Kunderejsen

Det har afgørende betydning, at du ved hvordan netop din kundetype researcher og opfører sig fra erkendt behov – til køb eller handling. Ved at kortlægge en kunderejse kan du omsætte strategien for kundeoplevelsen til konkret handling.

Hvordan sælger du flere løvsugere til de 4 kundetyper?

Lad os demonstrere med et tænkt eksempel: Forestil dig at du ville sælge flere løvsugere. Hvordan vil kunderejse være for de fire forskellige kundetype?

Den Røde Kundetype

Den røde kundetype ville som udgangspunkt slet ikke søge efter en løvsuger. De ville ligne dem bedre at have fokus på øget biodiversitet – eller at bruge tiden med en løvrive til at få ny spændende viden eller underholdning (måske via en podcast) eller øve sig i mindfulness. Så diverse annoncer, seosider og adwords ville være spildte her. Omvendt kunne du have en mulighed ved at fange dem med rødt content i de helt rigtige sociale medier. Og ved at tale om biodiversitet på en spændende og anderledes måde.

Den Gule Kundetype

Den gule kundetype ville heller ikke lede aktivt efter en løvsuger. De ville enten bekræfte sig selv ved fordelene ved “vild-med-vilje-haver”, finde på en involverende leg med ungerne eller spørge i netværket, hvad de er glade for. Også her kunne du spilde en masse krudt på seo og annoncer uanset hvor lykkelig en person du viste – eller hvor sjov, ironisk eller underholdende en tekst du skrev om den. Du ville dog godt kunne ramme dem via de helt rigtige influensers, video-content mm., hvis vinklen var at den skulle bruges som en gave.

Den Blå Kundetype

Den blå kundetype ville typisk starte researchfasen ud fra de mest kendte og anerkendte mærker eller ude i et byggemarked med professionel rådgivning. Gerne et, der har en lækker udstilling, hvor man kan prøve løvsugeren og se hvor sej den vil se ud på væggen i skuret eller garagen. Her er det afgørende, at du har fået skabt et brand de vil søge på. Dvs. det er et helt andet sted, du skal starte og også her er der masser af virksomheder som spilder enorme summer på at forsøge at drive trafik til et produkt kundetypen ikke ønsker

Den Grønne Kundetype

Den grønne kundetype ville starte med at Google løvsugere og ord såsom “bedst i test”, billig”, “godt tilbud” eller “mest populære”. Her ville den grønne formentlig havne på et sammenligningssite eller finde en video med en fagekspert såsom Bolius. Herefter går de virkelig i researchmode og vil have masser af informationer. De vil også gerne ud og tale med en dygtig rådgiver i en fysisk butik. Når den grønne har valgt hvilken løvsuger det skal være opretter de måske en tilbudsagent, tjekker brugte til salg på DBA eller begynder at holde øje med tilbudsaviserne. De venter gerne længe på det rette tilbud. F.eks. ifm. Black Friday, Fødselsdag, Fars Dag, Udsalg osv. Når tiden er rigtig – eller problemet med de visne blade kræver omgående handling – slår de til. Er du ikke i stand til at skabe den rette ‘urgency’ fortsætter de desværre med at vente eller køber af din konkurrent.

UDVIDET forløb - Emotionelle Kundetyper
Jannie Ilum Gade - grundlægger
Om Jannie Illum Gade

Indlægget er skrevet af Jannie Ilum Gade, der tidligere har arbejdet som salgschef, virksomhedskonsulent, produktchef og direktør. Hun har 26 års praktisk salgs- og marketingerfaring, har drevet virksomhed i 15 år heraf, har rådgivet mere end 400 virksomhedsejere og undervist godt 5000 i hvordan man får solgt mere. Hun er uddannet diplomleder samt akademiøkonom med speciale indenfor eksport af tekniske produkter. Hun er partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll til toppen