Sådan binder kundetyperne Sarahs arbejde sammen

Sarah Appel arbejder til dagligt som strategikonsulent hos Beecon, der udarbejder strategier for små og mellemstore virksomheder i Danmark. Her hjælper hun virksomheder med at udvikle og implementere strategier og derefter holde fremdrift i dem og komme i mål. 

Sarah hørte for første gang om kundetyperne tilbage i 2014. Allerede ved første møde vækkede metoden om kundetyperne positiv interesse hos hende:

“Jeg tænkte, at det lød spændende. Det her med, at man kan inddele menneskers købsbeslutninger i fire kundetyper. Det lød som noget man kunne lave resultater med på praktisk vis. Så jeg begyndte at tænke: Hvordan kan jeg bruge det i min hverdag?” fortæller Sarah. 

Min første erfaring var ikke positiv

Første gang hun forsøgte at anvende kundetyperne på egen hånd, blev resultatet faktisk ikke som forventet. Sarah skulle markedsføre en app, hvor hundejere fik belønning for antallet af skridt de havde gået med hunden. Hun antog derfor (fejlagtigt) at det måtte være målrettet den gule kundetype, som jo er styret af omsorg og derfor vil det bedste for sit kæledyr:

“Men produktet var ikke gult, så den tilgang solgte ikke vanvittigt godt”, udtaler Sarah. 

Ét skridt ad gangen

Det lille bump på vejen, afholdt dog ikke Sarah fra at tro på kundetypemetodens anvendelighed. 

Hun bestilte nu en rigtig kundetyperådgivning og fandt således frem til, at de i virkeligheden burde markedsføre sig til en anden kundetype. Herefter satte Sarah sig for at få det implementeret ét skridt ad gangen i flere dele af virksomheden.

På den måde sikrede hun, at hele virksomheden var indforstået med, hvordan de fremover skulle markedsføre sig: 

“Der skete nu det, at vi arbejdede mere struktureret og fik hele organisationen med. Det var ikke nok, at det kun var marketingafdelingen, der arbejdede med kundetyperne. Vi skulle for eksempel også have sælgerne og økonomiafdelingen med. Dét virkede “, forklarer Sarah.

Giver mere frihed og tryghed i arbejdet

De indledende erfaringer profiterer Sarah af på sin nuværende arbejdsplads Beecon.

Her startede hun med at implementere kundetypemetoden i ét område af virksomheden, sideløbende med, at hun i foråret 2023 blev kundetypeuddannet.

Sarah forklarer, at hun internt blandt medarbejderne i Beecon har oplevet en positiv respons, efter de har fået fastlagt, hvilken kundetype de skal markedsføre sig til.

De er nu i proces med implementere retningslinjerne for deres valgte kundetype i flere områder af organisationen. I deres egen kommunikation, har de blandt andet justeret deres hjemmeside, så den i endnu højere grad henvender sig til kundetypen.

Det har givet Sarah tryghed i det daglige, at hun nu både har mere viden og belæg for sine markedsføringsargumenter:

“Jeg synes, det giver tryghed, fordi jeg ved, at jeg også rent faktisk har viden og autoritet, og det giver en frihed at vide, hvem din målgruppe er i stedet for at tage udgangspunkt i sig selv, så det heller ikke bliver et spørgsmål om personlige præferencer”, siger hun.

Metoden om kundetyperne har også givet hende evnen til hurtigt at forstå sine kunders brand, og hvordan brandet indgår i en strategisk sammenhæng. Hun oplever, at metoden giver hende et ekstra lag i det strategiske positioneringsarbejde, som er med til at binde tingene sammen: 

“Når jeg snakker med kunderne om strategisk positionering, så nævner jeg det ikke nødvendigvis med ord, men jeg tænker kundetyperne ind i det. Fordi når man bliver “stuck in the middle” i en strategisk position, så handler det jo om, at der er nogle logikker, som ikke harmonerer. Det er nogle logikker, jeg kender fra metoden om kundetyperne. Så nu kan jeg koble logikkerne meget mere sammen”, slutter Sarah. 

Sarah Appel

Strategikonsulent

https://www.beecon.dk/

 

Scroll to Top