3 år.
Så lang tid gik der fra Morten Kyvsgaard, indehaver af Kyvsgaard Kommunikation, der beskæftiger sig med online annoncering og strategi, gik fra at summe til aktivt at vælge kundetyperne til.
Gennem videoer og opslag på LinkedIn har metoden om kundetyperne lydt fornuftigt. Der har bare altid være et stort “men”:
“Jeg har altid haft det stramt med at sætte folk i kasser.
Ironisk nok, når jeg efterhånden har beskæftiget mig med kommunikation og markedsføring i en lang årrække, hvor det er en præmis for at kunne markedsføre sig.
Og jeg har nok altid tænkt, at kundetyperne var segmenteringens svar på gammel vin på nye flasker, så hvad skulle jeg bruge det til?,” fortæller han. Tallene gav ingen svar
Morten hjælper sine kunder med at få succes med online markedsføring – typisk via kanaler som Facebook, LinkedIn og Google.
Netop de tre medier er også karakteriseret ved at have fine muligheder for at aflæse, hvad der konverterer og skaber salg.
Desværre har den måde at aflæse sine resultater på stadig store begrænsninger:
“Tag det fra én, der igennem en årrække har tæsket sig igennem den ene statistik efter den anden i værktøjer som Google Analytics: Det er kun den halve sandhed.
Jeg har aldrig kunnet forklare med sikkerhed i stemmen, hvad der ligger til grund for tallene. Med andre ord: Hvorfor virker det / virker det ikke?,” siger han.
Kundetyper = køreplan
En pointe, der ændrede Mortens syn på kundetyperne var, at kundetyperne faktisk var meget mere end en segmenteringsmodel.
Det er ikke mindst en nem og simpel opskrift, der gør, at han kan bringe sin viden om målgruppen i spil – helt ned til, f.eks. hvilke ord, der skal bruges i en Facebook-annonce eller hvordan et produkt skal italesættes for en kundes målgruppe:
“Hvor jeg før så kundetyperne som et oversigtskort, så ser jeg nu kundetyperne som et oversigtskort med en tilhørende køreplan. Det er fint at vide, hvem målgruppen er, men det er så meget bedre at vide, hvad jeg så skal gøre med målgruppen for at overbevise dem om at blive kunde,” siger han.
Den dag i dag har han henvist flere af sine kunder til at tage en 20 minutters gratis rådgivning:
“Jeg mener alle virksomheder kan få glæde af kundetyperne. Typisk er det dog særligt værdifuldt i mine øjne, hvis man som virksomhed står i en overgangsfase eller hvis man har en markedsføringsafdeling, der er præget af usikkerhed og der er brug for en retning,” slutter han.