EMOTIONELLE KUNDETYPER | B2B & B2C

Hvad er Emotionelle Kundetyper®?

Segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper® er et forskningsbaseret, praktisk og jordnært værktøj til at fremkalde bestemte følelser og emotioner i købssituationen – også kaldet et indkøbshumør.

Med dyb indsigt i kundernes ubevidste psykologiske købsmotiver, bliver du i stand til at målrette og effektivisere marketingindsatserne.

Du får et værktøj til at tiltrække flere loyale og tilfredse kunder.

Evalueret til 4,8 ud af 5 stjerner på Trustpilot

Med kundetyperne ved du:

Brug kundetyperne, når du:

  • vil kommunikere via kundens følelser.
  • vil motivere kunden til køb eller handling.
  • skal træffe en vigtig beslutning.
  • står overfor et større projekt såsom en ny hjemmeside.
  • har brug for et fælles sprog internt og eksternt.

Brug kundetyperne,
når du

  • vil kommunikere via kundens følelser.
  • vil motivere kunden til køb eller handling.
  • skal træffe en vigtig beslutning.
  • står overfor et større projekt såsom en ny hjemmeside.
  • har brug et fælles sprog internt og eksternt.

Hvad siger forskningen?​

I modsætning til traditionelle segmenteringsmetoder, hvor man typisk opdeler kunder efter alder, køn, indkomst, geografi, civilstand og lignende ud fra interviews eller data, bygger Emotionelle Kundetyper® på et solidt fundament af psykologi, markedsstudier, empiriske studier, kommunikationsteorier, neurovidenskab og godt 3000 cases.

Forskningen har vist, at det er meget forskelligt, hvad der skal til, for at mennesker får lyst til at foretage et køb – men overordnet kan kunder inddeles i fire forskellige emotionelle kundetyper (indkøbshumører), opkaldt efter farverne rød, gul, blå og grøn. 

De fleste mennesker indeholder alle fire emotionelle kundetyper (indkøbshumører), men når man markedsfører sig, er det mest effektivt bevidst at fremkalde og målrette sig tydeligt mod én kundetype i samtlige kommunikationsindsatser: Dén man kan gøre mest tilfreds og loyal. 

Emotionelle kundetyper giver dig indsigt i dine kunders købsadfærd

Lær de fire kundetyper at kende

Her får du et kort indblik i de overordnede karakteristika for de fire emotionelle kundetyper, beskrevet som var det konkrete personer.

Rød kundetype

Den røde kundetype

Den røde kundetype har et stort behov for stimuli.
Der skal underholdes og overraskes, og hyppig fornyelse er essentielt, hvis du vil sælge til og fastholde interessen fra den røde kundetype.

Denne kundetype interesserer sig for trends, design og originale ideer og er i høj grad drevet af passion og nysgerrighed.

Det røde indkøbshumør er typisk vækket pga. kedsomhed.

Den gule kundetype

Den gule kundetype

Den gule kundetype har et stort behov for, at der er en god relation imellem jer.
Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan enten være for andre – eller for sig selv.

Hvis du kan hjælpe den gule kundetype med at drage omsorg og ikke mindst gøre livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.

Det gule indkøbshumør er typisk vækket pga. følelsesmæssig ubalance.

Den blå kundetype

Den blå kundetype

Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som leverandør.
Der ønskes kontrol i enhver situation, og det vil altid være et mål at nå videre, højere, mere – og det stopper aldrig.

Hvis den blå oplever, at du kan levere produkter eller ydelser, der kan sikre succes, har du i den blå en beslutnings- og købestærk kunde.

Det blå indkøbshumør er typisk vækket pga. følelsen af fastlåsthed.

Den grønne kundetype

Den grønne kundetype

Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype.
Det meste kan bekymre, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter.

En ærlig relation og tillidsskabende elementer, der beroliger den grønne kundetype, er nøglen til den grønnes køb og loyalitet.

Det grønne indkøbshumør er typisk vækket, pga. utryghed.

Hør om segmenteringsværktøjet i 'Podcasten om Kundetyper'

Hør om segmenterings-
værktøjet i 'Podcasten om Kundetyper'

Markedsføring - følelsesbaseret

Har jeres kunder for meget fokus på prisen?

