Nu ved Gitte, hvad hun skal med sin markedsføring

Gitte Boesen sidder til daglig og driver sin en-kvindes-virksomhed, Gitte Boesen, hvor hun tilbyder kvinder forskellige forløb med det formål at opnå et varigt vægttab og et liv uden overspisning.

Hendes første møde med kundetyperne var via et webinar. Og hun var mildest talt skeptisk:

“Første gang, der tænkte jeg, at det var noget fluffy noget, som jeg ikke rigtigt kunne forholde mig til. Det var første gang jeg blev præsenteret for tanken om, at man køber på følelser, hvor jeg tænkte, at: “Nej, det gør man da ikke, man køber på fornuften!”, siger Gitte.

Trods den umiddelbare skepsis blev hendes nysgerrighed vakt, og hun fik via et tilskud mulighed for at få 1-1-sparring over en længere periode med Institut for Kundetyper.

Forløbet gjorde hende klogere – både på sine egne overbevisninger og hendes virksomheds kunder:

“Jeg måtte hurtigt sande at man ikke kun køber med fornuften – og det gør jeg heller ikke selv. Jeg kom frem til, at jeg selv er mest grøn kundetype og det samme er mine kunder. Så ligeså stille fandt jeg kundetyper mere og mere brugbart i forhold til min egen virksomhed og markedsføring”, uddyber Gitte. 

Refunderinger minimeret

Gitte forklarer, at selvom hun ikke har haft et større overskud end tidligere, så har hun i stedet undgået et dyk i omsætningen som mange af hendes kolleger i branchen:

“Jeg har formået at blive samme sted som hidtil og har ikke haft et dyk i omsætning som mange af mine konkurrenter har på baggrund af inflation, besparelser, og hvad der ellers foregår. Hvorvidt det udelukkende skyldes kundetyper er svært at give et klart svar på, men jeg tror helt sikkert, at det er en stor del af forklaringen på, hvorfor jeg ikke er dykket i omsætning”, udtaler Gitte.

Et andet område hvor hun har set en tydelig forbedring er ved hendes tilfredshedsgaranti, hvor kunderne kan få pengene tilbage, såfremt de ikke føler, at hendes forløb var det rigtige for dem alligevel.

Før hun blev introduceret for kundetyper, fik hun 2-3 refunderinger pr. forløb, hvilket hun i dag har minimeret markant:

“I forhold til klarheden har jeg minimeret mine refunderinger fra folk, der fortrød eller ikke følte at mit forløb alligevel var det rigtige. Så der har det altså hjulpet med alle indspark i forløbet, som jeg har implementeret på min hjemmeside. På det sidste forløb jeg kørte, havde jeg ingen refunderinger. Det tilskriver jeg, at der er kommet en gennemgående klarhed på min salgsside i forhold til hvem henvender jeg mig til, hvad mit produkt indebærer, hvad det er, jeg sælger osv. Den klarhed manglede bestemt før”, uddyber Gitte. 

Mindre usikkerhed og mere tydelighed

Og på spørgsmålet om, hvad hun ser som det bedste ved forløbet fremhæver hun netop større klarhed som én af de helt store fordele:

“Jeg har fået meget klarere linjer i min markedsføring. Jeg sidder ikke længere og er i tvivl om de grove træk, om hvordan jeg skal formulere mig, hvilken grafik jeg skal anvende, hvordan jeg skal præsenteres osv. Så jeg har i det hele taget fået mere klarhed og ro”, forklarer Gitte.

Ifølge hende har dét at blive klar over hvilken kundetype, der er relevant for hendes virksomhed, skabt ro i hendes hverdag. Før var hendes hjemmeside eksempelvis mere blandet i forhold til hvem den kommunikerede til:

“Jeg har lavet min hjemmeside om i forhold til de input jeg fik gennem sparringen. Min hjemmeside var tidligere meget blandet i forhold til kundetyper. Den var meget gul, men også både grøn og blå. Så der fik jeg gjort det mere stilrent og tydeligt i forhold til den valgte kundetype”, fortæller Gitte.

Metoden om kundetyperne har ligeledes givet både mere ro og overskud i hverdagen, fordi markedsføringsbeslutningerne ikke længere er præget af usikkerhed:

“Førhen var jeg eksempelvis meget i tvivl om jeg skulle bruge emojis eller ej, og hvilke jeg skulle bruge. Skulle jeg fremstå afslappet eller sjov? Der var simpelthen mere usikkerhed, hvor jeg via kundetyper har fundet en plads og en stil. Nu ved jeg, hvad jeg skal. Jeg har fået ro og overskud til at blive bedre til at håndtere alle de andre ting, der også kræves, når man driver forretning”, afslutter Gitte.

Gitte Boesen
Gitte Boesen
Scroll til toppen