Derfor kommunikerer Sunset Boulevard til Den Blå Kundetype® i SunsetPLUS

Sanne Dollerup, forsker og partner, Institut for Kundetyper

Sunset Boulevard har som den første danske fastfood-kæde lanceret en abonnementsforretning. Gæsterne kan ved en fast månedlig betaling få rabat på deres måltid.  Konceptet hedder ”SunsetPLUS”, og gæsterne har allerede taget godt imod muligheden for at få de ekstra fordele, der følger med abonnementet. Sunset Boulevard viser gennem det nye tiltag, at de forstår vigtigheden af at pleje deres mest loyale kunder. 

Vi har hos Institut for Kundetyper sammen med SignUp Academy og det dygtige marketingteam hos Sunset Boulevard været med til at udvikle det nye abonnementskoncept. Efter mange overvejelser valgte vi at fokusere på Den Blå Kundetype®.

Hvordan foregår en kundetyperådgivning?

(Nedenstående er delt med samtykke af Sunset Boulevard)

Hver gang vi udfører en kundetyperådgivning, så er den baseret på 10 afgørende faktorer. Vi vurderer eksempelvis ud fra en analyse af den interne kultur, konkurrenter, USP’er, ressourcer osv. 

Her følger 3 af de 10 faktorer:

1. Først og fremmest så har Sunset Boulevard en meget innovativ og ambitiøs intern kultur. De hele tiden arbejder på nye måder at drive forretning på. Det er senest blevet til et samarbejde med Espresso House (der bliver implementeret i 25 restaurenter primo september). Der er fokus på bæredygtighed, nedbringelse af engangsemballage og en test af Vertical Farming i restauranten i Ballerup, hvor de dyrker salaten indendørs. 

– Det er der to af kundetyperne, der i meget høj grad værdsætter. 

2. Dernæst så er deres ny-renoverede restauranter holdt i en nordisk stil med dansk designede arkitektmøbler. Der er eksempelvis grå facader, sorte rammer om vinduerne, aflange lamper, sort/hvide billeder på væggen af storslåede bygninger, rumdelere med opadgående lameller osv. 

– Der er én af kundetyperne, som virkelig godt kan lide den slags indretning.

3. Sidst men ikke mindst går de op i kvalitet. De jagter, de helt rigtige råvarer og den perfekte balance mellem friskhed og effektivitet i en branche hvor tilberedningstiden er en afgørende faktor. De gør sig umage med ikke alene at servere et måltid der smager af mere, men som også føles bedre.

– Det argument vil alle kundetyperne kunne lide, men de har meget forskellige definitioner af ”et bedre valg”. Lige præcis denne type mad vil føles bedre for to af kundetyperne. 

Tilsammen peger ovenstående mest på Den Blå Kundetype® i forhold til SunsetPLUS. 

Der var mange flere overvejelser end ovenstående, men da vi opsummerede, blev beslutningen at fokusere på Den Blå Kundetype®. 

• HVIS de skulle henvende sig til ”de grønne”, som også var oplagt, så skulle de stoppe med at bruge så mange ressourcer på udviklingen af nye produkter (hvilket de selvfølgelig ikke er interesseret i). 

• HVIS de skulle henvende sig til ”de røde”, så ville deres største konkurrenter blive nye innovative koncepter, som én person kan starte i morgen (f.eks. en pop-up kålbar). 

• HVIS de skulle henvende sig til ”de gule”, så vil det betyde, at de skulle ændre indretning (f.eks. en varmere belysning, blødere møbler).

Dette taget i betragtning, blev det endnu mere tydeligt, at de i deres abonnementsforretning fremover skal kommunikere til Den Blå Kundetype®. 

Herefter kunne vi begynde at udvikle det nye abonnement, fordi når vi kender kundetypen, så ved vi eksempelvis også, at de foretrækker:

• Abonnenter i forskellige prisniveauer

• Hurtigt købsflow gennem digitale løsninger

• Særlige pladser

• + en lang række andre fordele.

Stepanie Andersen, der er Commercial Manager hos Sunset Boulevard, siger omkring forløbet, hvor de fik indsigt i de fire Emotionelle Kundetyper®: 

”Det har været et super lærerigt forløb, hvor jeg for alvor har fået øjnene op for, hvad der definerer de forskellige kundetyper, og hvordan jeg vækker deres interesse.

Ydermere har det sikret den røde tråd hele vejen igennem vores konceptudvikling, samt hjulpet os til at tage beslutninger ud fra, hvad netop vores kundetype vil foretrække.

Helt sikkert en anbefaling herfra, hvis du ønsker at blive klogere på, hvem din kernekunde i forretningen er, og hvad denne foretrækker“.

Administrerende direktør for Sunset Boulevard skriver om effekten af deres nye abonnement, SunsetPLUS, i det her Linkedin Post. 

Vi I også gerne have indsigt i de fire Emotionelle Kundetyper?
Om Sanne Dollerup

Indlægget er skrevet af Sanne Dollerup, der tidligere har været partner i et reklamebureau. Hun har skrevet en ph.d.-afhandling om markedsføring og har undervist kommunikationsstuderende på Aalborg Universitet i 10 år. Hun er forsker og partner i Institut for Kundetyper og medgrundlægger af metoden om de fire Emotionelle Kundetyper®.

 

Scroll to Top