Ansat i to virksomheder, egen virksomhed ved siden af og i gang med at tage Kundetypeuddannelsen.
Christina Ninnis Alevrofas har rigeligt at se til. Hun er både funktionæransat i to virksomheder og freelance marketingkonsulent i sine egne virksomheder, Ninnis Photography & CNA webdesign.
Hun har desuden gået på Kundetypeuddannelsen det sidste halve års tid, som hun færdiggør i marts 2024.
Hvorfor har hun valgt at tage Kundetypeuddannelsen, og, ikke mindst, hvordan har hun fundet tiden til det? Det har vi interviewet Christina om:
❓ Hvornår mødte du kundetypemetoden første gang, og hvad tænkte du om det dengang?
“Sidste år så jeg en annonce på Facebook fra fotografen Line Ida, som selv er kundetypeuddannet. Hun tilbød et gratis webinar, og da jeg bl.a. også selv arbejder som fotograf, meldte jeg mig til.
Her kom hun lidt ind på kundetyper, men det var først til en efterfølgende coachingsession med hende, at jeg fik endnu mere viden. Jeg syntes med det samme, det var spændende, og jeg meldte mig derefter til jeres nyhedsbrev efter at have taget en kundetypetest. Derefter var min interesse for alvor vakt, da metoden gav mig en følelse af mening og et facit på noget, der ellers kan være ret diffust (marketing).”
❓ Hvorfor valgte du at tage kundetypeuddannelsen?
“Jeg kunne genkende de mange udfordringer, som I nævner, bl.a. de interne diskussioner og den evige uenighed, da alle vil have det på deres egen måde. Efter at have læst lommebogen kunne jeg ikke få nok af metoden, og jeg fik snakket i telefon flere gange med Sanne og Jannie, bl.a. ift. økonomien, hvordan pengene kunne tjenes hjem, og hvad man rent praktisk kunne gøre med metoden, både som ansat og som selvstændig.
Jeg måtte simpelthen selv uddanne mig, for igennem mit arbejde med marketing i forskellige stillinger havde jeg konstant følt, at jeg aldrig var klædt godt nok på til at træffe beslutninger, da eksperter, chefer eller kollegaer altid havde en mening om tingene, og oftest virkede det som om, at personen med den bedste overtalelsesevne eller de fleste års erfaring vandt diskussionen. Det var frustrerende, og jeg gad ikke bare nikke og høre efter mere, jeg ville være den, der rent faktisk vidste, hvad der skulle til.”
❓ Hvilke indvendinger/barrierer havde du ift. at tage uddannelsen?
“At den var dyr! Det var helt klart pengene, der var den største udfordring. Derefter også lidt praktisk ift. at køre til Roskilde i myldretiden, når jeg også skulle aflevere og hente et barn i vuggestuen.”
❓ Hvordan fik du din chef overtalt til at bruge tid og penge på uddannelsen?
“Jeg har aldrig nogensinde modtaget kurser eller uddannelser af nogen chefer, og det ligger heller ikke til min natur at bede om den slags goder. Så jeg vidste fra start, at jeg selv skulle betale, hvorfor det også var en stor indvendig ift. at træffe beslutningen og finde en mulig løsning.
Min søster var selv i gang med at finde en uddannelse, hun skulle læse ved siden af sit arbejde, og hun fortalte mig om bruttolønsordningen. Jeg anede ikke, hvad det var, så jeg måtte undersøge det på nettet, og det var en god mulighed, kunne jeg læse mig til. Men så skulle en arbejdsgiver også være med på den.
Jeg arbejder to steder lige nu som almindelig funktionæransat, og jeg valgte at spørge min chef på den ene arbejdsplads. Han kendte godt bruttolønsordningen og sagde med det samme okay, da jeg jo egentlig selv betalte hele uddannelsen gennem min løn, og de ikke havde noget at miste. Problemet var dog, at virksomheden ikke er momsregistreret, så jeg skulle betale hele beløbet… jeg sagde, jeg ville tænke over det.
