslutninger:

“Kundetyperne giver mig et sikkert fundament for at træffe de rigtige markedsføringsvalg og udarbejde kommunikation, der passer til kundens målgruppe,” fortæller hun. 

Et missing link 

Med mere end 10 års erfaring med markedsføring og kommunikation var arbejdet med målgrupper på ingen måde et nyt område for hende. 

Men som så mange andre, der arbejder med markedsføring og kommunikation, har hun altid haft én stor udfordring, uanset hvor meget viden hun sugede til sig om målgruppen:

“Jeg kunne sidde med detaljerede personaer og et væld af data. Men intet af det fortalte mig med sikkerhed, hvordan jeg bedst kommunikerede til målgruppen. Så enten baserer du markedsføringen på synsninger og mavefornemmelser, eller du A-B-tester den ene dårlige løsning op mod den anden. Og der er kundetyperne jo helt anderledes. Det var det missing link, jeg havde manglet i mit kommunikationsarbejde,” fortæller Anna Mie.

Selvom kundetyperne på papiret virkede lovende, da hun blev præsenteret for metoden, havde hun stadig visse økonomiske betænkeligheder ved at takke “ja” til et kundetype-abonnement: 

“Mine indvendinger gik på det økonomiske – har jeg råd, når jeg er nyopstartet, og er det en fornuftig investering, der tjener sig hjem?” fortæller hun.

En god investering

Anna Mie startede med at købe et månedsabonnement for at sætte sig grundigt ind i kundetyperne og afprøve materialet. Det var så positiv en oplevelse, at hun også investerede i en kundetyperådgivning hos en certificeret kundetyperådgiver.

Her blev Anna Mie helt skarp på, hvilken kundetype hendes virksomhed med fordel kunne henvende sig til, og hvordan hun konkret skulle gøre det.

Investeringen i abonnement og rådgivning har siden tjent sig hjem i hendes forretning på flere områder, og hun er i dag selv i gang med at uddanne sig til kundetyperådgiver:

“Uden at have deciderede beregninger på det har det været pengene værd. 

Jeg tiltrækker i langt højere grad kunder, der værdsætter ordentligt, veludført arbejde, og som jeg kan give en god kundeoplevelse, så de bliver til loyale kunder. Samtidig kan jeg tilbyde rådgivning og strategisk sparring på et helt andet niveau, end jeg kunne tidligere,” fortæller Anna Mie.

Broen er bygget

Rådgivningen og abonnementet på kundetyper har givet Anna Mie et forskningsbaseret fundament for at træffe fornuftige valg og fravalg:

“Den store forandring for mig er den sikkerhed, det har givet mig i rådgivningen af mine kunder. Jeg ved præcis, hvordan vi skal kommunikere til deres kunder, og jeg kan begrunde det udførligt,” siger hun.

Indsigten i kundetyperne har givet pote:

“Metoden virker i min egen forretning, og det virker for mine kunder. Gappet mellem min viden om målgruppen, og hvordan jeg kommunikerer træfsikkert til dem, er der blevet bygget bro henover,” slutter hun.

Anne Mie - Mine kunders målgruppe
Anne Mie Skovdal

Selvstændig tekstforfatter, oversætter og redaktør

https://annamie.dk/

Scroll to Top