Utrygheden i verden øger behovet for at markedsføringen rammer rigtigt, så dine kunder til at tøve mere end sædvanligt. Måske oplever du større prisfokus eller “at plejer” har mistet effekt? Måske er konkurrencen skærpet eller kontaktprisen steget?

Emotionel segmentering af kunderne hjælper dig til optimalt udbytte af marketingbudgettet, fordi du kan målrette alle indsatserne rigtigt – og derved skabe et endnu mere klart og tydeligt brand.

Har jeres kunder for meget fokus på prisen?

Utrygheden i verden øger behovet for at markedsføringen rammer rigtigt, så dine kunder til at tøve mere end sædvanligt. Måske oplever du større prisfokus eller “at plejer” har mistet effekt? Måske er konkurrencen skærpet eller kontaktprisen steget?

Emotionel segmentering af kunderne hjælper dig til optimalt udbytte af marketingbudgettet, fordi du kan målrette alle indsatserne rigtigt – og derved skabe et endnu mere klart og tydeligt brand.

Markedsføring - følelsesbaseret

Nye vinkler på forbrugerforståelse

Segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper® giver nye vinkler på forbrugerforståelse, og hvordan man motiverer til køb. Du får indsigter, som gør salg, marketing og kommunikation mere vedkommende og rammende – og får derved flere tilfredse og loyale kunder.

Du minimerer samtidig de to største fejl i salg og markedsføring, hvor I enten tager for meget udgangspunkt i jeres egen mening eller I er for optaget af, hvad flest personer godt kan lide (på eksempelvis LinkedIn og Instagram)

Begår I de her to fejl?

Fra strategi til praksis

Emotionelle Kundetyper® er et segmenteringsværktøj,  der bygger bro mellem strategi og praksis. Der er konkrete anvisninger til hver kundetype. Eksempelvis: 

Fra strategi til praksis

Emotionelle Kundetyper® er et segmenteringsværktøj,  der bygger bro mellem strategi og praksis. Der er konkrete anvisninger til hver kundetype. Eksempelvis: 

ONLINE | INTRODUKTIONSKURSUS

Få en introduktion til
Emotionelle kundetyper®

Få en introduktion til Emotionelle kundetyper®

På kurset får du en introduktion til, hvordan du opbygger et emotionelt brand til de fire kundetyper.

Det er for dig, der har ansvaret for markedsføringen og er nysgerrig på Emotionelle Kundetyper er relevant for jer.

Previous slide
Next slide

Sådan bruger Kim Sangild kundetyperne

Uanset om det er planneren, web-developeren, SoMe-specialisten eller projektlederen, så ved alle, hvad Emotionelle Kundetyper er. Når vi internt siger “en blå kunde”, så er ingen i tvivl om hvilken type markedsføring, der skal laves. For mig, er det her blevet meget mere en business case på – ja, vi betalte en sum penge for at få uddannelsen, men det er pebernødder i forhold til, hvad vi allerede har fået ind.

Sådan bruger Kim Sangild kundetyperne

Uanset om det er planneren, web-developeren, SoMe-specialisten eller projektlederen, så ved alle, hvad Emotionelle Kundetyper er. Når vi internt siger “en blå kunde”, så er ingen i tvivl om hvilken type markedsføring, der skal laves. For mig, er det her blevet meget mere en business case på – ja, vi betalte en sum penge for at få uddannelsen, men det er pebernødder i forhold til, hvad vi allerede har fået ind.

Sådan bruger Charlotte Pihl kundetyperne

Det med at få nuancerne i at lære om alle fire kundetyper gav et større perspektiv - også for at kunne se, hvornår man bevæger sig ud på en forkert retning. Det var grundlaget for, at jeg gerne vil have uddannelsen. Til dagligt der bruger jeg det hver dag - hver eneste dag. Vi kigger meget mere på kunden som emotionel kundetype, og det er en helt anden måde at tænke på. ​

Sådan bruger Charlotte Pihl kundetyperne

Det med at få nuancerne i at lære om alle fire kundetyper gav et større perspektiv - også for at kunne se, hvornår man bevæger sig ud på en forkert retning. Det var grundlaget for, at jeg gerne vil have uddannelsen. Til dagligt der bruger jeg det hver dag - hver eneste dag. Vi kigger meget mere på kunden som emotionel kundetype, og det er en helt anden måde at tænke på. ​

Scroll to Top