Derefter snakkede jeg med min anden arbejdsplads, og her havde de ikke hørt lige så meget om det, men ville snakke med deres revisor. De kom tilbage med svar om, at de gerne ville støtte mig på rejsen til mere uddannelse, og de endte med at betale hele regningen for uddannelsen, hvorefter vi lavede en skriftlig aftale om, at jeg over 20 måneder skulle afdrage gennem lønnen, og hvis jeg i den periode sagde op, hang jeg selv på regningen. Det var cool med mig.
Til jeres gratis masterclass i Roskilde, hvor jeg var endnu mere solgt end før, fortalte jeg glad Sanne, at hun bare kunne sende regningen til min chef.”
❓ Hvad er den største forskel på dig fagligt før og efter, du har gået på kundetypeuddannelsen?
“Jeg mærker to primære forskelle. Den faglige del og den personlige del. Jeg føler mig langt bedre klædt på fagligt til at træffe de rigtige beslutninger om alt fra tekster, billeder, påklædning, opførsel, hjemmesider, nyhedsbreve mm. Det er en kæmpe hjælp, at jeg kan rådgive mine arbejdsgivere, sparre med dem og udføre mit arbejde med mere sikkerhed.
Ift. den personlige del så har uddannelsen givet mig mere selvtillid, og jeg brænder bedre igennem. Jeg tør i højere grad kaste mig ud i nye opgaver, da jeg har en større tiltro til, at jeg kan finde ud af det. Og så har jeg kundetypenetværket samt den ugentlige sparring, som jeg kan benytte mig af via chatten og få input og sparring fra Jannie eller Sanne på aktuelle spørgsmål og udfordringer.”
❓ Hvordan har du fundet tid til uddannelsen i en travl hverdag?
“Ja, det er lige det. Jeg har to arbejdsgivere, en selvstændig virksomhed ved siden af med flere kunder, og så er der også familie og fritid ved siden af. Der er travlt i mit liv, men jeg har bare sørget for at planlægge og putte det i kalenderen, hvornår jeg har lektier, og hvornår jeg skal skrive opgave.
Jeg bruger cirka to halve dage på at lave en hjemmeopgave, og så bruger jeg cirka en halv dag på at se kurset inden næste gang, mens jeg skriver noter ned på computeren. Derudover lytter jeg til nogle af videoerne fra kurset om aftenen inden sengetid, ser/hører lidt video, mens jeg laver madpakke om aftenen, eller sætter et par timer af i weekenden. Så jeg drysser det lidt ud hen over måneden. Jeg har dog sikret mig at have lavet opgaven færdig en uge før deadline, så jeg bruger den sidste uge på at læse op / se videoerne til næste gang.
Men så snart jeg fik adgang til kurset, hvilket var en måned inden opstart, så gik jeg allerede i gang. På den måde sætter det sig bedre fast, når man genser videoerne et par gange.”
❓ Hvad har været det bedste ved uddannelsen?
“Det har klart været at møde Sanne, møde de andre på uddannelsen og høre om alle de udfordringer, andre sidder med. Det føles rart at føle sig genkendt, at blive fyldt op med ny viden og inspiration, og efter hvert fysisk fremmøde er jeg helt høj. Jeg har endelig fået en retning, en håndgribelig, praktisk metode, som ikke bare er endnu et smart værktøj, der kun virker begrænset.”
❓ Har kundetypeuddannelsen været pengene og tiden værd? Hvorfor?
“Ja, helt klart. Og hvis jeg kunne, ville jeg mødes hver eneste uge. Det har været et afsavn i mit professionelle virke at have nogen at sparre med og se op til, som har haft noget at have det i.
Og pengene værd, helt klart. Under uddannelsen har både personligt netværk og mine arbejdsgivere udvist interesse, så lige så stille tjener jeg, allerede inden endt uddannelse, penge ved kundetyperådgivning og hjælp til bl.a. SoMe.
Men en bonus ved uddannelsen er også en masse selvindsigt. Den har fået mig til at mærke efter, hvilken kundetype jeg selv har det bedst med, hvad der motiverer mig selv i forskellige situationer, hvordan jeg bedre kan forme mit arbejdsliv, og hvilke opgaver jeg helst vil lave. Og så synes jeg, mit arbejdet er blevet langt mere værd. Jeg tager nu beslutninger ud fra viden i stedet for personlige holdninger eller andres erfaringer. Det bør enhver arbejdsgiver unde sig selv og sin marketingafdeling!”